ניתוח טכני: המעו"ף לקראת שיא חדש
שבוע המסחר האחרון שלווה בעליות לכל אורכו, מיקם את השוק סביב רמת השיא של כל הזמנים. לפני מעט פחות משלושה חודשים, ניצב מדד המעו"ף באותה עמדה. מאז זרמו מים רבים בנהר. הבטיחו לנו מפולת, משברים, שברים, וקריסות. אלא שמדד המעו"ף בשלו. נבלם בדיוק ברמות אותן התווינו לכל אורך התיקון ומשם זינק מעלה. ועל רקע הנתונים הקיימים, סביר להניח שנראה אותו כובש פסגות חדשות ורושם שיאים חדשים.
גם בבורסות חו"ל שרובן סבלו בעת האחרונה נרשמת התאוששות ומעבר ממגמת ירידה לעלייה. כך במדד ניקיי ובמדד דקס לדוגמה. שוק המניות האמריקאי מגלה עוצמה וגם שם ההנחה היא שהתקופה הבאה תהיה חיובית.
גם הפעם, על רקע שבוע המסחר המקוצר שחלף, תהיה הסקירה קצרה יחסית.
מבט על גרף הנרות השבוע המצורף מראה בבירור מספר מרכיבים שהחיבור ביניהם אמור לסייע בהערכת כיוונו של השוק :
1. מבט על גרף נרות שבועי של מדד המעו"ף יגלה שהמגמה הראשית הייתה ועודנה מגמת עלייה. למעשה, מאז פברואר 2003 מצוי מדד המעו"ף בעלייה מתמדת וצלח ללא קושי את כל התיקונים הטכניים כמו גם את האחרון. מעבר לכך, גם המגמה המשנית, הקטנה יותר, מצויה בעלייה. העובדה ששתי המגמות העיקריות מצביעות לכיוון זהה, מעלה את הסבירות ולפיה צפוי השוק לא רק לרשום רמות גבוהות יותר אלא גם יצליח להתגבר על כל תיקון שיגיע ללא התרעה מוקדמת.
2. שילוב של מרכיבים נוספים כגון ממוצעים נעים ומדדי תאוצה שמטרתם להשלים את התמונה, מלמד על עוצמה ממשית. המשמעות היא שמדד המעו"ף צבר, עד לנקודת הזמן הנוכחית, מספיק כוח כדי להמשיך מעלה וכדי להתמודד עם כל תיקון טכני או חדשה שלילית שתגיע.
לכן, הנחת העבודה גורסת שכיוונו של מדד המעו"ף כלפי מעלה. כל ירידה תהיה זמנית באופייה וסביר להניח שבשבועות הקרובים נראה את השוק כובש שיאים חדשים.
המבחנים
כדי להתמיד במגמת העלייה ולשמור על הכיוון החיובי שנוצר, חייב מדד המעו"ף להתמיד במספר מבחנים :
1. היות והמגמה מוגדרת כמגמת עלייה הרי שמחזורי המסחר הופכים לחשובים. לכן, כל ניסיון עליות חייב להיות מלווה במחזור מסחר גבוה בעוד שתיקונים טכניים או נסיגות ילוו בירידה בהיקפי הפעילות.
2. רצוי, שלפחות בימים הקרובים לא ייסוג מדד המעו"ף נמוך מרמת 1,100 – 1,120 הנקודות. רמה זו שימשה בעבר כרמת התנגדות וטוב יהיה אם יהיה בכוחה לבלום כל נסיגה. שבירתה מטה, אינה קריטית אך היכולת שלה להחזיק מעמד יכולה לספק אינדיקציות לעוצמה גם בטווח הקצר.
סיכום
כמו בסקירה הקודמת גם בנוכחית מודגשת העובדה ולפיה כיוונו של מדד המעו"ף מעלה. העובדה ולפיה הסתיים התיקון בטווחים המקובלים, מעלה את הסבירות ולפיה השוק בדרכו לכיבוש שיאים חדשים.
הכותב משמש כמנהל המקצועי של "המרכז להשכלה פיננסית" מקבוצת מטריקס ומלמד ניתוח טכני.
אין בסקירה זו משום המלצה לקנות את הנייר או למוכרו והעושה זאת פועל על סמך שיקול דעתו בלבד.

גל הפיטורין מתגבר והולך ומגיע עד עובדי המדינה
אנחנו עדים לפיטורין במגזר הטק כבר מספר חודשים, ובכל זאת ההודעה של פייבר על חזרה לפורמט של סטארט-אפ ועל פיטורין של 250 עובדים היא דרמטית, ואליה מצטרפת הודעה של זיפריקרוטר, שסוגרת את מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל; בנוסף, גם המגזר הציבורי מתחיל להתערער, כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, אותת על פיטורין צפויים של כ-20,000 עובדי מדינה (שליש מעובדי המטה)
לאחרונה, כמעט ולא היה יום שבו לא היתה כותרת אחת לפחות על פיטורין בחברה גדולה. רשימת השמות אינסופית וכוללת את אינטל (שנמצאת גם ככה במהלכי ייעול דרמטיים), מיקרוסופט, אמזון, גוגל, סיילספורס, והנה אתמול פייבר, חברה ציבורית שנסחרת בוול סטריט, הודיעה על מהלך דרמטי שבו היא מפטרת שליש מכח האדם, כ-250 עובדים, וחוזרת לפורמט של סטארטפ. לרוב, השוק אוהב לשמוע על הודעות פיטורין, שממוסגרות בשיח על ייעול ועל שינוי יעדים. אבל כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, מדבר על כשליש מעובדי המטה של המדינה ש-"יוחלפו" על ידי הבינה המלאכותית, התופעה חורגת מגבולות המגזר הפרטי ובבירור היא קיימת בשוק העבודה כולו, והמגמה ברורה: פחות עובדים, יותר AI.
אל החדשות על פייבר ועל העתיד התעסוקתי שלה בישראל הצטרפה הבוקר חברה נוספת, כש-ZipRecruiter הודיעה על סגירת מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל, בדרך לפיטורי כל עובדי הסניף המקומי, כ-65 במספר, ימים ספורים לפני החגים.
מנכ"ל פייבר, מיכה קאופמן, הגדיר את המהלך כ-"איתחול כואב" והדגיש כי הפיטורים נוגעים לכל המחלקות, וכי ההחלטה היא אחת הקשות שקיבל עד כה. הסיבה המרכזית הוגדרה כך: טכנולוגיות AI כבר מסוגלות לבצע חלק גדול מהשירותים שבעבר שווקו בפלטפורמת הפרילנסרים של פייבר, ופוגעות ישירות במודל העסקי שלה קאופמן לא לבד, כמובן, ולצד ההצהרה שלו, ניתן לראות גם הצהרות עם טון אחר, כפי ששמענו לאחרונה ממנכ"ל סיילספורס, מארק בניוף, שהתגאה בפני משקיעים בכך שהחליף 4,000 עובדים בסוכני AI, וכך התייעל וצמצם את מחלקת התמיכה שלו מ-9,000 ל-5,000 בלבד.
כמובן, שהגורם המרכזי הוא יכולותיה של הבינה המלאכותית וכמובן שהמגמה אינה ייחודית לישראל. בארה"ב פוטרו מאז
תחילת השנה מעל 800 אלף עובדים, כשענפי הטכנולוגיה, הקמעונאות והייצור הם הנפגעים העיקריים. ענקיות כמו מיקרוסופט, אמזון, מטא ו־סיילספורס קיצצו אלפי משרות תוך כדי השקעה מסיבית במערכות AI. גם מגזרי שירות הלקוחות והפיננסים נפגעים, כאשר בנקים וחברות ביטוח מחליפים
עובדים במערכות אוטומטיות. מגמות דומות ניכרות גם באוסטרליה ובאירופה, שם ממשלות מטמיעות מערכות AI לטיפול בפניות אזרחים ובניהול מערכות חירום.
- ה-AI כבר מחליף עובדים וזה הולך ומתעצם - נתונים מדוח התעסוקה בארה"ב
- עובד ותיק פוטר כשנה לפני פרישתו, תבע - ויפוצה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הבשורה הדרמטית מגיעה לא רק מהמגזר העסקי אלא גם מהמגזר הציבורי. בארה"ב, הקמת ה-DOGE (המחלקה ליעילות ממשלתית) הובילה לירידה דרמטית במספר עובדי המדינה, בעיקר בתחומי מטה ושירות. בחודש מרץ 2025 לבדו הוכרזו פיטורים בהיקף של כ־275 אלף עובדים פדרליים. במנהל השירותים הממשלתיים (GSA) הוחל בצ’טבוט בשם GSAi שמבצע משימות עבור כ־1,500 עובדים, צעד שהוביל לצמצומים חדים במשרות מנהלתיות. במשרד לענייני ותיקים נרשמה תוכנית רחבה לקיצוץ כ-83 אלף משרות, שבסופו של דבר הוקטנה ל-30 אלף לאחר שילוב פרישות טבעיות והתפטרויות. וכך, הסקטור הציבורי האמריקאי גם הוא חלק מהמגמה של פיטורין והתייעלות.

מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר
משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה
כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים
משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".
בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, הוא לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.
אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק גם רכבים ללא נהג. בן זקן מגלה שמשרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את הרכב האוטונומי שלהם כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם בדרך פה. בן-זקן אומר שהם חידשו את הקשרים מול החברה והם מנסים למצוא את הנוסחה שתאפשר את ההפעלה בישראל בלי לפגוע בנהגי המוניות.
לצפיה בועידה -
- משרד התחבורה מגביר היערכות לרעידת אדמה הרסנית
- מהומה בועדת הכלכלה: "מחירי התחבורה הציבורית יעלו ב-18% בשנת 2024"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה
איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה
האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.
לא נתקעת בפקקים?