אסיה ננעלה במגמה מעורבת: מדד הניקיי זינק ב-1.6%, שנחאי העיבה בירידות בסיום

ההאנג סנג התחזק 0.14%, הקוספי הדרום קוריאני איבד 0.66%, מניות מוטות הייצוא מזנקות, טויוטה זינקה ב-4.5%
איתי זהוראי |

יום המסחר בבורסות אסיה ננעל לפני זמן קצר במגמה מעורבת לאחר שלאורך היום נסחרו רוב המדדים בעליות. בשעת הנעילה האחרונה עברה הבורסה בשנחאי להיסחר באדום לאחר שכבר עלתה ב-1%, כשגם הירידות בבורסה בדרום קוריאה התחזקו בסיום.

בעליות השערים בשוקי אסיה תמכו הבורסות בארה"ב שם הסתיים יום המסחר הראשון לחודש פברואר באווירה חגיגית, ברקע לנתוני מאקרו מפתיעים שהתפרסמו במהלך המסחר אשר תרמו להשערות כי הכלכלה האמריקנית יצאה סופית מהמשבר העמוק. בנוסף מספר דו"חות חזקים שיצאו אתמול תרמו גם הם לאווירה החיובית. מנגד הוסיפו להעיב החששות מפני הטלת מגבלות נוספות של הממשל הסיני על הכלכלה המקומית.

כאמור, אתמול המסחר בבורסות וול סטריט ננעל בעליות שערים חדות. מדד הדאו ג'ונס הוסיף 1.17%, ה-S&P 500 טיפס 1.42% וגם הנאסד"ק עלה בשיעור של 1.11%. אין ספק כי חודש פברואר נפתח בצורה מרשימה בבורסות בארה"ב כאשר מדד ה-S&P רושם את העלייה היומית הגדולה ביותר מאז תחילת השנה. אחרי הפתיחה פורסם סקר ה-ISM עבור סקטור הייצור בחודש ינואר אשר רשם שיא חדש מאז אוגוסט 2004. בינואר רשם המדד עלייה רצופה של שישה חודשים לרמה של 58.4 נקודות, גבוה מהתחזיות המוקדמות שצפו עלייה לרמה של 56 נקודות. בהמשך לזאת, הודיע ראש ועדת המחקר של ISM כי המגזר היצרני נמצא במגמת התאוששות.

נתוני ייצור טובים מהצפוי התקבלו גם בסין. אתמול התפרסמו מדדי מנהלי הרכש שהצביעו על זינוק בייצור התעשייתי של הכלכלה השלישית בגודלה בעולם. על פי פרסומי המדדים התקבל כי מדד מנהלי הרכש של HSBC שעמד בדצמבר על 56.1 נקודות, הגיע החודש לשיא של 57.4 נקודות - הגידול הגבוה ביותר שנרשם במדד מאז יולי 2008. בנוסף הראה גם מדד מנהלי הרכש של הפדרציה ללוגיסטיקה בסין על עלייה מרשימה לרמה של 55.8 נקודות - הגידול השני בגובהו מאז תחילת 2008.

בהתאם לאווירה החגיגית רושמים כאמור רוב המדדים המובילים ביבשת עליות שערים נאות. מדד ה-MSCI אסיה פסיפיק בטוקיו התחזק ב-1%. הניקיי היפני זינק בשיעור של 1.63% בהובלת מניות היצואניות הגדולות שנהנות מהסנטימנט החיובי של וול סטריט. שנחאי עברה להיסחר באדום וסגרה בירידות של 0.23% לאחר שכבר רשמה עליות של1%. מדד ההאנג סנג בהונג קונג טיפס גם היום והוסיף 0.25% לעליות שרשם אתמול כשמנגד העיבה הבורסה של דרום קוריאה שם ירד מדד הקוספי בשיעור של 0.66%.

מבין המניות רשמו היום טויוטה התאוששות מרשימה ובמסחר היום זינקה המנייה בשיעור של 4.5%, לאחר שאתמול נחתכה ב-14%. העליות מיוחסות לטיפולה המהיר של הנהלת החברה במשבר שנוצר בעקבות התקלה החמורה שהתגלתה בדוושות הגז של 2.3 מיליון רכבים. בתוך כך נהנית קאנון מעליות השערים בוול סטריט. החברה ש-28% מהכנסותיה מקורן מאמריקה הצפונית התחזקה היום בשיעור של 2.7%.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)

לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות

חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים

נושאים בכתבה רווחים כלואים

במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.

ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.

מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף"  בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.

בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.

מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025  והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.  

ביטוח לאומי
צילום: Shutterstock

ביטוח לאומי מסרב להיות אחראי על בדיקות תגי הנכים

המוסד לביטוח לאומי - "העומסים חריגים, הוועדות מטפלות ב-600 אלף תיקים בשנה"

רן קידר |

הצעה שמופיעה בטיוטות חוק ההסדרים לשנת 2026 מבקשת לבצע שינוי דרמטי בתהליך הנפקת תגי חניה לנכים: ביטול הבדיקות הרפואיות הישירות ברשות הרישוי של משרד התחבורה, והעברת הסמכות להחליט על הזכאות לגופים אחרים, בעיקר הביטוח הלאומי, משרד הביטחון ומשרד העבודה והרווחה. במקום בדיקה חדשה בכל בקשה, המערכת תסתמך על אישורים רפואיים קיימים שכבר ניתנו לאותם אנשים במסגרת קצבאות נכות או שיקום.

הביטוח הלאומי מתנגד נחרצות. המוסד טוען שהוועדות הרפואיות שלו מטפלות כיום בכ-600 אלף תיקים בשנה, מספר שיא שנובע בעיקר מהשלכות מלחמת “חרבות ברזל”, תביעות מילואימניקים, נפגעי פעולות איבה ומשפחות חטופים ונעדרים. הוספת מאות אלפי בקשות לתגי חניה תגרום לעיכובים של חודשים ארוכים, ודווקא האנשים שהתג נועד לסייע להם,  נכים קשים, חולים כרוניים וילדים עם מוגבלות – יישארו ללא פתרון ניידות מיידי.

תגים מזוייפים

בישראל חל זינוק חסר תקדים במספר תגי הנכה. ב-2020 עמד המספר על כ-90 אלף תגים פעילים; כעת הוא הגיע כ-660 אלף גידול של פי 7.5 בחמש שנים בלבד. חקירות משטרה ודוחות מבקר המדינה חשפו כי עשרות עד מאות אלפי תגים הונפקו במרמה, באמצעות מסמכים רפואיים מזויפים או “רופאים מומחים” שחתמו בתשלום. התוצאה בשטח: חניות נכים תפוסות על ידי מי שאינם זכאים, ונכים אמיתיים נאלצים לחפש חניה רחוק או לוותר על יציאה מהבית.

במהלך השנה פרסם משרד התחבורה נוהל חדש וקשוח יותר להנפקת תגים, שכלל דרישה למסמכים עדכניים וביטול חידושים אוטומטיים. אולם יישום הנוהל נדחה שוב ושוב, וההצעה הנוכחית בחוק ההסדרים נתפסת כניסיון לעקוף את הבעיה הבירוקרטית על ידי העברת האחריות לגוף אחר.

הביטוח הלאומי מדגיש שוב ושוב כי “תגי חניה לנכים אינם בסמכותנו ואינם חלק מהמשימות שלנו”. נציגי המוסד אמרו בדיונים בכנסת שהעומסים כבר כיום חריגים, וקליטת הנושא תפגע קודם כל באוכלוסיות המוחלשות ביותר. מנגד, משרד האוצר ומש משרד התחבורה טוענים שהשינוי יחסוך כסף ציבורי, יקטין משמעותית את הזיופים ויאפשר בדיקה מחודשת שיטתית של כל התגים שהונפקו בעשור האחרון. לפי הערכות פנימיות, שלילת התגים הלא-כשרים עשויה להחזיר לשוק מאות אלפי מקומות חניה ייעודיים. בחלק מגרסאות ההצעה נקבע גם שתושבי חוץ ומי שאינם זכאי קצבה מביטוח לאומי או ממשרד הביטחון ימשיכו להיבדק במשרד התחבורה – כדי למנוע ניצול נוסף של הפרצה.