הקבלנים נגד הממשלה: "חברות קבלניות לא מעוניינות להתמודד עם כל שגיונות הרגולטור"

קבלני התשתיות והבנייה החוזית דורשים מהמדינה לשפר את ההתקשרויות החוזיות מול הקבלנים וטוענים כי קיים חוסר איזון מובנה במכרזים של המדינה מול הקבלנים
לירן סהר, אילת |

בפאנל בנושא סוגיות בפיתוח תחבורה בבנייה חוזית שנערך במסגרת הכנס השנתי של התאחדות הקבלנים במלון הנסיכה באילת הציג אשר גרין סגן נשיא התאחדות הקבלנים את הנתונים שעלו מדו"ח בנק ישראל שעל פיהם ב- 64% מהפרויקטים של תשתיות התחבורה בישראל העלות הסופית גבוהה ריאלית ב- 31% בממוצע, ושהאיחור הממוצע הוא כ- 64% ממשך הפרויקט המקורי.

לדבריו, בישראל יש למעלה מ- 400 סוגי חוזים רובם מקפחים שכל הסיכונים והאחריות על הקבלן התוכניות והמפרטים הלוקים בחסר והעדר מנגנון לבוררות ופתרון סכסוכים.

סגן נשיא התאחדות הקבלנים ויו"ר אגף קבלני התשתיות אילן מרדכי ציין כי המזמינים קובעים תנאי סף בלתי סבירים שחוסמים את דרכם של קבלנים רבים מהתמודדות על הפרויקטים. הוא נתן כדוגמא פרויקט של רכבת ישראל שמורכב בעיקר מעבודות עפר ובטון והדרישה היתה לקבלנים בעלי ניסיון בגישור. "בעקבות פניית הקבלנים אמרו ברכבת שהם חושבים שקבלני הגישור טובים יותר אבל לדעתי מדובר פשוט בניסיון לא הוגן לסנן קבלנים"

ניסים בובליל, נשיא התאחדות הקבלנים, ציין כי חברות קבלניות טובות וגדולות בישראל לא מעוניינות לעבוד מול הממשלה והן לא ניגשות לפרויקטים וזה לא בגלל שהן לא יודעות לבנות אלא בגלל שלא מוכנות להתמודד עם כל השגיונות של הרגולטור. "יש אידיאולוגיה היום לחסל את הקבלן וכבר בתנאי החוזים ניתן לראות כי הקבלן המבצע עלול להגיע לפשיטת רגל. למה קבלן שבנה כביש נהדר כמו כביש 431 צריך להפסיד 200 מיליון שקל ? אנחנו נלחמים בתופעה הזו ונשמור על הקבלנים כי מי שחושב שחיסול הקבלנות המבצעת היא אידיאולוגיה הוא ימצא עצמו בלי הכח המניע של כלכלת ישראל "

יו"ר החברה הלאומית לדרכים, מיכה גולדמן ציין כי "הנתונים של בנק ישראל מתייחסים לעבר וכיום במע"צ יש 100% ביצוע והקבלנים מסיימים את הפרויקטים בזמן גם בפרויקטים בנפחים גדולים". הוא התייחס גם לדרישת הקבלנים לפצל מכרזים כמו מכרז לאחזקת כבישים שיצא בהיקף של כמיליארד שקלים וציין כי למכרז נגשו 6 קבלנים וזהו פיילוט ראשון ומתוכננים מכרזים דומים גם במרכז ובדרום שיאפשרו עבודה לעוד קבלנים לטענתו לא כדאי לפצל את הפרויקט כי זה פוגע בפרויקטים וכי פיצול המכרזים בין 6-8 קבלנים יגרום לנו לחזור 10-20 שנה לאחור.

גם ד"ר יואב סרנה , יו"ר מועצת הנדסה ואדריכלות ציין כי המכרזים הגדולים שבוצעו לאחרונה על ידי מע"צ הוכיחו עצמם ונתן כדוגמא את הכביש העוקף של באר שבע שבוצע ללא חריגות

עו"ד יהודה רוה, מומחה בינ"ל למימון פרויקטים, ציטט סעיף בהסכם בשיטת PFI בפרויקט להרחבת הכנסת שקובע כי "להסרת ספק האירועים הבאים לא יחשבו לכח עליון ולא יזכו את הקבלן בהארכת מועדים או כפיצוי כספי כלשהו : מלחמה כוללת, פעולות טרור, מחסור כללי ארצי בחומרי בניין שביתה כללית במשק ועוד..." הסעיף הוא ציין "נלקח כנראה מחוזה בשוויצריה והוא ממחיש את חוסר האיזון במכרזים של המדינה".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה