וול סטריט נכנסת לשבוע קריטי נוסף: עונת הדו"חות יוצאת לדרך, המשקיעים ימתינו לפרוטוקולים

נתוני המאקרו יקבלו אתנחתא קלה אבל החברות יתחילו לדווח ומידת הפגיעה תתבהר. האם באמת הכל מגולם?
שהם לוי |

המניות האמריקניות בדרך להמשיך את המגמה החיובית של השבוע האחרון, כך לפחות צפויה להיראות תחילת השבוע. נכון להיום, נראה כי ההערכות לגבי המיתון ומידת עומקו וכבר מגולמות היטב במחירי המניות ולראייה – פרסום נתוני התעסוקה ביום שישי האחרון כמעט ולא השפיע על המדדים המובילים.

"השוק כבר מתמחר די טוב את תסריט המיתון," אמר אואן פיצביק, ראש מחלקת מניות בדויטשה בנק.

השוק בלם במידת מה את הסנטימנט השלילי בשלושת השבועות האחרונים. "הסנטימנט כלפי שוק המניות השתנה מעגמומי מוחלט ליותר לכזה שכבר רואה את האור בקצה המנהרה", אמר האנליסט רוברט קאביק מ-BMO.

מספיק להיזכר בנתוני התעסוקה המפתיעים לחודש אוגוסט שפורסמו בחודש ספטמבר וגרמו לבהלה בשוק – באותו איבד המשק האמריקני על פי ההערכות הראשוניות שאחר כך תוקנו 4,000 משרות.

כרגע מסתמן שהשוק כבר החל מקבל את הנתונים המאקרו כלכליים באדישות יתרה, ועצם פרסומם משקף רק הודאה בחומרת המצב אליו נקלעה הכלכלה. המשקיעים מצידם ייחלו השבוע לבחון מקרוב את עונת הדוחות לרבעון הראשון של השנה. אם במאקרו עסקינן, אז השבוע הנוכחי יהיה נטול בנתונים משמעותיים.

ביום שישי האחרון ננעלו המדדים בעליות, וסיכמו שבוע של עליות, גם כאמור על אף דו"ח התעסוקה המאכזב, שהשלים למעשה חודש שלישי ברציפות של ירידה בגיוסי העובדים במשק האמריקני.

אמריקניות בפוקוס לשבוע

ענקית האלומיניום אלקואה (ALCOA ) (סימול: AA) תפרסם את תוצאותיה הכספיות לרבעון הראשון של 2008 כבר ביום שני הקרוב. קונצנזוס האנליסטים צופה כי החברה תרשום רווח של 48 סנט למניה והכנסות של 7.18 מיליארד דולר.

מיקרוסופט (MICROSOFT) (סימול: MSFT) ויאהו (YAHOO INC ) (סימול: YHOO) ייסחרו על רקע הידיעה מיום שישי בלילה כי לענקית התוכנה "נשבר" מהעקשנות של חברת האינטרנט וחוסר רצונה להתקדם בשיחות פורמליות לגבי הצעת הרכש שהגישה מיקרוסופט. אחרי הדיווח בתקשורת האמריקנית ירדו מניותיה של יאהו ב-5% ואילו מיקרוסופט טיפסה ב-2% במסחר שלאחר הסגירה ביום שישי.

בעלי המניות של BEA Systems (סימול: BEAS) אישרו את רכישתה על ידי אורקל (סימול: ORCL) תמורת סכום כולל של יותר מ-8 מיליארד דולר. העסקה עדיין ממתינה לאישור האיחוד האירופאי.

בר סטרנס (סימול: BSC) הודיעה כי בורסת ניו יורק אישרה לה להנפיק 95 מיליון מניות חדשות לג'יי.פי.מורגן-צ'ייס (סימול: JPM), כחלק מעסקת המיזוג המתוכננת בין השתיים.

מבטחת האג"ח MBIA (סימול: MBI) תיסחר על רקע הודעתה של סוכנות הדירוג פיץ' כי היא מורידה את דירוג האשראי של החברה מ-AAA ל-AA.

