בנק לאומי מציג: הרווח מפעולות רגילות זינק פי 2 בשנת 2007

הבנק מספק עדכון על הנזק מהחשיפה לשוק המשכנתאות בארה"ב. גליה מאור מזהירה: "2008 מסתמנת כשנת משבר; עלינו להגן על עצמנו"
עדי בן ישראל |

שנת 2007 הייתה שנה של נסיגה קלה עבור בנק לאומי, לפחות בכל הנוגע לרווח הנקי. לאחר שבשנת 2006 רשם הבנק רווחי שיא של 3.53 מיליארד שקל (הודות לרווחים חד פעמיים בגובה 2.1 מיליארד שקל, יש לציין), ב-2007 ירד הרווח ב-5% ל-3.35 מיליארד שקל. החדשות הטובות הן שהרווח מפעולות רגילות זינק ב-105% לרמה של 2.98 מיליארד שקל וכן שההפרשה לחובות מסופקים ירדה ב-56% ל-407 מיליון שקל. הבנק מפגין גם שליטה בהוצאות, אשר ירדו ל-6.9 מיליארד שקל בשנה החולפת לעומת 7.2 מיליארד שקל ב-2006.

בשנת 2007 מחק לאומי 7.2 מיליון דולר בלבד בגין חשיפתו לשוק המשכנתאות האמריקני, אולם הוא העביר לקרן ההון 44 מיליון דולר נכון לשנת 2007 ו-27 מיליון דולר נוספים עד לפברואר 2008. שווי השקעות הבנק בניירות ערך מגובי נכסים (משכנתאות ושאינם משכנתאות), בתיק הזמין, מסתכם ב-1.6 מיליארד דולר.

התשואה להון הסתכמה אשתקד ב-17.4%, ירידה לעומת 20.1% ב-2006. עם זאת, תשואת הרווח הנקי מפעולות רגילות עלתה ל-15.4% מ-8.3%.

בסיכום הרבעון הרביעי של 2007, רשם בנק לאומי צניחה של 51% ברווח הנקי ל-517 מיליון שקל. ההפרשה לחובות מסופקים עלתה מעט ל-279 מיליון שקל לעומת 265 מיליון שקל ברבעון הרביעי של 2006, אולם גם במבט רבעוני הרווח מפעולות רגילות זינק ב-30% ל-512 מיליון שקל. הוצאות הבנק ברבעון החולף הסתכמו ב-1.86 מיליארד שקל (עלייה 5.1% בהשוואה לרבעון המקביל).

הבנק החליט לחלק דיבידנד של 270 מיליון שקל בגין רווחי הרבעון הרביעי של 2007, ובסך הכל 1.7 מיליארד שקלים בגין רווחי שנת 2007 כולה.

"שנת 2008 תהיה מאתגרת יותר ושונה מקודמותיה", אמר איתן רף, יו"ר לאומי. "שינויים אלה מחייבים את כל המערכת הפיננסית בישראל לנהוג באחריות ובזהירות רבה". מנכ"ל הבנק, גליה מאור, הזהירה אף היא כי "שנת 2008 מסתמנת כשנת משבר בכלכלה ובבנקאות העולמית ואנו, כשחקני משנה בזירה, צריכים להגן על עצמנו, להמשיך להקפיד על ניהול אחראי של סיכוני השוק וסיכוני האשראי ולסייע ללקוחותינו להתמודד בהצלחה עם המשבר".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מונית
צילום: ביזפורטל

נהגי מוניות בנתב"ג מאיימים לשבות בערב החג: ההתנגדות לאובר עולה מדרגה


ארגון נהגי המוניות הכריז על שביתה לקראת ראש השנה במחאה על כוונת משרד התחבורה להכניס את אובר לפעילות חוקית בישראל. רשות שדות התעופה נערכת לעומסים ולפתרונות תחבורתיים



רן קידר |
נושאים בכתבה מונית אובר

שוב מאבק בין נהגי המוניות למשרד התחבורה, והפעם סביב היוזמה לשילוב שירות הנסיעות של אובר בישראל. ערב ראש השנה, כשבנתב"ג צפויים לעבור קרוב ל-86 אלף נוסעים ב-516 טיסות נכנסות ויוצאות, עשרות נהגי מוניות צפויים לפתוח בשיבוש תחבורתי כחלק מ"שביתה איטלקית" מקומית במחאה על כוונת המשרד לאפשר לאפליקציית Uber לפעול בישראל.

השיבוש צפוי לכלול אי הגעה של נהגים לנמל התעופה, מה שעלול לפגוע בזמינות שירותי המוניות במקום. עם זאת, מדובר ביוזמה של הארגון הקטן מבין שלושת הארגונים המייצגים את נהגי המוניות. שני הגופים המרכזיים, התאחדות נהגי המוניות בראשות כפיר בן זינו, והתאגדות נהגי המוניות מפורום העצמאים בהסתדרות בראשות זהר גולן, חלוקים ביניהם על אופי המאבק.

בן זינו, המייצג כ-5,000 נהגים, הודיע כי הארגון בראשותו יחל בצעדי שיבוש כבר מהערב, אך לא יחריף אותם בצורה שתקשה על הציבור בתקופת החג. לדבריו, אם לא יתקבל מענה מצד ראש הממשלה בנימין נתניהו, יישקל מהלך של הקמת מפלגה חדשה שתאגד נהגי מוניות ונציגי תחבורה ציבורית. מנגד, זהר גולן סבור כי שביתה אינה מוצדקת בשלב זה, וטוען כי ראוי לפעול רק לאחר שייגמרו כל האמצעים האחרים. לפי דבריו, הארגון יכנס דיון אחרי החג לגיבוש מהלכים אפשריים, אך מדגיש כי אם יוחלט על שביתה, היא תכלול את כלל הארץ ולא תתמקד רק בנתב"ג.

ברשות שדות התעופה נערכים למחסור במוניות באמצעות הפעלת קווים חלופיים של שאטלים ישירים ממרכז השדה לערים המרכזיות. בתיאום עם רכבת ישראל, נבחנת אפשרות להרחיב את תדירות הרכבות שיוצאות מהשדה, כולל במהלך ימי החג. ברשות מבקשים מהציבור להיערך בהתאם ולהעדיף שימוש בתחבורה ציבורית או הגעה ברכב פרטי.

היערכות זו נמשכת גם לימי החג עצמם, מאחר שגם בהם עלול להימשך המחסור במוניות. הרשות שוקלת להפעיל שירות אוטובוסים גם בחג עצמו, אם יתברר שהביקוש עולה על ההיצע.


שביתה חלקית של נהגי המוניות