ההוצאה למו"פ אזרחי ב- 2005 עלתה ל-4.7% מהתמ"ג

לעומת 4.4% בשנת 2004. עלייה של 11%, במחירים קבועים, בהוצאה למו"פ במגזר העסקי ב-2005. 76% מההוצאה הופנו למחקר ופיתוח שבוצע במגזר העסקי.
אסף מליחי |

ההוצאה הלאומית למחקר ופיתוח אזרחי, במחירים שוטפים, הסתכמה בשנת 2005 ב-27.4 מיליארד שקל. חלקה בתמ"ג עלה ב-2005 ל-4.7%, לעומת 4.4% בשנת 2004. על פי אומדנים ראשונים עלתה ההוצאה הלאומית למחקר ופיתוח אזרחי, במחירים קבועים, ב-8.3% בשנת 2005, לאחר עלייה של 1.1% בשנת 2004, ולעומת ירידה של כ-6% בשנת 2003. התפתחות זאת משקפת עלייה של 10.9%, במחירים קבועים, בהוצאות למו"פ במגזר העסקי ב-2005, לאחר עלייה של 2.3% ב-2004, וירידה של כ-8% בשנת 2003. על כך נמסר מהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

העלייה בהוצאה למו"פ במגזר העסקי (הכולל ענפי תעשייה, שירותי תוכנה וחברות מו"פ) ב-2005, משקפת בעיקר עלייה של 14% בענפי התעשייה ו-10% בחברות המו"פ. בשירותי התוכנה הייתה עלייה של 8%, בהמשך לעלייה של 6% בשנת 2004.

עלייה בהוצאה למו"פ בשנת 2005 הייתה גם במגזר הממשלתי ובמגזר המוסדות ללא כוונת רווח. במגזר הממשלתי עלתה ההוצאה למו"פ ב-2005 ב-1%, לאחר ירידה של 5% ב-2004, ובמגזר המוסדות ללא כוונת רווח הייתה עלייה של 3%, לאחר ירידה של 1% בשנת 2004.

לעומת זאת, במוסדות להשכלה גבוהה ההוצאה למו"פ ירדה בשנת 2005 ב-1%, בהמשך לירידה של 2% ב-2004.

הוצאה למו"פ אזרחי שבוצע במגזר העסקי, הגיעה בשנת 2005 ל-20.8 מיליארד שקל (במחירים שוטפים), שהם 76% מכלל ההוצאה הלאומית למחקר ופיתוח אזרחי. היתר - הוצאה למו"פ שבוצע באוניברסיטאות (15%), בממשלה (5%) ובמלכ"רים אחרים (4%).

הוצאות הממשלה למו"פ אזרחי הסתכמו בשנת 2005 ב-4.2 מיליארד שקל. הוצאות אלה כוללות ביצוע מחקרים, הזמנת מחקרים מגורמים אחרים, והעברות למימון מו"פ שבוצע על ידי סקטורים אחרים לרבות הוועדה לתכנון ולתקצוב האוניברסיטאות. עיקר הוצאות המו"פ היו במשרד התעשייה, המסחר והתעסוקה, חלקו של משרד זה הגיע ל-66% מסך הוצאות משרדי הממשלה למו"פ בשנת 2005. הוצאות משרד התמ"ת למחקר ופיתוח, במחירים שוטפים, ירדו בשנת 2005 ב-8%, בהמשך לירידה של 22% בשנת 2004.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה