ראיון

גיהוץ וירטואלי - אתרי השוברים הם רק ההתחלה של המהפכה הצרכנית הבאה

בלי הנחות: טל לב, מנכ"לית 'באליגם' בראיון לאייס על טירוף הקופונים ומהפכת הקניה החברתית שמתרחשת מתחת לאף. "יש קהל עצום וכוח קניה חזק"
אלה ברייר | (16)

משהו השתנה באקלים הצריכה הישראלי (והדי מקובע), בצורה כזאת שלאן שלא תקליקו, תתקלו באתר קניות חברתי כזה או אחר שיעודד אתכם, שלא לומר ידחוף אתכם לרכוש קופונים בלי הכרה כאילו מדובר בשקי אורז המיועדים לשעת חירום אמיתית. טל לב, מנכ"לית באליגם מסבירה על מה המהומה.

אתר הקניות החברתיות באליגם נולד ביולי 2010 וכעת עובד בתפוצה של 200 אלף איש. את האתר הקימו 3 חברים: טל לב, אוהד רשף וליאור הנדלר שהכירו בניו יורק אבל הגו את המיזם לאחר שחזרו לארץ.

לדבריה של לב (37), השהות בארצות הברית, שם הקניה ברשת מקובלת מאוד, גרמה ליזמים הצעירים ללמוד כצרכנים למה ניתן לצפות מבחינת רמת שירות וחווית המשתמש בקנייה באינטרנט.

"כשחזרנו לישראל, גרופר ישראל כבר היה קיים מספר חדשים בארץ. ראינו שתחום הקניות באינטרנט לא מפותח ושאין מענה אמיתי. מצד שני ראינו שיש פוטנציאל והבנו שאנחנו מבינים מה זה שירות לקוחות טוב. מהמקום הזה התחלנו", מספרת לב

מי המרוויח הגדול - הלקוחות או העסקים?

"זה win-win. הקונספט פשוט ומאפשר גם לבתי עסק לקבל חשיפה מאוד ממוקדת, שקופה ומדידה לקמפיינים שהם עושים ומצד שני מאפשר אטרקטיביות ללקוחות ככה שכולם נהנים".

מאז חלשו באליגם וגרופון על התחום, נדמה כי בכל יום מתווספים אתרים חדשים שפונים לקהלים מפולחים יותר ויותר. "היום יש כמעט 40 אתרים וכ-15 אגריגטורים (אתרים המאגדים את כל ההצעות של היום)"

מי יוזם את ההתקשרות מול בתי העסק אתם או הם?

"כמובן שבהתחלה אנחנו יזמנו, האתגר האמיתי היה לשכנע את בתי העסק שהם מרוויחים גם אחרי מתן הנחה ושלא מדובר רק במוצר אלא בחוויה שלמה שתשתלם לטווח ארוך. היום אנחנו מקבלים כ-50-60 פניות ביום מעסקים. כמובן שיש מסעדות שוות בתל אביב שאנחנו הם אלו שיוזמים את הפניה אליהן".

ולפי מה בוחרים?

"אנחנו לא מעלים באתר כל אחד שרוצה. בוחרים את בתי העסק שיש להם משהו מיוחד, איכות, חוויה, עיצוב, משהו שיהפוך את המקום לכזה שיירצו לחזור אליו. רפואה סינית למשל עוד לא יצא לנו לפרסם באתר כי אנחנו פשוט לא יודעים איך להמליץ, אין לנו מדד עדיין וכיוון שהכול מבוסס אצלנו על התנסות אישית, עוד לא יצא".

לדבריה של לב, ההנחה למוצרים היא לא הסיבה העיקרית לקניה אלא הטריגר. "הסיבה היא מוצר שעושה לך חשק, לא חשבתי על הופעה אבל עכשיו דווקא בא לי".

זאת לא שיטה שמציפה את הצרכן במוצרים שבעצם הוא לא באמת צריך?

"אם אתה צרכן לא אחראי אז זה יכול להיות מסוכן. גם האגריגטורים למשל, יותר מציפים, כל יום לראות 50 הצעות זה המון. אני שומעת דווקא מהצד השני שעכשיו הגולשים יכולים לעשות יותר בפחות כסף ובשורה התחתונה זה מביא לחיסכון.

לא נתקלתם באגו של בעלי עסקים שהשיטה מרתיעה אותם?

בית עסק צריך להיות מסוגל להסתכל למעבר ל-50% הנחה. אם אתה חושב על זה בצורה יותר שיווקית אתה רואה שיש לך הרבה מה להרוויח ומעט מה להפסיד. אם אתה בוחר לשים את הכסף בפרסום בעיתונים למשל, הסיכון גבוה יותר".

אז את אומרת שבעצם מדובר פה בשיטה אלטרנטיבית לפרסום?

"לחלוטין כן. כבר אמרו לי הרבה פעמים שמדובר בתקציב שיילך לפרסום או לשוברים. בעלת עסק אחת שעבדה איתנו אמרה לי שהקמפיין באתר עשה יותר רעש מכפולה בידיעות אחרונות. אנשים מחכים למייל של מחר, זו מין ציפייה כייפית כזאת".

קשה להתעלם מאתרי הקניה החברתית שפונים לקהלים מפולחים במיוחד: דתיים, חרדים, אמהות ועוד. לב סבורה שמדובר במהלך נכון: "המטרה היא לפנות ולעניין את קהל היעד ואחת הדרכים לעשות זאת זה באמצעות פילוח ופניה ייעודית".

