18% קיטון ברווחיות החברות הממשלתיות ב-2005
הבוקר הגיש מנהל רשות החברות הממשלתיות, איל גבאי, לשר האוצר, אברהם הירשזון, את עיקרי הדו"ח השנתי על החברות הממשלתית ופעילות ההפרטה והשינויים המבניים בשנת 2005 ובחמשת החודשים הראשונים של שנת 2006.
בדו"ח נכלל מידע על 94 חברות ממשלתיות, חברות בנות ממשלתיות, חברות מעורבות (בהן למדינה אחזקות מהותיות), עסקיות ולא עסקיות. המידע מבוסס על הדו"חות הכספיים של החברות. מנהל רשות החברות ממשלתיות אמר כי: "הדו"ח הוא נדבך נוסף בתהליך להגברת השקיפות של נתוני החברות הממשלתיות, ומימצאיו מצביעים על ההצלחה של מהלכי ההפרטות והשינויים המבניים, שבוצעו על-ידי רשות החברות הממשלתיות בשנים האחרונות."
המגמה העיקרית הבולטת לאורך זמן במצבת החברות והרכבן, הוא צמצום מספר החברות והפחתת שיעורי האחזקה של המדינה בחברות. מגמה זו היא תוצאת יישום מדיניות ההפרטה של הממשלה ותוספת חברות כתוצאה מהפיכתן של יחידות סמך ממשלתיות ורשויות סטאטוטוריות לחברות ממשלתיות. הכל, תוך ביצוע שינויים מבניים וייעול מערך הבקרה, שמטרתם שיפור השירות לציבור, הגברת התחרות בפעילויות בעלות מאפיינים מונופוליסטיים, קידום הפרטת חברות והגשמת יעדים ממלכתיים אחרים. במקביל הודקו הבקרות החיצוניות והפנימיות בחברות, והוגברה השקיפות ונכונות הדיווחים של החברות.
נתונים עיקריים
בשנת 2005 נוצר קיטון ברווחיות של כלל החברות הממשלתיות והמעורבות העסקיות, מרווח של כ-3.93 מיליארד שקל בשנת 2004 לרווח של 3.32 מיליארד דולר בשנת 2005 (קיטון בתשואה להון מתשואה של 12% לתשואה של 8.4%).
חלקה של המדינה בסך רווח החברות הממשלתיות והמעורבות העסקיות, הסתכם בשנת 2005 בכ-2.23 מיליארד שקל לעומת כ- 3.27 מיליארד שקל בשנת 2004 (קיטון בתשואה להון מתשואה של 11.6% בשנת 2004 לתשואה של 6.6% בשנת 2005).
הקיטון ברווח הנקי בשנת 2005 בכלל החברות הוא כ-610 מיליון שקל ובחלקה של המדינה ברווח, הקיטון הוא 1.04 מיליארד שקל. אולם, על מנת לבחון את המגמה, יש לנטרל השפעה מהותית מצטברת לתחילת שנת 2004 (שנכללה ברווחי שנת 2004 האמורים) של שינוי בכללי החשבונאות. השינוי מתבטא בסך כ-1.16 מיליארד שקל בחברת החשמל כתוצאה מיישום העקרונות לפריסת רווחים (הפסדים) אקטואריים בהתאם לתקן בינלאומי 19 (IAS19) – "הטבות למועסקים". בנטרול השינוי האמור חל גידול ברווח הנקי של כלל החברות בשנת 2005 בסך של כ-550 מיליון שקל, והתשואה להון בשנת 2004 הייתה 7.8% (דומה בקירוב לזו שבשנת 2005) .
במחזור ההכנסות של החברות הממשלתיות העסקיות חל בשנת 2005 גידול יחסית לשנת 2004 בשיעור של כ-26%. משקל הכנסות החברות המעורבות ביחס להכנסות החברות הממשלתיות גדל על פני השנים, כתוצאה מהפיכת חברות ממשלתיות למעורבות במסגרת מהלכי ההפרטה (אל-על ובזק). כתוצאה מכך, משקל ההכנסות היה כ-34% בשנת 2005 לעומת משקל ההכנסות בשנת 2002 שהיה כ-16%.
בהיקף ההשקעות של החברות הממשלתיות העסקיות חל בשנת 2005 גידול יחסית לשנת 2004 בשיעור של 7.2%. עיקר ההשקעות בוצעו בענפי התשתיות של המשק: חשמל, מים, תחבורה, דלק ותעשיות ביטחוניות.
משקל החברות הממשלתיות העסקיות בתוצר המקומי הגולמי (תמ"ג), היה כ-2.1% בשנת 2005 לעומת כ-2% בשנת 2004, כ-2.4% בשנת 2003 וכ-2.6% בשנת 2002.
משקל המועסקים בחברות הממשלתיות העסקיות מסך המועסקים במשק היה כ-1.8% בשנת 2005, כ-1.7% בשנת 2004, כ-1.9% בשנת 2003 וכ-2.4% בשנת 2002. משקל הייצוא של החברות הממשלתיות מסך הייצוא במשק היה כ- 8% בשנת 2005. במהלך השנים 2004 ו-2003 היה המשקל דומה, וכ-8.4% בשנת 2002.
קיטון זה בנתח החברות הממשלתיות במשק משקף בעיקרו את מדיניות ההפרטה של הממשלה ויישומו ע"י רשות החברות הממשלתיות בפרט ומשרד האוצר בכלל.
עסקאות ההפרטה והשינויים המבניים העיקריים ב-2005 ובחמשת החודשים הראשונים של שנת 2006:
בזק - במהלך אוקטובר 2005 מכרה המדינה לקבוצת אייפקס-סבן-ארקין, קבוצת משקיעים חדשה מחו"ל, 30% מהון מניות החברה בתמורה ל-4.246 מיליארד שקל בתוספת אופציה לרכישת 10.66% נוספים.
בתי זיקוק לנפט - במהלך דצמבר 2004 התקבלה החלטת ועדת השרים לענייני הפרטה על פיצול והפרטת בתי זיקוק לנפט ("בז"ן"). בחודש ינואר 2006 הוקמה לצורך הפיצול וההפרטה, חברת בתי זיקוק לנפט אשדוד ("בז"א") ונקבעו הכללים למכירת מניות הממשלה בבז"ן ובבז"א. בחודש פברואר 2006 העבירה החברה לישראל את מלוא מניותיה בבז"ן (26%) לידי מדינת ישראל וחדלה להיות בעל מניות בבז"ן.
בסוף חודש יולי התקבלו הצעות המחיר לרכישת בז"א. ההצעה הגבוהה ביותר היתה של חברת פז בסכום של 3.5 מיליארד שקל.
חברות הנמלים – בחודש פברואר 2005 פורקה רשות הנמלים והעובדים, הנכסים וההתחייבויות הועברו לארבע חברות ממשלתיות: נמלי ישראל פיתוח ונכסים, חברת נמל חיפה, נמל אשדוד ונמל אילת.
דואר ישראל - בסוף שנת 2005 גובשו הסכמים ומהלכי חקיקה להפיכת רשות הדואר לחברה ממשלתית. לצורך ביצוע המהלך האמור ובהתאם לכך, החל מיום 1 במרץ 2006 הפכה רשות הדואר לחברת דואר ישראל ובנק הדואר הפך לחברת בנק הדואר - חברת בת בבעלות מלאה של חברת דואר ישראל.
חברת החשמל - בהתאם להחלטת הממשלה, מיום 25.3.2003, פעלה הרשות ליישום הרפורמה בחברת החשמל. בתחילת 2006 סיכמו משרד האוצר ומשרד התשתיות הלאומיות על מבנה היעד למשק החשמל המבוסס בעיקרו על המלצות חברת הייעוץ הבינלאומית KPMG. כן בוצע תיקון חקיקה אשר דוחה את הרפורמה ופיצול החברות עד ליום 31 במרץ 2007. בימים אלו מתקיימים מגעים אינטנסיביים עם החברה וועד העובדים בנוגע ליישום השינוי המבני.
מע"צ - החברה הלאומית לדרכים בישראל - במהלך 2005 הועברה עיקר הפעילות של יחידת הסמך לחברה הלאומית לדרכים ונחתמו ההסכמים המסדירים את העברת העובדים, הפעילויות והנכסים לחברת מע"צ. המבנה הארגוני החדש מבטא את מהות החברה כחברה מנהלת אשר נועדה לעסוק בתכנון, פיתוח ואחזקה של דרכים בינעירוניות.
התעשייה הצבאית – ועדת שרים לענייני הפרטה קיבלה החלטה ביום 28.8.05 על הפרטת החברה. במסגרת החלטת ועדת השרים, הוחלט כי תיערך בדיקה של מתעניינים פוטנציאליים לבחינת הצורך בקיום הליך תחרותי. מתוצאות הבדיקה עולה כי קיימים גופים ותאגידים בינלאומיים וישראליים לרבות בעלי רקע בתעשיות הביטחוניות, המתעניינים בחברה. החברה נמצאת כיום בצומת דרכים: ביצוע מהלכי ההפרטה והשינויים המבניים עליהם החליטה הממשלה או שמירה על המצב הקיים ובכך לשמר את המצב הקשה ואולי אף להחריפו. עד למועד זה לא אושרו הדוחות הכספיים של החברה משנת 2003 וטרם סוכמו ההסכמים (בעיקר עם עובדי החברה), אשר נועדו לאפשר את הפרטתה כעסק חי.