פסגות על קרדן: "התמורה מעסקת ג'יטיסי נועדה להרחבת הפעילות בסין; נסחרת ב-7% דיסקאונט"
חברת קרדן אן.וי, בשליטתם של יוסי גרינפלד, אבנר שנור ואיתן רכטר, מדווחת היום כי גייסה כ-195 מיליון אירו ממכירת מניות החברה הנכדה ג'י.טי.סי פולין, לאחר שהודיעה אתמול כי תמכור 16% ממניותיה באמצעות הצעת מכר פרטית.
לאחר המכירה תמשיך חברת הבת ג'י.טי.סי אחזקות השליטה האפקטיבית בג'י.טי.סי ותחזיק כ-27.14% מהון מניותיה. הכנסות המכירה ישמשו את קרדן להגדיל את גמישותה הפיננסית ביישום האסטרטגיה העסקית שלה. במסגרת המהלך, התחייבה החברה שלא לבצע עסקאות במניות הנותרות במהלך תקופה של 15 חודשים לפחות.
לדברי אלאן איצקוביץ', יו"ר הדירקטוריון המנהל של קרדן אן.וי: "בעקבות הביקושים הגדולים, החלטנו להגדיל את הנתח הנמכר ל- 16%. המכירה הייתה בפיזור רחב, למספר רב של גופים מוסדיים פולנים ובינלאומיים".
ג'י.טי.סי פולין הוקמה ב-1994 והינה אחת מחברות נדל"ן המניב המובילות בתחום הפיתוח במרכז ומזרח אירופה. המנייה הונפקה לציבור בשנת 2004 ושווי השוק שלה הינו כ-1.38 מיליארד אירו. בהתאם לדוחות הכספיים עבור הרבעון השלישי השווי המוערך של נכסי הפורטפוליו של החברה עמד על 2.4 מיליארד אירו וערך ההשקעות בנכסים מניבים הינו בסך של כ-1.5 מיליארד אירו, כמחציתם בפולין.
בבית ההשקעות פסגות מניחים כי התמורה תיועד לביצוע השקעות חדשות או לחיזוק השקעות קיימות. "למעשה זוהי דרך הפעולה העיקרית של קבוצת קרדן. פיתוח פעילות מאסיבית במדינות מתפתחות לצורך בניית פלטפורמה רחבה אשר מתפתחת באופן עקבי ולאחר ביצוע אקזיט חלקי משתמשים בתמורה לצורך הרחבת פעילות מתפתחת אחרת".
"קרדן מוותרת על חלק משמעותי מהאחזקה העיקרית והטובה ביותר שלה כאשר להערכתנו חלק מהתמורה יופנה כאמור לפעילות מתפתחת אחרת", מציינים בפסגות. "אנחנו סבורים כי הפעילות שתורחב הינה פעילות הנדל"ן בסין. למעשה יש פה מעין רכיב מסוים של הגדלת הסיכון. קרדן כבר כיום פועלת ברמת סיכון גבוהה יחסית הנובעת מהאזורים הגיאוגרפיים בהם היא נמצאת.
בקרדן סבורים כי בערים בהם החברה פועלת בסין, ערים המוגדרות כteir2-3, לא קיימת בועה ועיקר הדירות שהן מוכרים מיועדות למגורים ולא להשקעה. בנוסף תהליך העיור הגדול בסין צפוי להמשיך לתמוך בפרויקטים המיועדים למגורים בערים אלו. בפסגות מציינים כי לחברה תוכניות להרחבה משמעותית של פעילות הנדל"ן המניב ולפתוח מרכזים מסחריים נוספים לזה שכבר נפתח ברבעון האחרון. פעילות זו דורשת כמובן מימון רב ולכן סביר כי נראה הפניית כספים לפעילות זו. . בעקבות המכירה עדכנו את מחיר היעד הכלכלי ל-23.1 שקל למניה, גבוה בכ-1% ממחיר המניה בשוק. הדיסקאונט הסחיר עומד כיום על 7% בלבד. אנו משאירים בשלב זה את המלצתנו על תשואת שוק".

