עיוות בבורסה? הרווח של דלק רכב היה ידוע לפני הפרסום הרשמי

35 דקות לפני הפרסום הרשמי של הדו"חות המשקיעים ידעו מהי השורה התחתונה בתוצאות דלק רכב בעקבות ההכרזה על הדיבידנד הרבעוני. המסחר במניה לא הופסק
תומר קורנפלד |

זה היה ביום רביעי שעבר, השעה 12:25, הודעה בורסה לקונית שהוציאה חברת דלק רכב העירה בבת אחת את המסחר במניה, ומחזורי המסחר קפצו. "הרינו לדווח כי בתאריך 24 לפברואר הוחלט על תשלום דיבידנד לבעלי המניות של 127.5 מיליון שקל".

עבור מרבית האנשים, דיווח שכזה עשוי להתפרש כ"עוד סתם הודעה על דיבידנד", אך בהכרזה זו היה הרבה מעבר לכך. מי שעיניו בראשו ואף מכיר את התנהלותה של דלק רכב, יודע כי יבואנית מאזדה ופורד נוהגת לחלק בכל רבעון כמעט את מלוא רווחיה כדיבידנד (בכפוף להתאמות קלות).

עבורי, זה הספיק. חישוב מתמטי קצר שביצעתי העלה כי את הרבעון הרביעי סיימה דלק רכב עם רווח של 129 מיליון שקל. כאמור, המסחר במניה התנהל בכל אותה העת כאשר המשקיעים המוסדיים הבינו שיש בידם מידע מהותי וחשוב, בשעה שגברת כהן בחדרה המחזיקה במניות דלק רכב בהיקף של 5,000 שקל הייתה עסוקה בהכנת קוסקוס לנכדיה.

בהקשר זה חשוב לציין ולומר, כי הרווח הרבעוני שחושב בהסתמך על הכרזת דיבידנד לא הפתיע לרעה או לחיוב, ולכן בעקבותיו לא נרשמו במניה תנודות חריגות מבחינת אחוזים, אך מחזורי המסחר עלו משמעותית לאחר ההכרזה.

שלושים וחמש דקות מאוחר יותר, בשעה 13:00 פרסמה דלק רכב את הדו"חות הכספיים והמסחר במניה נעצר ל-45 דקות. גברת כהן התפנתה מהקוסקוס כדי להציץ ולראות האם ישנן הודעות בורסה חדשות וגילתה שדלק רכב פרסמה דו"חות.

הצצה קטנה פנימה, לתוך הדיווח סיפר לה שהרווח של החברה ברבעון הרביעי עמד על 129 מיליון שקל. גברת כהן אפילו לא ידעה על הסערה שהתחוללה ב-35 הדקות שבהן המסחר במניה התנהל במחזור מסחר ער.

יתרה מכך, אם הדיבידנד שהוכרז היה עומד על 50 מיליון שקל, גברת כהן הייתה עכשיו מרוגזת מאוד, כיוון שאז המסחר במניה היה נעצר שהמניה נמצאת בירידה של כמה אחוזים טובים, והיא אינה מבינה כיצד ידעו המוסדיים הנמצאים לאורך כל יום המסחר מול המחשב שהדו"ח אינו טוב.

אירוע שכזה כאמור לא קרה, אך זהו תמרור אזהרה לכך שאירועים שכאלו עלולים להתרחש ולפגוע במשקיעים הקטנים. לא סתם תקנות הבורסה קובעות כי מסחר במניה צריך להיעצר בעת פרסום דו"חות כספיים כדי לאפשר למשקיעים לקרוא אותם בטרם המסחר יתחדש.

כמובן, ברגע שמתחילים לחפש פתרון לבעיה, כל גוף מעדיף לגלגל אותה הלאה. ישנם מספר פתרונות שעשויים למנוע מצב כמתואר לעיל, אך לפחות בשלב הזה דבר אינו מיושם. הפתרון הפשוט ביותר הוא שכל הכרזה על דיבידנד מצד חברות בורסאיות תחייב הפסקת מסחר של 45 דקות, בדומה לפרסום דו"חות כספיים.

בבורסה מסבירים כי על פי התקנות שהם עובדים על פיהם, ישנה עצירת מסחר במקרה של הכרזת דיבידנד רק במידה ושיעור הדיבידנד עולה על למעלה מ-10% משווי החברה. מכיוון שבמקרה של דלק רכב מדובר על תשואת דיבידנד של 3-4% לא היה צורך בהפסקת מסחר.

