פורסטר: שירות התשלומים של גוגל לא מתחרה ב-pay pal

לטענת חברת המחקר, השירות נועד לתמוך בהמשך גידול עסקי החיפוש של החברה ותמיכה בהמשך גידול ההכנסות מפרסום
אסף מליחי |

שירות התשלומים החדש של גוגל אשר הוכרז לאחרונה, Google Checkout, לא נועד ליצור מנוע תשלומים אשר יתחרה ישירות וראש בראש במנוע התשלומים הפופולארי PayPal, של Ebay, כי אם לפתור בעיה בסיסית ומהותית אשר מטרידה את ראשי גוגל - כיצד להגדיל את מחזור ההכנסות ממכירת מודעות פרסום. הבעיה גדולה במיוחד בתחום הקמעונות, בו ההוצאות בתחום החיפוש מתחילות להתיישר ומפסיקות לצמוח", כך אומרת חברת המחקר והייעוץ הבינלאומית פורסטר ריסרץ', במחקר חדש שפורסם בימים האחרונים.

"הצלחתה הגדולה ביותר של גוגל מהווה גם את הבעיה הגדולה ביותר שלה - תמיכה בהמשך הגידול בהכנסות ממודעות הפרסום", אומרת שרלין לי, אנליסטית בכירה בפורסטר. "המפרסמים הגדולים, במיוחד בתחום הקמעונות, גילו שמודעות הפרסום בגוגל - אלה המבוססות על חיפושים שמבצעים המשתמשים - הן מאוד רווחיות. לפיכך, המשווקים מוכנים לשלם סכומי עתק בשביל צירופי מלים היוצרים חיפושים אטרקטיביים". דוגמה שנותנת לי, לצירוף אטרקטיבי כזה, הוא חיפוש מצלמה דיגיטלית מתוצרת יצרן מסוים, כגון צירוף המלים "Canon digital camera".

מה יכולה לעשות גוגל, כדי לתמוך בהמשך גידול ההכנסות מפרסום?

שירות התשלומים החדש של גוגל נועד בעיקר לצורך תמיכה בהמשך גידול ההכנסות מפרסום. 88% מכלל הצרכנים המבצעים רכישות מקוונות, דיווחו שהם נטשו עגלת קניות מקוונת, לאחר ש"מילאו" אתה ברכישות.

המשווקים מוכנים לשלם סכומים יפים ולעשות כמעט כל דבר, כדי לסייע ללקוחות לסיים את תהליך הרכישה. מנוע התשלומים החדש של גוגל מאחסן מידע אודות חיובים, כתובות למשלוח וכן מידע אודות כרטיסי אשראי, ומקל על ביצוע הליכי סיום הרכישה.

הגדלת אחוז העסקאות המבוצעות יתבטא בכך שהמשווקים יוכלו להשקיע יותר כסף בפרסום ובשיווק – לדוגמה, באמצעות מודעות מלים בגוגל - דבר שיגדיל עוד יותר את מכירותיהם.

נתון גלוי וידוע נוסף הוא שצרכנים רבים כלל אינם מבצעים רכישות באינטרנט, בגלל חששותיהם בנוגע לאבטחת מידע, שכן הם חוששים שמא המשווקים עצמם, או האקרים שישתלטו על נתוני כרטיס האשראי שלהם, וינצלו לרעה מידע זה.

באמצעות ניהול כל המידע האישי והתשלומים באמצעות גוגל, סבורה חברת הענק שהיא תצליח להפחית את חששות הצרכנים, בנוגע לניצול לרעה של כרטיסי האשראי שלהם. פרסומאים המשתמשים בשירותי מודעות המלים של גוגל יקבלו מעין "תו הכשר" מטעם גוגל, אשר יופיע בתוך מודעת המלים המתפרסמת.

בגוגל מקווים כי הצרכנים ילמדו לזהות סימן זה, כאינדיקציה למקום בו ניתן לבצע רכישה בצורה בטוחה. מי שירוויחו בעיקר מתו הכשר זה הם משווקים קטנים, שהם פחות מוכרים ומבוססים.

כדי לעודד הצטרפות לשירות התשלומים החדש, כבר פורסם, כי העמלות שתגבה גוגל עומדות להיות בין הנמוכות ביותר בתעשייה. אולם, בנוסף לתעריפים הזולים, המפרסמים בגוגל גם יקבלו הטבות נוספות, אשר מצטברות להנחה אפקטיבית בשיעור של 20% על רכישות הפרסום שלהם. בגוגל מקווים שהמשווקים ישקיעו את החסכונות הללו ברכישת מודעות חיפוש נוספות.

"באמצעות קשירת מנגנון התשלום החדש אל מנוע החיפוש, יוצרת גוגל תמריץ משמעותי ביותר למשווקים אשר מפרסמים אצלה, להצטרף למנוע התשלומים. אימוץ מנוע התשלומים החדש בידי המשווקים הוא חיוני - בעוד משווקים קטנים מהווים את קהל המטרה הטבעי אשר יצטרף לשירות החדש, הרי אין לפסול את הצטרפותם של המשווקים הגדולים יותר. בעוד חלק מהמשווקים לא יתלהבו 'למסור' לגוגל את הטיפול בקשרי הלקוחות שלהם, הרי בסופו של דבר הם ינסו ויעבדו עם כל שירות, אשר יניב להם תוצאות טובות יותר במכירות", אומרת לי.

אולם, לי מציינת, כי גוגל עתידה להיתקל בבעיית אמינות מול הצרכנים. "שירות הדואר Gmail סורק את תוכן האימייל של המשתמש, כדי להציע לו מודעות פרסום. שירות החיפוש האישי של גוגל שומר מעקב אחר כל החיפושים שביצע המשתמש. כעת, גוגל רוצה לשכנע את המשתמשים למסור לה את כל פרטיהם האישיים ואת פרטי כרטיס האשראי שלהם, כדי שהיא תשמור אותם על השרתים שלה. באיזו נקודת זמן יתחילו המשתמשים לחוש תחושת אי נעימות שגוגל יודעת יותר מדי פרטים אודותיהם, שואלת לי.

"פורסטר מצאה במחקרים שערכה, ששני-שליש מכלל הצרכנים המבצעים רכישות מקוונות באינטרנט, אינם מרגישים בנוח לשתף את היסטוריית הרכישות שלהם, על מנת שניתן יהיה להציג להם מודעות פרסום מקוונות המתאימות להיסטוריה זו. רק תארו לעצמכם מה יקרה לביטחון ולאמון הצרכנים, כאשר סיפורים אודות הונאות ובעיות אבטחה עם מנוע החיפוש של גוגל יתחילו להתפרסם – וסיפורים שכאלה הם רק עניין של זמן, והם בלתי נמנעים. גוגל תהיה מחויבת אז לנקוט באמצעות נוספים כדי להרגיע את הצרכנים והמשווקים, ולהצהיר שלא רק שהמידע שלהם מאוחסן בצורה מספיק בטוחה ולא ישמש לדברים מפוקפקים, אלא גם להבטיח שהיא תכסה בעצמה ומכיסה כל הפסד אשר נגרם כתוצאה מפעולות הונאה", אומרת לי.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה