אהוד ברק כבש מחדש את העבודה
העבודה של ברק: בתום ספירת כל הקולות בבחירות לראשות מפלגת העבודה, זכה ראש הממשלה לשעבר, אהוד ברק, בניצחון גדול על יריבו, עמי אילון. 51.2% ממתפקדי העבודה נתנו את קולם ליו"ר החדש, לעומת 47.8% ששלשלו לקלפי פתק הנושא את שמו של אילון. עוד לפני הקראת התוצאות הסופיות על ידי יו"ר ועדת הבחירות, השופט אמנון סטרשנוב, התייצב ברק בבית מפלגת העבודה ונשא את נאום הניצחון. "היום מתחיל המסע הארוך בדרך להחזרת מנהיגות שקולה ואחראית", אמר ברק, שקרא לאילון להצטרף אליו. "ההתמודדות הפנימית הגיעה לקיצה".
על פי תוצאות האמת, אותם הקריא השופט סטרשנוב, 34,561 ממתפקדי העבודה, שמהווים 51.2%, הצביעו עבור ברק, לעומת 32,214 מתפקדים, שהם 47.8%, שנתנו קולם לאילון. אחוז אחד נמנע. השופט סטרשנוב ציין כי אחוז ההצבעה עמד על 65.4%, בדיוק כמו בסיבוב הראשון. סך הכל הצביעו 67,667 מתפקדים, ומהם 67,459 קולות כשרים.
"לפיכך, אהוד ברק נבחר לכהונת יו"ר המפלגה הבא, ולמועמדה לראשות הממשלה", הכריז השופט סטרשנוב לקול צהלת הפעילים שעוד נותרו בבית המפלגה בשכונת התקווה בתל אביב. "אני מברך את המנצח ברק, על גדלות רוח בניצחון, ולמנוצח, איש של הגינות וטוהר מידות, אציע לקבל את דין התנועה ולתת משמעות ראויה למונח 'הפסד בכבוד'".
יו"ר ועדת הבחירות של המפלגה ציין כי בסיבוב השני של מערכת הבחירות הוגשו סך הכל 24 עתירות בעניין טוהר המידות והבהיר, כי כולן נדחו בהחלטות מנומקות. "יש לציין כי 20 עתירות הוגשו על-ידי נציג מועמד אחד, וארבע על-ידי נציג מועמד אחר", אמר. "מערכת הבחירות התנהלה בצורה מסודרת ותקינה, עיקר הפגמים היו טכניים ופרוצדורליים. צר לי על ההאשמות בתקשורת, שפורסמו מבלי שהתבססו על מידע אמין כלשהו".
ברק: היום נתחיל במסע התיקון
לקול תשואות הנוכחים בבית המפלגה וכאשר ברקע מתנגן הג'ינגל שליווה את מסע הבחירות שלו, נכנס הלילה אהוד ברק לבית מפלגת העבודה, כשהוא מלווה במקורביו. "היום מתחיל המסע הארוך, העיקש והמחייב בדרך להחזרת מנהיגות שקולה, אחראית, מנוסה, שורשית ומאחדת למדינת ישראל", אמר ברק, בעוד רבים ממקורביו מחו דמעה של התרגשות. "היום מתחיל המסע שלנו יחד. המסע הזה מחפש את המאחד והמשותף, את הבונה והמחבר".
ברק התייחס בנאומו לצורך לזכות באהדה בקרב הציבור הכללי. "נעשה זאת מתוך תחושת שליחות ומתוך המחויבות הבסיסית לקיומה של החברה בישראל. היום נתחיל במסע התיקון שלנו. אין שלטון ללא אמון הציבור", אמר. "בימים של חרדה ותחושה של חוסר ביטחון, על מפלגת העבודה להתייצב בראש האלטרנטיבה הדמוקרטית של ישראל. בדרכנו המשותפת נצעד שלובי זרועות, כתף אל כתף עם כל הכוחות הבונים במדינה".
לאחר מכן פנה ברק אל מתפקדי העבודה, שבחרו בו לראשות המפלגה. "חברות וחברי מפלגת העבודה, נבחרתי להוביל את המפלגה, אך אני מתכוון לעשות זאת יחד עם הנבחרת שיש לנו, עם עמי ועם כל החברים האחרים", אמר. "ההתמודדות הפנימית הגיעה לקיצה".
אילון בירך, אך יגיש תלונה
במהלך נאומו הציג ברק את תוכניותיו לעתיד הקרוב. "אני מתחייב להשקיע את כל המרץ והידע בחיזוק מערכת הביטחון וצה"ל ובהשבת כוח ההרתעה וכוח ההכרעה לישראל", אמר.
