פורסטר: שירות התשלומים של גוגל לא מתחרה ב-pay pal
שירות התשלומים החדש של גוגל אשר הוכרז לאחרונה, Google Checkout, לא נועד ליצור מנוע תשלומים אשר יתחרה ישירות וראש בראש במנוע התשלומים הפופולארי PayPal, של Ebay, כי אם לפתור בעיה בסיסית ומהותית אשר מטרידה את ראשי גוגל - כיצד להגדיל את מחזור ההכנסות ממכירת מודעות פרסום. הבעיה גדולה במיוחד בתחום הקמעונות, בו ההוצאות בתחום החיפוש מתחילות להתיישר ומפסיקות לצמוח", כך אומרת חברת המחקר והייעוץ הבינלאומית פורסטר ריסרץ', במחקר חדש שפורסם בימים האחרונים.
"הצלחתה הגדולה ביותר של גוגל מהווה גם את הבעיה הגדולה ביותר שלה - תמיכה בהמשך הגידול בהכנסות ממודעות הפרסום", אומרת שרלין לי, אנליסטית בכירה בפורסטר. "המפרסמים הגדולים, במיוחד בתחום הקמעונות, גילו שמודעות הפרסום בגוגל - אלה המבוססות על חיפושים שמבצעים המשתמשים - הן מאוד רווחיות. לפיכך, המשווקים מוכנים לשלם סכומי עתק בשביל צירופי מלים היוצרים חיפושים אטרקטיביים". דוגמה שנותנת לי, לצירוף אטרקטיבי כזה, הוא חיפוש מצלמה דיגיטלית מתוצרת יצרן מסוים, כגון צירוף המלים "Canon digital camera".
מה יכולה לעשות גוגל, כדי לתמוך בהמשך גידול ההכנסות מפרסום?
שירות התשלומים החדש של גוגל נועד בעיקר לצורך תמיכה בהמשך גידול ההכנסות מפרסום. 88% מכלל הצרכנים המבצעים רכישות מקוונות, דיווחו שהם נטשו עגלת קניות מקוונת, לאחר ש"מילאו" אתה ברכישות.
המשווקים מוכנים לשלם סכומים יפים ולעשות כמעט כל דבר, כדי לסייע ללקוחות לסיים את תהליך הרכישה. מנוע התשלומים החדש של גוגל מאחסן מידע אודות חיובים, כתובות למשלוח וכן מידע אודות כרטיסי אשראי, ומקל על ביצוע הליכי סיום הרכישה.
הגדלת אחוז העסקאות המבוצעות יתבטא בכך שהמשווקים יוכלו להשקיע יותר כסף בפרסום ובשיווק – לדוגמה, באמצעות מודעות מלים בגוגל - דבר שיגדיל עוד יותר את מכירותיהם.
נתון גלוי וידוע נוסף הוא שצרכנים רבים כלל אינם מבצעים רכישות באינטרנט, בגלל חששותיהם בנוגע לאבטחת מידע, שכן הם חוששים שמא המשווקים עצמם, או האקרים שישתלטו על נתוני כרטיס האשראי שלהם, וינצלו לרעה מידע זה.
באמצעות ניהול כל המידע האישי והתשלומים באמצעות גוגל, סבורה חברת הענק שהיא תצליח להפחית את חששות הצרכנים, בנוגע לניצול לרעה של כרטיסי האשראי שלהם. פרסומאים המשתמשים בשירותי מודעות המלים של גוגל יקבלו מעין "תו הכשר" מטעם גוגל, אשר יופיע בתוך מודעת המלים המתפרסמת.
בגוגל מקווים כי הצרכנים ילמדו לזהות סימן זה, כאינדיקציה למקום בו ניתן לבצע רכישה בצורה בטוחה. מי שירוויחו בעיקר מתו הכשר זה הם משווקים קטנים, שהם פחות מוכרים ומבוססים.
כדי לעודד הצטרפות לשירות התשלומים החדש, כבר פורסם, כי העמלות שתגבה גוגל עומדות להיות בין הנמוכות ביותר בתעשייה. אולם, בנוסף לתעריפים הזולים, המפרסמים בגוגל גם יקבלו הטבות נוספות, אשר מצטברות להנחה אפקטיבית בשיעור של 20% על רכישות הפרסום שלהם. בגוגל מקווים שהמשווקים ישקיעו את החסכונות הללו ברכישת מודעות חיפוש נוספות.
