בקרוב: טיפולים לרכב חדש - גם במוסך השכונתי
אלו בינינו שזכו לפחות פעם בחייהם לרכוש רכב חדש בוודאי מכירים את הסיטואציה המחייבת של הגעה למוסך המורשה לצורך תיקונים וטיפולים תקופתיים, כי אחרת האחריות פשוט איננה תקפה. הביקור במוסך היבואן זכור בדרך כלל בעיקר בגלל המחירים הגבוהים, וגם המיקום, לא תמיד עומד לזכותו. כל אלו עשויים להשתנות בעקבות יוזמה של רונית קן הממונה על ההגבלים העסקיים אשר החלה בבחינה מקיפה של תחום יבוא כלי הרכב, חלפים ומוסכי שירות.
קן, פנתה לאחרונה ליבואני הרכב הגדולים בישראל ודרשה מהם מידע ונתונים על פעילותם ביבוא רכבים, מכירת החלפים ושירותי מוסך. דרישות אלו הן חלק מבדיקה מקיפה, אשר עורכת הממונה בענף, בין היתר, לאור פקיעתו הקרובה של צו מוסכם שנקבע בעניינם של יבואני כלי הרכב ואושר על ידי בית הדין להגבלים עסקיים בשנת 2002. הבדיקה תשמש את הממונה לצורך בחירת תוואי פעולה רצוי בתחום, לאור הניסיון שנצבר בתקופה שחלפה מאז נכנס לתוקפו הצו המוסכם.
כזכור, ממצאי הבדיקה הקודמת שערכה הרשות בשנת 2002, טרם קביעתו של הצו המוסכם, העלו חשש כי ענף החלפים והשירות לרכב מאופיין בהסדרים הפוגעים בתחרות בין יבואני חלפים ליבואני הרכב (בשיווק חלפים ושמנים למוסכים המורשים) וכן בתחרות שבין מוסכים מורשים למוסכים שאינם מורשים.
לאור ממצאי הבדיקה, ולאחר התדיינות עם איגוד יבואני הרכב, גובשה הסכמה בין הממונה לבין יבואני הרכב שקיבלה תוקף של צו מוסכם. הצו המוסכם מכיל הוראות שמטרתן הגברת התחרות בענף.
המוסך עליך, האחריות עליהם הסעיף המרכזי שעולה מההצעה הוא איסור על יבואני הרכב לשלול אחריות בצורה אוטומטית ברגע שהרכב מטופל במוסך שאינו מורשה. סעיף נוסף צפוי לאפשר את פתיחת ענף המוסכים המורשים לתחרות באופן שכל מוסך שיעמוד בקריטריונים שיקבע יבואן הרכב יוכל להפוך למוסך מורשה.
סעיפים נוספים הם: ביטול החיוב של מוסכים מורשים להשתמש בחלפים מקוריים; איסור על יבואני הרכב להטיל על המוסך כל מגבלה באשר לתמחור השירות לרכב המוענק על ידו, למעט מגבלות המוטלות על פי דין; ואיסור על יבואני הרכב לחייב את הצרכנים לקבל שירות אך ורק ממוסכים ספציפיים, כאשר הצרכנים הם אלה שנושאים בעלות השירות (כגון טיפולים תקופתיים ותיקוני פחחות).