על הסיבה (הלא בנאלית) שבגללה דנקנר נכנס ל'מעריב'
נוחי דנקנר בדרך לרכישת השליטה בעיתון מעריב, מהלך מדהים. השאלה היא כמובן השאלה הרגילה - למה הוא צריך את זה? הדו"ח השנתי של מעריב עדיין לא פורסם אבל נכון ל-9 החודשים הראשונים של 2010, מעריב הפסיד 65 מיליון שקלים וזה אחרי הפסד של 71 מיליון שקלים ב-2009 כולה. בקיצור, סכומים לא מבוטלים.
שתי אפשרויות, האחת היא שדנקנר רואה כלי תקשורת חשוב בישראל על 2,000 עובדיו שעומד בפני סגירה ופשוט לא יכול לעמוד מנגד. השניה, דנקנר רואה כלי תקשורת חשוב בישראל שעומד בפני סגירה ואומר לעצמו - אם אי פעם רציתי להיכנס למשחק הזה, זה הזמן כי עוד רגע חלון ההזדמנויות נסגר ואני נשאר אחד שמוכר קוטג' ועושה כסף מ-SMSים. האפשרות השלישית היא כמובן שדנקנר רואה פה ביזנס מצויין במחיר זול ובעיקר רואה את הסינרגיה בין החברות השונות בקבוצה ("קנה מנוי לעיתון, קבל תלושי קניה בשופרסל", פלטפורמת פרסום וכו').
התשובה היא כנראה שילוב בין האפשרויות בתוספת המרכיב הקבוע. מעריב עמד רגע לפי סגירה, ולא מדובר באיזה חנות מכולת וגם לא באיזה מפעל מרמת חובב. מדובר בעיתון שיוצא לאור מאז 1948 והינו חלק בלתי נפרד מההוויה הישראלית. אז גם לקבל את הכלי הזה וגם להיתפס כמי שבה והציל אותו - שתי ציפורים במכה אחת.
אבל הסיפור הוא כנראה לא רק של ציפורים, הוא גם של פרפר, או יותר נכון - של 'הפרפר והאש'. וכאן נכנס המרכיב הקבוע, כושל ככל שיהיה, להיות הבעלים של כלי תקשורת בישראל (וגם בעולם) זה כוח וזה הכרה. לנוחי יש פה הזדמנות לקבל כוח והכרה ואפילו לצאת גדול (אם באיזו דרך נס הוא יצליח להעלות את הרכבת של מעריב על הפסים). אבל כמו שפרפר נמשך לאש, אנשי עסקים נמשכים לתעשיית התקשורת והאמת היא שבמרבית המקרים הם חוטפים כוויה.
הסיבה הבנאלית היא שדנקנר רוצה לקנות את העיתון בשביל לקבל תקשורת אוהדת. לא מאמין שזו הסיבה למרות שברור שתחקירים ארסיים על סלקום או שופרסל יהפכו למחוץ לתחום ובכלל כל השפה תהיה יותר אוהדת. שמעתי את בן כספית שאומר שמעולם לא פנה אליו מו"ל והגביל אותו בכתיבה. העניין הוא שאין צורך שהמו"ל יעשה זאת, כספית מספיק אינטיליגנט בכדי לדלג מעל המוקשים בעצמו, וכך גם שאר הכתבים ועכשיו יהיו עוד כמה מוקשים.
אבל אני לא חובב הסיבה הבנאלית. אני חושב שדנקנר נכנס בשביל האתגר. אם הוא יצליח לקחת את 'מעריב' מהמקום שבו הוא נמצא ולהחזיר אותו אפילו חצי הדרך לעבר המפואר שלו, זה יהיה הרבה יותר גדול מכל עיסקה על מניות קרדיט סוויס שאי פעם הוא יעשה. ואנשי עסקים זה עם שאוהב אתגרים, ונוחי דנקנר הוא אדם שאוהב לראות את האזרח הקטן מרוצה, פה הוא מקבל את השניים ובמחיר מבצע.
העניין הוא שמעריב זה לא מכתשים אגן, שום חברה סינית לא תבוא לחלץ אותו מההרפתקאה הזו במידה ותיכשל. מצד שני, אם ההרפתקאה הזו תיכשל, הוא לא ממש יצטרך חילוץ, זה כסף קטן, הצרה תהיה הכותרות בעיתונים האחרים, אבל בשביל זה יש רני רהב - שהוא ידאג.
ועוד דבר - למה בציבורית?
- 18.צריך גם לומר תודה! 27/03/2011 01:47הגב לתגובה זואותו, כמו שחשב כנראה זכי רכיב. כמו למשל, המאגר בסיפריה של הערוץ הראשון. ושנית, האם יש לו מודל עיסקי אחר? חינמון,למשל. ושלישית, האם יש חשש ל"מלחמת מו"לים" חדשה ועזה...
- 17.אייל 25/03/2011 23:58הגב לתגובה זוכשצריך למצוא סידור תעסוקה ואתה מליארדר, לא תקנה לילדים צעצוע עיתון? בטח שכן. עורכת למעריב כבר 'מצאנו', קפיש?
- 16.קשיש 25/03/2011 17:56הגב לתגובה זוהכתב?אפשר לשים תמונה של נוחי או בניין מעריב בקרליבך או תמונה של העיתון
- 15.האחים אנצל 25/03/2011 17:05הגב לתגובה זויוסי אולי תפנה את השאלה למה דרך דסק"ש לדירקטורים החיצוניים בחברה, לבתי ההשקעות המחזיקים מניות ב"נאמנות" עבור הציבור ולרשות ניירות הערך מעניין מאוד אילו תשובות מתפתלות תקבל
- 14.z 25/03/2011 12:34הגב לתגובה זוכמו קיזוזי מס הכנסה,ניתן להשפיע על דעת הקהל מבלי לשלם מכיסך, ועוד....