"באמצעות קשירת מנגנון התשלום החדש אל מנוע החיפוש, יוצרת גוגל תמריץ משמעותי ביותר למשווקים אשר מפרסמים אצלה, להצטרף למנוע התשלומים. אימוץ מנוע התשלומים החדש בידי המשווקים הוא חיוני - בעוד משווקים קטנים מהווים את קהל המטרה הטבעי אשר יצטרף לשירות החדש, הרי אין לפסול את הצטרפותם של המשווקים הגדולים יותר. בעוד חלק מהמשווקים לא יתלהבו 'למסור' לגוגל את הטיפול בקשרי הלקוחות שלהם, הרי בסופו של דבר הם ינסו ויעבדו עם כל שירות, אשר יניב להם תוצאות טובות יותר במכירות", אומרת לי.
אולם, לי מציינת, כי גוגל עתידה להיתקל בבעיית אמינות מול הצרכנים. "שירות הדואר Gmail סורק את תוכן האימייל של המשתמש, כדי להציע לו מודעות פרסום. שירות החיפוש האישי של גוגל שומר מעקב אחר כל החיפושים שביצע המשתמש. כעת, גוגל רוצה לשכנע את המשתמשים למסור לה את כל פרטיהם האישיים ואת פרטי כרטיס האשראי שלהם, כדי שהיא תשמור אותם על השרתים שלה. באיזו נקודת זמן יתחילו המשתמשים לחוש תחושת אי נעימות שגוגל יודעת יותר מדי פרטים אודותיהם, שואלת לי.

שירות התעסוקה: יותר משכילים ובעלי מיומנויות הפכו לדורשי עבודה
ניתוח נתוני השנים האחרונות מראה כי דורשי העבודה לא מגיעים רק מהשכבות המוחלשות אלא ישנם יותר משכילים, בעלי משלחי יד אקדמאיים ומאשכולות גבוהים שמחפשים עבודה
הבוקר מפרסם שירות התעסוקה את דופק שוק העבודה המסכם את התנועות שנרשמו בשוק העבודה הישראלי במהלך חודש נובמבר, כאשר עולה מהם כי מספר דורשי העבודה שנרשמו, דומה למספר דורשי העבודה בשגרה שקדמה למתקפת ה-7 באוקטובר ופרוץ מלחמת חרבות ברזל. עם זאת, גם אם נדמה כי השוק התאושש לגמרי מהשפעות המלחמה, עיון בתמהיל דורשי העבודה מלמד על עקבותיה. כך, למשל, עלה שיעורם של היהודים שאינם חרדים בקרב דורשי העבודה בהשוואה לשיעורם קודם למלחמה. מגמות אלו ואחרות משקפות את השפעת המלחמה על הרכבה האנושי של מצבת דורשי העבודה. נתון בולט נוסף הוא עלייה בשיעור דורשי העבודה מאשכולות חברתיים-כלכליים גבוהים, 8 עד 10, לעומת ירידה בשיעור דורשי העבודה מהשכבות המוחלשות, אשכולות 1-3. הנתון עולה ממבט על התפלגות דורשי העבודה מחודש נובמבר 2022, המלמדת על הצטרפותם של עוד ועוד דורשי עבודה בעלי מיומנויות גבוהות.
מנהלים עסקיים לעומת פועלים בתעשייה
לפי נתוני לשכת התעסוקה נראה כי תמהיל דורשי העבודה השתנה באופן משמעותי, כאשר ישנם יותר אקדמאים ומנהלים ופחות עובדים בלתי מקצועיים. כך, שאף שבמספר הכולל ניכר דמיון בין חודשי נובמבר בזמני שגרה לנובמבר השנה, נראה כי השפעת המלחמה ובכלל השפעת השנים האחרונות ניכרת בתמהיל דורשי העבודה.
מספר דורשי העבודה שהם מפתחי תכנה ומנתחי יישומים הוכפל בכפי 2.5 ממספרם בנובמבר 2019, זה שקדם למשברי השנים האחרונות- מכ-3.3 אלף ב-2019 לכ-8,000 השנה, ושיעורם עלה מ-2.3% ב-2019 לכ-6.3% השנה. בדומה, נרשמה עלייה משמעותית בשיעור המנהלים מקרב דורשי העבודה ובמספרם- מ-17.3 אלף ב-2019 לכדי 22.8 אלף (מ-12.2% ל-18%) השנה. העלייה ניכרת יותר בקרב מנהלים בתחום השירותים העסקיים והמנהלים האדמינסטרטיביים, מ-6.2 אלף ב-2019 ל-9.6 אלף (מ-4.4% ל-7.6%) השנה. מגמה הפוכה נרשמה בקרב בעלי משלחי יד מרוויחי שכר נמוך.כך למשל, ירד מספר דורשי העבודה שהם עובדי ניקיון ועוזרים בבתים פרטיים, בתי מלון ומשרד מכ-9.8 אלף ב-2019 לכדי 6.1 אלף ( מ-6.9% ל-4.8% השנה). בדומה, ירד מספר דורשי העבודה שהם פועלים בלתי מקצועיים בתעשייה מ-5.7 אלף ל-3.8 אלף (מ-4% ל-3%) השנה.

