בורסה: ת"א קטעה 3 ימי עליות; נייס צנחה ב-5.3%
הבורסה התל אביבית חתמה את יום המסחר בירידות שערים תוך שהיא קוטעת רצף של 3 ימי עליות. המסחר שהתנהל במשך מרבית שעות היום בטריטורית השלילית החל בירידות שערים שהתמתנו לקראת צהרי היום, אך עם פתיחת הבורסות בניו יורק החלו המדדים המרכזיים בהדרגה לאבד גובה. מדד התל-טק, לעומת זאת שמר על יציבות כשהוא נתמך ע"י עליות במניות ליפמן, אלרון ואלווריון.
ההשפעה השלילית על המסחר היגיעה היום מכיוונם של שווקי העולם, כאשר אירופה נסחרה לאורך שעות היום בירידות שערים חדות ובורסות וול סטריט שפתחו היום את יום המסחר בירידות שערים. ברקע למסחר העיבו על השווקים האפשרות לניסוי גרעיני נוסף של צפון קוריאה ומחירי הנפט שעלולים לטפס לקראת פגישת ראשי אופ"ק ביום חמישי הקרוב. וכן נתוני מדד המחירים ליצרן והיצור התעשייתי עבור חודש ספטמבר פורסמו לפני שעות המסחר.
מנגד, השוק המקומי קיבל חיזוק נוסף - מדד מנהלי הרכש לחודש ספטמבר 2006. המדד שפורסם ע"י דן אנד ברדסטריט וארגון מנהלי הרכש הצביע על התרחבות משמעותית של המשק היצרני בישראל לשיא של 9 שנים ( מאז תחילת המדידה ).
מדד ת"א 25 ירד ב-0.55% לרמת 866.7 הנקודות, מדד תל אביב 100 השיל 0.5% לרמת 882.06 הנקודות, ומדד הטכנולוגיה - תל טק 15 הוסיף 0.14% לרמת 377.56 הנקודות.
מחזור המסחר היה ער והסתכם ב-1.33 מיליארד שקל - מעל הממוצע היומי.
מט"ח: השקל שמר על יציבות כנגד העיקריים. הדולר היציג נותר ללא שינוי על רמה של 4.265 שקל. האירו עלה קלות ב-0.07% לרמה של 5.3426 שקל.
מניות במרכז
דירקטוריון בנק הפועלים עסוק בימים אלו בהשלמת מכירת קרנות הנאמנות של הבנק. אתמול אישר הדירקטוריון הסכמים עם חברות מקבוצת פריזמה שבשליטת קרן מרקסטון למכירת מרבית פעילות קופות גמל ואת קרנות הנאמנות אשר היו עד כה בניהולו תחת החברות קובץ ולהק. מדובר על היקף מכירת נכסים של כ-14 מיליארד שקל של קובץ, בסכום של כ-455 מיליון שקל, ונכסים של כ-12 מיליארד שקל של פקן, בתמורה לסכום של כ-150 מיליון שקל.
לאחר רכישה מתוקשרת הודיעה אמש חברת וריפון האמריקנית (סימול: PAY) כי היא עומדת להגדיל משמעותית את פעילות ליפמן הישראלית, אותה היא עומדת לרכוש בחודש הבא. ראשי החברה מארה"ב נמצאים בישראל ומנכ"ל החברה אף צפוי להיפגש עם ראש הממשלה, אהוד אולמרט. החברה צפויה לקבל בארץ מעמד של משקיע זר מועדף ולקבל הטבות בהיקף גדול שיכללו פטורים ממס והשתתפות המדינה בשכר העובדים - בעיקר עובדי הייצור. נזכיר, כי בעקבות המיזוג שיושלם בימים הקרובים תימחק ליפמן מהמסחר בבורסה בישראל, ובנאסד"ק. יום המסחר האחרון למניה נקבע על ה-25 באוקטובר.
מניות חברת דיסקונט (דיסקונט א ), נסחרו גם היום על רקע צעדי ההתיעלות קרובים. מנכ"ל בנק דיסקונט, גיורא עופר הודיע אתמול (ב') על ביצוע הערכות מחודשת של המערך העסקי בבנק. במסגרת זו, תמוזג החטיבה המסחרית אל תוך החטיבה העסקית כאשר את המערך כולו ינהל רוני חזקיהו, סמנכ"ל, ראש החטיבה העסקית בדיסקונט. מניות החברה הגיבו אתמול בעליה של 2.5% במסחר בת"א.
חברת דלק נדלן, בניהולו של איליק רוז'נסקי נסחרה על רקע הודעת החברה אתמול, כי היא מרחיבה את נכסיה בצפון אירופה, לאחר שחתמה על הסכם לרכישת רשת של 73 תחנות דלק וחנויות נוחות ברחבי פינלנד תמורת כ-640 מיליון שקל (כ- 120 מיליון יורו לאחר הוצאות עסקה). חלקה של דלק נדל"ן בעסקה, שתתבצע באמצעות חברה בת זרה, יעמוד על 90%.
