באסיה לקחו קשה את התרעות הפד: מדד ההנג סנג צנח ב-4.6%

הקוספי נחתך ב-3.5%. ירידות חדות במניות מוטות היצוא על רקע המשך חולשתו של הדולר. החוזים על מחירה של חבית נפט נשקו ל-100 דולר ושלחו גם את חברות התעופה לצד השלילי
דותן לוי |

סיום מסחר שלילי במיוחד בשוקי אסיה. המדדים המרכזיים נחתכו בחדות בירידות של עד למעלה מ-5% בתגובה לאזהרת הפד אמש, כי הכלכלה האמריקנית עומד בפני תקופה של האטה ויתכן אף מיתון במשק. מחירי הנפט העיקו גם הם על המסחר וזינקו עד לגבול ה-100 דולר לחבית.

אמש ננעל המסחר בוול סטריט בעליות שערים קלות, לקראת סיום יום המסחר התפרסם פרוטוקול וועידת השוק הפתוח שנערכה ב30-31 לאוקטובר. מהפרוטוקולים עולה, כי הכלכלה האמריקנית כנראה תאט מעבר לציפיות המוקדמות בשנת 2008, אבל האינפלציה תיוותר מתונה, זאת על פי התחזיות הכלכליות ששיגר הפדרל ריזרב. הפקידים ב'פד' אומרים כי הצמיחה תאט לקצב שינוע בין 1.8% ל-2.5% בשנה הבאה, לעומת צמיחה חזויה של 2.45% ב-2007.

"מקבץ של חדשות רעות הקשורות למשק האמריקני ולנזקי משבר הסאב פריים דאגו שוב לערפל את התחזיות", אמר Kazuyuki Terao מ- RCM שבטוקיו. "יחד עם ההיתכנות להאטה של 1.7% בכלכלה בארה"ב קיים חשש כי מחירי הסחורות הגבוהים ילחצו את רווחי החברות כלפי מטה", הוסיף Terao.

מדד הניקיי איבד 2.46%, ההנג סנג נחתך ב-4.15%, מדד הקוספי איבד 3.49%, הניפטי ההודי ירד 3.11% מדד בומביי השיל 2.2%, מדד הפוטסי 25 בסין צנח ב-5.17% ומדד שנחאי נחלש ב-1.5%.

בסקטור הפיננסים האוסטרלי, Commonwealth Bank המלווה השני בגודלו באוסטרליה ירד 3%, מניות Macquarie Group השילו 2.9%.

ביפן, מניות Mizuho Financial Group השילו 2% לאחר שבשבוע שעבר הורידו את תחזית ההכנסות לשנת 2007 בעקבות חשיפת יתר לשוק המשכנתאות האמריקני.

בין המניות מוטות היצוא, מניות יצרנית הרכבים - טויוטה איבדו כ-2%, מניות קנון ירדו 1.1% ומניות סמסונג השילו 2.8%. המשך החלשותו של המטבע האמריקני כנגד יתר המטבעות ובניהם הין היפני שימשו כטריגר להמשך הירידות במניות אלו.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ רשות המסים
צילום: דני שם טוב דוברות

העלמתי הכנסות של 100 אלף שקל לפני עשור - להצהיר עליהן בגילוי מרצון?

למה נוהל גילוי מרצון לא יספק את מה שמצפים ממנו - אנשים יחששו לדווח באופן לא אנונימי ואין ביטול אוטומטי של קנסות, הצמדה וריבית 

משה כדר |
נושאים בכתבה גילוי מרצון

לאחר למעלה משלוש שנות ציפייה, רשות המסים פרסמה את נוהל הגילוי מרצון החדש - רשות המסים מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
על פניו, מדובר במהלך חיובי שמטרתו לעודד שקיפות, להגדיל את רשת חייבי המס ולספק לנישומים הזדמנות להסדיר חובות עבר בכפוף לחיסון פלילי. זה גם אמור להגדיל את הקופה הציבורית מגביית מסים. בפועל קשה לומר שמדובר ב"בשורה" של ממש, וספק בתמריץ אמיתי לחשיפה.