- OECD: בישראל יש כישרון גדול והשכלה גבוהה שלא מיתרגמים לשכר גבוה
- מובטלים? כבר לא צריך להגיש גם טופס לביטוח לאומי וגם ללשכת התעסוקה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יותר אבטלה בערים חרדיות וערביות
כבמרבית חודשי השנים האחרונות, גם בנובמבר 2025 הובילו את הרשימה אום אל פחם ורהט (6.1% ו-5.8%, בהתאמה), רהט ואום אל פחם (שיעור זהה של 5.7%), שאחריהן עכו (4.9%) ועפולה (4.6%), כערים הגדולות שבהן יש מספר הרבה דיותר של דורשי עבודה. עפולה היא העיר היהודית בעלת שיעור דורשי העבודה הגבוה ביותר. ככלל, גם החודש הערים עם שיעור דורשי העבודה הגבוהים ביותר הן פריפריאליות, חרדיות או ערביות, כשמנגד השיעורים הנמוכים ביותר נרשמו גם החודש בערים החזקות יותר כרעננה, כפר סבא ורמת השרון. בהשוואה לחודש שקדם, במרבית הערים נרשמה עלייה, אשר עמדה בממוצע על 2.9% - הבולטות ביותר נרשמו בראש פינה (17.8%), קריית גת (9.8%), ובאום אל פחם ורמלה (7.8%, כל אחת). מנגד, בחלק מהערים נרשמה ירידה, כאשר לרוב דובר בערים חזקות מהמרכז.
עובדים בתעשיית הביו מד קרדיט: גרוקהאבסורד של תקציב 2026: האחות תשלם יותר, המנהל יקבל הטבה - כך נראית מדיניות מיסוי עקומה
הציבור חיכה לבשורה כלכלית, אבל הממשלה הציעה "פלסטר קוסמטי" שפוגע בעובדים - הפחתת שכר כפויה למגזר הציבורי במקביל להעלאת שכר לבעלי משכורות גבוהות
בעוד הציבור הישראלי ממתין לבשורה כלכלית לקראת שנת התקציב הבאה, הממשלה הניחה על השולחן במסגרת חוק ההסדרים ל-2026 הצעת חוק ל"ריווח מדרגות המס". על פניו, כותרת מפתה - מי לא רוצה לשלם פחות מס? אבל הפרטים חושפים תמונה מטרידה: הצעד הזה אינו תרופה לחוליי המשק, אלא פלסטר קוסמטי שמסתיר שבר עמוק.
בעוד הציבור הישראלי ממתין לבשורה כלכלית לקראת שנת התקציב הבאה, הממשלה הניחה על השולחן במסגרת חוק ההסדרים ל-2026 הצעת חוק ל"ריווח מדרגות המס". על פניו, כותרת מפתה - מי לא רוצה לשלם פחות מס? אבל הפרטים חושפים תמונה מטרידה: הצעד הזה אינו תרופה לחוליי המשק, אלא פלסטר קוסמטי שמסתיר שבר עמוק.
כשבוחנים את הדוחות של רשות המיסים וה-OECD שפורסמו בחודש החולף, ניתן לראות שמערכת המיסוי הישראלית סובלת מעיוות יסודי: היא מכבידה על האדם העובד, אך נוהגת בכפפות של משי בבעלי ההון.
כשבוחנים את הדוחות של רשות המיסים וה-OECD שפורסמו בחודש החולף, ניתן לראות שמערכת המיסוי הישראלית סובלת מעיוות יסודי: היא מכבידה על האדם העובד, אך נוהגת בכפפות של משי בבעלי ההון.
- המנהלים שלכם כבר לא צריכים אתכם - "כולם ניתנים להחלפה": השינוי הגדול בשוק העבודה
- מספר המשרות הפנויות בארה״ב נותר גבוה - אך שוק העבודה מאותת על האטה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הדוח האחרון של רשות המיסים הוא כתב אישום כלכלי נגד השיטה. הוא מראה כיצד עקרון הפרוגרסיביות – ההנחה שמי שיש לו יותר משלם יותר – קורס בקצה הפירמידה. בעוד שמעמד הביניים והשכירים הבכירים משלמים מס אפקטיבי של כ-30%, דווקא המאיון העליון נהנה משיעור מס מופחת של כ-26.5% בלבד.
