גיהוץ וירטואלי - אתרי השוברים הם רק ההתחלה של המהפכה הצרכנית הבאה
משהו השתנה באקלים הצריכה הישראלי (והדי מקובע), בצורה כזאת שלאן שלא תקליקו, תתקלו באתר קניות חברתי כזה או אחר שיעודד אתכם, שלא לומר ידחוף אתכם לרכוש קופונים בלי הכרה כאילו מדובר בשקי אורז המיועדים לשעת חירום אמיתית. טל לב, מנכ"לית באליגם מסבירה על מה המהומה. אתר הקניות החברתיות באליגם נולד ביולי 2010 וכעת עובד בתפוצה של 200 אלף איש. את האתר הקימו 3 חברים: טל לב, אוהד רשף וליאור הנדלר שהכירו בניו יורק אבל הגו את המיזם לאחר שחזרו לארץ. לדבריה של לב (37), השהות בארצות הברית, שם הקניה ברשת מקובלת מאוד, גרמה ליזמים הצעירים ללמוד כצרכנים למה ניתן לצפות מבחינת רמת שירות וחווית המשתמש בקנייה באינטרנט. "כשחזרנו לישראל, גרופר ישראל כבר היה קיים מספר חדשים בארץ. ראינו שתחום הקניות באינטרנט לא מפותח ושאין מענה אמיתי. מצד שני ראינו שיש פוטנציאל והבנו שאנחנו מבינים מה זה שירות לקוחות טוב. מהמקום הזה התחלנו", מספרת לב מי המרוויח הגדול - הלקוחות או העסקים? "זה win-win. הקונספט פשוט ומאפשר גם לבתי עסק לקבל חשיפה מאוד ממוקדת, שקופה ומדידה לקמפיינים שהם עושים ומצד שני מאפשר אטרקטיביות ללקוחות ככה שכולם נהנים". מאז חלשו באליגם וגרופון על התחום, נדמה כי בכל יום מתווספים אתרים חדשים שפונים לקהלים מפולחים יותר ויותר. "היום יש כמעט 40 אתרים וכ-15 אגריגטורים (אתרים המאגדים את כל ההצעות של היום)" מי יוזם את ההתקשרות מול בתי העסק אתם או הם? "כמובן שבהתחלה אנחנו יזמנו, האתגר האמיתי היה לשכנע את בתי העסק שהם מרוויחים גם אחרי מתן הנחה ושלא מדובר רק במוצר אלא בחוויה שלמה שתשתלם לטווח ארוך. היום אנחנו מקבלים כ-50-60 פניות ביום מעסקים. כמובן שיש מסעדות שוות בתל אביב שאנחנו הם אלו שיוזמים את הפניה אליהן". ולפי מה בוחרים? "אנחנו לא מעלים באתר כל אחד שרוצה. בוחרים את בתי העסק שיש להם משהו מיוחד, איכות, חוויה, עיצוב, משהו שיהפוך את המקום לכזה שיירצו לחזור אליו. רפואה סינית למשל עוד לא יצא לנו לפרסם באתר כי אנחנו פשוט לא יודעים איך להמליץ, אין לנו מדד עדיין וכיוון שהכול מבוסס אצלנו על התנסות אישית, עוד לא יצא". לדבריה של לב, ההנחה למוצרים היא לא הסיבה העיקרית לקניה אלא הטריגר. "הסיבה היא מוצר שעושה לך חשק, לא חשבתי על הופעה אבל עכשיו דווקא בא לי". זאת לא שיטה שמציפה את הצרכן במוצרים שבעצם הוא לא באמת צריך? "אם אתה צרכן לא אחראי אז זה יכול להיות מסוכן. גם האגריגטורים למשל, יותר מציפים, כל יום לראות 50 הצעות זה המון. אני שומעת דווקא מהצד השני שעכשיו הגולשים יכולים לעשות יותר בפחות כסף ובשורה התחתונה זה מביא לחיסכון. לא נתקלתם באגו של בעלי עסקים שהשיטה מרתיעה אותם? בית עסק צריך להיות מסוגל להסתכל למעבר ל-50% הנחה. אם אתה חושב על זה בצורה יותר שיווקית אתה רואה שיש לך הרבה מה להרוויח ומעט מה להפסיד. אם אתה בוחר לשים את הכסף בפרסום בעיתונים למשל, הסיכון גבוה יותר". אז את אומרת שבעצם מדובר פה בשיטה אלטרנטיבית לפרסום? "לחלוטין כן. כבר אמרו לי הרבה פעמים שמדובר בתקציב שיילך לפרסום או לשוברים. בעלת עסק אחת שעבדה איתנו אמרה לי שהקמפיין באתר עשה יותר רעש מכפולה בידיעות אחרונות. אנשים מחכים למייל של מחר, זו מין ציפייה כייפית כזאת". קשה להתעלם מאתרי הקניה החברתית שפונים לקהלים מפולחים במיוחד: דתיים, חרדים, אמהות ועוד. לב סבורה