מכה להסתדרות: עריית יהוד פורשת ממרכז השלטון המקומי

זאת, בעקבות פסיקה תקדימית של בית הדין לעבודה. עו"ד שחר בן עמי: "מדובר בתקדים חשוב שיאפשר לרשויות להשתחרר מכבלי ההסתדרות תוך יצירת מערך יחסי עבודה ספציפיים בנפרד
אסף מליחי |

עיריית יהוד מנהלת מזה זמן תוכנית הבראה. ההסתדרות המעו"ף (הסתדרות הפקידים בישראל) הערימה קשיים ותקעה מקלות בגלגלי התוכנית.

לפני כמה חודשים הכריזה הסתדרות המעו"ף על סכסוך קיבוצי ועתרה כנגד עיריית יהוד-נווה מונוסון, בכדי לחייב את העירייה לפעול בהתאם להוראות חוקת העבודה ולעצור את יישום תוכנית ההבראה. בנוסף דרשה ההסתדרות מהעירייה להצהיר כי הודעתה בדבר פרישתה ו/או אי חברותה במרכז לשלטון מקומי, נעשתה בחוסר תום לב ועל מנת להתחמק מהתחייבויות עפ"י הסכמים קיבוציים.

עיריית יהוד-נווה מונוסון באמצעות עו"ד שחר בן עמי עתרה כנגד החלטת ההסתדרות. בית הדין לעבודה הכיר בזכותה של עיריית יהוד לפרוש ממרכז השלטון המקומי וכי הודעתה בדבר עזיבתה את המרכז השלטון המקומי היא לגיטימית ונעשתה בתום לב.

מהמרכז לשלטון מקומי שלטעם בית הדין, נעשתה בתום לב. עוד קבע בית הדין כי עיריית יהוד-נווה מונסון, כרשות מאוחדת, אינה מחויבת לנהוג לפי חוקת העבודה, הן כיוון שלא הייתה חברה במרכז השלטון המקומי כאישיות משפטית נפרדת לאחר תקופת המעבר והן לאור הודעת ההשתחררות שלה

בית הדין לא קיבל את עמדת ההסתדרות, לפיה עיריית יהוד-נווה מונוסון המשיכה ליהנות מפעילות המרכז לשלטון מקומי ולכן אינה יכולה לטעון לאי חברות בו, כיוון שפסק הבוררות והוועדות הפריטטיות נגעו לעובדי עיריית יהוד ו/או לעובדי עיריית נווה מונסון ונגעו רק לתקופת המעבר כמשמעותה בחוק האיחוד ולכן עיריית יהוד-נווה מונסון לא נהנתה משירותי המרכז לשלטון מקומי.

עוד נקבע בפס"ד חד משמעית, כי בהתאם להלכה הפסוקה שנקבעה בפס"ד לכיש קריית גת בנוגע למעמדה המשפטי של חוקת העבודה, ומכיוון שעיריית יהוד-נווה מונוסון הינה אישיות משפטית נפרדת וחדשה בכל הנוגע לענייני עובדים, עיריית יהוד-נווה מונסון אינה מחויבת לערב את ההסתדרות בכל צעד וצעד בכל הנוגע לפיטורי עובדים ו/או שינוי תנאי העסקת עובדים.

עו"ד שחר בן עמי: "מדובר בתקדים חשוב ביותר שיאפשר לרשויות המקומיות להשתחרר מכבלי ההסתדרות תוך יצירת מערך יחסי עבודה ספציפיים בנפרד. אני מקווה שפריצת הדרך זו תביא עוד רשויות מקומיות לפעול בדרכים יצירתיות בכדי להיאבק למען זכויותיהן".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףמשה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסף

הממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים

התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף

ליאור דנקנר |

הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.

בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.


הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים

עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.

התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.

המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.