אפי 2011: ההרשמה לתחרות הבינ"ל בעיצומה, ההכרזה על הזוכים בחודש יולי

ההרשמה לתחרות לפרסום ושיווק אפקטיבי, בניהול המי"ל, איגוד השיווק ואיגוד חברות הפרסום, בעיצומה, גם לתקציבים עד 150 אלף דולר (תוכן שיווקי)
תוכן שיווקי |

תחרות ה-Effie Awards - התחרות הבינלאומית לפרסום ושיווק אפקטיבי, הינה התחרות היחידה בישראל המעניקה את הפרס על בסיס מדידת אפקטיביות הפעילות השיווקית שלכם. פסלון האפי בכניסה למשרד מוכיח שהפרסום - עובד.

התחרות מנוהלת על ידי המי"ל (המרכז הישראלי לניהול), איגוד השיווק הישראלי ואיגוד חברות הפרסום ונחשבת לתחרות המובילה בישראל בתחום. מפרסמים ומשרדי פרסום שעדיין לא הגישו עבודות, יכולים להספיק ולעשות זאת עד סוף חודש מארס.

הפרמטרים לפיהם נבחנות העבודות המוגשות לאפי כוללים קריאייטיב לצד אסטרטגיה. שיווק אפקטיבי הוא תוצאת השילוב האופטימלי בין יצירתיות, חדשנות ומעוף לבין מחקר מעמיק, ניתוח השוק והתוויית אסטרטגיה. זו הסיבה שכל אחד ואחד מהזוכים ב-11 השנים בהן מתקיימת תחרות האפי בישראל, יכולים להתהדר בעובדה שהם לא רק עשו בחירה מושכלת במשרד הפרסום שלהם, אלא גם לקחו את ההחלטות הנכונות.

לפני כשנתיים הוחלט להוסיף לתחרות קטגוריה חדשה המאפשרת גם למהלכים שהושקעו בהם תקציבים קטנים יחסית להיכנס לתחרות. לקטגוריה זו רשאים להגיש מועמדות מהלכים של מותגים עצמאיים אשר במהלך שנת התחרות הושקעו בהם תקציבי שיווק החל מ-5,000 דולר ועד 150 אלף דולר בלבד. במטרה להעניק הזדמנות גם לעסקים קטנים ובינוניים, החליטה וועדת ההיגוי של ה-Effie Awards כי עלות ההשתתפות בקטגוריה זו תהיה נמוכה משמעותית מעלות מסלול ההגשה הרגיל.

פנינה שנהב, יו"ר המי"ל: "ההחלטה להוסיף קטגוריה זו הייתה במטרה לעודד מהלכים שיווקים צנועים בהשקעתם, אך אפקטיביים בתוצאתם, וכן לעודד מהלכים של חברות קטנות לקחת חלק בתחרות. התפתחות השימוש ואפקטיביות הפעילויות השיווקיות באינטרנט, בפעילויות קד"מ, גרילה ועוד, אפשרו לחברות לבצע מהלכים שיווקים משמעותיים גם בתקציבים קטנים".

בין הזוכים הבולטים בתחרות האפי 2010 - חברת פז עבור המהלך 'רשת חנויות נוחות yellow; חברת חוגלה קימברלי עבור המהלך 'Kotex Young'; צומת ספרים עבור מהלך 'מהפכה בשוק הספרים בישראל'; ובנק מזרחי טפחות עבור המהלך 'להעביר את דביר'.

הפרסים מחולקים במספר קטגוריות: מוצרי צריכה מזון; מוצרי צריכה לא מזון; מוצרי צריכה לא מתכלים; פיננסים, לימודים ושירותים; תקשורת, מדיה ומחשוב; מגזר ציבורי ואחריות חברתית; מגזרים; קמעונאות; תקציבים קטנים. כמו כן, במסגרת התחרות מחולקים גם פרסי 'אפי פלטינום' על אפקטיביות לאורך זמן, וה'גרנד אפי' אלוף האלופים, מהלך השיווק והפרסום של השנה.

תחרות האפי מתקיימת כיום ב-40 מדינות בעולם ובישראל נערכת התחרות מאז שנת 2000. גם השנה - אומרת פנינה שנהב, יו"ר המי"ל, "נקפיד על שיתוף הידע וכל העבודות יועלו לאתר התחרות". בשנה שעברה הוגשו לתחרות 95 עבודות, מספר שיא ועלייה של 34% ביחס ל-2009.

חבר השופטים כולל 80 חברים, ביניהם אנשי אקדמיה, נציגי המפרסמים והפרסומאים, אנשי יחסי ציבור ואנשי ייעוץ ומחקר. מנכ"ל קבוצת אסם, גזי קפלן, מכהן כיו"ר התחרות, שנה שלישית ברציפות. השיפוט יעשה תוך השוואת מועמדים מאותה קטגוריה.

גם השנה תדרג קבוצת מנכ"לים נבחרת את המהלכים השיווקיים שעלו לגמר ב-Effie Platinum. סטודנטים לתואר שני במינהל עסקים ממס' אוניברסיטאות ומכללות, ישולבו בשיפוט בשלב הגמר והציונים שיעניקו יהוו 10% מסך הציון הכולל.