ראשית, בניגוד לנהלים קודמים בנושא זה, הנוהל הנוכחי מציע אך ורק הליך שאינו אנונימי. אנשים צריכים להזדהות כאשר הם מגישים בקשה לנוהל גילוי מרצון. אין כאן כשל של רשות המסים אלא התנגדות של משרד המשפטים, אך המשמעות ברורה: נישומים רבים, שגם כך חוששים מהליך כזה, יירתעו עוד יותר מלהיחשף. מדובר על מחסום בסיסי של אנשים להיחשף מול הרשויות גם מכיוון שהם עשויים לחשוב שהם "סומנו" על ידי רשות המסים. כשמשלבים זאת עם החמרות נוספות, שכעת כתובות במפורש ובעבר היו בגדר "תורה שבעל פה", נוצרת תחושה שהרשות אמנם הפנימה את לקחי העבר אך בחרה לסגור פינות באופן קשיח מדי.

כדי להבין את הבעייתיות, נניח נישום שלא דיווח על הכנסה חייבת  בשיעור מס שולי של 100 אלף ש"ח בשנת 2015. אילו היה מדווח במועד, המס היה עומד, נניח, על כ-35 אלף שקל בלבד. כיום, בהליך גילוי מרצון, אותו נישום עשוי למצוא את עצמו מול תוצאה דרמטית:

תשלום על קרן המס בסך של 35 אלף שקל, ריבית והצמדה כ-5 אלף שקל ועל כל אלה מתווסף קנס גרעון של כ-30 אלף שקל נוספים. כלומר, חוב של 35 אלף שקל צומח לפי שלושה ויותר. איזה תמריץ יש כאן לנישום להיחפז ולדווח ביוזמתו? שהרי האמת צריכה להיאמר- אם לא נתגלה עד היום "מחדלו" זה, מה הסבירות שיתגלה אי פעם?

הנוהל החדש מבהיר שאין ביטול אוטומטי של הצמדה וריבית, ואין ביטול של קנסות גרעון אלא בכפוף לשיקול דעת פקיד השומה.

מירי רגב
צילום: שאול לנדנר

משרד התחבורה עושה סדר במספרי הדרכים והכבישים - הכל במקום אחד

כל המספרים במקום אחד: משרד התחבורה משיק מפת כבישים אחידה ומעודכנת שתשמש גם את הנהגים וגם את המשטרה

מנדי הניג |

משרד התחבורה השיק את "מפת מספרי הדרכים הארצית הרשמית של ישראל", לראשונה גם באינטרנט. המפה, שתהווה מעתה מקור המידע הרשמי והיחיד לנושא, נועדה לאחד את כלל הנתונים הקיימים ולמנוע כפילויות וסותרות במספור הכבישים. המשמעות: מהיום, כל גורם ממערכות GPS ועד המשטרה יעבוד על בסיס נתונים אחיד ומעודכן.

לדברי שרת התחבורה מירי רגב, "מפת מספרי הדרכים הרשמית מכניסה סדר והיגיון במספור רשת הכבישים, וכך תסייע לכל נהג ונוסע להתמצא בדרכים בקלות ובבטחה, ותשמש גם את הגורמים המקצועיים לניהול תנועה מתקדם ושקוף".

הצורך במפה אחידה גבר בשנים האחרונות עם התרחבות רשת הכבישים בישראל. כל כביש חדש מקבל מספר המשולב בשלטי הדרכים ובמערכות הניווט, אך עד כה היו מקרים של חוסר עקביות בין גורמים שונים. המספור הרשמי אמור לפתור את הבעיה ולאפשר מעקב ברור אחר תאונות, תחזוקה ותפעול התנועה.

מאחורי המספרים

בניגוד למה שנהוג לחשוב, המספור הוא לא שרירותי. מספר זוגי מציין דרך אורך מצפון לדרום כמו כביש 2 לאורך החוף או כביש 6 חוצה ישראל בעוד שמספר אי-זוגי מסמן דרך רוחב ממערב למזרח, דוגמת כביש 1 המחבר את תל אביב לירושלים או כביש 65 החוצה את העמקים.

גם מספר הספרות חשוב: כבישים חד-ספרתיים הם הצירים הראשיים והמהירים ביותר, כמו כביש 1 או כביש 4. כבישים דו-ספרתיים מייצגים צירים אזוריים מרכזיים, למשל כביש 44 או כביש 65, וכבישים תלת- וארבע-ספרתיים משמשים לדרכים משניות ומקומיות.