גב-ים: התוצאות טובות, החברה מאוד יציבה, המניה לא זולה

תוצאותיה הכספיות של החברה לרבעון הרביעי של שנת 2009 מורות כי מדובר בחברה יציבה מאוד, עם נכסים טובים (נכסי הנדל"ן והלקוחות המאכלסים אותם) ומבנה הון בריא
שי ליפמן |

בבחינת התוצאות ברמה השנתית, בולטת העובדה כי החברה נמצאת בתפוסת נכסים של 95%, בשנה שאופיינה בירידה בביקושים לשטחי משרדים ופארקים תעשייתיים ברחבי הארץ. גב-ים הייתה חברה חזקה כאשר החלה ההאטה במשק להאטה במשק, ולהערכתנו, בעקבות השיפור המסתמן בכלכלת ישראל ב- 2010, תוכל גב ים לנצל חלק מהקרקעות שבבעלותה וליזום פרויקטים חדשים כדי להיות מוכנים לביקושים שיחלו ב- 2011.

נזכיר כי באמתחתה של החברה נכסים לא משועבדים בהיקף של כ- 3 מיליארד ₪ וכי החברה גייסה בשנת 2009 חוב בהיקף של כ- 465 מ' ש"ח וחילקה דיבידנדים בהיקף של כ- 350 מ' ₪ (קיימת עדיין יתרת רווח לחלוקה של כ- 1.17 מיליארד ש"ח).

הנקודות המרכזיות בדו"ח הן כדלהלן:

ההכנסות מהשכרת מבנים הסתכמו ב- 2009בכ- 293.5 מ' ₪, גידול של כ-5.5% לעומת 2008, הגידול נובע מתוספת של שטחים מניבים, ומכך שכל החוזים צמודים למדד, יש לשים לב כי החברה מימשה במהלך השנה נכסים שגרעו הכנסות שנתיות של כ- 9 מ' ש"ח.

הכנסות החברה ממכירת דירות ומקרקעין הסתכמו לכ- 117 מ' ₪ לעומת כ- 150 מ' ₪ ב- 2008, הירידה נובעת מהיקף מסירת הדירות ומכך שב- 2008 הסתיים פרוייקט מרום נווה בר"ג. בשל תקני ה- IFRS לא צפויה החברה לרשום הכנסות מהותיות מתחום זה בשנת 2010 שכן היא לא תמסור דירות רבות בשנה זו. עם זו החברה נמצאת בשלבים מתקדמים של תכנון ותצא בקרוב בביצוע פרוייקט "רמת חביב" בחיפה בהיקף של כ- 1000 יח"ד (חלק החברה 50%), שכונה זו תרכז בשנים הקרובות את פעילות החברה בתחום המגורים.

החברה רשמה הכנסות משערוך נכסי נדל"ן שהסתכמו לכ- 125 מ' ש"ח שנבעו משערוך של נכסים בעקבות עליית המדד (השערוך בוצע ברבעון השלישי). הרווח הנקי ב- 2009הסתכם ב ? 221 מ' ש"ח, לעומת 157מ' ש"ח ב- 2008. אין לראות ברווח של 2009 כמייצג שכן החברה רשמה הכנסת מס בהיקף של כ- 80 מ' ש"ח בשל שינויי חקיקה.

לסיכום, גב-ים מציגה תוצאות טובות לשנת 2009, להערכתנו הקרקע היציבה עליה עומדת החברה תאפשר לה להתרחב בשנתיים הקרובות, בעיקר בזכות מה שהיא יודעת לעשות טוב, קרי ליזום פרויקטים (רוב מוחלט של נכסי החברה הוקמו על ידה ולא ע"י רכישות) השלמת פרויקטים מניבים בביצוע יעלו את הכנסות החברה בתחום בכ- 45 מ' ש"ח בשנתיים הקרובות (בעיקר הרצליה ומודיעין).

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.