מנכ"ל נובל אנרג'י: בכוונתנו להקים תחנה להנזלת הגז מלוויתן בישראל

צ'אק דיווידסון בראיון: "הקמת צינור תת ימי היא אופציה אפשרית, אך עלולה להיתקל בקשיים פוליטיים מאחר ונדרש אישור של מספר של מדינות שחלק לא ידידותיות לישראל"
תומר קורנפלד | (12)

תגלית הלוויתן נמצאה באופן פורמאלי רק לפני שבוע, אולם בנובל אנרג'י כבר מתכננים כיצד להפיק את כמות הגז העצומה שנתגלתה. מאחר ותגלית תמר עשויה לספק את כל צרכי הגז של ישראל ל-30 שנה הקרובות, נשאלת השאלה מהו הדבר הנכון לעשות עם תגלית הגז הגדולה ביותר בעולם בעשור האחרון.

מראיון שנתן מנכ"ל נובל אנרג'י עולה כי בכוונתה של נובל הוא לשווק את הגז הטבעי לאירופה ולאסיה. הדבר צפוי להתבצע באמצעות הקמת תחנת להנזלת הגז בישראל (LNG). לדבריו, הקמת צינור תת ימי היא אופציה אפשרית, אך עלולה להיתקל בקשיים פוליטיים מאחר ונדרש אישור של מספר של מדינות שחלק לא ידידותיות לישראל.

כזכור, לפני כשבוע דיווחו השותפות בקידוח לוויתן על תגלית גז בהיקף של 16 טריליון רגל מעוקבים של גז טבעי. מדובר בתגלית הגדולה כמעט פי שתיים מתגלית תמר שנתגלתה שנתיים קודם לכן. בשותפויות ממשיכים את הקידוח במטרה לנסות ולמצוא נפט בשכבה עמוקה יותר.

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    למה לקח שישנסקי 10 חודשים לחשב את מומוצע OECD (ל"ת)
    -פ-פ 06/01/2011 12:02
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    ברשב 06/01/2011 11:47
    הגב לתגובה זו
    מחירי הגז בעולם בנפילה חופשית. המחירים ירדו ב- 80 אחוז ומשיכים לרדת. יש עודף עצום של גז בעולם. רוב הגילויים ביבשה וזולים להפקה. חבל על לויתן. יכול להיות שלא יהיה כדאי להפיק ממנו. גם הפקה בים וגם בעיות הובלה למרחקים. עצוב אבל נראה שהציפויות חסרות בסיס כלכלי.
  • איתן 06/01/2011 14:06
    הגב לתגובה זו
    ונחסוך עשרות מיליארדי דולרים על יבוא הנפט. שום דבר לא עצוב... תבין: לאנרגיה תמיד תהיה דרישה.
  • 7.
    רצון 06/01/2011 09:31
    הגב לתגובה זו
    נובל יודעת בדיוק מה שהיא עושה. היא תקים מתקן הנזלה שישרת את כל הגז שימצא בחופי ישראל. כל החברות האחרות יצתרכו להנזיל אצל נובל. כל הוצאות ההשקעה במתקן יוחזרו במהלך השנים.
  • רונן 06/01/2011 10:47
    הגב לתגובה זו
    זה מצויין להנזיל את הגז כי מאפשר למכור אותו למגוון רחב יותר של לקוחות ברחבי העולם
  • 6.
    חכו!! ברגע שיגלו נפט הגז יהיה רק בונוס. (ל"ת)
    רצון 06/01/2011 09:24
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    איפה ח\"כ שאמה שיחברו לו את הצינור עמוק ב..... (ל"ת)
    משקיע קטנה 06/01/2011 09:13
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    יאללה תחי מדינת ישראל 2011 -נסיכת הנפט הבאה (ל"ת)
    צאק דוידסון 06/01/2011 09:10
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    ליטל 06/01/2011 09:07
    הגב לתגובה זו
    שיהיה במזל ושיהיו עוד הרבה בשורות טובות!!!
  • 2.
    ותיק 06/01/2011 09:02
    הגב לתגובה זו
    המרבית על לויתן זה נראה כבר משוחד במיוחד שמילה אחת לא רשמתם על תגלית מגד 5 מפוי של ששינסקי אתמול שכל המתחרים שלכם התייחסו לכך אנא קחו לצומת לבכם משקיעי גבעות מאוד מכבדים אתכם וזה מהינימום שאתם יכולים זה להמשיך להיות אובייקטיבים ולפרגן כשיש מידע חדש והוא עוד מהותי מקווה להבנתכם ...
  • לותיק 06/01/2011 10:51
    הגב לתגובה זו
    טוב בסדר,אם זה עושה לך טוב אז גם גבעות זו תגלית,אבל מה שלא תגיד תמר,דלית וליויתן הם הסיפור האמיתי,נכון או לא?
  • 1.
    כל הכבוד ובושה הקשיים שמערים שטייניץ החמדן (ל"ת)
    אזרח 06/01/2011 08:50
    הגב לתגובה זו
גרי ליבנת' בנק רוטשילד ושות' בישראל. קרדיט: פלורין קאליןגרי ליבנת' בנק רוטשילד ושות' בישראל. קרדיט: פלורין קאלין

יותר מ-1,500 הייטקיסטים ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים

5,400 ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים במהלך 2024, מתוכם בין 1,500 ל-2,000 הייטקיסטים, כמה מיליונרים חדשים בהייטק יהיו השנה?  

רן קידר |
נושאים בכתבה מיליונרים הייטק

בסוף 2024 נמנו בישראל כ-186 אלף מיליונרים בדולרים, עלייה של 2.9% לעומת השנה הקודמת, המשקפת כ-5,400 ישראלים חדשים שחצו את רף המיליון דולר בנכסים נטו. אפשר להניח שהמספרים האמיתיים הם מעל 200 אלף - זה מגובה גם בנתון של בנק UBS שמציב את ישראל במקום ה-17 בעולם בעושר ממוצע למבוגר, כ-284 אלף דולר. 

לפי דוח של Henley & Partners לשנת 2024, במהלך 2023 נרשמה עזיבה של כ-200 בעלי הון מישראל, בעוד שב-2022 נכנסו כ-1,100 בעלי הון לארץ. מרבית הנוטשים מעבירים את מרכז חייהם לארה"ב, בריטניה ופורטוגל. ובכל זאת, גם לאחר ההגירה, מאזן המיליונרים נטו בישראל ממשיך לעלות בקצב של אלפים בשנה. משנת 2024 יש מצב הפוך - עלייה לארץ, אם כי אין נתונים רשמיים. 

שליש מהמיליונרים החדשים מגיעים מההייטק

שנה שעברה הוגדרה כשנה חזקה להון הטכנולוגי הישראלי. לפי דוח 2024 של PwC , נרשמו 53 עסקאות אקזיט בשווי כולל של 13.38 מיליארד דולר, ו-34 עסקאות מיזוגים ורכישות בהיקף נוסף של 8.95 מיליארד דולר. שש הנפקות (IPO) גייסו יחד 781 מיליון דולר. בסך הכול, 106 עסקאות בתחום ההייטק הגיעו להיקף כולל של 26.7 מיליארד דולר. מתוכן, 8 עסקאות חצו את רף חצי מיליארד דולר (ששווים הכולל עמד על 6.8 מיליארד דולר), ו-23 עסקאות בטווח 100-500 מיליון (ששווים הכולל עמד על 5.8 מיליארד דולר), שמהוות יחד 44% מהיקף השוק. רוב העסקאות היו בתחומי IT & Enterprise Software, סייבר, ואינטליגנציה מלאכותית.

לפי IVC ו-Rise IL, כ-70% מההון שנוצר בעסקאות האלו הגיע לחברות טכנולוגיה. במחקרים קודמים של PwC הוערך כי 15-25% מהמניות בעסקאות הייטק מוחזקות בידי מייסדים ועובדים ישראלים. בהנחת 20% לבעלי מניות פרטיים, ההון החדש שהוזרם ליחידים ב-2024 עומד על כ־4.5 מיליארד דולר. אם מחלקים סכום זה למקבלי רווחים טיפוסיים בטווח 2-3 מיליון דולר, מדובר בכ-1,500-2,000 ישראלים שהפכו למיליונרים חדשים מהייטק בשנה אחת בלבד, כשליש מכלל הגידול באוכלוסיית בעלי ההון בישראל.

