למה מדד התל-דיב בתשואת חסר והאם מדובר בהזדמנות?

סיון ליימן, יועץ השקעות פרטי ומנכ"ל כנען ייעוץ השקעות, מסביר את השינויים שעומד לעבור מדד התל-דיב 20 ומנתח את המשמעויות עבור ציבור המשקיעים
סיון ליימן | (7)

מדד התל-דיב 20 הושק על-ידי הבורסה לניירות-ערך ביולי 2006 וכעת הוא כולל את 20 המניות בעלות תשואת הדיבידנד הגבוהה ביותר מבין המניות הנסחרות בבורסה בת"א.

מדד זה עומד בימים הקרובים לעבור מהפכה היות והבורסה לניירות-ערך החליטה ב-17 בפברואר ש"ז על מספר שינויים מהותיים בכלליו - להלן השינויים העיקריים העומדים לחול בו:

א) למדד החדש - שיקרא מעתה מדד תל-דיב - ישויכו מניותיהן של חברות שתשואת הדיבידנד שלהן עלתה על 2% בשנתיים מתוך שלוש השנים האחרונות. תנאי חשוב זה יאפשר לחברות בעלות מדיניות דיבידנד קבועה לאורך זמן להיכנס למדד גם אם לא חילקו דיבידנד בשנת משבר (דוגמת 2008). דבר העשוי להחזיר את הבנקים למדד התל-דיב כבר בשנה הבאה - הבנקים מחלקים כעת תשואת דיבידנד ממוצעת של 5%.

ב) מספר המניות הכלולות במדד יעלה ויכלול 39 מניות במקום 20 מניות כיום; הנגזרת של כלל חדש זה היא כי משקל כל מניה שבו צפוי לעמוד על כ- 2.5% משוויו (במקום 5% במצב הנוכחי);

ג) נקבע רף החזקות מינימלי של הציבור לחברות מועמדות שעומד על 400 מיליון שקלים; לעומת זאת חברות שכבר נכללות במדד יידרשו למינימום החזקות ציבור של 300 מיליון שקלים בלבד;

ד) המדד יעודכן פעם בשנה בלבד (ב-15 במארס) במקום פעמיים בשנה - דבר שיתרום ליציבותו, כמובן.

משמעות השינויים שקבעה הבורסה:

ראשית, הגדלת מספר המניות הכלולות במדד מגדילה את פיזור ההשקעה ובכך תורמת להפחתת הסיכון הכרוכה בהשקעה בו. שנית, הרחבת המדד וקביעת רף החזקות מינימלי נכבד מהווים נדבכים משמעותיים נוספים בתרומה ליציבותו. עדכון המדד אחת לשנה בלבד (במקום פעמיים בשנה כיום) יפחית משמעותית את התנודתיות האופיינית לו.

להלן תשואות המדדים המובילים בבורסה בת"א מתחילת השנה:

האם מהווה מדד התל-דיב ה"משודרג" הזדמנות מעניינת להשקעה?

מדד התל-דיב 20 נמצא בתשואת-חסר של כ-3.5% מול מדד ת"א 25 מתחילת 2011 משתי סיבות עיקריות:

1) השינויים אותם קבעה הבורסה הובילו להתאמות מצד מנהלי תעודות הסל ואלה גרמו לזעזועים במדד והורידו את שערו;

2) חשיפתו למניות מדד היתר (כ-20%). המדד יתחיל להיסחר במתכונתו החדשה מיום 3 לאפריל ש"ז - או-אז יהווה בהחלט הזדמנות קנייה מעניינת ללקוחות המעוניינים להיחשף לחברות בעלות שיעור צמיחה נאה ואשר מציגות רווחיות ו/או שיפור בתוצאותיהן הכספיות לאורך זמן ומחלקות דיבידנדים באופן עקבי.

הכותב, סיון ליימן, הינו יועץ השקעות פרטי ומנכ"ל כנען ייעוץ השקעות ומעניק ייעוץ השקעות מקצועי ובלתי תלוי לבתי-אב, חברות ולגופים עסקיים. ייעוץ ההשקעות שניתן הוא חיצוני - כלומר בלא ייפוי-כוח לביצוע פעולות כלשהן.

* אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    פיליפ 16/03/2011 11:09
    הגב לתגובה זו
    למה לא מקבלים דיווינדים מהתעודה הזאת. האם ההשוואה משקללת דיווידנדים שחולקו
  • 6.
    כתבה לא מעמיקה, נושא דווקא מעניין (ל"ת)
    רמי 15/03/2011 16:41
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    קטמוני 15/03/2011 15:44
    הגב לתגובה זו
    נראה שמדד התל דיב במתכונתו החדשה יהיה אלטרנטיבה טובה למשקיע סולידי לטווח ארוך.
  • 4.
    אחלה כתבה (ל"ת)
    יוני 15/03/2011 13:44
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    לא נכון. השוק מאד גבוה וללא הצדקה . לשבת בצד. (ל"ת)
    דנה 15/03/2011 13:25
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    גם אמרת להגדיל בנקים והם צוללים! (ל"ת)
    אבי 15/03/2011 12:08
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    השוק מת , הולך לקרוס , גמרנו................. (ל"ת)
    יוני 15/03/2011 11:31
    הגב לתגובה זו
חדוה בר
צילום: גלית סברו
ניתוח

תן וקח - שחיתות מובנית בקשר בין בנק ישראל לבנקים

בצלאל סמוטריץ דורש מס יתר של 15% על רווחי הבנקים העודפים. זה לא פתרון טוב, אבל קודם צריך להבין את הבעיה - הבנקים עושקים אותנו כי הבכירים בבנק ישראל חברים של מנהלי הבנקים ומוצאים אצלם עבודה בהמשך - תראו את חדוה בר שמרוויחה היום מיליונים בבנק מזרחי טפחות ואיטורו והיתה המפקחת על הבנקים

מנדי הניג |

לפני כחודש דיברנו עם פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל. שאלנו אותו על רווחי הבנקים הגבוהים. הוא הסביר שהוא והבנק המרכזי פועלים כדי לייצר תחרות. אמרנו שאם 7 שנים זה לא צלח, אז אולי סמוטריץ' צודק וצריך להעלות את המס. הוא אמר שבשום פנים ואופן כי זו התערבות פוליטית בבנקים וזה יפגע באמון המשקיעים והציבור. אז אמרנו לו שהוא יכול בקלות לדאוג ובצורה יעילה יותר לשינוי צודק ונכון דרך הקטנת הרווחים המופרזים של הבנקים ושיפור הרווחה של הציבור. מספיק להעלות במעט את הריבית בעו"ש. שהבנקים ישלמו ריבית על העו"ש בדיוק כפי שהם גובים על חובה בעו"ש. 

 "לא, זה לא קיים במדינות מערביות, זה גם התערבות בבנקים". אגב, זה קיים לתקופות מסוימות במקומות שונים בעולם, אם כי זה נדיר, אבל גם מערכת כל כך ריכוזית ומוגנת כמו הבנקים המקומיים לא קיימת בשום מקום. היא מוגנת על יד בנק ישראל, לוביסטים, משקיעים, מומחים מטעם, אנשים שחושבים שרווחים של בנק חוזרים לציבור כי הציבור מחזיק בבנקים (ממתי הבנקים הפכו למדינה שמקבל מסים מהעם ודואגת לרווחתו, בריאותו, ביטחונו, ומה הקשר בין גב כהן מחדשרה שעושקים אותה בעו"ש ואין לה פנסיה שמחזיקה במניות בנקים). וחייבים להוסיף - גם התקשורת מגנה על הבנקים, מסיבות כלכליות, מסיבות של פחד מהוראות מלמעלה ומסיבות של קשרים עסקיים וקשרי בעלות.

וכך יצא שגופים שחייבים את כל הרווחים שלהם למודל העסקי הפשוט של עולם הבנקאות - קבל כסף, תן ריבית נמוכה למלווים ותגבה ריבית גבוהה מהלווים, והאם עושים את זה במינוף של 1 ל-10 כי המדינה מאפשרת ומגבה - מרוויחים תשואה של 17% על ההון ו-15% על ההון. אף אחד לא מרוויח ככה, וכל זה כשהציבור מקבל אפס על העו"ש. 

פרופ' ירון אמר בסוף השיחה שהנה מגיעה תחרות עם הרפורמה של המיני בנקים. אחרי שניתקנו הבנו שאולי הוא באמת מאמין בזה, או שהוא מערבב אותנו או שהוא תמים. אבל תמים ככל שיהיה הוא יודע טוב מאוד שלו עצמו ובעיקר לכפופים לו יש סיכוי טוב מאוד להיכנס למערכת הבנקאית. זה לא סתם להיכנס למערכת הבנקאית, זה להרוויח מיליונים. חדוה בר היתה מפקחת 5 שנים עד 2020. לפני שבוע היא נכנסה להיות דירקטורית בבנק מזרחי טפחות. היא מרוויחה מיליון שקל, יש לה סיכוי טוב להיות גם היו"רית בהמשך. לפני זה ובעצם במקביל היא גם יועצת, משנה למנכ"ל איטורו ועוד תפקידים. מיליונים זרמו לחשבון הבנק שלה, וזה בסדר, אבל אם היא היתה סליחה על הביטוי - "ביצ'ית" שעושה את העבודה למען הציבור ונכנסת בבנקים לטובת הציבור, האם היא היתה מוצאת עבודה?

