קרן המטבע על ישראל: כלכלה איתנה לצד שכבות מצוקה
חברי מועצת המנהלים בירכו על השיפור המתמשך בכלכלת ישראל: ביצועי הייצוא והצמיחה הכלכלית היו חזקים, שיעור האבטלה ירד, האינפלציה נשארה בשליטה ושער החליפין שמר על יציבות כללית. הסביבה הכלכלית הגלובלית החיובית והשיפור במצב הביטחוני היו בין הגורמים החשובים שתרמו לתוצאה זו, אולם המדיניות האחראית המשיכה למלא תפקיד חיוני. ובפרט, המשמעת התקציבית והמדיניות המוניטרית, הסתגלנית במידה הראויה, היוו את הבסיס לביצועים החזקים של המשק.
חברי המועצה ציינו כי על אף התחזית המקרו-כלכלית החיובית לעתיד, יש מקום לעידוד הצמיחה ולהקטנת הפגיעויות, במיוחד לזעזועים בחו"ל. הם הדגישו את הצורך להמשיך ולמקד את המדיניות בחיזוק המצב הפיסקלי, כדי להביא להקטנת החוב הציבורי ולהבטיח את יציבות המגזר הפיננסי לאור סיכוני האשראי הגבוהים יחסית ולאור התפתחותו המהירה של שוק ההון.
המועצה בירכה גם על השיפור בביצועים הפיסקליים וציינו כי הגבלת הגידול בהוצאות הציבוריות הריאליות לאחוז אחד בשנה היא אסטרטגיה ששירתה היטב את ישראל ויש להתמיד בה. חברי מועצת המנהלים מעודדים את הרשויות לנצל את ההזדמנות שמספקת הצמיחה החזקה והתוצאה הפיסקלית החיובית של 2005 כדי להביא לידי הורדת הגירעון לרמה נמוכה בהרבה מתקרת 3 אחוזים מהתמ"ג, ובדרך זו להשיג ירידה משמעותית בחוב הציבורי הגדול. משמעת פיסקלית כזאת תתמוך בריבית ריאלית נמוכה יותר ותוביל לגידול בהשקעה הפרטית, להפחתת מסים עתידית ולהגברת הצמיחה בטווח הזמן הבינוני.
דבר נוסף אליו התייחסו בחיוב חברי המועצה הוא כוונת הרשויות להתנות את יישום התכנית הרב-שנתית להפחתת מסים שאושרה ב-2005 בהמשך ירידתו של יחס החוב לתמ"ג. רוב חברי מועצת המנהלים הדגישו את החשיבות של האצת צמצום החוב על ידי הימנעות מקיצוצי מסים בלתי מתוכננים נוספים. בהתאם לכך, יש לאפשר את פעולתם המלאה של המייצבים האוטומטיים במקרה שההכנסות תהיינה גבוהות מהתחזיות. בהמשך למאמצי המשמעת הפיסקלית, קראו חברי מועצת המנהלים לרשויות לאמץ מסגרת תקציבית רב-שנתית ותכנית הוצאות מפורטת על מנת לשפר את אמינות המדיניות ולוודא כי התקציבים העתידיים ייטיבו לשקף קדימויות לטווח הארוך. כמו כן, אחדים מחברי מועצת המנהלים ביקשו מהרשויות לבחון את הכללים הפיסקליים כדי להבטיח קונסולידציה נוספת בשנים הקרובות.
גם את בנק ישראל שיבחו חברי המועצה על הצלחתו בשמירה על אינפלציה נמוכה. לאור התחזית שרמת האינפלציה תשוב בסוף השנה לאמצע טווח היעד של בנק ישראל, התחושה היא כי רמתה הנוכחית של ריבית בנק ישראל נאותה. חברי מועצת המנהלים הזהירו, עם זאת, כי על בנק ישראל לעקוב מקרוב אחר השפעת מחירי הנפט ותנודות שער החליפין, ויתכן שיידרש להעלות את הריבית עם הזמן, ככל שפער התוצר יקטן ולחצי הביקוש יגדלו.
חברי מועצת המנהלים סבורים כי האסטרטגיה של קביעת יעדי אינפלציה – ולצדה משטר שער החליפין הנייד – שירתו את המדינה היטב, אולם צוין כי יש מקום לשיפור נוסף של המסגרת האנליטית המשמשת לקביעת מדיניות ולמסירתה לציבור. בפרט, בירכו חברי מועצת המנהלים על הגברת הדגש על פיתוח מודלים מקרו-כלכליים חדשים בבנק ישראל, כאלמנט מרכזי בגיבוש הערכת סביבת האינפלציה העתידית. חברי מועצת המנהלים קראו לחקיקת חוק בנק ישראל בכנסת, אשר יחזק את עצמאות הבנק המרכזי, ישפר את השקיפות והאמינות ויסייע להביא לידי יציבות מחירים.
חברי המועצה ציינו גם כי על אף התחזקות המערכת הבנקאית – הבאה לידי ביטוי בשיפור במדדים העיקריים – היקף ההלוואות הבעייתיות נותר גבוה, והתפתחותו המהירה של שוק ההון הציבה אתגרים חדשים בפני רשויות הפיקוח והרגולציה. למרות ברכתם על הצעדים שכבר ננקטו להקטנת חשיפת הבנקים לסיכוני אשראי והגדלת הדרישה להפרשות, הדגישו חברי מועצת המנהלים כי המשך המעקב מצד גורמי הפיקוח הכרחי לשמירה על היציבות הפיננסית. הושם דגש גם על הצורך להקדיש תשומת לב מיוחדת לחלוקת האחריות הפיקוחית במטרה למנוע ארביטראז' רגולטורי (regulatory arbitrage).
