50 שנה למשפט שהיווה את מסע היח"צ הגדול בתולדות ישראל
בדיוק 50 שנה חלפו מאז נפתח משפטו של אייכמן שנערך בבית העם בירושלים ונדמה שקצת קשה לפלס לשם דרך בין אירועי היום יום שתופסים כותרות נוצצות יותר באתרי החדשות המרכזיים: 'ג'סטין (די כבר!) ביבר בישראל', 'חמאס והרקטות' ו-'מתכונים ללא גלוטן לליל הסדר' - ועדיין מרגיש לא נכון להתעלם.
אחת מתופעות הלוואי החיוביות והחשובות ביותר של משפט אייכמן על נגזרותיו, היה קמפיין יחסי הציבור וההסברה הכי משפיע והכי משמעותי שידעה מדינת ישראל מאז שקמה, גם בקרב יהודי הארץ וחו"ל ובעיקר בקרב העמים בתפוצות.
חוקרים וכותבים רבים התייחסו לנקודה שעד אותו משפט, השואה לא תפסה מקום באתוס הישראלי והקשר בין השואה ובין הקמת המדינה נותר רופף מדי. העניין השני והמשמעותי ביותר אולי, היה חשיפת העולם כולו לסיפור השואה דרך השתקפותו בעדויות ממקור ראשון של אנשים עם זהות, פנים, שם וגם מספר, שעלו לדוכן ושיתפו את העולם בזיכרונות מהשואה הפרטית שעברו. עדויות אישיות שהפכו עם הזמן לסיפור הזיכרון הקולקטיבי של עם שלם.
הקטגור במשפטו של אייכמן, המשפטן גדעון האוזנר, הפך מבלי להתכוון לאיש יחסי הציבור הראשי והמשפיע ביותר של התקופה ההיא.
דבריו המפורסמים של האוזנר מנאום הפתיחה במשפט: "במקום זה בו אני עומד לפניכם, שופטי ישראל, ללמד קטגוריה על אדולף אייכמן, אין אני עומד יחידי; עמדי ניצבים כאן, בשעה זו, שישה מיליון קטגורים... דמם זועק אך קולם לא יישמע. אהיה על כן אני להם לפה ואגיד בשמם את כתב האישום הנורא", עשה בקרב העם והעולם את מה שסוללות של משרדי יח"צ, ניהול משברים וייעוץ תקשורתי לא יכלו לעשות גם אם היו מתאמצים.
המציאות העגומה הכתיבה קריאייטיב מבריק ואותנטי שנתן אולי מעל הכול, לגיטימציה לקיום היהודי והציוני של מדינת ישראל הצעירה בפני העולם.
למרות ההתעלמות התמוהה מהיום החשוב הזה בערוצי תקשורת רבים, יד ושם השיקה שני ערוצי יו טיוב המציגים תיעוד מצולם של המשפט באיכות גבוהה וכוללים למעלה מ-400 שעות מצולמות. העלאת הסרטים התאפשרה תודות לשיתוף פעולה בין יד ושם, גנזך המדינה וגוגל והיא מהווה צעד נוסף בהנגשת החומרים האלו לקהלים חדשים, כאלה שעוד לא נולדו אז ואולי אפילו לא שמעו על אחד האירועים ההיסטוריים והמכוננים ביותר בתולדות המדינה.
בימים בהם מדינות רבות עסוקות בהחרמת מוצרים (ומרצים) מישראל מצד אחד ודמויות כמו קשת ליבליך מכתיבות את שיחות הברזייה ולעתים גם את סדר היום מצד שני, הקלקה פשוטה תעזור לנו, לזכור ולהזכיר למי שאולי קצת שכח.
- 9.בהחלט סחטן על היוזמה ביוטיוב (ל"ת)איתי 11/04/2011 18:36הגב לתגובה זו
- 8.מישו 11/04/2011 18:35הגב לתגובה זוהיא על הפנים - אנחנו בשפל שלא היה כמותו. ברור שלא צריך משפט ראווה כמו זה שעשה את העבודה אז אבל צריך להתעורר. מהר.
- 7.לאלה 11/04/2011 18:34הגב לתגובה זולא התעלמו. דיברו על זה כל היום ברדיו, והייתה לזה התייחסות בעיתונות ובאינטרנט
- אולי דיברו ברדיו אבל באתרים בקושי התייחסו! (ל"ת)דווקא כן נכון.. 11/04/2011 18:38הגב לתגובה זו
- 6.לדעתי - צודקת (ל"ת)אושרית 11/04/2011 18:32הגב לתגובה זו
- 5.ברק רום 11/04/2011 18:20הגב לתגובה זואלה, יופי של ניתוח. בית ספר ליח"צ ולאבחנה חדה. יישר כוח, קראתי בעונג גדול
- 4.לזכור ולא לשכוח (ל"ת)לני 11/04/2011 14:26הגב לתגובה זו
- 3.סחטיין ליו טיוב על היוזמה.. (ל"ת)גולש 11/04/2011 13:41הגב לתגובה זו
- 2.חג החירות 11/04/2011 13:07הגב לתגובה זועוד תזכורת כואבת - חובה להיכנס ללינק של הסרטים!! פשוט מצמרר...!
- 1.מוסדניק בגימלאות 11/04/2011 12:39הגב לתגובה זוובן גוריון!
- *שלא (ל"ת).. 11/04/2011 13:06הגב לתגובה זו

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור
מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות
הממושך בעזה.
מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94% , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור, בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.
זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.
אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים.
- אלביט מערכות חושפת את Frontier: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת
עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל
מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו
למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו".
ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים.
עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל.
במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת.
- מנכ"ל ריאנאייר מאיים להעביר מטוסים בעקבות המצב הבטחוני
- חברת התעופה האירית שנמצאת בעמדה תחרותית חזקה יותר מכולן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".