המפסיד של הפריימריז, עמי אילון, התקשר הלילה לברק ובירך אותו על הזכייה. אילון הודיע לברק כי אין בכוונתו לערער על התוצאות, והבטיח לו שיתוף פעולה. "אנחנו נשלב ידיים", אמר. במטהו אמרו עוד בטרם היוודע דבר ההפסד, כי אילון מבטיח להישאר במפלגת העבודה גם במקרה שלא ינצח ולנסות ליישר את ההדורים מול היו"ר הנבחר, אהוד ברק.
מנגד הודיע אילון כי אף על פי שהחליט למשוך את העתירות על זיופים לכאורה, הוא מתכוון להתלונן בנושא לגופי אכיפת החוק. "ללא כל קשר לתוצאות, את התופעות שאני ראיתי במפלגה אני מתכוון להגיש למשטרה, למבקר המדינה, לכל מי שצריך, כי המפלגה היא הבית שלי", אמר.

בנק ישראל פרסם תכנית כוללת להקלות כלכליות לחיילי חובה
האמנה החדשה, שנקראת "אמנת זמינות פיננסית לסיוע לחיילים וחיילות בשירות חובה", תעודד את הבנקים להעניק פתרונות יצירתיים, להקפיא הליכים משפטיים ולשפר את הנגישות הפיננסית של חיילים לאורך השירות ובסיומו
הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל השיק מהלך ראשון מסוגו, שמטרתו להעניק סיוע פיננסי ייעודי לחיילי וחיילות חובה. האמנה החדשה, שאומצה באופן וולונטרי על ידי כלל המערכת הבנקאית, מתיימרת להתמודד עם תופעה שהפכה בשנים האחרונות לנפוצה במיוחד: חיילים בשירות סדיר שמוצאים את עצמם תחת עומס כלכלי מהותי, לעיתים כבר במהלך השירות, ונושאים איתם את נטל החובות גם לאחר השחרור.
היוזמה, הקרויה "אמנת זמינות פיננסית", נבנתה בשיתוף פעולה של שורת גופים ובהם הבנקים, חברות כרטיסי האשראי, איגוד הבנקים, משרד המשפטים (הסיוע המשפטי), רשות האכיפה והגבייה, ועמותת "נדן". לפי הפיקוח, מטרת האמנה אינה רק הקלה מידית על חיילים הנמצאים בקשיים, אלא גם מניעה, באמצעות כלים לשיפור הידע הפיננסי והנגישות לשירותים.
מרכיב מרכזי באמנה הוא הטיפול בחוב. על פי המתווה, בנקים שיעמדו בהוראות יקפיאו הליכים משפטיים למשך שנה לחוב של עד 15 אלף שקל, וינסו לגבש עם החייל החייב הסדר תשלומים מקל, בהתאם ליכולותיו. ההקפאה תוארך בעוד חודש אם החייל ריצה עונש מאסר של 30 יום ומעלה. מדובר במהלך שיש בו היבט חברתי מובהק, אם כי המבחן המשמעותי יהיה מידת השימוש בו בפועל, ובעיקר מידת שיתוף הפעולה מצד הבנקים עצמם, שיכולים אמנם להעניק הקלות נוספות, אך אינם מחויבים לכך.
כחלק מהשינוי, ימנו הבנקים אנשי קשר ייעודיים לחיילים, שיקבלו הכשרה ממוקדת בהובלת הגופים הרלוונטיים, כולל מפגש עם נציגי צה"ל והסיוע המשפטי, ויוכלו להציע פתרונות בהתאמה אישית. כל חייל יוכל לפנות לאיש הקשר בבנק שבו מתנהל חשבונו, ללא תלות במקום השירות או הסניף. במקביל, תוענק גמישות תפעולית, תעודת חוגר תוכר כאמצעי זיהוי רשמי לפעולות בסיסיות בבנק, חיילים יוכלו לפעול בכל סניף הקרוב אליהם ולא רק בסניף האם, ויונפקו כרטיסי חיוב דיגיטליים זמינים עבור חיילים המשרתים הרחק מהבית.
- סמוטריץ' נגד בנק ישראל: "אם הנגיד לא יוריד את הריבית אני אוריד מיסים"
- האם מתפתחת בבנק ישראל "דיקטטורה מחשבתית"?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באשר לאשראי, תצא המלצה להציע מסגרות מותאמות ליכולת הכלכלית של החיילים, תוך הפחתת סיכון להיכנסות למינוס או לחריגות לא מבוקרות. מעניין לראות שהאמנה אינה עוסקת רק בהיבט המיידי אלא גם בתקופות חריגות, כמו מלחמה. ההתייחסות למבצעים כמו "חרבות ברזל" ו-"עם כלביא" מעידה על לקח ברור שלמד הפיקוח: בתקופות לחימה נדרשת רמה גבוהה של גמישות ונכונות מצד המערכת הבנקאית לפעול ברגישות מול חיילים שנפגעו, נפצעו, או נמצאים בזמינות מבצעית אפסית.