שנה שעברה גם התאפיינה גם בזינוק בעסקאות סקנדרי, כלומר עובדים ומייסדים שמימשו אחזקות עוד לפני אקזיט או הנפקה. מדובר בעשרות חברות ישראליות פרטיות, שבהן מימושים של מיליונים בודדים ועד עשרות מיליונים למייסדים. בשנת 2025 יש אומנם תנודות, אך המגמה חיובית - יש גידול בהיקף ההשקעה בהייטק ובאקזיטים. אם על פי הנתונים מעל 1,500 איש בהייטק הפכו למיליונרים, הרי שב-2025 אפשר כבר לדבר על היקף כפול.

אל על ישראייר
צילום: דוברות אל על ומוני שפיר

יותר טסים לחו"ל, החברות הישראליות ממשיכות לתפוס נתח שוק רחב

תנועת הנוסעים באוקטובר זינקה בכ-65% לעומת אוקטובר אשתקד, כשאל על, ישראייר וארקיע מחזיקות ביותר ממחצית השוק; החברות הזרות חוזרות בהדרגה אבל הטסים נכון לעכשיו מעדיפים כחול לבן

תמיר חכמוף |

תנועת הנוסעים הבינלאומית בנתב"ג המשיכה באוקטובר לטפס בקצב מהיר, עם 1.79 מיליון נוסעים, עלייה של כ-65% לעומת אוקטובר שעבר. שלוש החברות הישראליות, אל על אל על 2.85%  , ישראייר ישראייר גרופ 0.28%   וארקיע, הטיסו יחד 935 אלף נוסעים, המהווים 52% מכלל התנועה, נתח שוק רחב ביחס לשנים שלפני המלחמה.

אל על ממשיכה להוביל את שמי ישראל בפער ניכר. באוקטובר טסו עמה 564 אלף נוסעים, המהווים כ-31% מכלל תנועת הנוסעים בנתב״ג, עלייה של כ-3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. החברה נהנית מביקוש גבוה ליעדים ארוכי הטווח כמו ארה״ב ואירופה, ובצל חזרת חברות הזרות, היא מצליחה לשמור על מעמדה המרכזי ולנצל את האמון של הציבור בחברה המקומית הגדולה ביותר.

ישראייר רושמת קפיצה מרשימה בפעילות עם 205 אלף נוסעים באוקטובר, שהם כ-11% מכלל הטסים, עלייה של כ-15% לעומת השנה שעברה. הביקוש הגבוה ליעדים קצרים כמו יוון, קפריסין ובולגריה ממשיך לתדלק את הצמיחה, והחברה מחזקת את מעמדה כחברת הפנאי הבולטת של השוק המקומי, במיוחד בתקופה שבה הישראלים מעדיפים לטוס עם חברות ישראליות.

ארקיע מציגה את השיפור החד ביותר מבין השלוש, עם 161 אלף נוסעים, שהם כ-9% מכלל התנועה, מדובר בזינוק של יותר מ-30% לעומת אוקטובר 2024. החברה נהנית מהתאוששות הקווים לאילת וליעדים קרובים באגן הים התיכון, וגם מפעילות הצ’רטרים, שחזרה בהדרגה לקצב שלפני המלחמה.

הנתונים מגיעים על רקע חזרתה ההדרגתית של התעופה הזרה לישראל. מאז סיום הלחימה, חברות רבות חידשו פעילות: לופטהנזה, סוויס, KLM, יונייטד, דלתא, אייר פראנס, טראנסביה, אג'יאן, יורווינגס ו-וויזאייר, שחזרה ללוח מלא ואף הפכה לאחת משלוש החברות הפעילות ביותר בנתב"ג. גם איבריה, בריטיש איירווייז, אייר אירופה ו־אייר קנדה כבר שבו לטוס לישראל. במקביל, חברות נוספות כמו ITA האיטלקית ואייר אינדיה הודיעו כי יחזרו בינואר 2026, ואמריקן איירליינס מתכננת חזרה במרץ.