- 13.בן כספית מצא עוד פרייר שיממן את הזיותיו...! (ל"ת)חשבון פשוט 25/03/2011 05:54הגב לתגובה זו
- 12.מצקצק 24/03/2011 18:04הגב לתגובה זואחרת למי תפרסמנה החברות שלו?
- 11.מצקצק 24/03/2011 18:03הגב לתגובה זוכמי שבה והציל אותו??
- 10.רן פלד 24/03/2011 13:46הגב לתגובה זו1. נוחי לא קונה אתגרים. הוא קונה פרות מזומנים (הוא מעולם לא קנה חברה בקשיים, תבדוק אותי) 2. נוחי לא מחפש תקשורת אוהדת. ההיגיון אומר שאם יש לך עיתון, בעלי העיתונים המתחרים דווקא יחפשו אותך בנרות 3. נוחי לא מעוניין להיכנס לשום משחק אם אין בו כסף. וכידוע שוק העיתונות בצניחה
- אז מה הפואנטה? 27/03/2011 01:52הגב לתגובה זו...היכן היא "פרת המזומנים"?...האם נימרודי פיספס אותה?...
- 9.חם או יפת 24/03/2011 13:24הגב לתגובה זוהכשרת הישוב לא חברה ציבורית? עסקה מסוכנת? מסוכנת כמו כל עסקה. ומי שיכול להצליח בניהול מעריב הוא דנקנר ששולט על הרבה מאוד חברות במשק הישראלי ובתוך כזה יכול להבטיח תזרים פרסומות למעריב. למעשה הוא יהפוך עצמו רק לחשוף יותר לביקורת מידיעות גלובס וכו. מעבר לזה יש לו את הגב להבטיח את השרידות של מעריב זה זה דבר חשוב בפני עצמו לדמוקרטיה הישראלית
- מסכים אתך (ל"ת)נפיח 24/03/2011 14:15הגב לתגובה זו
- 8.טל 24/03/2011 12:36הגב לתגובה זונניח שייערך סקר שרות בין חברות הסלולר. נניח שסלקום ייצאו כנותני השרות הגרועים ביותר. נניח שייערך סקר מחירים בין רשתות השיווק. נניח ששופרסל ייצאו היקרים ביותר. איזו תהודה זה יקבל במעריב ?
- 7.אילן 24/03/2011 12:02הגב לתגובה זווגם להוכיח למלעיזים שמחכים לו בפינה, שהוא מספיק אטרקטיבי למשוך אליו כותבים איכותיים מעתונים אחרים, ולהפתיע את כולנו עם הרבה יותר מ"סתם" התאוששות. מעריב של דנקנר, עשוי להמריא מעבר למה שאנחנו מדמיינים היום
- 6.שי אלוני 24/03/2011 11:52הגב לתגובה זולמה באמצעות דסק"ש ולמה הציבור ולמה ולמה. דסקש, כשמה כן היא, היא חברת השקעות. פעם זה סופרמקטים, פעם אגרו, ופעם סלולר. חברת השקעות קלאסית. היא לא מחויבת למנדט מאוד ספציפי. זו לא חממת ביוטק. הציבור שקנה את המניה קיבל על עצמו מראש להיות חשוף להשקעות בתחומים שונים ומשונים. לא רוצה- אל תקנה מניות של חברות השקעות. תיכנס ישירות במניה של החברה הספציפית שאתה רוצה. אי אפשר שכל היום היהודים בוכים ובוכים ומתלוננים. פשוט תופעה מגעילה.
- הקוף 25/03/2011 10:20הגב לתגובה זוכל היו מתלוננים רבאק קחו אחריות ! 6 מיליארד לא טועים !!!!
- 5.כתבה מעניינת אבל מנוסחת בינוני וגם הפואנטה בי (ל"ת)דוד 24/03/2011 11:17הגב לתגובה זו
- 4.למה דרך דסק"ש ? כי זאת עיסקה מסוכנת.. והוא (ל"ת)לא יסכן את כספו 24/03/2011 10:54הגב לתגובה זו
- 3.מסכים עם כל מילה (ל"ת)יאיר 24/03/2011 10:36הגב לתגובה זו
- 2.קובי 24/03/2011 10:07הגב לתגובה זומדוע שלא ייכנס להרפתקה הזאת מכיסו הפרטי ? למה מחברה ציבורית ? עובדים על כולם בעיניים !!!!
- עמיטיעקובו 26/03/2011 15:33הגב לתגובה זודיסקונט השקעות כשמה כן היא השקעות בחברות שונות ומשונות במדינה מחברות סלולר דרך כימיקלים והמשך בסופרמרקטים והמשך בשוק התקשורת . מי שלא מעוניין שלא ישקיע בחשרות השקעות נקודה
- 1.יואב 24/03/2011 08:06הגב לתגובה זובשביל יצירת קבוצת תקשורת חזקה, מקור תוכן איכותי ומניב ליתר חברות הקבוצה ואני מאמין שהכל בתאום או לפחות בהסכמה כזו או אחרת עם נוני מוזס, שבעתיד עלול לסבול מירידה בפרסום מצד חברות דנקנר.