יום של דשדוש נחתם בעליות: מדד הבנקים טיפס ב-1.6%
הבורסה התל אביבית חתמה את יום המסחר הראשון לשבוע במגמה מעורבת. המסחר שנפתח בירידות קלות התנהל לאורך רוב שעות היום לללא כיוון מוגדר כאשר המדדים המרכזיים, המעו"ף ות"א 100 נעים סביב רמות הפתיחה.
בקרב הסקטורים הבולטים ניתן לציין את מדד הבנקים שבלט מעל השאר תוך שהוא מציב את המדדים המרכזיים בטריטוריה הירוקה. מנגד מדד התל טק, הגיב בירידה של למעלה מ-1% על רקע פערי ארביטראז' שליליים מכיוונן של הדואליות הנסחרות בבורסות וול סטריט.
מחזור המסחר היה ער למדי והסתכם ב-1.21 מיליארד שקל, גבוה מהממוצע בימי ראשון.
מדד ת"א 25 עלה ב-0.11% לרמת 894 הנקודות, מדד ת"א 100 הוסיף 0.05% לרמת 911.2 הנקודות, ומדד הטכנולוגיה - תל טק 15 איבד 1.08% לרמת 380.5 הנקודות.
בזירת המט"ח: היום לא התקיים מסחר אך נציין, כי השבוע האחרון היה חיובי למטבע האמריקני, לאחר הורדת הריבית ע"י נגיד בנק ישראל הצליח הדולר להשלים עליה שבועית של 0.3% ושערו היציג נקבע ביום שישי על רמת 4.294 שקל. שערו היציג של האירו נקבע על 5.4441 שקל.
ישראליות במרכז
מניות בנק הפועלים ריכזו את המחזור הגדול בשוק - 119 מיליון שקל. זאת, על רקע פרסום ההודעה כי דירקטוריון הבנק אישר את השלמת עיסקת הרכישה של הבנק הטורקי BankPozitif (בעבר- C-Bank). ההשקעה בבנק פוזיטיף צפויה להסתכם בכ-100 מיליון דולר בתמורה להקצאת מניות בשיעור של 57.55% מאמצעי השליטה בו.
חברת אלביט הדמיה נסחרה על רקע הצלחת ההנפקה הציבורית בבורסה הראשית בלונדון של חברת הבת Plaza Centers הנמצאת בבעלותה המלאה. כתוצאה מההנפקה אלביט הדמיה תרשום רווח הון של כ-600 מיליון שקל (כ-140 מיליון דולר). סה"כ גייסה החברה כ-290 מיליון דולר.
מניות חברת גרנית הכרמל ריכזו עניין לאור ההתפתחויות האחרונות במכירת השליטה בחברה. החברה מוחזקת כיום בידי דדי בורוביץ' וקבוצת גלנקור כשהיום צפויות 4 חברות להגיש את הצעותיהן למריל לינץ' שמנהלת את המכירה, בין החברות: ניו קופל, קירור-יפאורה, קבוצת לנדאו, ודויד עזריאלי. המחיר הראשוני נקבע על 250 מיליון דולר אך ההערכות הן, כי הוא עשוי להגיע גם ל-270-280 מיליון דולר.
קבוצת דלק נדלן, בניהולו של איליק רוז'נסקי התחזקה היום על רקע ההודעה, לפיה היא מתרחבת בשוויץ. חברת בת זרה בבעלות דלק בלרון בינלאומי, מקבוצת דלק נדל"ן, חתמה על עסקה לרכישת 3 בנייני משרדים בעיר ברן תמורת כ-500 מיליון שקל (כ-146.3 פרנק שוויצרי). חלקה של דלק בינלאומי בעסקה עומד על 45%. לחברה אופציה לרכישת 5% נוספים מהזכויות בנכסים במקרה והחברה המחזיקה בהם תונפק במחיר הרכישה. חברה זרה בבעלותו של יגאל אהובי תשתתף גם היא בעסקה בשיעור של 45%.
מניות אורכית נסחרו בירידות חדות, לאחר שחתמו את המסחר בנאסד"ק ביום ו' בירידות שערים במחזור מסחר ממוצע ורגוע. נזכיר כי בשבוע החולף נרשם מסחר חריג במניה על רקע שמועות לגבי לקוח חדש ומשמעותי. כיום יש לאורכית לקוח משמעותי אחד בלבד, חברת KDDI היפנית, ולכן לקוח משמעותי נוסף יהיה תרומה רצינית ביותר לשורת ההכנסות של החברה. המשקיעים במניות החברה מחכים זה זמן רב לידיעה בעניין לקוח חדש כאשר מתחילת השנה איבדה המניה קרוב ל-70% מערכה.