השכר נטו יעלה - אבל, לא לכולם; התוכנית של האוצר נחשפת
משרד האוצר מרווח את מדרגות המס - זה יעזור בעיקר לבעלי שכר גבוה מ-16 אלף שקל; מס רכוש יהיה 1.5% - ההצעה של האוצר לתקציב 2026
משרד האוצר נערך להגיש את המתווה לשינויים במיסוי ב-2026. זה לא סופי, יהיו עוד שינויים רבים. בינתיים, כפי שאישרו בכירים באוצר לביזפורטל נראה שיש בשורה לשכירים, אבל לא לכולם. מי שמרוויחים בחודש יותר מ‑16 אלף שקל (193 800 שקל בשנה) ייהנו מריווח מדרגות המס. הכוונה באוצר להעלות את מדרגת המס של 20% לרף שכר של 19 אלף שקל במקום מדרגה קיימת של 31%. המשמעות היא שתשלום המס במדרגה הזו (שמתחילה בכ-16.1 אלף שקל בחודש) יהיה 20%.
דוגמה - בשכר של 19 אלף שקל, תשלום המס יפחת בכ-330 שקלים. בנוסף, גם המדרגות הבאות בתור ידחו, כך שככל שהשכר גבוה יותר, ההטבה גדולה יותר. אבל, רגע, מה עם בעלי השכר הנמוך? הם אלו ששילמו ביוקר בשנתיים האחרונות, כשגם מדרגות המס עליהם הוקפאו. למה לא לתת הטבה גם להם? באוצר הדגישו בעבר כי הם מעוניינים לתת להם הטבות, ונראה שהכוונה, כבר בתקציב 2026 להחזיר את ההצמדה על המדרגות וכן נשקל לרווח את המדרגות גם בשכר נמוך יותר.
מס רכוש של 1.5% על קרקעות פנויות
משרד האוצר מציע להחיות את מס רכוש, כפי שחשפנו לאחרונה. על פי ההצעה מס רכוש יעמוד על 1.5% ויחול על קרקעות פנויוֹת שאינן חקלאיות, כולל קרקע עסקית. מדובר בצעד שלא היה בשימוש ונועד להוביל לגבייה של כ-8 מיליארד שקל, במקביל להוצאה של קרקעות לבנייה - שזו המטרה העיקרית של המהלך. במשרד האוצר סבורים שהמיסוי יוביל אנשים וגופים שונים לבנות על קרקעות דבר שיגדיל את היצע הדירות, אך צריך לומר ש-1.5% לא בהכרח ישפיע על בעלי הקרקעות. זה מיסוי נמוך יחסית. כמו כן, גם אם יהיו כאלו שיעדיפו לבנות או למכור, הרי שעד שזה יתגלגל להיצע דירות ייקח זמן.
בתחום התחבורה והסביבה מופיע סעיף דרמטי: מס זיהום אוויר שייגבה על טיסות היוצאות מישראל, לפי מרחק ומשקל המטוס. המס ינוע בין 1.5 אלף שקל לטיסה קצרה עם מטוס קל ועד 100 אלף שקל לטיסה ארוכה עם מטוס כבד. הבעיה במיסוי הזה היא שהוא בעצם יתגלגל למחירי הטיסה, כלומר הצרכנים הם אלו שישלמו אותו.
- 830 אלף שכירים היו אמורים לקבל החזרי מס בשווי 664 מיליון שקל - אך בערעור לבית המשפט העליון ההחלטה בו
- רפורמת מס טורקית תפגע במשקי הבית, בעסקים קטנים ובינוניים וייתכן שאף בשוק ההון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך מתבסס על ההיגיון שהתחבורה האווירית אחראית לכ‑3.5% מהפליטות בישראל, ועל הצורך לתמרץ תעשיית תעופה “ירוקה” יותר. במספר מדינות מתקדמות באירופה כבר קיים מס דומה.

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה
האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם
הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות.
בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם.
קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה
בדיקת
ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל
- כמה עולה רובה סער? ואיך העלייה בתקציב הביטחון תשפיע על כולנו?
- התוכנית הצודקת של האוצר - פגיעה בפנסיה התקציבית; ההפרשה החודשית תגדל מ-2% ל-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוצר מתכננים לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי. אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.
