משבר בשוק המשכנתאות בארה"ב- תופעה זמנית או מתמשכת?

לאחר מספר ימים בהם נדמה היה כי התיקון המקומי שחל בסוף חודש פברואר בשוקי המניות בעולם עשוי להתפוגג לו מאליו, שבו ונרשמו ירידות שערים במרבית המדדים המובילים בעולם.

דיווחים חדשים על הידרדרות במצבו של שוק המשכנתאות ללווים עם דירוג אשראי בארה"ב (סאב-פריים) והנגזרות שלו על הגבלת האשראי הזמין והזול שעומד לרשות הצרכנים בארה"ב המשיכו לפגוע בנכונות המשקיעים להשקיע בנכסים מסוכנים ובמקביל תמכו בהעדפת המשקיעים בנכסים בטוחים יותר כדוגמת האג"ח של ממשלת ארה"ב.

אז מדוע שוק המשכנתאות מרכז סביבו עניין כל כך גדול?

התשובה לכך נעוצה בתפקידו המשמעותי בהענקת אשראי נוח וזמין עבור הצרכן האמריקאי. ההערכה היא שכ-50% מהתקבולים שקיבלו לווים, שביצעו מימון מחדש במהלך השנים האחרונות, הופנו לטובת צריכה. כשהוצאות הצרכנים מהוות כ-70% מהתמ"ג בארה"ב ברור שהקשחת מתן משכנתאות – בתחילה ללווים בעלי דירוג אשראי נמוך ומאוחר יותר גם ללווים בעלי דירוג אשראי גבוה – יוביל להאטה משמעותית במשק האמריקאי.

להדרדרות בשוק המשכנתאות קיימת גם השפעה ישירה על שוקי הכספים. מרבית הגופים שמעניקים משכנתאות מבצעים איגוח של תיקי המשכנתאות שלהם ומוכרים אותם כנכסי השקעה המעניקים תזרים קבוע (אם כי לא בטוח) לגופים מוסדיים גדולים. הגופים הללו הם חברות פנסיה, חברות ביטוח ואף קרנות נאמנות המחזיקים באופן שוטף מרכיב מסוים של משכנתאות מאוגחות (MBS) כחלק מתמהיל ההשקעות שלהם. כמובן שעם ההחמרה במצבו של שוק המשכנתאות והמשך הדיווחים על חברות מהמגזר שפושטות את הרגל, ערך תיקי המשכנתאות שבידי הגופים המוסדיים ילך וירד ויעיב על השווקים.

ההערכות הן כי שוק המשכנתאות לא יתאושש בקרוב וכי השפעתו הממתנת על הכלכלה האמריקאית כמו גם על שוקי הכספים בעולם תמשיך ללוות אותנו בשנה הקרובה. הדבר עורר שוב את הסברה כי הבנק המרכזי בארה"ב יידרש להקדים את הורדת הריבית במטרה למנוע מהמשק האמריקאי לגלוש אל תוך האטה עמוקה מדי.

בשבוע הקרוב צפויים להתפרסם מדד המחירים לצרכן בארה"ב והנתונים על הייצור התעשייתי שם. ראשי הבנק המרכזי של ארה"ב ושל יפן יתכנסו במטרה לקבל החלטה על גובה הריבית הקצרה שלהם. בארה"ב אין צפי להורדת ריבית בישיבה, זו וביפן תיתכן העלאה בת 0.25%.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטוח לאומי תעסוקה אבטלה
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון

מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?

רן קידר |
נושאים בכתבה ביטוח לאומי מענק

המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.

מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום

מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.

מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?

ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.