שנהב מוסיפה: "השנה ייבחנו גם קמפיינים של פעילויות חברתיות בקטגוריית עמותות ומלכ"רים וגם במסגרת קטגוריה המיועדת לחברות מהעולם העסקי".

אלי גליקמן מנכל צים
צילום: שלומי יוסף

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד

המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

צים ZIM Integrated Shipping Services 2.67%  , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף.  המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.   

ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה. 

היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי,  להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.

כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים. 

לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית.  בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.

יואב תורג'מן מנכ"ל רפאל, צילום: דוברות רפאליואב תורג'מן מנכ"ל רפאל, צילום: דוברות רפאל
ראיון

מנכ"ל רפאל: "גרמניה היא ידידה מאוד קרובה של ישראל ויש שיח מאוד אינטימי בין מערכת הביטחון הישראלית לגרמנית"

יואב תורג'מן, מנכ"ל החברה על כיפת ברזל -"הצלנו רבבות אזרחים", על מכירת כיפת ברזל בעולם - "רק לידידות הקרובות ביותר, המדינה נזהרת במתן רישיונות ייצוא", על הצמיחה העתידית, הנפקה ומכירות לגרמניה וסעודיה

רן קידר |

התוצאות של רפאל לרבעון השלישי טובות - מנכ"ל רפאל: "מערכות הלייזר ייכנסו באופן סופי בסוף דצמבר", התוצאות של רבעון רביעי שעונתית הוא חזק מאוד יהיו טובות עוד יותר. הצבר בשיא של כל הזמנים. זה זמן להנפיק, אבל יואב תורג'מן, מנכ"ל רפאל שמכוון להנפקה, יודע שיש תור  - רק אחרי שהתעשייה האווירית תונפק (אם תונפק) יהיה אפשר לדבר על רפאל. ברפאל יש רגישות גודלה יותר בשל קשר סימביוזי חזק מאוד עם מערכת המו"פ של משרד הביטחון (מפא"ת). לכל חברות התעשייה הביטחונית יש קשר הדוק עם משרד הביטחון והצבא, ברפאל מסיבות היסטוריות וכי היא נחשבת ל"מעבדת מו"פ" של הצבא, זה אפילו משמעותי יותר.

ועדיין, תורג'מן סבור שהנפקה מאוד חשובה ונחוצה, ובכלל, בין השורות, אפשר לשמוע ממנו קולות שמדברים דווקא על החסמים שנובעים מהקשר ההדוק למשרד הביטחון. הוא לא מתלונן, הוא כמובן יודע שההצלחה הגדולה של המערכות היא תולדה של שיתוף פעולה הדוק עם משהב"ט והצבא, אבל כיפת ברזל שהיא מערכת מאוד מוצלחת כמעט ולא נמכרת החוצה. "רק לידידות הטובות ביותר שלנו", אומר תורג'מן ומכוון לארה"ב. 

ההצלחה מוכחת, פתרון שהציל אלפים רבים של חיים. למה לא לנצל את הביקושים ולמכור הרבה?

"רבבות אנשים. אנחנו מעריכים שהפעלת כיפת ברזל במלחמה הצילה רבבות אנשים. הקמנו עכשיו מפעל יחד עם ריית'און, שותף אמריקאי שלנו לייצור כיפות ברזל למארינס. כיפת ברזל היא עוגן מאוד משמעותי ביכולת ההגנה של מדינת ישראל וככזה המדינה נזהרת במתן רישיונות של שיווק לייצוא. זה ברור ונכון, אבל, זה אומר שלא מיצינו כלל את הפוטנציאל של מכירות המערכת".

נורמליזציה עם סעודיה, אם תהיה ובהמשך להצטיידות שלהם במטוסי קרב מארה"ב - ה-F-35, עשויה להגדיר אותה כידידה. הם צריכים את כיפת ברזל מול האיומים מסביב. תמכרו להם מערכות כיפת ברזל?

 "אני מניח שהיא תרצה הרבה מאוד מערכות של כיפת ברזל. כל העולם ראה את היכולות שלנו במלחמה, ראה את היכולות ב'עם כלביא'. כולם מבינים את העליונות האווירית, את יכולות המודיעין ומערכות ההגנה של ישראל. הביקושים למערכות שלנו מאוד גדולים".

ועדיין, יש עלייה בצבר, אבל איך זה שכיפת ברזל לא נמכרת לידידות שלנו בעשרות רבות של מיליארדים?

"אישורי הייצוא לא פשוטים. אנחנו מוכרים לידידות קרובות, ולא ממצים את פוטנציאל השוק".

גרמניה היא לא ידידה קרובה?

"גרמניה היא ידידה מאוד קרובה של ישראל ויש שיח מאוד אינטימי בין מערכת הביטחון הישראלית לגרמנית וגרמניה זוכה לעדיפות גבוהה".