אפליה בוועדות התכנון: "קו דק מבדיל בין דמוקרטיה מסודרת לרפובליקת בננות"
הוועדה לביקורת המדינה, דנה היום (ב') ביוזמת ח"כ חאמד עמאר (ישראל ביתנו), בפיטוריהם של בני-מיעוטים מכהונת יושבי ראש וועדות מרחביות לתכנון ובניה. עמאר ציין כי מזה כתשע שנים קיימת הנחיה כי יו"ר וועדות לא יכהנו יותר מחמש שנים, אך לדבריו, הדבר נאכף רק כלפי בני המיעוטים ואילו אחרים מכהנים בתפקיד כבר כעשרים שנה. לוועדות תכנון ובניה כוח רב, והן מוסמכות לאשר בניה ולהרחיב תוכניות פיתוח שונות.
ח"כ יואל חסון, יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, הדגיש כי "בוועדות לתכנון ובניה צריך לתת דגש להרכב האוכלוסייה. זה חלק משוויון וגם הגיון של עבודה עניינית ומקצועית". חסון ציין כי פיטוריו של סמיר ווהבה, היו"ר לשעבר של ועדת תכנון ובניה שפלת הגליל, היה לא ראוי ולא מכובד. חסון ביקש משר הפנים את רשימת כל ראשי הוועדות ומספר שנות כהונתם, ועל פי התשובה יעקוב אחרי התנהלות מחוז הצפון ביחס למינויי בני-מיעוטים.
יוסף ברון, הממונה על מחוז הצפון במשרד הפנים, הדגיש כי אכן יש יושבי-ראש ועדות שמכהנים יותר מהמועד שנקבע והדבר מתוקן בימים אלו. לדבריו, שלמה בוחבוט, ראש עיריית מעלות וח"כ לשעבר מטעם מפלגת העבודה, מכהן בתפקיד כבר 20 שנה, אך הוא לא מונה ע"י משרד הפנים אלא על ידי חברי הועדה עצמה, ולכן, לא חלה עליו הגבלת הכהונה. ברון הדגיש כי במחוז הצפון 10 ועדות שבסמכותו למנות, ובשלוש מהן יושבי הראש הם בני מיעוטים. הוא הוסיף כי חמישים אחוז מהעובדים במשרד הם בני מיעוטים, וכי גם יהודים שכיהנו בתפקיד יותר מחמש שנים הועברו מתפקידם.
ח"כ מרינה סולודקין (קדימה) הזהירה בדיון כי "קו דק מבדיל בין דמוקרטיה מסודרת לרפובליקת בננות", ואילו ח"כ חנא סוויד (חד"ש), בעצמו ראש המועצה המקומית עילבון ומנכ ל המרכז הערבי לתכנון אלטרנטיבי, גיחך כי "כששר הפנים היה מ"ישראל ביתנו" ראשי הועדות לתכנון ובניה היו דוברי רוסית, כשהשר היה מש"ס היו"רים החזירו עטרה ליושנה, וכשהשר היה מ"שינוי" יושבי הראש היו ליברלים גדולים". ח"כ שלמה מולה קרא למבקר המדינה לבדוק את התופעה, והזהיר שהתופעה קיימת גם בועדות ציבוריות אחרות במשרדי הממשלה נוספים כמו החינוך והבריאות".
- 1.אזרח מן המניין 22/02/2011 09:27הגב לתגובה זואני בטוח שזב קיים בעוד הרבה מקומות, מי שנהנה אלו המקושרים והמשחדים. חבל שהאזרח הקטן פשוט סובל.
- שוחד 22/02/2011 11:13הגב לתגובה זוסליחה אבל זאת האמת.

בשורה למורים - כל מורה יקבל בממוצע 14 אלף שקל; על הפשרה בין המדינה לקרנות ההשתלמות של המורים
עודפים שהצטברו בקרן ההשתלמות של המורים ינותבו להשקעה בתשתיות חינוך ובתי ספר ותשלומים למורים העמיתים בקרן (וגם ליורשיהם)
למי שייך הכסף? בקרנות ההשתלמות של המורים הצטברו סכומי עתק שהיו מעבר להפרשות השוטפות למורים. המורים אמרו "זה שלנו". המדינה אמרה - "זה שלנו". נקבעה פשרה. המורים יקבלו בממוצע כ-14 אלף שקל.
ההסכם הזה נחתם לאחר הליך משפטי ממושך, והוא נוגע לחלוקת העודף הכספי שנצבר בקרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים. המתווה גובש בשיתוף עם החשב הכללי, הלשכה המשפטית והממונה על השכר במשרד האוצר, פרקליטות המדינה- היחידה לאכיפה אזרחית ופרקליטות מחוז תל-אביב, רשות שוק ההון, הסתדרות המורים והקרנות, והובא לאישור בית הדין האזורי לעבודה בת"א-יפו.
