אירופה התמתנה, אך סיימה בעליות: הפוטסי עלה 0.8%, מדד הדאקס הוסיף 1.7%

במהלך המסחר נסחרו המדדים המובילים בעליות שערים של 3.5% בממוצע, אך פתיחת המסחר המתונה בוול סטריט העיבה על המדדים באירופה
קובי ישעיהו |

המדדים המובילים באירופה סיימו את יום המסחר הראשון של השבוע בעליות שערים, כאשר ברקע לסנטימנט החיובי ביבשת, הכרזת תוכנית התמריצים של ממשלת סין בשווי 586 מיליארד דולר.

האווירה החיובית באסיה נתנה דחיפה למסחר החיובי באירופה ונציין כי המדדים נסחרו בעליות שערים של 3.5% בממוצע במהלך היום, אך אלה התמתנו עם פתיחת המסחר בוול סטריט.

מדד הפוטסי בלונדון רשם עליה של 0.89% ומדד הדאקס טיפס 1.76%בפרנקפורט. מדד הקאק הוסיף ב-1.06% בפאריס.

היום דווח בלונדון כי מדד המחירים ליצרן באנגליה נפל באוקטובר בקצב המהיר ביותר מזה 22 שנים. ה-PPI נסוג ב-1%, לאחר ירידה של 0.2% בספטמבר, לעומת צפי כלכלנים לירידה של 0.5% בלבד.

"כעת ברור שאנחנו במיתון, והיצרנים לא יוכלו יותר להעלות מחירים, אלא יתחילו בתהליך של הורדת מחירים. הבנק המרכזי ימשיך להוריד את הריבית בעתיד הנראה לעין", אמר האווארד ארצ'ר, כלכלן בלונדון.

בטוקיו סגר מדד הניקיי 225 בעליה של 5.8% ובשנחאי טיפס מדד 25 המניות המובילות ב-8.6%. בהונג קונג הוסיף מדד ההאנג סנג 3.5% ובסיאול הסתפק הקוספי בעליה של 1.6%.

מניות בכותרות

מניות המחצבים והסחורות הובילו את העליות, בעקבות תוכנית התמריצים הסינית שתופנה בעיקר לגידול משמעותית בהשקעות תשתית. גם עליה חדה יחסית במחיר הנפט היום, המזנק בכמעט 7%, תורמת למגמה. ריו טינטו ו-BHP זינקו בלמעלה מ-7% . בריטיש איירווייס סיימה בעלייה של 6.99% ובריטיש פטרוליום הוסיפה 4%.

מניית HSBC רשמה ירידה של 0.6% לאחר שהבנק הגדול באירופה דיווח על ירידה של 20% ברווח ברבעון השלישי ואמר כי הוא צופה המשך חולשה בכלכלה העולמית לפחות עוד כמה רבעונים. הנהלת הבנק הודיעה כי הפרישה כ-4.3 מיליארד דולר לחובות מסופקים, סכום שהיה גבוה מההערכות המוקדמות.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ההסתדרות
צילום: דוברות ההסתדרות

הישג לגמלאי שירות המדינה: יצורפו לקרנות הרווחה

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו על הסכם לפיו החל משנת 2026, המדינה תתקצב פעילויות רווחה, תרבות ופנאי גם לגמלאים המבוטחים בפנסיה צוברת, בתנאים זהים לגמלאי הפנסיה התקציבית


הדס ברטל |

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו היום (ה') על הסכם קיבוצי מיוחד ופורץ דרך, המחיל את שירותי קרנות הרווחה גם על גמלאי שירות המדינה המבוטחים בפנסיה צוברת.

עד היום, נהנו רק גמלאים בפנסיה תקציבית נהנו משירותי הקרן הכוללים סבסוד פעילויות תרבות, נופש, בריאות ופנאי. ההסכם החדש קובע כי החל משנת  2026, המדינה תעביר תקציב ייעודי עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת העומד בתנאי הזכאות, ובכך תשווה את מעמדם למעמד הגמלאים הוותיקים. פנסיה תקציבית היא שיטת הפנסיה המסורתית של עובדי המדינה עד תחילת שנות ה-2000, שבה המדינה (המעסיק) מתחייבת תשלום קצבה קבועה, בהתאם לשכר ולותק, מתקציב המדינה. מאז 2003 עובדי מדינה חדשים כבר אינם נכנסים לפנסיה תקציבית אלא לפנסיה צוברת.

עיקרי ההסכם:

שוויון מלא: קרנות הרווחה יעניקו מעתה את אותם השירותים בדיוק לכלל הגמלאים, הן במסלול התקציבי והן במסלול הצובר. 

תקצוב המדינה: המדינה תקצה סכום שנתי (הצמוד למדד) עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת, בדומה למודל הקיים בפנסיה התקציבית. 

תחולה רחבה: ההסכם חל על גמלאי הדירוגים המיוצגים על ידי ההסתדרות בשירות המדינה. 


אלי גליקמן מנכל צים
צילום: שלומי יוסף

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד

המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צים אלי גליקמן

צים ZIM Integrated Shipping Services -1.81%  , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף.  המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.   

ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה. 

היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי,  להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.

כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים. 

לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית.  בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.