"כיבוש עזה אינו רק אתגר ביטחוני אלא איום כלכלי חמור על ישראל"
פרופ' צבי אקשטיין, ראש מכון אהרון למדיניות כלכלית: "הסדרה בשילוב רפורמות כלכליות יכולה להחזיר את המשק למסלול של יציבות וצמיחה"
מכון אהרן למדיניות כלכלית באוניברסיטת רייכמן מפרסם ניתוח הבוחן את ההשלכות הכלכליות של שלושה תרחישים ביטחוניים־מדיניים אפשריים הנוגעים לחזית עם עזה: סיום הלחימה והסדרה בינלאומית לניהול אזרחי של רצועת עזה; סיום הלחימה בעזה, ללא הסדרה. כיבוש מלא של רצועת עזה הכולל ניהול אזרחי מתמשך בידי ישראל
הניתוח שנבנה בשיתוף מומחי ביטחון מצביע כי כיבוש עזה כרוך בהוצאות ביטחוניות גבוהות, צפוי לגרור סנקציות כלכליות, ימנע יישום רפורמות תומכות צמיחה ויוביל לפגיעה ברמת החיים של האזרחים וביציבות הפיננסית של המשק. תרחיש כזה יוביל ל"עשור אבוד" – שנים רבות של צמיחה איטית - כפי שקרה לאחר מלחמת יום כיפור. לעומת זאת, בתרחיש הסדרה והעברת הניהול האזרחי של רצועת עזה החל מ-2026 לאחריות בינלאומית תתאפשר חזרת המשק למסלול של צמיחה כלכלית כפי שקרה לאחר האינתיפאדה השנייה.
מכון אהרן מפריד בניתוח הכלכלי בין הטווח הקצר (2027-2025) לטווח הארוך (2035-2028). בכל אחד מהתרחישים הוערכו היקפי המילואים הנדרשים, היקף העובדים שיעדר ממקום העבודה, העלויות הביטחוניות והשפעותיהם על הגרעון, הצמיחה ויחס החוב לתוצר.
כיבוש מלא של רצועת עזה
בתרחיש זה צה"ל נוקט בפעילות צבאית עצימה מאוד ברבעון האחרון של 2025 וכן ב-2026, לרבות גיוס מילואים רחב של כ-100 אלף אנשי מילואים. ישראל, מתוקף החוק הבינלאומי, מחויבת בחלוקת מזון ובשירותים אזרחיים בסיסיים לתושבי עזה. הפעילות הצבאית, יחד עם ההוצאות בגין ניהולה האזרחי של עזה, לרבות חלוקת המזון, מגדילות את ההוצאות הצבאיות ב-2025 וב-2026 אל מעל ל-9% תוצר בשנה, ואת הגרעון בשנים אלו ל-7.6% ו-7.9% בהתאמה. החוקרים מדגישים שבכל התרחישים שנבחנו מתקיימת התאמה תקציבית של 2% תוצר (הפחתת הוצאות או העלאות מיסים) בשנים 2027-2026. צמיחת התוצר בתרחיש זה תיפגע באופן משמעותית: 0.7% ב-2025 ו-1.1% ב-2026. ותוביל לצמיחה שלילית של התוצר לנפש (ירידה של 1.1% ב-2025, ושל 0.7% ב-2026). תוצאות אלו הן סכנה של ממש ליציבות הפיננסית של ישראל – יחס החוב לתוצר צפוי לעלות ל-75.9% בסוף 2026 ול-78.8% ב-2027. רמות אלו של יחס חוב לתוצר צפויות להוביל להפחתה משמעותית של דירוג החוב של ישראל, לזינוק בפרמיית הסיכון ולעלייה בעלויות מימון ומחזור החוב של הממשלה. החוקרים מניחים כי תחת תרחיש כיבוש עזה לא יהיה ניתן ליישם רפורמות תומכות צמיחה כלכלית כגון השקעה בהון האנושי, בתעסוקה, בתשתיות ובעיקר תשתיות תחבורה ותשתיות דיגיטציה של המשק.
- כולם מדברים על עלייה לארץ - הוא מדבר על הגירה מהארץ; הכלכלן שמספק תחזית פסימית לשנה הבאה
- מאות כלכלנים במכתב: "עדיין לא מאוחר לעצור את הרכבת לפני התהום"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תרחיש זה טומן בחובו סיכונים גדולים לכלכלה הישראלים וליציבות המשק: ראשית, תנאים אלו לא יאפשרו מימון מלא של דרישות מערכת הביטחון צפויה פגיעה משמעותית בשירותי האזרחיים, בעיקר בריאות, חינוך והשקעות בתחבורה. בנוסף, תרחיש כזה יחריף את מצבה המתדרדר של ישראל בזירה הבינלאומית הצפויה להטיל סנקציות כלכליות שיפגעו בחברות יצוא, בעיקר יצוא הייטק, ובייצור מקומי בשל קושי ביבוא מוצרי גלם וביניים.