אם בר היתה דואגת לתחרות, מסתכסכת עם הנהלות הבנקים, אבל מייצרת תחרות, מספקת ריבית טובה לציבור ועדיין שומרת על יציבות הבנקים (בנקים יכולים להיות יציבים גם ב-9% תשואה, לא רק ב-15%), האם היא היתה הופכת לחלק מהמערכת הבנקאית? יציבות הבנקים אבל זה לא אומר שהם צריכים להרוויח רווחים עודפים וזה לא אומר שזה צריך לבוא על חשבון הציבור, אבל בפיקוח על הבנקים נמצאים אנשים שרוצים להרוויח בהמשך. במקום לקבל 2 מיליון שקל בשנה בעבודה מפנקת, היא היתה מרצה בשני קורסים במכללה או באוניברסיטה (בלי לזלזל כמובן). 

גלי צהל
צילום: צילום אלכסנדר כץ

הממשלה הכריעה: גלי צה״ל תיסגר

גלי צה״ל תיסגר עד מרץ 2026: הצעת שר הביטחון ישראל כ״ץ אושרה פה אחד, בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה; המיונים לתחנה נעצרו מיידית, חיילי היחידה ישובצו מחדש, וגלגלצ תיבחן בנפרד

מנדי הניג |
נושאים בכתבה גלי צה"ל

אחרי דיונים ארוכים, המלצות ועתירות, הממשלה קיבלה הבוקר החלטה דרמטית בנוגע לאחת התחנות המזוהות ביותר עם המרחב הציבורי בישראל. שרי הממשלה אישרו פה אחד את הצעת שר הביטחון ישראל כ"ץ לסגור את תחנת הרדיו הצבאית גלי צה״ל, במהלך שצפוי להסתיים עד 1 במרץ 2026. ההחלטה כוללת צעדים מיידיים בשטח, ובראשם עצירת המיונים לתחנה ושיבוץ מחדש של החיילים המשרתים בה, והיא מתקבלת בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה, שהזהירה מפני פגיעה בשידור הציבורי ובחופש הביטוי.

"תחנה צבאית עם פוליטיקה אינה מודל דמוקרטי"

בדבריו בישיבת הממשלה הציג שר הביטחון את הקו שלו. לשיטתו, עצם קיומה של תחנה צבאית המשדרת תכני אקטואליה ופוליטיקה הוא חריג ואינו מקובל בדמוקרטיות מערביות. כ״ץ טען כי גלי צה״ל חרגה לאורך השנים מהמנדט שניתן לה, והפכה מגוף שנועד לשרת את חיילי צה״ל ומשפחותיהם לבמה לדעות פוליטיות, שחלקן כוללות ביקורת ישירה ולעיתים חריפה על הצבא עצמו, מפקדיו ופעילותו.

לדבריו, העיסוק הפוליטי פוגע באחדות הצבא ובמורל הלוחמים, בעיקר בתקופה של מלחמה מתמשכת, ואף יוצר בלבול מסוכן בזירה החיצונית. כ״ץ ציין כי אויבי ישראל עלולים לפרש מסרים המשודרים בתחנה כעמדה רשמית של צה״ל, בשל היותה יחידה צבאית. ראש הממשלה בנימין נתניהו הצטרף לעמדה הזו וחיזק אותה, כשהדגיש כי המצב הקיים אינו סביר ואינו מתאים למדינה דמוקרטית, ואף השווה אותו למודלים הנהוגים במשטרים שאינם רלוונטיים לישראל.

שרים נוספים בדיון העלו טענות משלימות, ובהן היעדר תשתית חוקית מוצקה להפעלת התחנה. לטענתם, האישור המקורי שניתן לגלי צה"ל בשנת 1950 היה זמני ומוגבל, ומאז לא עוגן בהחלטת ממשלה מסודרת או בחקיקה. כ״ץ הסתמך גם על עמדות של בכירי צבא בעבר ובהווה, כפי שהוצגו בפני ועדות מקצועיות, שלפיהן יש קושי מובנה בכך שיחידה צבאית פועלת כגוף תקשורת עצמאי עם חופש עריכה מלא.

התנגדות משפטית ועתירות לבג"ץ

לצד ההכרעה העקרונית, הממשלה אישרה שורה של צעדים אופרטיביים שנכנסים לתוקף באופן מיידי. שר הביטחון הנחה לעצור לאלתר את כלל המיונים לגלי צה״ל, הן לשירות סדיר והן לשירות מילואים, ולהפסיק שיבוץ של חיילים חדשים בתחנה. החיילים המשרתים כיום בגלי צה״ל צפויים לעבור תהליך הדרגתי של שיבוץ מחדש ביחידות צה״ל השונות, תוך מתן עדיפות לתפקידי לוחמה ותפקידי תומכי לחימה.