עד כמה מדובר בטרנד חולף והאם מוגזם להצהיר שאנו נמצאים על סף מהפיכה צרכנית?

"זה בהחלט לא טרנד אלא מגמה. והמהפכה כבר פה. שווה לבדוק עד כמה גדל המסחר האלקטרוני בכלל בארץ מאז "זאת מהפכה לפי דעתי שווה שיבדקו כמה גדל המסחר האלקטרוני בארץ מאז אתרי הקופונים. יש פה קהל חדש של נשים שעד עכשיו לא היה להם משהו רלבנטי. יש מהפכה של עסקי האוף ליין כמו ספא, יוגה, מסעדות שעד עכשיו פורסמו רק אוף ליין. יש קהל עצום וכוח קניה חזק מאוד של אנשים בני 6-0-70 שנכנסים לזה, יש להם זמן וכסף ועד לא מזמן הם לא היו חושבים אפילו על קניה ברשת".

את רואה הבדלים בין הלקוחות בארץ לעומת ארצות הברית?

"ברור. בארה"ב בערים הגדולות מאוד נפוץ לחפש משהו באינטרנטי, המקום השני זה החנות ואולי אחר כך כבר תזמין אונליין. בארץ עד היום זה היה להפך: היית הולך לחנות, רואה משהו ואולי חוזר לבדוק אותו באינטרנט אולי. בארה"ב היו ויש הרבה מאוד אתרים של מוצרי צריכה שפנו גם לקהל נשי בניגוד לארץ שזה היה בעיקר אלקטרוניקה".

מה לגבי האופן בו גרופון הציגה את דיל היום וגם את האתר שלכם במודעות הממונות בגוגל עם כתובת האתר שלהם?

"ראינו את זה בדצמבר, ניסינו לפנות אליהם. אז עוד לא היה גרופון בארץ, ניסינו לפנות אליהם דרך ארה"ב וגרמניה ולא קיבלנו מענה. לבסוף הורידו את זה דרך גרופר ולאחרונה זה קרה שוב. זאת התנהגות דורסנית, צינית שמטעה את הלקוח שמחפש X ואתה מושך אותו ל-Y. אני מכבדת את הקישורים הממומנים אבל לעשות משהו כזה מטעה, זה כבר לא תחרות לגיטימית והוגנת. זה דווקא משהו מאוד אמריקאי ודורסני ולא פיירי".

תגובות לכתבה(16):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 14.
    ציון ציוני 07/04/2011 18:36
    הגב לתגובה זו
    לאתר ששייך לגויים כמו גרופון - אני בוחר לתמוך בעסקים ישראלים. רק בישראל לחוצים על אקזיט במקום להתפתח ולבסס עסק אמיתי
  • 13.
    אין נערות ליווי בחצי מחיר (ל"ת)
    רפי 07/04/2011 15:21
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    דוגמיות 07/04/2011 15:09
    הגב לתגובה זו
    doogmit.co.il
  • 11.
    מה זה כל התגובות המלוקקות האלה? (ל"ת)
    ישראלי מצוי 07/04/2011 03:45
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    שרית 06/04/2011 20:52
    הגב לתגובה זו
    כל יום אני נכנסת ...כבר לא נשאר לי כסף :)
  • 9.
    יוסי 06/04/2011 18:50
    הגב לתגובה זו
    הצעות הכי איכותיות, ממשק נוח וחוויה מצוינת בכלל. האמריקאים שנכנסו לכאן אוכלים קש מהמקומיים...יפה לראות איך בעסק שטבעו לוקלי, שחקן לוקלי מוביל על פני השחקן הזר.
  • 8.
    רחוק (ל"ת)
    מדהימה..טל לב תגיע 06/04/2011 17:52
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    טל תעשי לי קופון (ל"ת)
    אני מכורה לבאליגם!!! 06/04/2011 17:51
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    טל תעשי לי קופוןו (ל"ת)
    אני מכורה לבאליגם!!! 06/04/2011 17:51
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    רונה 06/04/2011 17:24
    הגב לתגובה זו
    האתר היחיד שבאמת עושה כיף
  • 4.
    ללא ספק האתר היחידי שמבין עניין (ל"ת)
    מאיר 06/04/2011 16:48
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    יניב 06/04/2011 16:20
    הגב לתגובה זו
    מה הקטע של הפרומו הזה? זה מה שיגרום לי להיכנס בסוף השבוע? נו באמת . . . . המרואיינת מאוד יפה אבל בכל זאת . . .
  • 2.
    ע 06/04/2011 16:10
    הגב לתגובה זו
    אתר גרוע אם כבר רק ביג דיל או buy2
  • ירון 06/04/2011 16:46
    הגב לתגובה זו
    עדיף שלא תקנה שם ככה יישאר לנו יותר :)
  • 1.
    איזו אישה יפיפיה!!! (ל"ת)
    עולה חדש מחבש 06/04/2011 15:06
    הגב לתגובה זו
  • אין כמו אתר SALE365 (ל"ת)
    קוקו 10/04/2011 14:06
    הגב לתגובה זו
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

מייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיותמייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל

מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו

רן קידר |
נושאים בכתבה ריאנאייר

למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו". 

ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים. 

עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל. 

במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת. 

אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".