קרן המטבע על ישראל: כלכלה איתנה לצד שכבות מצוקה

מועצת המנהלים של קרן המטבע קיימה אתמול דיון על כלכלת ישראל ולצד תשבוחות ציינה גם כי הקיצוצים בחלק מהטבות הרווחה תרמו למצוקה חברתית, ולכן חשוב להבטיח רשת ביטחון אשר תגן על ילדים, קשישים ונכים
יוסי פינק |

חברי מועצת המנהלים בירכו על השיפור המתמשך בכלכלת ישראל: ביצועי הייצוא והצמיחה הכלכלית היו חזקים, שיעור האבטלה ירד, האינפלציה נשארה בשליטה ושער החליפין שמר על יציבות כללית. הסביבה הכלכלית הגלובלית החיובית והשיפור במצב הביטחוני היו בין הגורמים החשובים שתרמו לתוצאה זו, אולם המדיניות האחראית המשיכה למלא תפקיד חיוני. ובפרט, המשמעת התקציבית והמדיניות המוניטרית, הסתגלנית במידה הראויה, היוו את הבסיס לביצועים החזקים של המשק.

חברי המועצה ציינו כי על אף התחזית המקרו-כלכלית החיובית לעתיד, יש מקום לעידוד הצמיחה ולהקטנת הפגיעויות, במיוחד לזעזועים בחו"ל. הם הדגישו את הצורך להמשיך ולמקד את המדיניות בחיזוק המצב הפיסקלי, כדי להביא להקטנת החוב הציבורי ולהבטיח את יציבות המגזר הפיננסי לאור סיכוני האשראי הגבוהים יחסית ולאור התפתחותו המהירה של שוק ההון.

המועצה בירכה גם על השיפור בביצועים הפיסקליים וציינו כי הגבלת הגידול בהוצאות הציבוריות הריאליות לאחוז אחד בשנה היא אסטרטגיה ששירתה היטב את ישראל ויש להתמיד בה. חברי מועצת המנהלים מעודדים את הרשויות לנצל את ההזדמנות שמספקת הצמיחה החזקה והתוצאה הפיסקלית החיובית של 2005 כדי להביא לידי הורדת הגירעון לרמה נמוכה בהרבה מתקרת 3 אחוזים מהתמ"ג, ובדרך זו להשיג ירידה משמעותית בחוב הציבורי הגדול. משמעת פיסקלית כזאת תתמוך בריבית ריאלית נמוכה יותר ותוביל לגידול בהשקעה הפרטית, להפחתת מסים עתידית ולהגברת הצמיחה בטווח הזמן הבינוני.

דבר נוסף אליו התייחסו בחיוב חברי המועצה הוא כוונת הרשויות להתנות את יישום התכנית הרב-שנתית להפחתת מסים שאושרה ב-2005 בהמשך ירידתו של יחס החוב לתמ"ג. רוב חברי מועצת המנהלים הדגישו את החשיבות של האצת צמצום החוב על ידי הימנעות מקיצוצי מסים בלתי מתוכננים נוספים. בהתאם לכך, יש לאפשר את פעולתם המלאה של המייצבים האוטומטיים במקרה שההכנסות תהיינה גבוהות מהתחזיות. בהמשך למאמצי המשמעת הפיסקלית, קראו חברי מועצת המנהלים לרשויות לאמץ מסגרת תקציבית רב-שנתית ותכנית הוצאות מפורטת על מנת לשפר את אמינות המדיניות ולוודא כי התקציבים העתידיים ייטיבו לשקף קדימויות לטווח הארוך. כמו כן, אחדים מחברי מועצת המנהלים ביקשו מהרשויות לבחון את הכללים הפיסקליים כדי להבטיח קונסולידציה נוספת בשנים הקרובות.

גם את בנק ישראל שיבחו חברי המועצה על הצלחתו בשמירה על אינפלציה נמוכה. לאור התחזית שרמת האינפלציה תשוב בסוף השנה לאמצע טווח היעד של בנק ישראל, התחושה היא כי רמתה הנוכחית של ריבית בנק ישראל נאותה. חברי מועצת המנהלים הזהירו, עם זאת, כי על בנק ישראל לעקוב מקרוב אחר השפעת מחירי הנפט ותנודות שער החליפין, ויתכן שיידרש להעלות את הריבית עם הזמן, ככל שפער התוצר יקטן ולחצי הביקוש יגדלו.

