מניית נדל"ן: אפריקה נכסים, מה הסיפור שלה?
איש זקן וחכם אמר פעם, שתמיד כדאי לחפש מניות עם סיפור. ואשתו הוסיפה, שאם כבר סיפור אז שיהיה גם סוף טוב. אני מכיר הרבה "סיפורים" בשוק ההון, אבל אחד מעניין צד את עיניי לאחרונה, הסיפור של אפריקה נכסים (מסדרת "אפריקה ישראל" מאת לב לבייב).
אז מה בעצם הסיפור של אפריקה נכסים. קודם כל הוא מורכב משתי עלילות, העלילה המשנית היא הפעילות בישראל: פעילות "פשוטה" ומוכרת של ייזום ואחזקה של נכסים מניבים. גולת הכותרת, כמובן, היא קניון רמת אביב (הקניון ממוצב כמוביל בישראל) שאינו קופא על שמריו וההכנסות בו ממשיכות לעלות משנה לשנה (גם תודות לשינוי תמהיל החנויות לדוגמא), המצב די דומה גם בקניון הסביונים ביהוד. פרויקט מעניין נוסף בארץ הוא מעונות הסטודנטים באוניברסיטה בירושלים שהשלב השני (והאחרון) שלו הושלם לאחרונה, לכל אלו יש להוסיף מבני משרדים במרכז הארץ וקרקעות עם פוטנציאל ייזום עתידי. המשותף לכל הפעילות בישראל היא האופק החיובי (וזה הסיפור כאן) שכן ככל שהכלכלה בארץ מתחזקת (וכן, תאמינו, זה קורה כבר לא מעט זמן) הפעילות הזו מובלת ע"י ביקושים וזה אומר שהמחירים לא צפויים לרדת (ואל תתפלאו מדי אם הם ימשיכו לטפס כלפי מעלה).
אבל כל זה היה רק חימום, העלילה המרכזית היא הפעילות באירופה (בעיקר במזרח). החברה פעילה כיום בשמונה מדינות: צ'כיה, רומניה, בולגריה, סרביה, הונגריה, לטביה פולין וגרמניה. הפעילות כוללת ייזום ואחזקה של נכסים מניבים וייזום של פרויקטי מגורים. החברה פעילה בצורה די מסיבית בתחום המגורים במזרח אירופה (רק ב- 2007 התחלת פרויקטים בהיקף של כ- 2.7 מיליון מ"ר), היקפי הפרויקטים שהחברה מפתחת (במונחי עלות) הם כ- 15.2 מיליארד שקל. ההתרחבות בשנת 2007 כללה גם רכישה של פרויקטים מקבוצת ב.ס.ר, מה שסיפק לחברה דריסת רגל ראשונית בבולגריה, לטביה ופולין.
אז מה בעצם כל כך מעניין עדיין במזרח אירופה? שני דברים עיקריים על קצה המזלג: היווצרות של מעמד ביניים שרוצה ויכול (כלכלית) לשפר את רמת החיים שלו (מניע את הביקושים הגוברים עדיין לדיור) וההתקרבות של מזרח אירופה למערב אירופה (תורמת לעליית המחירים, ועדיין מהווה אלטרנטיבה זולה למערב). שני הפרמטרים האלו צפויים להערכתי, להמשיך ולהוביל את המגמה בשנים הקרובות, אז גם כאן האופק נראה חיובי למדי.
לכל אלו יש להוסיף את היכולות הפיננסיות, החזון הברור וה"רעב" הבלתי פוסק של קבוצת אפריקה ישראל. אלו אני מעריך יובילו את הסיפור לפרקים נוספים, נרחבים ומעניינים. אותי זה משכנע שיש סיפור טוב באפריקה נכסים.

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה
האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם
הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות.
בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם.
קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה
בדיקת
ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל
- כמה עולה רובה סער? ואיך העלייה בתקציב הביטחון תשפיע על כולנו?
- התוכנית הצודקת של האוצר - פגיעה בפנסיה התקציבית; ההפרשה החודשית תגדל מ-2% ל-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוצר מתכננים לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי. אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.
רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?
באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029
הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.
המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.
על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.
המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח.
- טראמפ בישראל: צפי לעומסים גדולים בירושלים; הרכבות יתוגברו
- תנועת הרכבות - חזרה לשגרה; תחנת השלום חוזרת לפעילות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.