חברי המועצה ציינו כי יש חשיבות להרחבת הפיקוח באמצעות שיתוף פעולה של רשויות הפיקוח ותיאום עם גופים מקבילים בחו"ל, במיוחד בתחום המאבק בהלבנת הון. למטרה זו, מעודדים חברי מועצת המנהלים את הרשויות לבחון את שיטות העבודה שלהן לאור ההמלצות המתוקנות של כוח המשימה לפעולה פיננסית (FATF).
חברי מועצת המנהלים ציינו גם את ההתקדמות ברפורמות המבניות, ובכלל זה הצעדים שננקטו לייעול המגזר הציבורי. כמו כן, בירכו חברי מועצת המנהלים על המאמצים להפחתת העוני, כדוגמת עבודתה של הוועדה המייעצת בראשות מנכ"ל משרד האוצר. הודגש, עם זאת, כי כל מהלך לצמצום העוני צריך להיעשות במסגרת המעטפת הפיסקלית הנוכחית ולקבוע יעדים ראויים אשר יבטיחו תמריצים הולמים לעבודה ויעלו בקנה אחד עם מדיניות מעודדת צמיחה. בנוסף, הדגישו חברי מועצת המנהלים כי הקיצוצים בחלק מהטבות הרווחה תרמו למצוקה חברתית, ולכן חשוב להבטיח רשת ביטחון אשר תגן על ילדים, קשישים ונכים.
באופן כללי ציינה המועצה כי ישראל עומדת בסטנדרטים לאיסוף נתונים (SDSS) וכי המערכת לסטטיסטיקה מקרו-כלכלית הינה נאותה באופן כללי לצורכי הביקורת של הקרן.
ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון
מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?
המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.
מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום
מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.
מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?
ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.
בין מקבלי המענק נמצאים:
- מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
- מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
- זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
- חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
- ניצולי שואה
- משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה
- דרך החתחתים להכרה בנכות מהמוסד לביטוח לאומי
- אחרי שקיבל מיליון: חשמלאי שנפל יפוצה בכ-130 אלף ש'
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.
שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)הצעה: עסקים עד מחזור של 300 אלף שקל לא ידווחו למס הכנסה; מה הסיכויים שזה יקרה?
כיום עסקים במחזור של 120 אלף שקל לא מדווחים לרשות המס; המטרה להגדיל את התקרה; למה זה טוב לכולם: לנישומים וגם לרשות המס?
עסקים במחזור של עד 120 אלף שקל לא מדווחים לרשויות המס. הפטור הזה ניתן לפני כשנה והוא מסתמן כהצלחה גדולה. מדובר במעל 150 אלף נישומים שחוץ מלהכביד על התשתיות של רשות המסים, לא באמת הצדיקו את הטיפול בהם. הגבייה באזור אפס, והטפסים והבירוקרטיה לקחו המון זמן ומשאבים גם לנישומים וגם לפקידי מס הכנסה.
ההחלטה הקודמת (הרחבה: רפורמת ה-"עוסק זעיר" כבר עובדת עבור עשרות אלפי ישראלים) היתה פשוטה כי גביית המס כאמור היתה אפסית. כעת מציע שי אהרונוביץ' להרחיב את התוכנית לעסקים עד מחזור של 300 אלף שקל. במספרים האלו כבר יש מס, אם כי, ברוב המקרים נמוך.
עסקים מדווחים לרשויות המס על חברות מס לפי הכנסות בניכוי הוצאות. בעסקים שעד מחזור של 120 אלף שקל (שעם הצמדה זה כבר קרוב ל-130 אלף שקל) רשות המס מגדירה הוצאות לפי שיעור המחזור, בלי הוכחת תשלום ובלי לשבור את הראש עם איסוף חשבוניות. יש כאלו שזה מתאים ונוח להם. אלו שיש להם יותר הוצאות יכולים להגיש אותם, אבל גם ככה הם לא עומדים ברף המס.
עסקים עם מחזור של 300 אלף, אמורים לקבל שיעור הוצאות מסוים כמוכר מבלי להוכיח זאת, אבל נראה שבמקרה הזה יהיו הרבה שיש להם יותר הוצאות. הם ידווחו במסלול הרגיל. כלומר, רשות המס תבטיח את עצמה על ידי כך שתאשר הוצאות אבל לא בסכום משמעותי מדי. וככה תהיה חבות מס לעסקים האלו.
- גם בצפון: בכל עסק שלישי נתפסו ליקויי ספרים - האם זה קל מידי?
- משבר מתמשך: העסקים הקטנים בסין עדיין מתקשים להתאושש
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ולכן, יפנו אליה, רק כאלו שבאמת אין להם הוצאות משמעותיות. כל תוכנית כזו מקלה על המערכת, מקלה על הנישומים, וצריך לזכור שגם אין כאן פתח למילוט, הונאות, שקרים, ושמרווח הביטחון של רשות המס הוא גדול, תשלום המס במספרים האלו בהינתן הוצאות הוא נמוך מאוד, במקרה המקסימלי כמה אלפים בודדים בחודש.
מצד שני מדובר על כמות גדולה של נישומים. על פי ההערכות יש כמה מאות אלפים שנופלים בקטגוריה הזו.