IBI מעדכן תחזיות ל-2010: מעלה המלצה לנצבא, ממליץ על אדגר, ריט 1 ובריטיש ישראל

"נראה כי המשבר עבר, הישראליות בחו"ל בעמדת זינוק טובה", כך טוען שי ליפמן,אנליסט הנדל"ן של IBI בסקירת הענף ל-2010
איתי זהוראי |

בבית ההשקעות IBI נערכים לשנה החדשה ומרעננים את המניות המסוקרות על ידי מחלקת המחקר. שי ליפמן, אנליסט הנדל"ן של IBI ממשיך להמליץ גם ב-2010 על המניות של גזית גלוב, אלקטרה נדל"ן, אלוני חץ ונכסים ובניין. במקביל מעלה האנליסט את המלצתו למניית נצבא מנייטרלי לקנייה ומעדכן את מחיר היעד מ-32 ש' ל-36 ש'.

בסקירה של ליפמן על ענף הנדל"ן לשנה הקרובה מצביע האנליסט על מגמת הירידה במחירי השכירויות וצופה כי המחירים עוד צפוים להמשיך לרדת וכי חברות ששוכרות שטחים גדולים מנצלות את המצב ללחוץ על בעלי הנכסים להורדה בשכ"ד.

בבחינת המניות המסוקרות על ידי בית ההשקעות בולטת מניית חברת נצבא שמבין כל החברות המסוקרות היא היחידה שהחליטו על העלאת מחיר היעד מ-32 ש' למנייה ל-36 ש' למנייה ומעודכנת ההמלצה מנייטרלי לקנייה.

על החברה כתב ליפמן בסקירה כי "בנכסי הנדל"ן של החברה גלום פוטנציאל השבחה משמעותי", וכי "מצבה הפיננסי האיתן של החברה והמינוף הסביר בו היא נמצאת הביאו את החברה לנצל הזדמנויות ולרכוש את מתחם הסינמה סיטי ואת התחנה המרכזית החדשה בת"א במחירים שנראים אטרקטיביים".

למניות אדגר, ריט 1 ובריטיש ישראל הועלתה ההמלצה מקנייה לניטרלי ללא שינוי במחיר היעד. לריבוע נדל"ן מוריד האנליסט את המלצתו מקנייה לניטרליי אך עם זאת ציין כי "בפורטפוליו של החברה נמצאים מספר נכסים לא מבוטל בעלי פוטנציאל השבחה משמעותי שיכול להציף ערך במהלך השנים הקרובות".

את מניות החברות הגדולות המסוקרות על ידי IBI, גזית גלוב, אלקטרה נדל"ן, אלוני חץ ונכסים ובניין, משאיר ליפמן באותה המלצת קנייה ועם אותו מחיר יעד.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)

לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות

חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים

נושאים בכתבה רווחים כלואים

במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.

ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.

מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף"  בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.

בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.

מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025  והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.  

וויז אייר
צילום: רשתות חברתיות

וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026

בתום ביקור בארץ של מנכ"ל וויזאייר חברת הלואו קוסט ההונגרית מאשרת כי היא מקדמת תוכנית לפתוח בסיס מקומי, צעד שעשוי להגביר תחרות ולהוזיל את מחירי הטיסה - מניות חברות התעופה הישראליות בירידות

מנדי הניג |

התרחבות שוק הלואו-קוסט בישראל מקבלת היום איתות משמעותי, אחרי שמנכ"ל וויז אייר הודיע בתום פגישה עם שרת התחבורה מירי רגב כי החברה מתכננת לפתוח מרכז פעילות מקומי באפריל 2026. ההכרזה מציבה את הענף לקראת חודשים של דיונים רגולטוריים, מתיחות עם החברות הישראליות, ושאלות פתוחות לגבי מיקום הבסיס החדש - נתב"ג או רמון.

בפגישה שנערכה בירושלים הצהירה וויז אייר כי כבר בחורף הקרוב תתחיל להיערך להקמת המרכז, צעד שמוגדר במשרד התחבורה כמהלך שיוכל לשנות את מבנה השוק. הקמת בסיס בישראל תאפשר לחברה להציב מטוסים וצוותים באופן קבוע בארץ, לנצל סלוטים בשעות העמוסות ולהגדיל את מספר היעדים. לצד ההבטחה להגברת התחרות ולהוזלת מחירי הכרטיסים, הצדדים מודים כי חסמים רגולטוריים עדיין דורשים טיפול, והם יעמדו במוקד סבב דיונים נוסף בינואר.

בענף מציינים כי שאלת מיקום המרכז היא עדיין במחלוקת: וויז אייר מעדיפה לפעול מנתב"ג בשל הביקוש הגבוה והנגישות, בעוד במשרד התחבורה שוקלים את שדה רמון כאופציה שתעניק דחיפה לתעופה הדרומית ותפחית את הלחץ בנתב"ג. החברה אף בוחנת הפעלה של טיסות פנים לאילת וקידום מסלול טיסה מעל עומאן, שיוכל לקצר משמעותית את זמני ההגעה לתאילנד ויעדים נוספים במזרח.

על רקע התוכניות החדשות, חברות התעופה הישראליות לא מסתירות את אי־נוחותן. בימים האחרונים נשמעו איומי השבתה מצד ועדי העובדים, לצד טענות שלפיהן המהלך יוצר אפליה לטובת חברה זרה שתזכה בתנאי בסיס זהים לאלו של חברות ישראליות - אך בלי הרגולציה הביטחונית המחמירה שמוטלת עליהן.

שרת התחבורה הביעה הבנה לחששות, אך הדגישה כי מדיניות המשרד נועדה להגביר תחרות ולהוזיל מחירים, במיוחד בתקופה שבה - לדבריה - מחירי הטיסות הורגשו כמופקעים. במשרד מודעים לרגישות הביטחונית, והנושא יעמוד כחלק מהמשא ומתן מול וויז אייר, במיוחד בכל הנוגע להתחייבות שלא להפסיק פעילות בימי חירום.