שוק האופציות: ההסטוריה מלמדת - עוצרים למנוחה
בעוד אנו מתקרבים לישורת האחרונה לפני תומה של שנת 2007, מתקבל הרושם שהבורסה השתגעה – מצד אחד, מחירי הסחורות ובראשן הנפט, הזהב והסחורות החקלאיות מגיעים לשיא כל הזמנים, ומצד שני, הבורסות גם כן מציגות עליות נאות. האם שוק ניירות הערך יכול להמשיך ולעלות למרות ההתייקרות במחירי הסחורות? מסתבר שכן. למרות זאת, לסוחרי המעו"ף יש את הפריבילגיה להרוויח בכל תנאי שוק – עולה, יורד או מדשדש. בשבוע הקרוב אני מצפים לדשדוש ולכן נבנה אסטרטגיה שתניב רווחים ממצב זה.
בשבוע שעבר הערכנו כי המגמה החיובית תחייך אלינו מכל פינה – פקיעת אופציות מעו"ף שחלפה לה, הורדת הריבית על ידי ברננקי בשילוב של פריצה של רמת התנגדות פסיכולוגית 1200 נתנו דלק רב למדד המעו"ף להגיע לשיאים חדשים. האסטרטגיות אותן הצענו הניבו רווחים נאים: המרווח העולה של קניית קול 1200 ומכירת קול 1230 היה ברווח של עשרות אחוזים לאורך כל השבוע, בעוד אסטרטגיית ה"סולם" ששילבה מכירה בחסר של אופציית קול 1250 הייתה אף רווחית הרבה יותר עקב הירידה במדד בסופו של יום חמישי האחרון.
בדרך כלל, כאשר מדד המעו"ף מבצע תנועה חזקה הוא עוצר לנוח ולאגור כוחות. התנועה אותה ביצע המדד מיום רביעי שעבר (רמת 1180) ועד יום חמישי האחרון (רמת 1248) היא ללא ספק צעד גדול (כמעט 6% שינוי). סביר להניח שאחרי ריצה כזו ייעצר המדד לנוח מעט בטרם ישוב וימשיך במרוץ. למרות שהמגמה הכללית בשוק היא עליה ברורה, אין זה אומר שבדרך לא יהיו מעט תיקונים לשם מימוש רווחים והחלפת ידיים. מבחינה פונדומנטלית, השבוע הקרוב אינו עומד בסימן של הודעות חשובות או דוחות מהותיים. מבחינה טכנית, נראה כי מדד המעו"ף אינו עומד לרדת מרמת 1220 ולעלות מעל לרמת 1260. מגמה של דשדוש מאופיינת בימי היפוך רבים וברנדומאליות בין יום מסחר אחד למשנהו, דבר שעלול לבלבל סוחרים חסרי ניסיון.
לכן, עבור סוחרים בעלי ניסיון מועט בשוק המעו"ף נציע לשבת על הגדר ולהמתין להיווצרות של מגמה כלשהי במדד על מנת שלא להפסיד כסף רב עקב ביצוע פעולות פזיזות. עבור אלו המוכנים לקחת את הסיכון, נבנה אסטרטגיה שעשויה להניב רווחים נאים עם המשך הדשדוש במדד תוך שחיקת הפרמיות הגלומות באופציות. אסטרטגיה כזו עשויה להיות מכירת אוכף על מדד 1240-1250. מכירה של אוכף כזה תניב לנו תקבול של 4500-5000. הסיכון שבמכירה בחסר של אופציות הוא תנועה חדה לכיוון מסוים. נקודות האיזון עבור אסטרטגיה כזו (הנקודות במדד בהן האסטרטגיה עוברת מרווח להפסד) הן 1200 ו-1300. מקסימום הרווח באסטרטגיה כזו מגיע כאשר המדד עומד בדיוק על נקודת האוכף, והוא גדל ככל שהזמן עובר. הסיכון הוא כאמור ירידה של המדד מתחת לרמת 1200 או מעל ל-1280, לשם עלינו לבצע סטופ-לוס, כלומר לממש את הפוזיציה ברווח או הפסד מינימאלי. אסטרטגיה כזו עשויה להתאים לתקופה של השבועיים הקרובים, אך אם כך יהיה המצב נדון בכך בשבוע הבא. מכירה בחסר של אופציות דורשת בטחונות עקב החשיפה להפסד בלתי מוגבל. ניתן להגן על הפוזיציה על ידי קניה של אופציית פוט 1200, כך שבמקרה של ירידה חדה במדד הוא יקזז את ההפסדים שינבעו ממכירת פוט 1250.
לסיכום, נראה כי לא יהיו בשבוע הקרוב בשורות גדולות לסוחרי המגמה. למרות שהמגמה חיובית, והישארותו של הדולר מתחת לרמת ה-4 שקל תומכת בכך, אנו צופים לאתנחתא בטרם יכבוש המדד פסגות חדשות.
* מאת עידו סמואל, בעלים ויו"ר של חברת ברוקרטוב, המתמחה בלימוד פרקטי של שוק ההון וניהול השקעות באמצעות קרנות גידור.

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי
במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור
מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות
הממושך בעזה.
מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94% , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור, בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.
זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.
אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים.
- אלביט מערכות חושפת את Frontier: מערכת AI חדשה להגנת גבולות
- דירוג 100 הביטחוניות 2025: אלביט ורפאל עלו, תע״א באותו המקום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת
עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה.

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל
מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו
למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו".
ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים.
עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל.
במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת.
- מנכ"ל ריאנאייר מאיים להעביר מטוסים בעקבות המצב הבטחוני
- חברת התעופה האירית שנמצאת בעמדה תחרותית חזקה יותר מכולן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".