חברי מועצת המנהלים סבורים כי האסטרטגיה של קביעת יעדי אינפלציה – ולצדה משטר שער החליפין הנייד – שירתו את המדינה היטב, אולם צוין כי יש מקום לשיפור נוסף של המסגרת האנליטית המשמשת לקביעת מדיניות ולמסירתה לציבור. בפרט, בירכו חברי מועצת המנהלים על הגברת הדגש על פיתוח מודלים מקרו-כלכליים חדשים בבנק ישראל, כאלמנט מרכזי בגיבוש הערכת סביבת האינפלציה העתידית. חברי מועצת המנהלים קראו לחקיקת חוק בנק ישראל בכנסת, אשר יחזק את עצמאות הבנק המרכזי, ישפר את השקיפות והאמינות ויסייע להביא לידי יציבות מחירים.

חברי המועצה ציינו גם כי על אף התחזקות המערכת הבנקאית – הבאה לידי ביטוי בשיפור במדדים העיקריים – היקף ההלוואות הבעייתיות נותר גבוה, והתפתחותו המהירה של שוק ההון הציבה אתגרים חדשים בפני רשויות הפיקוח והרגולציה. למרות ברכתם על הצעדים שכבר ננקטו להקטנת חשיפת הבנקים לסיכוני אשראי והגדלת הדרישה להפרשות, הדגישו חברי מועצת המנהלים כי המשך המעקב מצד גורמי הפיקוח הכרחי לשמירה על היציבות הפיננסית. הושם דגש גם על הצורך להקדיש תשומת לב מיוחדת לחלוקת האחריות הפיקוחית במטרה למנוע ארביטראז' רגולטורי (regulatory arbitrage).

חברי המועצה ציינו כי יש חשיבות להרחבת הפיקוח באמצעות שיתוף פעולה של רשויות הפיקוח ותיאום עם גופים מקבילים בחו"ל, במיוחד בתחום המאבק בהלבנת הון. למטרה זו, מעודדים חברי מועצת המנהלים את הרשויות לבחון את שיטות העבודה שלהן לאור ההמלצות המתוקנות של כוח המשימה לפעולה פיננסית (FATF).

חברי מועצת המנהלים ציינו גם את ההתקדמות ברפורמות המבניות, ובכלל זה הצעדים שננקטו לייעול המגזר הציבורי. כמו כן, בירכו חברי מועצת המנהלים על המאמצים להפחתת העוני, כדוגמת עבודתה של הוועדה המייעצת בראשות מנכ"ל משרד האוצר. הודגש, עם זאת, כי כל מהלך לצמצום העוני צריך להיעשות במסגרת המעטפת הפיסקלית הנוכחית ולקבוע יעדים ראויים אשר יבטיחו תמריצים הולמים לעבודה ויעלו בקנה אחד עם מדיניות מעודדת צמיחה. בנוסף, הדגישו חברי מועצת המנהלים כי הקיצוצים בחלק מהטבות הרווחה תרמו למצוקה חברתית, ולכן חשוב להבטיח רשת ביטחון אשר תגן על ילדים, קשישים ונכים.

באופן כללי ציינה המועצה כי ישראל עומדת בסטנדרטים לאיסוף נתונים (SDSS) וכי המערכת לסטטיסטיקה מקרו-כלכלית הינה נאותה באופן כללי לצורכי הביקורת של הקרן.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מדד המחירים לצרכן CPIמדד המחירים לצרכן CPI

מדד המחירים בנובמבר ירד ב-0.5%; מחירי הדירות ירדו גם ב-0.5%

הירידה במדד בהתאם להערכות הכלכלנים, מה קרה למחירי הדירות באזורים שונים והאם תהיה למדד השלילי השפעה על הריבית? וגם - למה אנחנו מרגישים שיוקר המחייה מזנק הרבה יותר ממדד המחירים לצרכן? 

