ומה העובדים יגידו? אחת מכל 5 חברות במשק לא תעניק תלושים או מתנות לפסח

מסקר שנערך עבור המי"ל לקראת פסח עולה כי 35.2% יעניקו מתנה, 44.9% יעניקו תלושים ואילו 19.9% לא יעניקו דבר. שווי השי הממוצע: 335 שקל
אלה ברייר | (3)

חמישית מהחברות במשק אינן מעניקות מתנה או תלושים לעובדיהן לקראת חג הפסח. כך עולה מסקר שנערך על ידי חברת SQ איכות השירות עבור המי"ל. הסקר נערך בקרב 200 בעלי תפקידים בכירים מחברות השייכות לענפים שונים (תעשיה, מסחר ושירותים).

35.2% מהמשיבים לסקר ענו שהם מעניקים מתנה, 44.9% ענו שהם מעניקים תלושים וחמישית מהמשיבים (19.9%) ענו שהם אינם מעניקים דבר. פילוח על פי ענפים מצביע ש- 13.3% מהחברות בתחום התעשייה אינן מעניקות שי לעומת 20.5% מהחברות בתחום המסחר ו- 22.4% מהחברות בתחום השירותים.

פנינה שנהב, יו"ר המי"ל הגיבה על הממצאים: "הופתענו ממספר החברות שאינן מעניקות דבר לעובדים לקראת החג. נראה ששווי המתנות הניתנות לעובדים על ידי הארגונים הגדולים אינו מייצג כלל את המצב במשק כולו".

השאלה השנייה התייחסה לשווי המתנה או התלושים: 17.5% מהחברות מעניקות שי בשווי של עד 200 שקל, 26.7% מהחברות מעניקות שי בשווי שבין 200-300 שקל, 19.2% מהחברות מעניקות שי בשווי שבין 300-400 שקל, 24.2% מהחברות מעניקות שי בשווי שבין בין 400-500 שקל; 9.2% מהחברות מעניקות שי בשווי שבין בין 500-750 שקל ו- 3.3% מהחברות מעניקות שווי שבין 750-1000 שקל.

שי חיון, מנכ"ל SQ איכות השירות אומר: "שווי השי הממוצע שניתן על ידי החברות הוא 355 שקל. שווי השי תלוי במידה רבה בנורמה הנהוגה באותו ענף: בענפי התעשייה שווי השי הוא הגבוה ביותר ועומד על 400 שקל בממוצע שהוא גבוה ב- 23% מאשר בענפי השירותים ששם גובה השי עומד השנה על 325 שקל בממוצע. עובדי המסחר יקבלו השנה 360 שקל.

מי עובד ומי בחופש?

39.8% מהחברות עובדים כרגיל בחג, 23% מהחברות עובדות חצי יום, 15.5%מהחברות עובדות חלקית, כשחלק מהעובדים יוצאים לחופשה מרוכזת וב- 21.7% מהחברות כל העובדים יוצאים לחופשה מרוכזת.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    ר 10/04/2011 16:54
    הגב לתגובה זו
    בולים בשווי 200 ש"ח?
  • 2.
    מעריבניק 10/04/2011 13:51
    הגב לתגובה זו
    כלום. מעניין אם השנה זה ישתנה..
  • 1.
    משק קמצן 10/04/2011 13:00
    הגב לתגובה זו
    העובדים קורעים את עצמם אבל לא מקבלים צ'ופרים. בושה
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

מייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיותמייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל

מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו

רן קידר |
נושאים בכתבה ריאנאייר

למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו". 

ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים. 

עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל. 

במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת. 

אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".