שווקי ניו יורק הרגיעו את הבורסה בת"א לקראת סיום

הבורסה אמנם חתמה בירידות לא מבוטלות, אך מתונות לעומת שעות השפל. השוק האמריקני שדחף את שווקי העולם לירידות חדות, הרגיעה אחר הצהרים את הבורסה המקומית
דרור איטח |

יום מסחר סוער במיוחד הסתיים ברחוב אחד העם. הסערה התחילה אמש, גידול חד בגרעון התקציבי בארה"ב הביא לירידות חדות בקרב מדדי ניו יורק, כשמדד הנאסד"ק נופל ב-2%. ירידות אלו נתנו את האות לירידות שערים בכל שווקי העולם. בורסות אסיה הגיבו בהתאם כסיימו בירידות חדות, ובורסות אירופה המשיכו את המגמה בצורה דומה.

ירידות השערים החלו כאמור מפתיחת המסחר והגיעו לשיאים בשעה 15:00. מרגע זה התהפכה המגמה והמדדים החלו להתחזק, כאשר עם פתיחת המסחר בניו יורק, משכו המדדים האמריקנים שנהנו מפתיחה חיובית, גם את השוק הישראלי כלפי מעלה. בסיום המסחר נרשמו ירידות לא מבוטלות בת"א, אך מתונות לעומת שעות השפל בה נסחרה הבורסה במהלך היום. ירידות אלו גובו במחזורי מסחר גבוהיים מן הממוצע שהסתכמו בכ-1.95 מיליארד שקל.

מדד ת"א 25 ירד ב-0.81% לרמת 814.28, מדד ת"א 100 נפל ב-1.43% לרמת 819.7 הנקודות, ומדד התל טק 15 צנח ב-2.43% לרמת 359.68 הנקודות.

מניות במרכז

מדד הבנקים שהוביל מן הפתיחה את טבלת המדדים היורדים, סיים את המסחר בירידה של 1.08% בלבד, זאת לאחר שבשיאו ירד המדד ב-3.38%. מניות חמשת הבנקים הגדולים ריכזו את מירב העניין בתל אביב כאשר מחזור המסחר הסתכם בכ-521 מיליון שקל, כרבע מהמחזור בבורסה. מניות הפועלים ריכזה את המחזור השני בגובהו בבורסה בהיקף של 196 מיליון שקל, תוך שהיא יורדת בכ-0.3% בלבד.

מניית לאומי ירדה בכ-1.56% כשהיא מרכזת את המחזור הגבוה ביותר בבורסה בהיקף של 258 מיליון שקל. הבוקר פורסם כי רווחי הבנק לרבעון השני (שיסתיים בסוף החודש) יפחתו ב-206 מיליון שקל נטו בעקבות הקצאת 2.8% מהון המניות לעובדים. לפיכך על פי הערכות יתקשו בבנק לעקוף את רווחי הרבעון הראשון שגם אז נרשמה ירידה מסוימת עקב הקצאת אופציות לעובדים.

בניגוד למגמה השלילית, נהנו מניות יצרנית המזון - אסם, מעליות שערים. מניית החרבה הובילה את העליות במדד המעו"ף כשהוסיפה כ-2% לערכה. יצויין כי אסם ועוד שלוש מניות בלבד סיימו את המסחר בצידו הירוק של המתרס. ברקע, אתמול דיווה החברה על חלוקת רווחים בהיקף של 100 מיליון שקל. בנוסף זכתה החברה להמלצה אוהד מכיוונו של בית ההשקעות אי.בי.איי.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

מייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיותמייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל

מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו

רן קידר |
נושאים בכתבה ריאנאייר

למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו". 

ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים. 

עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל. 

במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת. 

אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".