דירוג הבנקים צפוי לעלות: דיסקונט יעלה ראשון, דירוג לאומי יעלה לפני הפועלים

כך עולה מסקירת ניתוח חוב הבנקים של בית ההשקעות אקסלנס. דיסקונט הנזיל והרווחי, ללאומי איכות תיק האשראי הטובה ביותר - לפועלים הגרועה ביותר.
איתי זהוראי |

בבית ההשקעות אקסלנס מציינים באופן חיובי מאוד את אופן התנהלותה של המערכת הבנקאית בישראל בזמן המשבר ורואים באופטימיות את פעילות הבנקים בשנת 2010. מהסקירה שפורסמה על ידי אנליסט הבנקים, טרנס קלינגמן, עולה כי כיום הבנקים בישראל נזילים יותר ובעלי יחס כיסוי טוב יותר מה שמעלה את הסבירות כי דירוגי האופק השלילי שנקבעו בשיא המשבר הכלכלי יעודכנו בקרוב כלפי מעלה.

בניתוח ביצועי הבנקים הגדולים בישראל, נבדקו על פי דו"חותיהם פרמטרים בשלוש נקודות זמן שונות, המשקפות את מצב הבנקים בתחילת המשבר, (דו"חות 30 לספטמבר 2008), שיא המשבר (31 לדצמבר 2008), ותחילת היציאה מהמשבר (30 לספטמבר 2009).

מניתוח הפרמטרים מתקבל שינוי לטובה בנזילות הבנקים ובנכסי הסיכון שלהם. כיום הבנקים מציגים נזילות גבוהה יותר מבעבר וזאת בעקבות הקטנת החשיפה לנכסים המסוכנים שהביאה גם לעלייה ברמת הלימות ההון.

עוד צוין בסקירה כי למרות שקיימת הרעה מסוימת באיכות תיקי האשראי של הבנקים, יחס הכיסוי מצביע על גישה שמרנית יותר לגבי הפרשה לחובות מסופקים כך שלבנקים כיום יש רזרבות גדולות במקרה של הרעה נוספת באיכות האשראי. בנוסף עולה כי הבנקים גם ממשיכים לדווח על רווחיות סבירה וזאת על אף סביבת ריבית נמוכה מאד.

דיסקונט הנזיל, לאומי הבטוח

בהתאם לכל האמור צופים באקסלנס שיפור בפעילות הבנקים בשנה הקרובה וצופים שיפור גם בדירוגי הבנקים. "אנחנו צופים שיש סיכוי טוב לשינוי אופק הדירוג משלילי ליציב/וחיובי ואף ניתן לצפות להעלאות דירוג על רקע הביצועים הטובים של הכלכלה הישראלית", כך על פי הסקירה.

בסיכום הסקירה צופה האנליסט טרנס קלינגמן עלייה בדירוגים של שלושת הבנקים הגדולים כאשר לטענתו דיסקונט הוא המועמד הראשון להינות מהעלאת הדירוג, כאשר לאחריו צפויה להתבצע העלאת דירוג לבנק לאומי אשר יקדים את הפועלים בכך.

בהשוואה של שלושת הבנקים לפרמטרים שנבדקו נמצא על פי הסקירה כי בנק לאומי הוא בעל איכות תיק האשראי הטוב ביותר, עם רמת הפרשות שמרנית ויחסי מינוף טובים. דיסקונט הוא הנזיל והרווחי ביותר במונחי תשואה על ההון, כאשר בנק הפועלים צויין לשלילה באיכות תיק האשראי וברמת ההפרשות.

מדד הבנקים יורד היום (א') בחדות ונחתך ב-2.3% מערכו. את הירידות מובילות מניות הפועלים ולאומי שמשילות 2.4%. גם דיסקונט יורדת ומאבדת 2.1%.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)שי אהרונוביץ (צלם: גיל מגלד)

לקראת מימוש חוק הרווחים הכלואים - המוקש הגדול שטמון בהעברת נכסים מחברה לידיים פרטיות

חוק הרווחים הכלואים מייצר אי וודאות ובלבול רב. מדובר בחוק שמתמרץ בעצם במקרים רבים סגירת חברות והעברת הנכסים לבעלי המניות - לפעמים זה מוביל לנזק גדול; על החוק ועל הסיכונים

נושאים בכתבה רווחים כלואים

במסגרת חוק הרווחים הכלואים (או בשמו הרשמי: חוק ההתייעלות הכלכלית), אישרה הכנסת הוראת שעה שמקנה הקלות במס לחברות ולבעלי המניות שלהן. סעיף 6 לחוק מאפשר העברת נכסים מחברה לבעל מניות בשני דרכים: הליך פירוק החברה או העברת נכסים מהחברה לבעל מניות פרטי, וזאת בפטור ממס רכישה וממס שבח.

ואולם, בניגוד לפטור שניתן בעניין מס רכישה ומס שבח, החוק "שותק" בכל הנוגע להיטל השבחה והיטלי פיתוח, ואינו מקנה פטור מהיטלים אלה במסגרת העברת הנכסים.

מדובר במוקש גדול שיכול "לצוף"  בדיעבד, לאחר השלמת המהלך, בדמות של היטל השבחה או היטל פיתוח. אי הוודאות הזו בעת ביצוע ההעברה, עלולה לגרור למיסוי מוניציפלי בו ייתקל בעל המניות המעביר, בשלב מאוחר יותר.

בימים אלה אנו מצויים בישורת האחרונה של יישום וביצוע הוראת השעה, שכאמור כוללת שתי אפשרויות אשר ביצוען צריך להיות עד סוף השנה ואף מוקדם מכך.

מסלול פירוק - פירוק מלא של החברה והעברת כל נכסיה והתחייבויותיה לבעלי המניות. מועד הפירוק חייב להסתיים עד 31 בדצמבר 2025  והמס על רווחים ראויים לחלוקה מחושב במועד זה.  

ביטוח לאומי
צילום: Shutterstock

ביטוח לאומי מסרב להיות אחראי על בדיקות תגי הנכים

המוסד לביטוח לאומי - "העומסים חריגים, הוועדות מטפלות ב-600 אלף תיקים בשנה"

רן קידר |

הצעה שמופיעה בטיוטות חוק ההסדרים לשנת 2026 מבקשת לבצע שינוי דרמטי בתהליך הנפקת תגי חניה לנכים: ביטול הבדיקות הרפואיות הישירות ברשות הרישוי של משרד התחבורה, והעברת הסמכות להחליט על הזכאות לגופים אחרים, בעיקר הביטוח הלאומי, משרד הביטחון ומשרד העבודה והרווחה. במקום בדיקה חדשה בכל בקשה, המערכת תסתמך על אישורים רפואיים קיימים שכבר ניתנו לאותם אנשים במסגרת קצבאות נכות או שיקום.

הביטוח הלאומי מתנגד נחרצות. המוסד טוען שהוועדות הרפואיות שלו מטפלות כיום בכ-600 אלף תיקים בשנה, מספר שיא שנובע בעיקר מהשלכות מלחמת “חרבות ברזל”, תביעות מילואימניקים, נפגעי פעולות איבה ומשפחות חטופים ונעדרים. הוספת מאות אלפי בקשות לתגי חניה תגרום לעיכובים של חודשים ארוכים, ודווקא האנשים שהתג נועד לסייע להם,  נכים קשים, חולים כרוניים וילדים עם מוגבלות – יישארו ללא פתרון ניידות מיידי.

תגים מזוייפים

בישראל חל זינוק חסר תקדים במספר תגי הנכה. ב-2020 עמד המספר על כ-90 אלף תגים פעילים; כעת הוא הגיע כ-660 אלף גידול של פי 7.5 בחמש שנים בלבד. חקירות משטרה ודוחות מבקר המדינה חשפו כי עשרות עד מאות אלפי תגים הונפקו במרמה, באמצעות מסמכים רפואיים מזויפים או “רופאים מומחים” שחתמו בתשלום. התוצאה בשטח: חניות נכים תפוסות על ידי מי שאינם זכאים, ונכים אמיתיים נאלצים לחפש חניה רחוק או לוותר על יציאה מהבית.

במהלך השנה פרסם משרד התחבורה נוהל חדש וקשוח יותר להנפקת תגים, שכלל דרישה למסמכים עדכניים וביטול חידושים אוטומטיים. אולם יישום הנוהל נדחה שוב ושוב, וההצעה הנוכחית בחוק ההסדרים נתפסת כניסיון לעקוף את הבעיה הבירוקרטית על ידי העברת האחריות לגוף אחר.

הביטוח הלאומי מדגיש שוב ושוב כי “תגי חניה לנכים אינם בסמכותנו ואינם חלק מהמשימות שלנו”. נציגי המוסד אמרו בדיונים בכנסת שהעומסים כבר כיום חריגים, וקליטת הנושא תפגע קודם כל באוכלוסיות המוחלשות ביותר. מנגד, משרד האוצר ומש משרד התחבורה טוענים שהשינוי יחסוך כסף ציבורי, יקטין משמעותית את הזיופים ויאפשר בדיקה מחודשת שיטתית של כל התגים שהונפקו בעשור האחרון. לפי הערכות פנימיות, שלילת התגים הלא-כשרים עשויה להחזיר לשוק מאות אלפי מקומות חניה ייעודיים. בחלק מגרסאות ההצעה נקבע גם שתושבי חוץ ומי שאינם זכאי קצבה מביטוח לאומי או ממשרד הביטחון ימשיכו להיבדק במשרד התחבורה – כדי למנוע ניצול נוסף של הפרצה.