חברת נמלי ישראל: ב-2007 יושקעו 620 מ' ש' בנמלי הים

מחברת נמלי ישראל נמסר עוד, כי בנוסף על ההשקעות בפיתוח, יושקעו במהלך השנה הבאה כ-55 מיליון בתחזוקת תשתיות בנמלים
אסף מליחי |

בשנת 2007 יושקעו 630 מיליון שקל בפיתוח נמלי הים של ישראל, בשורה של פרויקטים שבמרכזם פרויקטי התשתית הגדולים פרויקט הכרמל שלב א' ו"נמל איתן" (פרויקט היובל). כך עולה מהצעת תקציב הפיתוח שגיבשה חברת נמלי ישראל לשנה הבאה, ואושרה ע"י דירקטוריון החברה בישיבתו האחרונה.

תקציב הפיתוח לשנת 2007, שהינו חלק מתוכנית פיתוח רב שנתית בהיקף כולל של כ-5.4 מיליארד שקל יעמוד על כ-126 מיליון שקל והוא מהווה למעשה השלמה לתקציבי הפיתוח שאושרו עד כה. הצעת תקציב הפיתוח תוגש בימים הקרובים לאישור שרי התחבורה והאוצר.

שלמה ברימן, מ"מ מנכ"ל חברת נמלי ישראל מסר שכ-320 מיליון שקל, כמחצית מההוצאה התזרימית המתוכננת לפיתוח בשנה הבאה, נועדו לפרויקטי התשתית הגדולים- פרויקט הכרמל שלב א' הנמצא בעיצומו והשלמת "נמל איתן" (פרויקט היובל).

כמו כן, יושקעו 210 מיליון שקל בשורה של פרויקטים נוספים לפיתוח תשתיות נמליות, שדרוג טכנולוגי, שדרוג מערך האבטחה בנמלי חיפה, אשדוד ואילת וכן בקידום תכנון פיתוח עתידי ותכנון סטטוטורי. בנוסף יושקעו 100 מיליון שקל ברכש מקרקעין ובפיתוח שטחים החיוניים לתפעול ופיתוח נמלי הים.

ברימן הוסיף, כי "תוכניות הפיתוח שמקדמת החברה נועדו לתת מענה לצרכי המשק והן חיוניות לשיפור רמת השירות לציבור העוסקים בסחר חוץ ולמשתמשים בהובלה ימית. הפיתוח המואץ יאפשר לנמלי הים של ישראל לעמוד באתגרים הגדולים נוכח התעצמות הסחר הגלובלי והאזורי".

בין פרויקטי הפיתוח ההמשכיים הבולטים שיבוצעו השנה: בנמל חיפה- הרחבת מסוף המכולות המזרחי, עבודות להשלמת מתחם קישון מזרח, הכשרת שטחים לאחסון מכולות בעורף הנמל, חיזוק והעמקת מסוף הכימיקלים ועוד. פרויקטים חדשים שנוספו בהצעת התקציב בנמל אשדוד - שדרוג רציף המכולות הקיים (רציף 7 ), ביצוע שינויים במערך התנועה בעורף נמל אשדוד והקמת חניון למשאיות בעורף הנמל .

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

מייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיותמייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל

מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו

רן קידר |
נושאים בכתבה ריאנאייר

למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו". 

ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים. 

עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל. 

במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת. 

אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".