גם בחברת דלק רכב מגלגלים את האחריות הלאה וטוענים: "החברה פועלת ומדווחת לפי תקנות רשות לניירות ערך, וכל פעילותה נעשית לפי החוק הנדרש". בפועל, דלק רכב צודקים בטענותיהם, אם כי קרוב לוודאי שהם מבינים את הבעייתיות. פתרון יצירתי פשוט שהיו יכולים לאמץ היו יכולים לעקוף את הנהלים של הבורסה.

אילו דלק רכב היו מפרסמים קודם את הדו"חות הכספיים, ולאחר מכן היו מפרסמים את ההכרזה על הדיבידנד, הרי שהיו מצליחים להתגבר על הבעיה בלי לפגוע במשקיעים.

פתרון זה עשוי לעבוד ולפתור את הבעיה כפתרון ביניים, אך לדעתי הבורסה צריכה לקחת סוגיה זו לידיים ולאמץ הפסקת מסחר קצובה בכל חלוקת דיבידנד - ויפה שעה אחת קודם.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
פטריק דרהי (יוטיוב)פטריק דרהי (יוטיוב)

התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת

העברת נכסים, להטוטים פיננסים, הסדר חוב, פשיטת רגל כלכלית וניצול של כספי אג"ח במיליארדים - דרהי שלא הכרתם

רן קידר |
נושאים בכתבה פטריק דרהי

קבוצת אלטיס של פטריק דרהי בצרות - השווי הנכסי שלה מוערך בסכום שלילי. זה אומר שהנכסים שווים פחות מההתחייבויות. גירעון בהון הכלכלי, זו בעצם פשיטת רגל. אבל פשיטת רגל מתרחשת רק כשיש טריגר. כלומר, אם יש גירעון בהון, אבל החוב הוא לתשלום בעוד 3 שנים, אז לכאורה החברה יכולה לתפקד. יש לה עוד זמן להציל את עצמה. 

זו סוגיה מורכבת והיא תלויה בחוקים בכל מדינה, אבל המצב הזה של גירעון בהון הכלכלי ויכולת לתפקד בזכות חובות לרוב מהציבור הוא כשל שוק שאנשי עסקים יכולים לנצל אותו לטובתם - הם נשארים בעמדת מפתח, הם גם מוכרים סיפור שאם הם לא יהיו החברה תקרוס כי הם מחזיקים בידע. במקרים רבים זה נכון והם באמ מנסים להציל את המצב במקביל לסוג של הסדר חוב. במקרים רבים אחרים הם מגיעים להסכמות עם קרנות גידור שמחזיקות בחוב שנסחר נמוך במטרה להשביח את הפעילות. יש מקרים שזה מצליח, יש מקרים שזה כישלון טוטאלי. אין הרבה מקרים שבתקופת "החסד" הזו, הבעלים זורק כסף.

הרי זה לא הכסף שלהם, זה הכסף של מחזיקי החוב, הם הנושים הראשונים של החברה. פטריק דרהי החזיק צעצוע בשם i24news - חברת חדשות שבשנתיים האחרונות גם הרחיבה מאוד את הפעילות בארץ בהשקעה של מאות מיליונים וכל זה על חשבון המשקיעים הצרפתים. דרהי רצה להיות טייקון תקשורת בארץ, אבל הוא פושט רגל בצרפת. זה לא מסתדר. אם אתה רוצה להשקיע כספים שסיכוי מאוד גבוה שהולכים לפח, תעשה את זה בכסף שלך, לא בכסף של מחזיקי אג"ח צרפתים. אם אתה רוצה תדמית נקייה בישראל כי אתה יהודי אוהב המדינה, תעשה זאת בכסף שלך - הצרפתים לא צריכים לשלם על זה. 

אבל דרהי הצליח למשוך כמה שנים טובות, עד שהשבוע באופן פתאומי אלטיס החליטה לסגור-להעביר את הפעילות ההפסדית של  i24news ולהישאר רק עם הפעילות באנגלית. דרהי אמר שהוא ייקח על עצמו את הפעילות בארץ, כשהפעילות תעבור תוכנית הבראה. 