בשנת 2022 הוגשה על ידי פרקליטות המדינה תביעה נגד קרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים במסגרתה נדרשו הקרנות להשיב סך של כ-2 מיליארד שקל לקופה הציבורית. בזמנו האשים משרד האוצר כי קרנות ההשתלמות של המורים "התעשרו שלא כדין על חשבון הציבור." התביעה הזו הגיעה לאחר שהקרנות צברו 3 מיליארד שקלים משנת 1955 שנחשבים עודפים כאשר ההסתדרות תכננה לחלקו ל-165 אלף מורים בסכום של 12 אלף שקלים. כעת הגיעו הצדדים להסדר פשרה שבמסגרתו יועברו למדינה 1.05 מיליארד שקל בגין רכישת זכויות העבר, אשר ישמשו בין היתר לשיקום מערכת החינוך באזורים שנפגעו במלחמת "חרבות ברזל", וכן לקיום הכשרות ופעולות אחרות לצורך שיפור מעמדם של עובדי ההוראה. סכום של כ-2.25 מיליארד שקל יחולק ל-165 אלף עמיתי הקרנות הזכאים וליורשיהם. כמו כן, יחלו הקרנות לרכוש זכויות פנסיה תקציבית לעובדי הוראה היוצאים לשבתון החל משנת הלימודים תשפ״ג (2022-2023) ואילך.
קריאה מעניינת: השכר האמיתי של המורים בישראל: לא נמוך כמו שנדמה לכם
- המדריך המלא למציאת מורה פרטי (שבאמת יעזור לילד שלכם)
- פער של 30% בשכר, 60% עזבו את העבודה: דוח השכר במערכת החינוך
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חלוקת הכספים תיעשה באופן ממוכן לחשבונות העמיתים או באמצעי תשלום דיגיטליים, בהתאם לנהלים שאושרו על ידי רשות שוק ההון. במקביל, הוחלט לשמור על כרית ביטחון אקטוארית של 4% לפחות, לטובת יציבות הקרנות ורווחת העמיתים בעתיד.

הפתעה חיובית באוצר: גביית המסים צפויה לשבור שיא עם 520 מיליארד שקל, הגירעון יהיה נמוך מהצפוי
לביזפורטל נודע כי באוצר מעריכים שתקבולי המסים יהיו כ-520 מיליארד שקל, הרבה מעל התקציב שעמד על 493 מיליארד שקל; תחזית הגירעון - 5.2% כשבפועל על רקע נתוני אוקטובר, יש הערכה שזה יסתיים בפחות
נתוני הגבייה לאוקטובר 2025 מספקים בשורה - גביית המסים ממשיכה לשבור שיאים ועומדת על 432.3 מיליארד שקל בעשרת החודשים הראשונים של השנה - עלייה מרשימה של 15.3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. לביזפורטל נודע כי בהערכות פנימיות מצפים לכ-520 מיליארד שקל של הכנסות מסים ואף מעבר לכך עד סוף השנה. הרבה מעבר לתקציב המקורי שהיה על 493 מיליארד שקל. הסיבה היא גבייה טובה ומואצת, מלחמה בהון השחור (לרבות פרויקט והטמעת "חשבוניות ישראל") וכן תשלומי מס מוגברים בעקבות חוק הרווחים הראויים לחלוקה. הגידול כתוצאה מהחוק שדוחף בעצם לחלק דיבידנד ולשלם עליהם מס יימשך עד סוף השנה.
ביצועי שיא למרות האתגרים
הנתונים החיוביים בשורת ההכנסות ממסים בולטים במיוחד על רקע המלחמה המתמשכת. בחודש אוקטובר לבדו נגבו 40.7 מיליארד שקל ממסים, עלייה ריאלית של 5% שמעידה על חוסן מרשים. המסים הישירים זינקו ב-8% במצטבר מתחילת השנה, כשהניכויים משכר עלו ב-13%, סימן ברור לשוק עבודה חזק ויציב. במקביל, גביית המסים משוק ההון זינקה ב-62% באוקטובר, והגיעה ל-1.4 מיליארד שקל.
המסים העקיפים, שעלו ב-3% במצטבר, מראים על המשך צריכה פרטית יציבה. הגביה ממע"מ באוקטובר עלתה ב-10%, מה שמעיד על פעילות עסקית ערה. גם הגביה מבלו דלק רשמה עלייה של 10%, המשקפת חזרה לשגרה בפעילות הכלכלית.
למעשה, מירידה בקצב שנתי של 8% בגביית המסים שנרשמה מאמצע 2022 ועד סוף 2023, עלתה הגבייה מתחילת 2024 לקצב של 11%. זה שינוי מגמה שמעיד על התאוששות מהירה של המשק והסתגלות מוצלחת למציאות המלחמה.
- הטבה לעידוד העלייה: אפס אחוז מס לעולים חדשים
- הישג ל-ICL? - תקבל 2.5 מיליארד דולר על החזרת זיכיון ים המלח למדינה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
סך ההכנסות הממשלתיות מכל המקורות הגיע ל-457.5 מיליארד שקל בעשרת החודשים - עלייה של 14.8% שעולה על כל התחזיות המוקדמות. הביצועים החזקים האלה הם שמאפשרים לממשלה לממן את הוצאות המלחמה תוך שמירה על יציבות פיסקלית.