שמדובר במהלך נכון: "המטרה היא לפנות ולעניין את קהל היעד ואחת הדרכים לעשות זאת זה באמצעות פילוח ופניה ייעודית". עד כמה מדובר בטרנד חולף והאם מוגזם להצהיר שאנו נמצאים על סף מהפיכה צרכנית? "זה בהחלט לא טרנד אלא מגמה. והמהפכה כבר פה. שווה לבדוק עד כמה גדל המסחר האלקטרוני בכלל בארץ מאז "זאת מהפכה לפי דעתי שווה שיבדקו כמה גדל המסחר האלקטרוני בארץ מאז אתרי הקופונים. יש פה קהל חדש של נשים שעד עכשיו לא היה להם משהו רלבנטי. יש מהפכה של עסקי האוף ליין כמו ספא, יוגה, מסעדות שעד עכשיו פורסמו רק אוף ליין. יש קהל עצום וכוח קניה חזק מאוד של אנשים בני 6-0-70 שנכנסים לזה, יש להם זמן וכסף ועד לא מזמן הם לא היו חושבים אפילו על קניה ברשת". את רואה הבדלים בין הלקוחות בארץ לעומת ארצות הברית? "ברור. בארה"ב בערים הגדולות מאוד נפוץ לחפש משהו באינטרנטי, המקום השני זה החנות ואולי אחר כך כבר תזמין אונליין. בארץ עד היום זה היה להפך: היית הולך לחנות, רואה משהו ואולי חוזר לבדוק אותו באינטרנט אולי. בארה"ב היו ויש הרבה מאוד אתרים של מוצרי צריכה שפנו גם לקהל נשי בניגוד לארץ שזה היה בעיקר אלקטרוניקה". מה לגבי האופן בו גרופון הציגה את דיל היום וגם את האתר שלכם במודעות הממונות בגוגל עם כתובת האתר שלהם? "ראינו את זה בדצמבר, ניסינו לפנות אליהם. אז עוד לא היה גרופון בארץ, ניסינו לפנות אליהם דרך ארה"ב וגרמניה ולא קיבלנו מענה. לבסוף הורידו את זה דרך גרופר ולאחרונה זה קרה שוב. זאת התנהגות דורסנית, צינית שמטעה את הלקוח שמחפש X ואתה מושך אותו ל-Y. אני מכבדת את הקישורים הממומנים אבל לעשות משהו כזה מטעה, זה כבר לא תחרות לגיטימית והוגנת. זה דווקא משהו מאוד אמריקאי ודורסני ולא פיירי".
- 14.ציון ציוני 07/04/2011 18:36הגב לתגובה זולאתר ששייך לגויים כמו גרופון - אני בוחר לתמוך בעסקים ישראלים. רק בישראל לחוצים על אקזיט במקום להתפתח ולבסס עסק אמיתי
- 13.אין נערות ליווי בחצי מחיר (ל"ת)רפי 07/04/2011 15:21הגב לתגובה זו
- 12.דוגמיות 07/04/2011 15:09הגב לתגובה זוdoogmit.co.il
- 11.מה זה כל התגובות המלוקקות האלה? (ל"ת)ישראלי מצוי 07/04/2011 03:45הגב לתגובה זו
- 10.שרית 06/04/2011 20:52הגב לתגובה זוכל יום אני נכנסת ...כבר לא נשאר לי כסף :)
- 9.יוסי 06/04/2011 18:50הגב לתגובה זוהצעות הכי איכותיות, ממשק נוח וחוויה מצוינת בכלל. האמריקאים שנכנסו לכאן אוכלים קש מהמקומיים...יפה לראות איך בעסק שטבעו לוקלי, שחקן לוקלי מוביל על פני השחקן הזר.
- 8.רחוק (ל"ת)מדהימה..טל לב תגיע 06/04/2011 17:52הגב לתגובה זו
- 7.טל תעשי לי קופון (ל"ת)אני מכורה לבאליגם!!! 06/04/2011 17:51הגב לתגובה זו
- 6.טל תעשי לי קופוןו (ל"ת)אני מכורה לבאליגם!!! 06/04/2011 17:51הגב לתגובה זו
- 5.רונה 06/04/2011 17:24הגב לתגובה זוהאתר היחיד שבאמת עושה כיף
- 4.ללא ספק האתר היחידי שמבין עניין (ל"ת)מאיר 06/04/2011 16:48הגב לתגובה זו
- 3.יניב 06/04/2011 16:20הגב לתגובה זומה הקטע של הפרומו הזה? זה מה שיגרום לי להיכנס בסוף השבוע? נו באמת . . . . המרואיינת מאוד יפה אבל בכל זאת . . .
- 2.ע 06/04/2011 16:10הגב לתגובה זואתר גרוע אם כבר רק ביג דיל או buy2
- ירון 06/04/2011 16:46הגב לתגובה זועדיף שלא תקנה שם ככה יישאר לנו יותר :)
- 1.איזו אישה יפיפיה!!! (ל"ת)עולה חדש מחבש 06/04/2011 15:06הגב לתגובה זו
- אין כמו אתר SALE365 (ל"ת)קוקו 10/04/2011 14:06הגב לתגובה זו