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מדד המחירים לצרכן

מדד המחירים לצרכן ירד ב-0.5% בחודש נובמבר, בהשוואה לחודש אוקטובר - בדומה להערכות הכלכלנים.  בשנים עשר החודשים האחרונים (נובמבר 2025 לעומת נובמבר 2024), עלה מדד המחירים לצרכן  ב-2.4%.  ירידות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי: ירקות ופירות טריים שירדו ב-4.1%, תרבות ובידור שירד ב-2.5%, תחבורה ותקשורת שירד ב-1.6% וריהוט וציוד לבית שירד ב-1.1%. הירידה החדה במדד נבעה בעיקר מסעיף הטיסות שירד משמעותית. עליות מחירים בולטות נרשמו בסעיף המזון, שעלה ב-0.4%. מדד מחירי הדירות ירד ב-0.5%. 


הנה פרוט הסעיפים שהשפיעו על מדד המחירים - הוצאות על נסיעות לחו"ל גרם לירידה של 0.266%, ירקות ופירות תרמו לירידה של 0.09%: 




מחירי הדירות בירידה כבר חודש שמיני ברציפות. הפעם הם ירדו ב-0.5%. בתל אביב נרשמה ירידה של 1.1%, בירושלים עלייה של 1.4%. תל אביב רק נזכיר עמוסה במלאי של 10,700 דירות כשקצב המכירות השנתי עומד על 2,200 דירות בשנה. כלומר יש מלאי שיספיק ל-5 שנים בקצב הזה, וגם אם הקצב יעלה, מדובר במלאי של שנים.  



בשכר הדירה עבור השוכרים אשר חידשו חוזה נרשמה עלייה של 2.8% ועבור השוכרים החדשים (דירות במדגם בהן הייתה תחלופת שוכר) נרשמה עלייה של 4.7%. 

אנשים וגרפים
צילום: FREEPIK

התמ"ג זינק ב-11% ברבעון השלישי של 2025, הצריכה ב-21%

הצריכה הפרטית, ההשקעות והייצוא הובילו את הצמיחה לאחר הירידה החדה ברבעון השני על רקע מלחמת "עם כלביא"; התמ"ג לנפש עלה ב-9.5%

רן קידר |
נושאים בכתבה תמ"ג צריכה פרטית

התמ"ג רשם קפיצה חדה ברבעון השלישי של שנת 2025, עם עלייה של 11% בחישוב שנתי (2.6% בחישוב רבעוני), כך על פי האומדן השני של החשבונות הלאומיים שפרסמה היום הלמ"ס. העלייה החדה משקפת התאוששות משמעותית בפעילות הכלכלית, לאחר ירידה של 4.8% בתמ"ג ברבעון השני של השנה, שנרשמה בעקבות מלחמת "עם כלביא" והשפעותיה על המשק.

על פי נתוני הלמ"ס, הצמיחה ברבעון השלישי נובעת יותר מכל מהתאוששות חזקה בצריכה הפרטית, מגידול חד בהשקעות בנכסים קבועים ומעלייה ביצוא הסחורות והשירותים. במקביל, נרשמה גם עלייה מתונה יחסית בצריכה הציבורית, בעוד היבוא עלה בשיעור דו-ספרתי, דבר המעיד על חידוש הביקושים במשק.


תוצר מקומי גולמי לנפש נתונים מנוכי עונתיות, בשקלים


צריכה פרטית

בפילוח לפי רכיבי התוצר, עולה כי ההוצאות על צריכה פרטית זינקו ב־21.6% בחישוב שנתי (5% בחישוב רבעוני), לאחר ירידה של 5.1% ברבעון השני. הצריכה הפרטית לנפש עלתה ב-19.9% בחישוב שנתי. העלייה בצריכה הפרטית נרשמה כמעט בכל סעיפי ההוצאה, ובפרט במוצרים ברי-קיימא (למשל ריהוט, מקררים ומכונות כביסה) וברי-קיימא למחצה (למשל בגדים, נעליים וחפצים לבית).