פרסום ראשון

בניגוד לתנאי המכרז: מכסת הפרסום בקול ישראל קפצה ל-12 דקות בשעה

לפני חודש הודיע יו"ר הרשות כי יש לעמוד בתנאי המכרז שקובעים עד 9 דקות פרסום בשעה. בשבוע שעבר הוקם צוות לבדיקת הפרסום ברדיו
אלכסנדר כץ |

זמן הפרסום ברשתות קול ישראל הגיע בחודשים האחרונים עד ל-12 דקות בשעה, בניגוד לתנאי המכרז של הרשות עם חברת שפ"ם (שירותי פרסומת מאוחדים). לאייס נודע כי בישיבה מ-4 באוקטובר, הורה יו"ר רשות השידור, לעמוד בתנאי המכרז ובשבוע שעבר הוחלט להקים צוות שיבדוק את סוגיית הפרסום ברדיו.

תנאי המכרז של הרשות עם שפ"ם קובעים כי הזמן המקסימלי לשידור פרסומות בשעה אחת אמור לעמוד על 9 דקות, ובכל מקבץ פרסומות, כולל זה שלפני מהדורת החדשות בכל שעה עגולה עד 2.5 דקות. הערכות גורסות כי הכנסות רשות השידור מפרסום בקול ישראל, עומדות על כ-85 מיליון שקל בשנה.

בין רשות השידור לשפ"ם מתנהל בימים אלו הליך משפטי לאחר שברשות טענו כי שפ"ם אינה גובה סכומי כסף מספקים. התביעה המקורית של הרשות עמדה על 8.3 מיליון שקל, אולם היא הוגדלה ל-101 מיליון בטענה כי הרשות גילתה נתונים חדשים על כך ששפ"מ העניקה לכאורה הנחות מפליגות למפרסמים.

על פי פרוטוקול ישיבה בנושא שפ"מ שהתקיימה ב-4 באוקטובר והגיע לידי אייס, אמר גילת: "ביקשתי את הישיבה כיוון שבתקופה הקצרה שאני כאן נחשפתי למגוון רחב של בעיות הקשורות בשפ"מ ומחייבות דיון רציני ומעמיק". בהמשך אומר היו"ר כי ישנה "אי בקרה על פרסומות, שפ"מ הפכה למעשה למנהלת השיווק של הרשות. צריך לקיים בקרה בכל ההתנהלות מולם".

מנהל רשת ב' וחטיבת החדשות של הרדיו, מוטי אמיר אמר בישיבה כי "משנת 1997 קיימת אותה מערכת שמשדרת פרסומת ממוחשבת. מאז איבדנו את השליטה. נעשתה ביקורת ולא הצלחנו להקים בקרה. הבקרה היום נעשית על ידי עובדת אחת ברדיו והיא עובדת רק על מה משודר והיכן. לא נבדקות התאמות בין התוכן לעלות ולכמות".

סמנכ"ל הכספים של רשות השידור, ערן הורן ציין כי "במכרז הוגדרו 9 דקות פרסומת בשעה. בסמכות מנהל הרדיו להגדיל ל-10 דקות". גילת הוסיף: "בפועל משדרים 10-12 דקות בשעה".

אמיר גילת האזין לדברים, וקבע בהחלטתו כי "מרגע זה יש להתאים את המציאות לתנאי המכרז ולא לסטות, קרי, זמן שידור הפרסומות לא יעלה על תשע דקות ולא יותר ממקבץ של 2.5 דקות".

חודש לאחר החלטה זו שיישומה החל רק שבוע וחצי עד שבועיים לאחר מכן, התכנסה ועדת הביקורת ביום שני. בישיבה הוחלט כי יוקם צוות בראשותו של גילת, בו יהיו חברים יו"ר ועדת הכספים ראובן שלום, יו"ר ועדת הביקורת יצחק ולד, ו-2 יושבי ראש ועדת הרדיו, רחל קרמרמן ויעקב נווה. מטרת הצוות לבדוק את זמן הפרסום ברדיו, תוכן הפרסומות ולפקח על הפרסומות.

מרשות השידור נמסר: "בוועדת הביקורת האחרונה עדכן יו"ר הרשות אמיר גילת על הנחייתו בדבר עמידה במכסת 9 דקות שידור פרסומת לשעה ברדיו, כמתחייב מתנאי המכרז. מנהל קול ישראל אריה שקד דיווח לחברי הוועדה כי הנחיה זו מבוצעת".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה