מחקר חדש בבנק ישראל: ע"פ גוגל ההסתברות להאטה בביקושים ירדה הרבה בחודשים האחרונים
הרבה מילים כבר נשפכו על מנוע החיפוש גוגל והשליטה הדומיננטית שלו בחיי היום יום שלנו. כעת, מחקר חדש שנערך בבנק ישראל חושף כי למרות שהשימוש באינטרנט בישראל כאמצעי לרכישת מוצרים פחות מפותח מזה שבחו"ל היה ניתן להשתמש במדדי החיפוש של גוגל כדי לחזות את התפנית שחלה בסוף שנת 2008 בפעילות הריאלית. מחקר שבוצע ע"י ד"ר טניה סוחוי, מחטיבת המחקר של בנק ישראל, ובחן את יכולת החיזוי (nowcasting) של מדדי החיפוש ב"גוגל" יחסית לשיעורי השינוי הרשמיים של מדדים מובילים פורסם הבוקר תחת הכותרת: "'חיזוי ההווה' לפי מדדים של חיפוש בגוגל והתפנית של 2008". המחקר התבסס על סמך מדגם נתונים חודשיים לתקופה שמינואר 2004 עד פברואר 2009. במחקר בדקה סוחוי באמצעות מדדי החיפוש של היישום Google Insights for Search את הקשר בין הפופולאריות של מושאי-חיפוש מסוימים ב"גוגל" - המוגדרת כשיעור החיפוש של מושא מסוים מסך החיפושים במדינה - לבין הפעילות הריאלית במשק. סוחוי גילתה כי מדדי החיפוש של גוגל שהם, מטבעם, זמינים בזמן אמת מגלים כושר ניבוי לגבי מצב התעסוקה במשק, הפדיון במסחר והשירותים (בעיקר התיירות והמכירות של מוצרים בני-קיימא) ואמון הצרכנים. עם זאת, בעוד בארה"ב שם נמצא כי המידע האמור מסייע לנבא התפתחויות בסעיפים מרכזיים כגון מכירת מכוניות, בישראל לא נמצאה עדות לקשר כזה. אך מנגד, מדדי החיפוש, היא גילתה, יכולים לתרום להערכות האופרטיביות של מצב המשק על ידי הבנק המרכזי עוד לפני שמתפרסמים הנתונים על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. בבנק ישראל גילו כי בחודשים האחרונים מראים מדדי החיפוש בישראל ירידה בהסתברות להאטה זאת על פי התמתנות הירידה של הצריכה הפרטית ואולם, מדדים אלו מצביעים על עלייה תלולה של האבטלה ברבעון השני, ליותר מ-8%. סוחוי מצאה שש קטגוריות של חיפושים התורמות מידע מוביל, ביניהן: כוח אדם (גיוס והשמה), ציוד ביתי , תיירות, אוכל ושתייה, דירות יופי וטיפוח. על פי מבחני סיבתיות, כוח הניבוי הרב ביותר נמצא בקטגוריית החיפושים לשם גיוס והשמה של כוח אדם. מדד זה, הנמדד בתדירות חודשית, מנבא את שיעור המשרות הפנויות, ולפיכך עשוי לסייע בהסקת מסקנות חודשיות לגבי שיעור האבטלה. המשתנה שהיכולת לחזות אותו באמצעות מדדי החיפוש של "גוגל" היא הגבוהה ביותר הוא השינוי במספר משרות השכיר במגזר העסקי. מדדי החיפוש לציוד ביתי מגלים יכולת מובהקת של ניבוי השינויים במדד המסחר הקמעוני ובסך הפדיון במסחר והשירותים.