חששות מפני העתיד: מדד אמון הצרכנים בישראל ירד בדצמבר לרמה הנמוכה ביותר מתחילת 2004

יחד עם זאת, בהשוואה לארה"ב ואירופה הירידה מתונה
איריס בר טל |

מדד אמון הצרכנים של בנק הפועלים ו-TNS טלסקר ירד בחודש דצמבר ב-8.4 נקודות לרמה של 113.4 (אפריל 2002=100). הירידה בולטת במדד השוטף ומתונה יותר במדד הציפיות לעתיד.יש לציין שהסקר הסתיים טרם תחילת מבצע "עופרת יצוקה".

עיקר ההרעה נובע מירידה חדה של 17.6 נקודות במדד השוטף. מדד הציפיות ירד ב-2.3 נקודות וחזר לרמתו מלפני חודשיים. מדד אמון הצרכנים איבד 25.8 נקודות מחודש ספטמבר 2007 ורמתו היום דומה לזו ששררה ברבעון הראשון של שנת 2004.

"סביר שתחושת חוסר הביטחון גברה מאוד בשוק העבודה, לאור פרסומי חברות רבות על תוכניות לצמצום כוח האדם. בנוסף לזאת נפגע אמון הצרכנים מהירידה החדה בשווי הנכסים הפיננסיים והידיעות על מיתון צפוי. אינדיקטורים לצריכה הפרטית, שמפרסמת הלמ"ס, מצביעים זה מכבר על התכווצות בחודשים האחרונים וזאת עוד טרם תחילת מבצע "עופרת יצוקה", מציינים כלכלני בנק הפועלים.

בארה"ב רשם מדד אמון הצרכנים ירידה של 6.7 נקודות בחודש דצמבר וחזר לרמתו בחודש אוקטובר, כך שהפגיעה במדד אמון הצרכנים בישראל עדיין מתונה ביחס למדינות כמו ארה"ב ואנגליה, הנמצאות במשבר נדל"ן ומיתון עמוק.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה