חששות ממיתון: מה אפשר ללמוד מהדו"חות של סטארבקס ופדאקס?
במרוצת עונת הדו"חות הנוכחית בוול סטריט חברות רבות דיווחו על צפי להאטה בצמיחה והורידו תחזיות כדוגמת סיסקו. סקטור הפיננסים חטף מהלומות קשות עם מחיקות של 40 מיליארד דולר רק ברבעון השלישי. בפרספקטיבה מאקרו כלכלית נראה כי צמיחת הרווח תהיה שלילית, ברבעון הנוכחי לעומת קודמו. אבל, עם כל המידע הזה אנחנו לעיתים הולכים לאיבוד, ובאמת מעוניינים לדעת מה טומן בחובו העתיד. היום בחרנו שתי מניות שהקורלציה בניהן לבין מחזורי העסקים היא מאוד גבוהה:
FedEx
חברת המשלוחים השנייה בגודלה בארה"ב, FedEx, הורידה היום את תחזיות הרווח שלה, זו הפעם השניה תוך שלושה חודשים. הסיבות הפעם לא מאוד שונות מאלה של שאר החברות- נסיקה במחירי הדלקים וביקושים מתונים להעברת משלוחים. מניות החברה מגיבות בצניחה החדה ביותר מאז אוגוסט.
בענקית המשלוחים מנסים להסביר את עדכון התוצאות מטה בזינוק של 14% במחירי הנפט מאז ספטמבר, בעליית מחירים כזו מטורפת אפילו היא עצמה מתקשה לעדכן את המחירים בתכיפות. רק ברבעון הנוכחית הוצאות הדלקים של החברה גדלו ב-85 מיליון דולר והיד עוד נטויה.
ההערכות שמספקת חברת המשלוחים מדברות על רווח שינוע בין 1.45 דולר ל-1.55 דולר למניה, במהלך הרבעון השני לשנה הפיסקאלית שיסתיים ב-30 בנובמבר. ירידה משמעותית לעומת ההנחיה הקודמת שמסרה- הרווח ינוע בין 1.6 ל-1.75 דולר. אחרי שחתכה את תחזיות הרווח לשנה הכוללת בספטמבר, הורידה FedEx את תחזית הרווח ל-6.4 עד 6.7 דולר למניה, בהשוואה ל-6.7 עד 7.1 דולר בתחזית המקדמית.
Starbucks
מניותיה של ענקית הקמעונאות בתחום הקפה, סטארבקס נלחצות היום מטה, עם צניחה של 9%. המניה נסחרת כרגע כ-45% פחות מהשיא של כל הזמנים אליו הגיעה מוקדם יותר השנה. המניה כבר באמצע יום המסחר איבדה 1.81 דולר למחיר של 22.32 דולר למניה, ובמחזורי מסחרים ערים במיוחד.
בועידה שערכה עברו המשקיעים אתמול, אמר מנכ"ל החברה ג'ים דונלד כי החברה מתמודדת עם תנועה רדודה ברחבי ארה"ב, או ליתר דיוק פחות לקוחות צובעים את סניפיה. יחד עם זאת, טוענת ענקית הקפה כי היא שוקדת על מאמצים קדחתניים ותוכניות פעולה לשם משיכת הלקוחות. רק כדי לסבר את האוזן ולהבין עד כמה המצב חמור, החברה החלה בקמפיין טלויזיוני הראשון שלה מאז היווסדה.
קריאות לסיכויים הולכים וגוברים למיתון כלכלי בארה"ב נשמעות למכביר, אבל כאשר הדברים נשמעים מפי האנשים שחווים אותו בשטח הדברים מקבלים נופך שונה במקצת. מנכ"ל סטארבקס אמר את זה בצורה הכי מפורשת אולי שנשמעה מתחילת השנה: "זה נהיר וברור לכל שהצרכנים שלנו מרגישים את ההשפעות של ההאטה הכלכלית בארה"ב". עוד הוסיף: "אנחנו מאמינים שהשילוב של האטה כלכלית ועליות מחירים תלולות ב-2007 הביאו ללחצים כבדים על מגזר הלקוחות... השפיעו על תדירות ההגעה לחנויות".