חברת הדסית ביו, חברה בת של הדסית, חברת היישומים של המרכז הרפואי הדסה, הודיעה היום (ג'), כי חברת טרומבוטק, מחברות הפורטפוליו שלה, פירסמה ממצאים חדשים במוצר אותו היא מפתחת (חלבון קצר - פפטיד) המיועד לטיפול בקרישי דם ובשבץ המוחי הנגרם בעקבותיהם, וכי ממצאים אלו ממחישים את פריצת הדרך הטכנולוגית/מדעית שביצעה החברה בתחום.
אלביט הדמיה המשיכה גם היום לאבד גובה לאור הורדת המלצה שספגה אתמול מהאנליסטים בבית ההשקעות אקסלנס נשואה, מ"קניה" ל"נייטרלי". בשורה התחתונה, ציינו באקסלנס, תמחור מלא של פלאזה סנטרס לאחר עליות חדות במחיר המניה (כ-300% מתחילת 2005) מיצה לדבריהם את הפוטנציאל במניה. באקסלנס אף אמרו היום, כי הם לא מוצאים סיבה להשקעה במניה למעט הנפקת אינסייטק אך זו אינה צפויה בשנה הקרובה,וכי החברה במחירה הנוכחי ופלאזה סנטרס במחיר ההנפקה מיועדות למשקיעים שאינם נרתעים מהפסדים שוטפים ולאוהבי סיכון בלבד.
טראמפ בישראל CHATGPTארה״ב סירבה להפחתת המכסים: שיעור המכס על יבוא סחורות מישראל יהיה 15%
לאחר מו"מ של מספר חודשים של משרד הכלכלה מול משרד הסחר האמריקאי, במטרה להוריד את המכס מרמה של 17% לשיעור של 10%, הושגה הפחתה מוגבלת בלבד; ארה״ב הודיעה כי תעמיד את שיעור המכס על יבוא סחורות מישראל על 15%; גורמים מוסרים כי טראמפ מחזיק בקלף של 10% והפחתה מלאה של המכסים, כמנוף במו"מ להסכמים אזוריים
ממשל טראמפ הודיע כי שיעור המכס הכללי שיוטל על יצוא סחורות מישראל לארה״ב יעמוד על 15%, נמוך מהרמה של 17% שנקבעה בתחילה אך גבוה מהיעד המרכזי שאליו כיוונה ישראל, מכס מינימלי של 10%. ההחלטה התקבלה לאחר חודשים של מגעים אינטנסיביים בין נציגי משרד הכלכלה והתעשייה
לבין משרד הסחר האמריקאי, ונחשבת בירושלים לפשרה חלקית בלבד, שאמנם כוללת הקלות משמעותיות ברמת המוצרים, אך אינה מספקת מענה מלא לחשש מפגיעה מתמשכת ביצוא הישראלי.
ההחלטה צפויה לקבל תוקף רשמי עם פרסום הודעת משרד הסחר האמריקאי עד סוף החודש, כחלק מהשלמת
מערך הסכמי המכסים המעודכנים של ארה״ב עם שותפות סחר נוספות. מדובר במהלך רחב יותר שמוביל ממשל טראמפ, שמטרתו לעדכן את מדיניות הסחר האמריקאית ולצמצם גירעונות מסחריים, גם מול מדינות ידידותיות.
מו״מ ממושך והישג חלקי בלבד
במהלך המגעים ביקשה
ישראל להוריד את תקרת המכס הכללית מ-17% ל-10%, רמה שנקבעה על ידי ארה״ב עבור מספר מדינות אחרות. המשלחת הישראלית, שכללה בכירים ממשרד הכלכלה והנספחים המסחריים בארה״ב, הדגישה את מעמדה הייחודי של ישראל כמדינה בעלת הסכם סחר חופשי מלא עם ארה״ב מזה עשרות שנים, ואת
תרומתה של התעשייה הישראלית לשרשראות אספקה אסטרטגיות עבור המשק האמריקאי.
למרות זאת, וושינגטון עמדה על כך ששיעור של 15% יהיה הרף התחתון במסגרת מדיניות המכסים החדשה, החלה על מדינות בעלות מאזן סחר שלילי מול ארה״ב. גורמים כלכליים בישראל ציינו כי הנשיא
טראמפ אינו מוכן בשלב זה לרדת מתחת לרמה זו, מתוך רצון לשמור על אחידות מדיניות ולהותיר לעצמו מרחב תמרון להסכמים עתידיים.
- הכטב"מים הכי טובים: ארה"ב מאבדת גובה וסין סוגרת פערים
- מי שולט בשוק הגז העולמי - קטאר פותחת פער מול ארה"ב
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פטורים רחבים ומאות מוצרים ללא מכס
לצד האכזבה מהשיעור הכללי, ההסכם המתגבש כולל שורה ארוכה של פטורים והקלות סקטוריאליות. לפי גורמים המעורים בפרטים, מאות מוצרים ישראליים צפויים ליהנות מפטור מלא ממכס, בהם רכיבים לתעשיות התעופה והרכב, שבבים, תרופות גנריות, וקטגוריות נרחבות בתחומי הכימיה, המתכות, המזון והתוספים הרפואיים.
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףהממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים
התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף
הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.
בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.
הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים
עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.
התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.
- שיא- 361,255 נוסעים ברכבת ביום חמישי האחרון
- בעלות של 35 מיליון שקלים: מסוף אוטובוסים חדש יחובר לכביש 412
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.