גם מאניגראם אינטרנשיונאל (סימול: MGI) קיבלה הורדת דירוג מפיץ' מ-BB מינוס ל-B פלוס. זאת על רקע ארגון הוני מחודש בחברה אשר כלל הנפקת אג"ח בהיקף 1.5 מיליארד דולר.

מבטחת האג"ח אמבק פייננשל (סימול: ABK) הודיעה כי הקימה צוות חדש, אשר יתמקד בטיפול בלקוחות המודאגים מהמשבר בשוק האג"ח, ומזינוק בריביות אותן הם נדרשים לשלם על הנפקות חדשות כתוצאה מהמשבר הנוכחי.

מבחן הרווחים יקבע את הכיוון

הרבעון הראשון, עבור החברות הנכללות במדד ה-S&P 500, צפוי לבשר על ירידה של 10.9% ברווחים המצרפיים בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. זאת בהסתמך על קונצנזוס תחזיות האנליסטים לגבי כלל החברות של טומסון פיננשל.

אגב, ברבעון הרביעי נפלו הרווחים המצרפיים ב-25.1%, הביצועים הגרועים ביותר מאז המיתון של שנת 1991.

במאקרו

למרות השבוע הדל בנתוני מאקרו, בשוק עדיין יוסיפו לבחון בקפידה את הרמזים אודות הכלכלה, וכן את האיתותים מהפדרל ריזרב באשר למדיניות המוניטרית. לאחר הנתונים הקשים משוק התעסוקה, בשוק כבר הגבירו את ההימורים להפחתה נוספת של 0.5% בפגישה הקרובה ב-30 לאפריל.

המשקיעים יתמקדו בפרוטוקולי ישיבת ה'פד' מחודש מארס, אלה יפורסמו ביום שלישי הקרוב. כמו בכל פרסום של הפרוטוקולים, גם הפעם תנותח כל מילה מילה שנאמרה, כאשר המשקיעים ינסו לדלות רמזים בעניין המדיניות המוניטרית הצפויה.

ביום חמישי יגיעו כמידי שבוע נתוני התביעות הראשוניות לדמי אבטלה שחשיבותם צוברת תאוצה לנוכח המצב של שוק התעסוקה האמריקני.

חשבון הסחר האומד את הפער בין הייבוא לייצוא יפורסם ביום חמישי הקרוב. הקונסנזוס של האנליסטים הוא לגרעון של 57.5 מיליארד דולר. בחודש שעבר הסתכם הגרעון ב-58.2 מיליארד דולר הודות לעלייה במחירי הנפט.

השבוע ינעל עם פרסום סנטימנט הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן. לפחות על פי הקונסנזוס השיפור בציפיות הצרכנים לא משתקף באופק, הצפי הוא לקריאה של 68 נקודות.

ישראליות באור הזרקורים

חברת אינפוג'ין, חלוצה גלובלית בתחום של העברת נתונים ברשת האינטרנט הודיעה ביום ראשון על שיתוף פעולה טכנולוגי עם חברת קומברס. השותפות תהיה מבוססת על המוצרים המשולבים של שתי החברות, המציעות אופרטורים המיועדים לתקשורת ברשת.

בית ההשקעות הבריטי קולינס סטיוארט הוציא בסוף השבוע האחרון סקירה על מנית אלווריון (אלווריון חו"ל). האנליסט ריץ' צ'ירץ' סבור שאלווריון 'הידקה את החגורה', כולל גיוסי עובדים עתידיים, שיאפשרו להנחיה שסיפקה החברה לתוצאות הרבעון הראשון להיות מציאותית. נקודה נוספת לחיוב שמזכירים האנליסטים היא העובדה שלחברה אין השקעות מסוכנות בניירות ערך מגובים במשכנתאות - יתרות המזומן של החברה מושקעות באגרות חוב ומכשירים אחרים לטווח ארוך. לסיכום, נוקבים בקולינס סטיוארט במחיר של 10 דולר למניהה המשקף מכפיל רווח עתידי של 20 לרווחי 2009.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אמיר ירון בנק ישראל
צילום: World economic forum

מתי הריבית תתחיל לרדת?

הסיבות להפחתת ריבית והסיבות שלא להפחית - מתי זה צפוי להתחיל ולמה אתם לא ממש תרגישו את זה בפעמים הראשונות? 

רן קידר |

בנק ישראל צפוי להותיר את הריבית מחר על 4.5%. הוועדה המוניטרית של בנק ישראל, בראשות הנגיד פרופ' אמיר ירון, תפרסם מחר החלטת ריבית ובדומה לכל ההחלטות מאז ינואר 2024, לא צפוי שינוי. הנגיד, פרופ' אמיר ירון הולך על הצד הבטוח. הוא מחכה להורדת ריבית בארה"ב, הוא מחכה להפחתה ניכרת באי וודאות הגיאופוליטית. מנגד, יש הרבה סיבות טובות להפחתת ריבית מהירידה הצפויה באינפלציה, דרך הירידה בשער הדולר, הירידה בצמיחה, השיפור בפרמטרים הכלכליים, תמחור האג"ח והירידה בפרמיית הסיכון, לצד השיפור המשמעותי במצב הגיאופליטי. ועדיין - מבחינת הנגיד זה עדיין לא הזמן.      


אינפלציה - 3.1% אבל בדרך ל-2.3%

האינפלציה השנתית עדיין חורגת מיעד היציבות של הבנק, שמוגדר בין 1% ל-3%. לפי נתוני המדד האחרונים שפורסמו ליולי, קצב העלייה השנתי עומד על 3.1%, מעט מעל הגבול העליון. אמנם המגמה מצביעה על התקרבות ליעד והכלכלנים מעריכים אינפלציה של 2.2%-2.3%,  אך הנגיד יתעקש להסתכל על חצי הכוס הריקה


שיקול מרכזי נוסף בהחלטה הוא המצב הגיאו-פוליטי, ובמיוחד חוסר הוודאות סביב המשך הלחימה ברצועת עזה והשלכותיה הרחבות על הכלכלה הישראלית. למרות הצלחות במספר זירות ועמידות וגמישות של המשק הישראלי, המלחמה והחשש מהתרחבותה, הם הבלם המרכזי להעלאת ריבית. החשש הגדול שהמלחמה תוביל לשבירת תקציב, צורך להרחיב גיוסים וחשש מעלייה בריבית החוב. אלא שבינתיים קורה בדיוק ההיפך - אגרות החוב בעלייה, הריבית על האג"ח יורדת והיא מבטאת כבר הפחתת ריבית דהפקטו. 


הפד' עדיין לא החל במחזור הפחתות הריבית, ונראה שבבנק ישראל לא מעוניינים להקדים אותו. בשווקים הפיננסיים הבינלאומיים מצפים להפחתה ראשונה בארה"ב רק בספטמבר, וככל הנראה רק אז יבשילו התנאים גם להפחתה בישראל. הסיבה לכך היא הרצון לשמור על יציבות מטבעית ולהימנע מתנודתיות מיותרת בשער החליפין.


השוק המקומי מושפע באופן ישיר מהפער בין הריביות: הריבית בישראל גבוהה יחסית לזו באירופה, ובקרוב גם בארה"ב. מצב זה מושך משקיעים זרים להחזיק בשקל, מה שתורם להתחזקותו מול הדולר ומטבעות אחרים. אמנם התחזקות השקל מסייעת בהפחתת לחצי יבוא ומחירים, אך היא גם מקשה על מגזרים ממונפים כמו נדל"ן, קמעונאות ועסקים קטנים ובינוניים, שסובלים מעלויות מימון גבוהות יותר ומתחרות יצוא מוחלשת.

