אין לנכות מס תשומות אלא אם הן לשימוש בעסקה חייבת

זהו לשון החוק וכך עולה מפס"ד בביהמ"ש המחוזי בת"א שדחה את ערעור צביון בע"מ
עו"ד לילך דניאל |

בית המשפט המחוזי בת"א דחה לאחרונה (4.11.07) את הערעור של צביון בע"מ ושות' בעניין אי הכרה בתשומות ב"פרויקט האי היווני" וקיבל בכך את עמדת מע"מ גוש דן.

המערערת הינה שותפות הרשומה באיחוד עוסקים לצורכי מע"מ ומנהלה דוד אפל. במסגרת הדוחות התקופתיים ביקשה המערערת לנכות מס תשומות בגין חשבוניות שהוצאו לה ע"י נותני שירותים שונים, בין היתר, חברת חוות השקמים בע"מ בגין שירותיו של גלעד שרון, חברת צ. השמשוני בע"מ בגין שרותי יעוץ אדריכלי וחברת קשר בראל בגין שרותי מחקר שיווקי. לדבריה, המערערת החלה ליזום פרויקט בתחום תרבות הפנאי ולשם כך שכרה שירותים של מספר ספקים שיבצעו מחקר ופיתוח של המודל.

מנהל מע"מ סירב להכיר בניכוי מס התשומות, היות ולא הוכח כי התשומות הוצאו לשימוש בעסקה החייבת במס, בהתאם להוראות סעיף 41 לחוק המע"מ. עסקה החייבת במס היא עסקה החייבת במס בשיעור מלא או בשיעור אפס. הנטל להוכיח כי התשומות שימשו בעסקה החייבת במס לצרכי עסקו של העוסק, מוטל על העוסק. במקרה זה, סכומי הקרן של התשומות אשר לא הותרו לניכוי היו 912,003 ש"ח לשלוש שומות.

כאמור, ביהמ"ש דחה את הערעור וקבע כי המערערת לא עמדה בנטל להוכיח הסתברות גבוהה או סיכוי טוב לביצוע עסקה חייבת. כבוד השופטת קרת-מאיר מציינת בפס"ד כי תשובתו של מר אפל לפיה האי היווני הוא המצאה של המדינה, איננה עולה בקנה אחד עם אמירת האדריכל בתצהירו, לפיה נבחרו מספר אתרים ביוון וביניהם האי היווני. עוד קבע ביהמ"ש כי עדותו של מר רוט, מנהל תחום בקורת חשבונות במע"מ, הייתה אמינה, ולאור כלל העדויות "המסקנה היחידה אליה ניתן להגיע היא כי המערערת לא עמדה בנטל להוכיח הסתברות גבוהה או סיכוי טוב לביצוע עסקה חייבת".

לנוכח דחיית הערעור, תשא המערערת בהוצאות המדינה בסך 15,000 ש"ח בתוספת מע"מ, בצרוף ריבית והפרשי הצמדה כדין.

עו"ד שרלי אנגלרד מפרקליטות מחוז ת"א (פיסקאלית) אזרחי ייצגה את המדינה.

(עש 1074/01 עש 1111/02 עש 1130/05)

חוזר רשות המסים בישראל מיום ‏13 בנובמבר 2007.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ רשות המסים
צילום: דני שם טוב דוברות

העלמתי הכנסות של 100 אלף שקל לפני עשור - להצהיר עליהן בגילוי מרצון?

למה נוהל גילוי מרצון לא יספק את מה שמצפים ממנו - אנשים יחששו לדווח באופן לא אנונימי ואין ביטול אוטומטי של קנסות, הצמדה וריבית 

משה כדר |
נושאים בכתבה גילוי מרצון

לאחר למעלה משלוש שנות ציפייה, רשות המסים פרסמה את נוהל הגילוי מרצון החדש - רשות המסים מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
על פניו, מדובר במהלך חיובי שמטרתו לעודד שקיפות, להגדיל את רשת חייבי המס ולספק לנישומים הזדמנות להסדיר חובות עבר בכפוף לחיסון פלילי. זה גם אמור להגדיל את הקופה הציבורית מגביית מסים. בפועל קשה לומר שמדובר ב"בשורה" של ממש, וספק בתמריץ אמיתי לחשיפה.

