טבעול השיקה מפעל בצ'כיה עם כושר יצור של 100 מ' ד'
טבעול, מובילת שוק גלובלית ומקומית בתחום מוצרים מן הצומח המוחזקת 58% על ידי אסם , השיקה ביום ה' האחרון את מפעלה החדש בטפליצה שבצ'כיה.
המפעל החדש משתרע על שטח של 42 דונם ויעסיק בשלב הראשון 100 עובדים מקומיים. כושר התפוקה הנוכחי של המפעל מגיע ל-5000 טון והינו בעל פוטנציאל התרחבות להיקף של 30,000 טון בעתיד. כושר תפוקה זה ישלים את כושר התפוקה של המפעל בלוחמי הגטאות, המעסיק 300 עובדים ומגיע כיום ל-12,000 טון. ברכישת הקרקע המיועדת ובהקמת המפעל החדש השקיעה טבעול 30 מיליון דולר.
בתום טקס ההשקה, הכריז ראש עיריית טפליצה, שבשטחה הוקם המפעל, כי כאות כבוד והוקרה למשפחת פרופר אשר לה חלק חשוב בפיתוח התעשייה המקומית, הוחלט על קריאת שמו של הרחוב בו ממוקם המפעל על של משפחת פרופר – EDUARDA PROPPERA. לסבו של דן פרופר, יו"ר טבעול, היה במאה ה- 18 מפעל מזון גדול בעיר אשר סיפק מקומות עבודה לעשרות תושבי האזור ותרם לפיתוח הכלכלה המקומית, וממשיכו הוא מפעל טבעול שנחנך.
דן פרופר, יו"ר קבוצת אסם ויו"ר טבעול, אמר "אני חווה כיום התרגשות כפולה ומכופלת. הקמת מפעל טבעול בטפליצה שבצ'כיה הינה מימוש של יכולות טבעול בתחום היצרני והאסטרטגי. הקרבה לשוקי היעד ועוצמתו הייצורית של המפעל החדש יאפשרו לטבעול לבצע פריצות דרך נוספות, רבות וחשובות. כמו כן, העובדה שהמפעל נבנה בטפליצה, מקום הולדת אבי וליד אתר המפעל של סבי, היא עבורי סגירת מעגל והגשמה של חזון: שיכפול יכולות פיתוח וייצור ישראליות ונטיעתן בשוק האירופאי על מנת לספק פתרונות לצרכנים האירופאים בתחום מוצרי מזון מן הצומח. ברצוני להודות לגזי קפלן, יוזם ומקים טבעול ולעמרי לוטן שהוביל את הקמת המפעל האירופאי ושבתקופתו ביצעה טבעול קפיצת דרך משמעותית והפכה למנוע הצמיחה של קבוצת אסם"
לדברי גזי קפלן, מנכ"ל קבוצת אסם ומייסד טבעול, הקמת המפעל שזכתה לאישור גורף של הנהלות נסטלה ואסם "הינה הבעת אמון של נסטלה בחזון התעשייתי ובחוסן הפיננסי של קבוצת אסם וההכרה של נסטלה בטבעול כמנוע הצמיחה של אסם. ההחלטה להקים מפעל של טבעול באירופה מבוססת על תכנון כלכלי אסטרטגי ונובעת מהאפשרויות שהשווקים העולמיים פותחים בפני טבעול".
לדבריו, הגידול המשמעותי שחל בשנים האחרונות בהיקפי היצוא של מוצרי טבעול וחוסר היכולת לספק את הביקושים הגדלים בשווקים האירופאיים, יחד עם כושר הייצור באתר טבעול בקיבוץ לוחמי הגיטאות שהגיע לכלל מיצוי, רכישת המותג וחברת השיווק השוודית HALSANS KOKS ופוטנציאל החדירה לארצות נוספות, כל אלה הפכו את הקמתו של מפעל נוסף לצורך מיידי.
קפלן הוסיף וציין "לחזות במפעל של טבעול שנוסד על ידי חברי קיבוץ לוחמי הגיטאות, פליטי שואה שנמלטו מאירופה ושיקמו את חייהם על ידי מימוש החזון הציוני, על אדמה אירופאית, מהווה עבורי אות לכך שכל חזון, אישי או עסקי, הוא בר מימוש".
עמרי לוטן, המנכ"ל היוצא של טבעול, שמימש את רעיון הקמת המפעל האירופאי והוביל את הקמתו, אמר "כבר כיום מהווה היצוא לארצות אירופה כ-60% ממחזור המכירות של טבעול הנאמד ב-300 מיליון שקל. אני מעריך כי יכולות היצור המשולבות של המפעל המקומי והמפעל הצ'כי יאפשרו לטבעול להגיע להיקף מכירות של 100 מיליון דולר בתוך שנים ספורות".
הקמתו של המפעל החדש נבעה מצורך מיידי להרחבת הייצור כתוצאה מהצמיחה המואצת אותה חוותה טבעול בשנים האחרונות. הקמת מפעל נוסף באירופה תתרום להתייעלות לוגיסטית ותפעולית, תקצר את שרשרת האספקה ותשפר את יכולת התחרות של טבעול מול המתחרות האירופאיות. מעתה יגיעו מוצרים מצוננים המיוצרים במפעל טבעול בצ'כיה, בתוך 24 שעות מפס הייצור לכל יעד באירופה.
אלון כהן, המנכ"ל הנכנס של טבעול, אמר "אני שמח להיכנס לתפקידי כמנכ"ל טבעול במקביל לאירוע כה חשוב בחיי החברה. אין לי ספק שהתשתית האנושית והעיסקית אותה טיפח עמרי לוטן תאפשר לי ולצוות הניהולי לממש את מחוייבות טבעול לחדשנות, ליצירתיות ולראיית הצרכן ומאווייו במרכז העשייה הייצורית שלנו. כך נוביל את טבעול למימוש היעדים המאתגרים שעומדים בפנינו".
מעבדות המחקר והפיתוח של טבעול ימשיכו לפעול ממפעל הבית בלוחמי הגיטאות בהשקעה של כ-3 עד 4% לשנה מסך כל היקף המכירות של טבעול. במפעל בצ'כיה ייוצרו אך ורק מוצרים המיועדים למכירה בשוקי אירופה, ביניהם אנגליה, הולנד, גרמניה, איטליה ושוודיה.
בשנה האחרונה רכשה טבעול את חברת ומותג HALSANS KOKS בשוודיה. מהלך זה חיזק את מעמד טבעול במדינות סקנדינביה (+30% בשנה האחרונה) ונחשב גם הוא לבסיס לצמיחה נוספת בעתיד.
טבעול משווקת מוצריה לגרמניה (נתח שוק המגיע ל-70%), שוודיה (50%), איטליה (50%), הולנד (40%), בריטניה (12%) ובלגיה (10%), ונחשבת למובילת שוק בתחום מוצרים מן הצומח במרבית הארצות בהן היא משווקת את מוצריה.