דויטש ובירם נכנסים לאיטליה: גילץ תרכוש פארקים לייצור אנרגיה סולארית ב-40 מיליון שקל
חברת גילץ של רוני בירם וגיל דויטש, העוסקת בנדל"ן מניב ובניה למגורים ולאחרונה גם בתחום האנרגיה הסולארית, הודיעה היום (ד') כי חתמה על מזכר הבנות עם חברה איטלקית לרכישת שני פארקים סולארים הנמצאים בשלבי הקמה באיטליה. גילץ פועלת בתחום האנרגיה הסולארית גם בספרד שם נאמד היקף החשמל המיוצר בפארקים שבידי גילץ בספרד בכ-19 מגה וואט בשעה.
עבור הפארקים הסולארים באיטליה תשלם גילץ סכום של 40 מיליוני שקלים. שני הפארקים משתרעים על שטח של כ-70 אלף מ"ר ובעלי יכולת ייצור חשמל בהיקף של 1.92 מגה וואט בשעה. פארק Nardo, משתרע על שטח של 35,900 מטר רבוע ומיועד לייצר חשמל בהיקף של 0.9588 מגה וואט שעה ופארק Copertino המשתרע על שטח של 33,700 מטר רבוע ומיועד לייצר חשמל בהיקף של 0.9585 מגה וואט שעה.
כניסתה של גילץ לפעילות באיטליה נובעת בעיקר מהחקיקה האיטלקית המעודדת ניהולם ותפעולם של פארקים לייצור אנרגיה סולארית על ידי הסקטור הפרטי. זאת, על ידי תוספת מסובסדת לתעריף החשמל שייוצר בטכנולוגיה פוטו-וולטאלית (מבוסס על קולטי שמש) בסכום של 0.346 יורו לקילו וואט בשעה, שיתווסף לתמורה של גילץ ממכירת החשמל במחיר השוק. תוספת זו מובטחת לתקופה בת 20 שנים, החל ממועד תחילת הפעלתו של הפארק.
כמו כן, תחתום גילץ על הסכם תפעול ותחזוקה עם החברה האיטלקית המוכרת, במסגרתו תתחייב המוכרת לתחזק ולתפעל את הפארק לתקופה של 5 שנים, עם אופציה להארכה ל-15 שנים. תמורת שירותים אלה תהיה זכאית החברה האיטלקית לסכום אשר טרם סוכם בין הצדדים ואשר לא יעלה על סך שנתי של 40 אלף יורו למגה וואט בשעה.
רוני בירם, יו"ר גילץ אמר בתגובה: "המדיניות הממשלתית במדינות מערב אירופה, המעודדת יזמיים פרטיים להקים מערכות החשמל בטכנולוגיה פוטו-וולטאלית, טומנת בחובה לא רק תמורה סביבתית יוצאת דופן, אלא גם פוטנציאל עסקי. גילץ תמשיך להתמקד בפיתוח מערכות סולריות לייצור חשמל ושואפת למצב עצמה כשחקן בולט ומשמעותי בתחום".
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות
חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים
במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.
ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.
מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף" בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.
בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.
- רשות המסים הצליחה - 10 מיליארד שקל ממיסוי רווחים כלואים זורמים לקופה
- עתירה נגד החוק על רווחים כלואים - האם יש סיכוי למנוע את החוק?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025 והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.
.jpg)
ביטוח לאומי מסרב להיות אחראי על בדיקות תגי הנכים
המוסד לביטוח לאומי - "העומסים חריגים, הוועדות מטפלות ב-600 אלף תיקים בשנה"
הצעה שמופיעה בטיוטות חוק ההסדרים לשנת 2026 מבקשת לבצע שינוי דרמטי בתהליך הנפקת תגי חניה לנכים: ביטול הבדיקות הרפואיות הישירות ברשות הרישוי של משרד התחבורה, והעברת הסמכות להחליט על הזכאות לגופים אחרים, בעיקר הביטוח הלאומי, משרד הביטחון ומשרד העבודה והרווחה. במקום בדיקה חדשה בכל בקשה, המערכת תסתמך על אישורים רפואיים קיימים שכבר ניתנו לאותם אנשים במסגרת קצבאות נכות או שיקום.
הביטוח הלאומי מתנגד נחרצות. המוסד טוען שהוועדות הרפואיות שלו מטפלות כיום בכ-600 אלף תיקים בשנה, מספר שיא שנובע בעיקר מהשלכות מלחמת “חרבות ברזל”, תביעות מילואימניקים, נפגעי פעולות איבה ומשפחות חטופים ונעדרים. הוספת מאות אלפי בקשות לתגי חניה תגרום לעיכובים של חודשים ארוכים, ודווקא האנשים שהתג נועד לסייע להם, נכים קשים, חולים כרוניים וילדים עם מוגבלות – יישארו ללא פתרון ניידות מיידי.
תגים מזוייפים
בישראל חל זינוק חסר תקדים במספר תגי הנכה. ב-2020 עמד המספר על כ-90 אלף תגים פעילים; כעת הוא הגיע כ-660 אלף גידול של פי 7.5 בחמש שנים בלבד. חקירות משטרה ודוחות מבקר המדינה חשפו כי עשרות עד מאות אלפי תגים הונפקו במרמה, באמצעות מסמכים רפואיים מזויפים או “רופאים מומחים” שחתמו בתשלום. התוצאה בשטח: חניות נכים תפוסות על ידי מי שאינם זכאים, ונכים אמיתיים נאלצים לחפש חניה רחוק או לוותר על יציאה מהבית.
במהלך השנה פרסם משרד התחבורה נוהל חדש וקשוח יותר להנפקת תגים, שכלל דרישה למסמכים עדכניים וביטול חידושים אוטומטיים. אולם יישום הנוהל נדחה שוב ושוב, וההצעה הנוכחית בחוק ההסדרים נתפסת כניסיון לעקוף את הבעיה הבירוקרטית על ידי העברת האחריות לגוף אחר.
- בנקאי נורה מחוץ לביתו - והוכר כנפגע בתאונת עבודה
- קיבלתם חוב מהביטוח הלאומי? ייתכן שהוא בכלל לא שלכם - כך תיפטרו ממנו בקלות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הביטוח הלאומי מדגיש שוב ושוב כי “תגי חניה לנכים אינם בסמכותנו ואינם חלק מהמשימות שלנו”. נציגי המוסד אמרו בדיונים בכנסת שהעומסים כבר כיום חריגים, וקליטת הנושא תפגע קודם כל באוכלוסיות המוחלשות ביותר. מנגד, משרד האוצר ומש משרד התחבורה טוענים שהשינוי יחסוך כסף ציבורי, יקטין משמעותית את הזיופים ויאפשר בדיקה מחודשת שיטתית של כל התגים שהונפקו בעשור האחרון. לפי הערכות פנימיות, שלילת התגים הלא-כשרים עשויה להחזיר לשוק מאות אלפי מקומות חניה ייעודיים. בחלק מגרסאות ההצעה נקבע גם שתושבי חוץ ומי שאינם זכאי קצבה מביטוח לאומי או ממשרד הביטחון ימשיכו להיבדק במשרד התחבורה – כדי למנוע ניצול נוסף של הפרצה.