ראשית, בניגוד לנהלים קודמים בנושא זה, הנוהל הנוכחי מציע אך ורק הליך שאינו אנונימי. אנשים צריכים להזדהות כאשר הם מגישים בקשה לנוהל גילוי מרצון. אין כאן כשל של רשות המסים אלא התנגדות של משרד המשפטים, אך המשמעות ברורה: נישומים רבים, שגם כך חוששים מהליך כזה, יירתעו עוד יותר מלהיחשף. מדובר על מחסום בסיסי של אנשים להיחשף מול הרשויות גם מכיוון שהם עשויים לחשוב שהם "סומנו" על ידי רשות המסים. כשמשלבים זאת עם החמרות נוספות, שכעת כתובות במפורש ובעבר היו בגדר "תורה שבעל פה", נוצרת תחושה שהרשות אמנם הפנימה את לקחי העבר אך בחרה לסגור פינות באופן קשיח מדי.

כדי להבין את הבעייתיות, נניח נישום שלא דיווח על הכנסה חייבת  בשיעור מס שולי של 100 אלף ש"ח בשנת 2015. אילו היה מדווח במועד, המס היה עומד, נניח, על כ-35 אלף שקל בלבד. כיום, בהליך גילוי מרצון, אותו נישום עשוי למצוא את עצמו מול תוצאה דרמטית:

תשלום על קרן המס בסך של 35 אלף שקל, ריבית והצמדה כ-5 אלף שקל ועל כל אלה מתווסף קנס גרעון של כ-30 אלף שקל נוספים. כלומר, חוב של 35 אלף שקל צומח לפי שלושה ויותר. איזה תמריץ יש כאן לנישום להיחפז ולדווח ביוזמתו? שהרי האמת צריכה להיאמר- אם לא נתגלה עד היום "מחדלו" זה, מה הסבירות שיתגלה אי פעם?

הנוהל החדש מבהיר שאין ביטול אוטומטי של הצמדה וריבית, ואין ביטול של קנסות גרעון אלא בכפוף לשיקול דעת פקיד השומה.

מירי רגב
צילום: שאול לנדנר

משרד התחבורה עושה סדר במספרי הדרכים והכבישים - הכל במקום אחד

כל המספרים במקום אחד: משרד התחבורה משיק מפת כבישים אחידה ומעודכנת שתשמש גם את הנהגים וגם את המשטרה

מנדי הניג |

משרד התחבורה השיק את "מפת מספרי הדרכים הארצית הרשמית של ישראל", לראשונה גם באינטרנט. המפה, שתהווה מעתה מקור המידע הרשמי והיחיד לנושא, נועדה לאחד את כלל הנתונים הקיימים ולמנוע כפילויות וסותרות במספור הכבישים. המשמעות: מהיום, כל גורם ממערכות GPS ועד המשטרה יעבוד על בסיס נתונים אחיד ומעודכן.

לדברי שרת התחבורה מירי רגב, "מפת מספרי הדרכים הרשמית מכניסה סדר והיגיון במספור רשת הכבישים, וכך תסייע לכל נהג ונוסע להתמצא בדרכים בקלות ובבטחה, ותשמש גם את הגורמים המקצועיים לניהול תנועה מתקדם ושקוף".

הצורך במפה אחידה גבר בשנים האחרונות עם התרחבות רשת הכבישים בישראל. כל כביש חדש מקבל מספר המשולב בשלטי הדרכים ובמערכות הניווט, אך עד כה היו מקרים של חוסר עקביות בין גורמים שונים. המספור הרשמי אמור לפתור את הבעיה ולאפשר מעקב ברור אחר תאונות, תחזוקה ותפעול התנועה.

מאחורי המספרים

בניגוד למה שנהוג לחשוב, המספור הוא לא שרירותי. מספר זוגי מציין דרך אורך מצפון לדרום כמו כביש 2 לאורך החוף או כביש 6 חוצה ישראל בעוד שמספר אי-זוגי מסמן דרך רוחב ממערב למזרח, דוגמת כביש 1 המחבר את תל אביב לירושלים או כביש 65 החוצה את העמקים.

גם מספר הספרות חשוב: כבישים חד-ספרתיים הם הצירים הראשיים והמהירים ביותר, כמו כביש 1 או כביש 4. כבישים דו-ספרתיים מייצגים צירים אזוריים מרכזיים, למשל כביש 44 או כביש 65, וכבישים תלת- וארבע-ספרתיים משמשים לדרכים משניות ומקומיות.