בין מקבלי המענק נמצאים:

  • מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
  • מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
  • זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
  • חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
  • ניצולי שואה
  • משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה

בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

אוטובוס
צילום: FREEPIK

משרד התחבורה במתווה חדש ומשופר לגיוס נהגי אוטובוס

משרד התחבורה משיק מתווה חדש לעידוד הכשרת נהגי אוטובוס חדשים, המצטרף לשורה של צעדים לשיפור תנאי העבודה של הנהגים, מעמדם וביטחונם; השרה רגב: "המתווה החדש נועד לעודד הצטרפות נהגים איכותיים לענף ולהעניק להם ביטחון תעסוקתי, מתוך הכרה בכך שהנהג הוא המרכיב החיוני המאפשר לנו לספק תחבורה ציבורית נגישה ובטוחה לכל אזרח"

רן קידר |

משרד התחבורה, באמצעות הרשות הארצית לתחבורה ציבורית פרסם מתווה חדש לסיוע במימון הכשרת נהגי אוטובוס חדשים, כחלק ממדיניות כוללת שמובילה שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מירי רגב, לחיזוק מעמדם של נהגי התחבורה הציבורית בישראל. המתווה נועד לעודד גיוס נהגים חדשים לענף ולהבטיח את השתלבותם בעבודה בפועל, במטרה לתת מענה למחסור החמור בנהגי אוטובוס ולתמוך בהרחבת ושיפור השירות לנוסעים. 

במסגרת היוזמה, יוענקו לחברות האוטובוסים תמריצים כספיים עבור הכשרה והעסקה של נהגים חדשים, הכוללים מענקי הכשרה ומענקי התמדה. משרד התחבורה פועל בשנים האחרונות לחיזוק מעמד הנהגים, לשיפור תנאי העבודה שלהם ולשמירה על ביטחונם האישי, על רקע התגברות מקרי האלימות כלפיהם. בין הצעדים שבוצעו: התקנת מחיצות מגן בכל האוטובוסים החדשים, הצבת מצלמות ולחצני מצוקה המחוברים ישירות לחברות התחבורה ולמשטרה, והובלת קמפיין תקשורתי נרחב להעלאת המודעות לחשיבותו של הנהג ולתרומתו למערכת התחבורה הציבורית. 

בתקופת כהונתה של שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב, הועלה שכר הנהגים ב-11%, נקבעה תקופת הכשרה בתשלום, והוקמו עשרות תחנות ריענון ומנוחה לנהגים ברחבי הארץ. עד כה הוקמו למעלה מ-65 תחנות ריענון, ועד סוף השנה צפויות לקום כ-40 תחנות נוספות. במשרד התחבורה מציינים כי המאמצים הללו נשאו פרי: בשנתיים האחרונות הצטרפו לענף התחבורה הציבורית כ-7,000 נהגים חדשים - עלייה של כ-13% לעומת שנים קודמות. 

נציגי משרד התחבורה והרשות הארצית לתחבורה ציבורית מנהלים דיאלוג מתמיד עם ארגוני הנהגים ומפעילי התחבורה הציבורית, במטרה להמשיך ולפתח פתרונות מותאמים לשיפור תנאי העבודה, ההכשרה והביטחון של הנהגים. 

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב: "לצד השקעה חסרת תקדים בהקמת מערכות הסעת המונים מתקדמות ובהטמעת טכנולוגיות חדשניות, מערך האוטובוסים הוא עדיין נדבך מרכזי וחיוני במערך פתרונות התחבורה הציבורית, המאפשר מתן שירות רחב ומסועף לכל יישוב בישראל. נהגי האוטובוסים הם הלב הפועם של המערכת , ובשנים האחרונות שמנו דגש מיוחד על שיפור תנאיהם וביטחונם, מהתקנת מחיצות מגן ועד העלאת שכר. המתווה החדש נועד לעודד הצטרפות נהגים איכותיים לענף ולהעניק להם ביטחון תעסוקתי, מתוך הכרה בכך שהנהג הוא המרכיב החיוני המאפשר לנו לספק תחבורה ציבורית נגישה ובטוחה לכל אזרח. החזון שלנו אומר בפשטות: אם הנהגים מרוצים ובטוחים - גם הנוסעים יהיו מרוצים ובטוחים".