מניות חברת רדויז'ן נסחרו על רקע דיווחה של החברה ביום ה' על תוצאות הרבעון השלישי של 2006. בשורה העליונה, עקפה החברה את התחזיות שעמדו על 23.2 מיליון דולר ורשמה שיא של 23.6 מיליון דולר, עלייה של 24% לעומת הכנסות של 19.1 מיליון דולר ברבעון המקביל, אשתקד. עם זאת, התחזית לרבעון הבא מניחה המשך צמיחה מתונה בלבד להכנסות של 24.7 מיליון דולר.

ככה תקבלו ריבית טובה יותר בפיקדונות - מקרה מהשטח
"רציתי להפקיד בפיקדון לשנה - הציעו לי 2.7%; אמרתי שאני עוזב, קיבלתי 4.25%" - מקרה אמיתי שקרה בבנק הבינלאומי
הריבית התעריפית על הפיקדונות נמוכה. אם אתם מפקידים בפיקדון בלי להתמקח תקבלו את הריבית הנמוכה הזו. אם אתם תתמקחו תקבלו יותר. אם תאיימו לעזוב את הבנק, כי הריבית לא מספקת אתכם, ייתנו לכם לרוב יותר. ההמלצה הברורה היא להתמקח על הריבית ולזכור שהריבית תלויה באיזה סוג של לקוח אתם. אם אתם מכניסים שכר גבוה, יש לכם תנועה בחשבון, אתם יכולים להשיג ריבית ברף הגבוה. אם אין לכם כמעט כלום בחשבון ואין פעילות, אל תאיימו יותר מדי - אתם לא באמת נחוצים לבנק.
וזה עובד. הנה מקרה ספציפי שהגיע למערכת ביזפורטל, כשמדי יום יש כנראה עשרות ואפילו מאות מקרים דומים. "רציתי להפקיד בפיקדון לשנה סכום של 40 אלף שקל. הציעו לי 2.7%", מספר לנו קורא באתר, אמרתי - "איך זה יכול להיות , אני יודע שמקבלים בבנקים אחרים מעל 4% ואפילו 4.5%. אמרתי שאני עוזב. אני כבר 8 שנים בבנק, לקוח טוב, עם משכורת, עם תנועה בחשבון, תיק ניירות ערך, משכנתא. למה אני צריך לריב על ריבית לפיקדון?"
"ואז הפקיד בבנק אמר לי - 'אני יכול לבדוק, אני אנסה להשיג יותר'".
"למחרת הוא חזר אליי עם ריבית של 4.25% - '"בדקנו בשבילך הטבות מיוחדות, סידרתי לך ריבית של 4.25% ואם תפקיד 100 אלף אני יכול לתת לך אפילו יותר"'.
המקרה הזה היה בבנק הבינלאומי, אבל בכל הבנקים זה קורה. אם לא מתמקחים מקבלים את הריבית הנמוכה ביותר שהבנק יכול לתת. בשבוע שעבר בדקנו כמה ריבית אתם מקבלים בפועל - פיקדונות - איפה תקבלו את הריבית הטובה ביותר? בדיקה. חשוב להדגיש - הבנקים מציעים ריבית תעריפית שהיא נמוכה, לצד הנתונים הידועים על ריבית תעריפית, יש את הנתונים בפועל מבנק ישראל שתקפים לחודש שעבר. הם מספקים לכם מידע על הבנקים ההוגנים-הטובים לעומת אלו שלא. אבל הם לא מספקים לכם מידע על הריבית שתקבלו עכשיו.
- הקרנות הכספיות מעלות דמי ניהול: איך זה משפיע עליכם? והאם הן עדיין עדיפות על פיקדונות?