איזו חוסר הגינות. כשזה לא הכסף שלך, אתה מתפרע בבזבוזים, העיקר שתהיה טייקון תקשורת. כאשר זה הכסף שלך, אתה עושה תוכנית הבראה ורה ארגון. אבל יש פה עוד שאלה - למה בכלל להעביר את הפעילות לדרהי. למה אלטיס לא עושה מכרז ומוכרת לכל המרבה במחיר, אפילו כמה מיליונים בודדים? דרהי בעצם לוקח את הערוץ אחרי השקעה של מאות מיליונים בחינם. זה תרגיל בריבוע - גם גרמת לחברה פושטת רגל בבעלותך שיש לה כסף של אחרים (חובות ואג"ח) להשקיע כספים במקום שטוב לך ולא לחברה, וגם אחר כך קיבלת את זה כנראה באפס. כך לפחות על פי הידוע מהדיווחים.  


פטריק דרהי (יוטיוב)פטריק דרהי (יוטיוב)

התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת

העברת נכסים, להטוטים פיננסים, הסדר חוב, פשיטת רגל כלכלית וניצול של כספי אג"ח במיליארדים - דרהי שלא הכרתם

רן קידר |
נושאים בכתבה פטריק דרהי

קבוצת אלטיס של פטריק דרהי בצרות - השווי הנכסי שלה מוערך בסכום שלילי. זה אומר שהנכסים שווים פחות מההתחייבויות. גירעון בהון הכלכלי, זו בעצם פשיטת רגל. אבל פשיטת רגל מתרחשת רק כשיש טריגר. כלומר, אם יש גירעון בהון, אבל החוב הוא לתשלום בעוד 3 שנים, אז לכאורה החברה יכולה לתפקד. יש לה עוד זמן להציל את עצמה. 

זו סוגיה מורכבת והיא תלויה בחוקים בכל מדינה, אבל המצב הזה של גירעון בהון הכלכלי ויכולת לתפקד בזכות חובות לרוב מהציבור הוא כשל שוק שאנשי עסקים יכולים לנצל אותו לטובתם - הם נשארים בעמדת מפתח, הם גם מוכרים סיפור שאם הם לא יהיו החברה תקרוס כי הם מחזיקים בידע. במקרים רבים זה נכון והם באמ מנסים להציל את המצב במקביל לסוג של הסדר חוב. במקרים רבים אחרים הם מגיעים להסכמות עם קרנות גידור שמחזיקות בחוב שנסחר נמוך במטרה להשביח את הפעילות. יש מקרים שזה מצליח, יש מקרים שזה כישלון טוטאלי. אין הרבה מקרים שבתקופת "החסד" הזו, הבעלים זורק כסף.

הרי זה לא הכסף שלהם, זה הכסף של מחזיקי החוב, הם הנושים הראשונים של החברה. פטריק דרהי החזיק צעצוע בשם i24news - חברת חדשות שבשנתיים האחרונות גם הרחיבה מאוד את הפעילות בארץ בהשקעה של מאות מיליונים וכל זה על חשבון המשקיעים הצרפתים. דרהי רצה להיות טייקון תקשורת בארץ, אבל הוא פושט רגל בצרפת. זה לא מסתדר. אם אתה רוצה להשקיע כספים שסיכוי מאוד גבוה שהולכים לפח, תעשה את זה בכסף שלך, לא בכסף של מחזיקי אג"ח צרפתים. אם אתה רוצה תדמית נקייה בישראל כי אתה יהודי אוהב המדינה, תעשה זאת בכסף שלך - הצרפתים לא צריכים לשלם על זה. 

אבל דרהי הצליח למשוך כמה שנים טובות, עד שהשבוע באופן פתאומי אלטיס החליטה לסגור-להעביר את הפעילות ההפסדית של  i24news ולהישאר רק עם הפעילות באנגלית. דרהי אמר שהוא ייקח על עצמו את הפעילות בארץ, כשהפעילות תעבור תוכנית הבראה. 

איזו חוסר הגינות. כשזה לא הכסף שלך, אתה מתפרע בבזבוזים, העיקר שתהיה טייקון תקשורת. כאשר זה הכסף שלך, אתה עושה תוכנית הבראה ורה ארגון. אבל יש פה עוד שאלה - למה בכלל להעביר את הפעילות לדרהי. למה אלטיס לא עושה מכרז ומוכרת לכל המרבה במחיר, אפילו כמה מיליונים בודדים? דרהי בעצם לוקח את הערוץ אחרי השקעה של מאות מיליונים בחינם. זה תרגיל בריבוע - גם גרמת לחברה פושטת רגל בבעלותך שיש לה כסף של אחרים (חובות ואג"ח) להשקיע כספים במקום שטוב לך ולא לחברה, וגם אחר כך קיבלת את זה כנראה באפס. כך לפחות על פי הידוע מהדיווחים.