רכבת
צילום: רכבת ישראל

שבוע בלי רכבת: תנועת הרכבות בת"א תושבת

בהמשך למחדל בו פגעה רכבת משא בקווי חשמול וגרמה לנזקים של עשרות מיליונים, רכבת ישראל מנצלת את ההזדמנות ומשביתה את תנועת הרכבות בין הצפון לדרום תל אביב; שרת התחבורה חוגגת חנוכת מסילות חדישות ומתעלמת מחוסר תפקוד של הקווים הקיימים  

מנדי הניג |
נושאים בכתבה רכבת ישראל

הטריגר לשיבוש הנרחב במערכת הרכבות התרחש בתחילת השבוע. רכבת משא פגעה בקווי החשמול באזור צומת גנות ונסעה במשך דקות ארוכות כשהפלטות הגבוהות שעליה גוררות וסוחבות את תשתיות החשמל לאורך הקווים. הנזק שנגרם הוביל לקריסת חלק מהמערכת, ביטול רכבות, סגירת תחנות ועיכובים כרוניים של עשרות דקות בקווים שכן פעלו. התחנות התמלאו בנוסעים שהצטופפו על כל קרון פנוי תמונות שמזכירות יותר את הודו מאשר את ישראל. עד עכשיו עוד לא נקבע מועד לחזרה מלאה לשגרה.

בהודעת רכבת ישראל נמסר כי החל מיום רביעי, 20 באוגוסט, ועד יום שלישי, 26 באוגוסט, תיסגר תחנת תל אביב השלום תחנת הנוסעים העמוסה ביותר בישראל, עם מעל לשני מיליון נוסעים בחודש ותופסק לחלוטין תנועת הרכבות בין צפון העיר לדרומה. המשמעות: רכבות מדרום יגיעו עד לוד, רכבות מירושלים וממודיעין יסתיימו בנתב"ג, ורכבות מצפון יעצרו בסבידור מרכז בלבד. ככה נותקה למעשה גם הגישה הישירה של נתב"ג למרכז העירוני של תל אביב. במקביל, יופעלו שאטלים חינמיים וקו אוטובוס ייעודי שיחבר בין התחנות העיקריות בעיר, בתדירות של כחמש דקות.

ובזמן שהציבור מתמודד עם ביטולי רכבות, עיכובים ועומסים חריגים, שרת התחבורה מירי רגב בוחרת לחנוך מסילות בצפון. וזה עומד בניגוד חד למציאות היומיומית של נוסעים שנתקעים בתחנות ולא מקבלים שירות בסיסי. השרה מצהירה על "חיבור הפריפריה למרכז" אבל קודם כל כדאי שהקווים הקיימים במרכז יפעלו כראוי.

מקדימים עבודות תשתית 

ברכבת מסבירים כי לצד השיבושים המתמשכים בשל הפגיעה בחשמול, הוחלט להקדים עבודות בטיחות שתוכננו לספטמבר ולבצען כבר כעת, במקטע שבין תחנות ההגנה וסבידור מרכז. העבודות יכללו טיפול ושדרוג תשתיות חיוניות, ובהן רכיבים קריטיים המאפשרים מעבר רכבות בין מסילות. לדבריהם, הצעד נועד למנוע פגיעה כפולה בציבור גם בהווה וגם בעוד מספר שבועות.

האירוע בצומת גנות מצטרף לשורה של תקלות חוזרות ברכבת ישראל: רק בשבועות האחרונים נרשמו בעיות במערכת האיתות והגבלת מהירות בשל עומסי חום שפגעו במסילות. הפגיעה הנוכחית מוערכת בעשרות מיליוני שקלים, וחשפה שוב את הפגיעות של רשת הרכבות ואת חוסר המוכנות להתמודד עם אירועים מתגלגלים. למרות ההצהרות על פרויקטים עתידיים, נוסעים רבים מוצאים עצמם בינתיים מול מציאות של שירות לא יציב, המתאפיין בתגובות איטיות ובתחליפים חלקיים בלבד.