לשמור על כושר גופני ולהרוויח מזה

נושא איכות חיים ושמירה על הכושר הגופני הוא חשוב יותר מתמיד בימינו, ונכנס למודעות בקרב הציבור הרחב.
סרגיי וסצ'ונוק |

עשרות מיליוני אנשים ברחבי העולם עוסקים מדי יום בפעילות ספורט, ומגמה זו גוברת בשנים האחרונות, הן על רקע חשיפת הנושא בכלי תקשורת והן כתוצאה מהמצב הדמוגרפי. התבגרות האוכלוסייה המעוניינת לשמור על הבריאות מהווה גורם חשוב המוביל להגברת העניין לנושא הספורט.

תחומי הספורט והכושר הפכו לשוק ענק, המוערך בעשרות מיליארדי דולרים בשנה. שוק זה מתאפיין בריבוי שחקנים במגוון תחומים, כגון תחום הנעלה וביגוד ספורטיבי (המוערך בכ-80 מיליארד דולר), תחום תוספי המזון להורדת משקל (כ-50 מיליארד דולר), תחום חדרי כושר (כ-20 מיליארד דולר), וזאת בנוסף לרשתות קמעונאיות של מוצרי ספורט, המהוות שוק נפרד של כ-50 מיליארד דולר בארה"ב בלבד. בדומה לענף הצריכה כולו, פלחי שוק מוצרי הספורט מושפעים אף הם ממצב ההכנסה הפרטית במשק, אך בצורה מתונה יחסית, כשהוצאה על שמירת הכושר נתפסת כדבר הכרחי מבחינת הצרכן, ולא בגדר מותרות.

ענף מוצרי הספורט מתאפיין בקצב צמיחה גבוה יחסית לשאר ענפי הצריכה הפרטית, ומסתמן כאחד מהתחומים בעלי פוטנציאל צמיחה משמעותי לשנים הקרובות. האנליסטים של בית השקעות CIBC World Markets תומכים בהערכה זו, ומדרגים את הסקטור בהמלצת "תשואת יתר" לעומת שוק המניות הכללי. מסגרת הסיקור הסקטוריאלי ב- CIBC מכילה מספר חברות בפלחים שונים: חברות מותגי ספורט, רשתות מוצרי ספורט, רשתות חדרי כושר, ספקיות פתרונות להורדה במשקל ועוד.

הצמיחה הגבוהה בענפי הספורט, עם צפי להמשך מגמה זו והרחבת המודעות לחיים בריאים בשווקים העולמיים, הובילו לעניין הגובר בתחום גם בקרב המשקיעים. יחד עם זאת, תחומי מוצרי ושירותי ספורט וכושר עדיין אינם נהנים מחשיפת יתר בשוק ההון, ומאפשרים מבחר הזדמנויות השקעה בראיה ארוכת טווח. הנאמנות למותגים בעלי איכות גבוהה מהווה גורם מהותי מבחינת החברות הפועלות בענף, הנהנות מרווחיות גבוהה.

הדו"ח הוא אינפורמטיבי בלבד, והוא לא נועד לשמש הצעה או שידול לקנות או למכור מניות כלשהן. הדו"ח מבוסס על מידע אשר CIBC ISRAEL Ltd. מאמינה כי היינו מהימן. עם זאת, לא אנו, לא כל מי שפועל מטעמנו יכול לערוב לשלמותו או לדיוקו של תוכן הדו"ח. אין הדו"ח מתיימר להוות ניתוח מלא של כל העובדות הנוגעות לחברה נשוא הדו"ח, לתעשייה בה היא פועלת, ולמניה. אנו מניחים כי הדו"ח יקרא יחד עם דוחות זמינים אחרים ונתונים נוספים. דעות המובאות בדו"ח עשויות להשתנות ללא שום הודעה נוספת. משקיע הקורא את הדו"ח אינו יכול להניח כי הסתמכות על הדעות וההמלצות המובאות בו, תיצור עבורו רווחים. המניות הנזכרות בדו"ח עשויות שלא להתאים לכל סוגי המשקיעים. אנו או מי מטעמנו עשויים למכור או לקנות מניות המוזכרות בדו"ח בזמן שהדו"ח מופץ. מניות הנקובות במטבע-חוץ, נתונות גם לתנודות הנובעות משינויים בשערי חליפין. לתנודות אלה יכולות להיות השפעות חיוביות או שליליות על החזר ההשקעה, בשעת ההמרה למטבע המקומי של דיווידנדים, ריבית, או של תמורת המכירה.

* CIBC World ,Markets הינו עושה שוק במניה, ו/או היה חתם או חתם משותף בהנפקה ציבורית או פרטית של חברה זו, או של אחת מן החברות הקשורות אליה, ו/או סיפק ייעוץ פיננסי לחברה או לאחת מן החברות הקשורות אליה במהלך התקופה של שלוש שנים שקדמה לדוח.

* אין להעתיק בכל דרך שהיא שום חלק מדוח זה ללא רשות בכתב של Israel Ltd CIBC .

* כל הזכויות שמורות ל- Israel Ltd CIBC. דוח זה נכתב בישראל, בעברית, ע"י ISRAEL Ltd. CIBC. לשימוש בישראל בלבד.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףמשה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסף

הממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים

התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף

ליאור דנקנר |

הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.

בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.


הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים

עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.

התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.

המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.


יבוא יצוא
צילום: תמר מצפי

הפטור ממע"מ ביבוא אישי עולה ל-150 דולר והלחץ עובר לשוק המקומי

התקרה החדשה נכנסת לתוקף בחצות, באוצר מציגים לחץ תחרותי על המחירים, ובשוק המקומי מזהירים מפגיעה בעסקים המקומיים

ליאור דנקנר |

הלילה בחצות נכנסת לתוקף הרחבת הפטור ממע"מ ביבוא אישי, כך שהתקרה עולה מ-75 דולר ל-150 דולר. בפועל זה פותח עוד שכבה גדולה של הזמנות מחו"ל שעד היום נפלו בין הכיסאות ונדרשו במע"מ.

הבדיקה נעשית לפי ערך החבילה ולא לפי מועד ההזמנה, והקובע הוא מועד הגעת החבילה למכס בישראל. המשמעות היא שאותה רכישה יכולה לקבל טיפול שונה לפי מועד השחרור, וגם לפי הדרך שבה החבילה פוצלה או אוחדה בדרך.

ההרחבה הגיעה אחרי פרסום טיוטת הצו להערות הציבור והשלמת הליך החתימה. באוצר מציגים את המהלך כחלק ממדיניות שנועדה לחזק תחרות וללחוץ את מחירי המדף בישראל דרך חלופה מחו"ל, בעיקר בתחומי האופנה ומוצרי הצריכה.


איך זה עובד בשטח ומה נחשב בתוך התקרה

הפטור מתייחס לערך המוצר עצמו. עלויות משלוח לא נכללות בחישוב המע"מ, אבל בפועל יכולות להתווסף עלויות טיפול ושחרור שמשתנות לפי אתר, ספק וחברת שילוח.

מבחינת המכס, הערך נבחן ברמת החבילה. כשכמה פריטים מגיעים יחד באותה חבילה, הם נספרים יחד לצורך התקרה, ובמקרים מסוימים המכס יכול להתייחס לפיצול שנראה מלאכותי כניסיון לעקוף את הכללים ולחייב בהתאם.