- השינוי בתוכנית "חיסכון לכל ילד": איך יושפעו החסכונות של ילדכם?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ולכן, כדי לקבל תמונה מלאה, אתם צריכים עוד שני פרמטרים חשובים. אתם צריכים לדעת איפה אתם ביחס לממוצע. האם אתם לקוחות חזקים טובים שיכולים לקבל ברף הגבוה או דווקא הפוך. שנית, אתם צריכים להבין ולהכיר את הטווח - מה הריבית שאפשר לקבל. אז נכון להיום הטווח הוא דומה למה שהיה ביולי. 4.3%-4.5 זה המקסימום שתוכלו לקבל תחת תנאים סבירים. אם למשל תהיו מוכנים לעביר חשבון בנק וכו', תקבלו אפילו 5%, לא בטוח שזה שווה את המעבר, כל אחד והחשבון שלו

מס המטרו יוצא לדרך - בעלי נכסים שקרובים לרכבת יממנו חלק ממנה
צעד נוסף בדרך להקמת פרויקט המטרו בגוש דן, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' חתם על התקנות המסדירות את אופן הגבייה של "מס השבחת המטרו". מס שיוטל על בעלי מקרקעין בתחומים שהוגדרו בתמ"א 70, אשר צפויים ליהנות מההשבחה בערך הנכסים שלהם בעקבות מיזם הרכבת התחתית. הכנסות המס מיועדות למימון בניית הרכבת התחתית והתשתיות מסביב.
בהתאם לחוק המטרו, בעל קרקעות ונכסים בתחומים אלו יידרשו לשלם את המס כתנאי למימוש זכויות עתידיות, בין אם מדובר בקבלת היתר בנייה, שינוי ברישום בטאבו או כל פעולה אחרת שמחייבת אישור תכנוני. גובה המס נקבע בהתאם לשומת ההשבחה שמבצעת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, והוא מחויב בהעברה לקופת המדינה. בעצם המס הזה נועל במקום את מצב הנכסים והקרקעות של התושבים. עכשיו כל אחד יחשוב פעמיים לפני שהוא ימכור או יבנה כי לעלויות הבסיסיות של בניה ואישורים יצטרפו גם מיסים כבדים לקופת המדינה.
הרכבת התחתית אמורה לשנות מן היסוד את מפת התחבורה בישראל, להפוך את גוש דן לנגיש יותר ולחבר בין ערים ושכונות בקצב שלא הכרנו. אבל לצד ההבטחה הגדולה הזו, יש גם מחיר יומיומי כבד שמוטל על התושבים. אלפי אנשים מוצאים את עצמם חיים בתוך אתר בנייה מתמשך: חפירות מתחת לבתים, מדרכות חסומות, פקקי ענק ורעש בלתי פוסק של מכונות קידוח. עבור רבים זו כבר שגרה מתישה שנמשכת שנים, ולפני כולם עוד לפחות חמש שנות עבודות נוספות. כעת, כשהמדינה מוסיפה גם תו מחיר בדמות מס ההשבחה, התחושה מתחדדת – אותם אנשים שנאלצים לסבול את החפירות, האבק והעיכובים בחיי היומיום, מתבקשים גם לממן מכיסם את המיזם. השילוב הזה יוצר תחושת כעס ותסכול עמוק בקרב תושבים ובעלי נכסים, שנקלעו בעל כורחם למרכזו של פרויקט לאומי שמהווה עבורם לא רק חזון עתידי אלא גם פגיעה ממשית בהווה.
התקנות החדשות מגדירות כי רשות המסים תהיה הגוף המוסמך לאשר תשלום המס. ללא אישור רשמי מהרשות, בעל הנכס לא יוכל לבצע פעולות מהותיות בנכס, לרבות שינוי בעלות או קבלת היתר. בנוסף, השר חתם על נוסח ההודעה הרשמית שתישלח מטעם הרשויות המקומיות אל בעלי הנכסים החייבים. במסגרת יישום המהלך, רשות המסים צפויה להפעיל מערכת דיגיטלית ייעודית באתר האינטרנט שלה, שתאפשר תשלום ישיר של המס והפקת אישורי תשלום. הודעה רשמית על פתיחת המערכת תפורסם בתקופה הקרובה.
- משרד האוצר החליט שלא לתקצב פיצוי לישראלים שנתקעו בחו"ל במהלך "עם כלביא"
- 23 אלף דירות מוזלות עדיין לא יצאו לדרך - המחלוקת חוזרת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השבחנו לך את הנכס - אתה חייב לשלם
מס ההשבחה הפך לאחת הסוגיות השנויות במחלוקת סביב פרויקט המטרו. בעלי נכסים באזורים המוגדרים טוענים כי מדובר בנטל כבד שנכפה עליהם, גם אם אינם מתכוונים למכור את הנכס או ליהנות ישירות מההשבחה. לטענתם, המס פוגע בעיקר באוכלוסיות ותיקות שגרות שנים בסמוך לתוואי המיועד, ושאין להן את היכולת הכלכלית לשלם את החיוב הגבוה.