אירופה התמתנה, אך סיימה בעליות: הפוטסי עלה 0.8%, מדד הדאקס הוסיף 1.7%

במהלך המסחר נסחרו המדדים המובילים בעליות שערים של 3.5% בממוצע, אך פתיחת המסחר המתונה בוול סטריט העיבה על המדדים באירופה
קובי ישעיהו |

המדדים המובילים באירופה סיימו את יום המסחר הראשון של השבוע בעליות שערים, כאשר ברקע לסנטימנט החיובי ביבשת, הכרזת תוכנית התמריצים של ממשלת סין בשווי 586 מיליארד דולר.

האווירה החיובית באסיה נתנה דחיפה למסחר החיובי באירופה ונציין כי המדדים נסחרו בעליות שערים של 3.5% בממוצע במהלך היום, אך אלה התמתנו עם פתיחת המסחר בוול סטריט.

מדד הפוטסי בלונדון רשם עליה של 0.89% ומדד הדאקס טיפס 1.76%בפרנקפורט. מדד הקאק הוסיף ב-1.06% בפאריס.

היום דווח בלונדון כי מדד המחירים ליצרן באנגליה נפל באוקטובר בקצב המהיר ביותר מזה 22 שנים. ה-PPI נסוג ב-1%, לאחר ירידה של 0.2% בספטמבר, לעומת צפי כלכלנים לירידה של 0.5% בלבד.

"כעת ברור שאנחנו במיתון, והיצרנים לא יוכלו יותר להעלות מחירים, אלא יתחילו בתהליך של הורדת מחירים. הבנק המרכזי ימשיך להוריד את הריבית בעתיד הנראה לעין", אמר האווארד ארצ'ר, כלכלן בלונדון.

בטוקיו סגר מדד הניקיי 225 בעליה של 5.8% ובשנחאי טיפס מדד 25 המניות המובילות ב-8.6%. בהונג קונג הוסיף מדד ההאנג סנג 3.5% ובסיאול הסתפק הקוספי בעליה של 1.6%.

מניות בכותרות

מניות המחצבים והסחורות הובילו את העליות, בעקבות תוכנית התמריצים הסינית שתופנה בעיקר לגידול משמעותית בהשקעות תשתית. גם עליה חדה יחסית במחיר הנפט היום, המזנק בכמעט 7%, תורמת למגמה. ריו טינטו ו-BHP זינקו בלמעלה מ-7% . בריטיש איירווייס סיימה בעלייה של 6.99% ובריטיש פטרוליום הוסיפה 4%.

מניית HSBC רשמה ירידה של 0.6% לאחר שהבנק הגדול באירופה דיווח על ירידה של 20% ברווח ברבעון השלישי ואמר כי הוא צופה המשך חולשה בכלכלה העולמית לפחות עוד כמה רבעונים. הנהלת הבנק הודיעה כי הפרישה כ-4.3 מיליארד דולר לחובות מסופקים, סכום שהיה גבוה מההערכות המוקדמות.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףמשה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסף

הממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים

התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף

ליאור דנקנר |

הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.

בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.


הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים

עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.

התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.

המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.


מחיר
צילום: FREEPIK

העלאות הארנונה ב-2026: האם גם לכם הארנונה תעלה?

המדינה מאשרת חריגות נקודתיות בתל אביב, ירושלים ורחובות, ודוחה מהלכים רחבים יותר. מאחורי המספרים עומד מנגנון עדכון חדש שמחזק רשויות חלשות ומצמצם מרווח תמרון לאחרות

ליאור דנקנר |

הארנונה לשנת 2026 עולה כמעט בכל הארץ כבר בנקודת הפתיחה. העדכון האוטומטי עומד על 1.626%, והוא נגזר משילוב של ממוצע מדד המחירים לצרכן ומדד השכר במגזר הציבורי. מעבר לזה, משרדי הפנים והאוצר מסכמים בחודשים האחרונים רשימה של אישורים חריגים לרשויות שביקשו לעלות מעל האוטומטי, לצד שורת דחיות שמורידות מהשולחן דרישות משמעותיות.

לתוך המערכת הזו נכנסות השנה 108 בקשות חריגות שהוגשו מ-96 רשויות. הרוב המוחלט מתמקד בהעלאות, ובמספרים מדובר על 95 בקשות שמכוונות לעלייה. בסך הכול זו תוספת הכנסות מוערכת של כ-250 מיליון שקל, כאשר כ-45-50 מיליון שקל מתוכה צפויים להגיע מהמגזר העסקי. זה כסף שנכנס לקופת הרשות, ולא מעט ממנו מתגלגל אחר כך גם למחירים של שירותים ומוצרים.


מנגנון העלאה חדש שמציב תקרה ומסננת

השינוי המרכזי הוא לא רק באישור או דחייה של בקשות נקודתיות, אלא במנגנון שמגדיר מי בכלל נכנס למסלול החריג. הכללים מאפשרים העלאה רוחבית של עד 5% מעבר לעדכון האוטומטי, אבל רק לרשות שמציגה צורך פיננסי מוצדק. אחד הסמנים שנכנסו לשיח הוא יחס חובות שעולה על 30% מההכנסות, כמדד שמאותת על לחץ תקציבי.

התוצאה בשטח היא מדיניות הדוקה יותר. פחות מסלולים “יצירתיים”, יותר דרישה להצדקה מסודרת, והרבה פחות מרחב לרשויות שמבקשות לתקן עיוותים היסטוריים בלי להציג מצב תקציבי חריג או תוכנית התייעלות ברורה. במקביל, במקומות שבהם יש תוכניות הבראה או אזורים חדשים שנכנסים למערך חיוב, המדינה מוכנה לאשר מהלכים רחבים יותר.


רמת גן נשארת בלי האישור שבנתה עליו, דחייה שפוגעת בתקציב

ברמת גן מתקבלת דוגמה בולטת לקו המחמיר. העירייה ביקשה העלאה של 7.5% בארנונה העסקית באזור הבורסה. הטענה המרכזית היא עיוות תעריפים שנשאר מהעבר, כשאזור שהיה מזוהה יותר עם תעשייה ותשתיות הפך למרכז עסקי עמוס משרדים, בנקים וחברות טכנולוגיה, אבל התעריפים לא התיישרו בהתאם. מבחינת העירייה, זה מצב שבו עסקים גדולים משלמים לעיתים פחות מחנויות קטנות, למרות פערים ברמת ההכנסות ובשימוש בנכס.