קניות סופר
צילום: תמר מצפי

נחמה? האינפלציה היא 5% בשנה, אבל המוצרים בסופר התייקרו ב-2% בלבד

סופר יודה היא הרשת היקרה ביותר - הרבה מעל כולם, הרשת הזולה ביותר ממשיכה להיות רמי לוי, כך על פי בדיקת סל המוצרים שערכה המועצה לצרכנות. המחיר הממוצע של הסל: 971 שקלים, עליה של 4 שקלים ביחס לחודש הקודם, ועליה של 20 שקל בשנה. בחנויות זהות מדובר על עליה של 32 שקלים בשנה
נתנאל אריאל | (9)

עליית המחירים מורגשת מאוד בישראל, אבל זה לא אומר שבקניה השבועית משלמים הרבה יותר. האינפלציה בישראל עומדת על 5.1% נכון לנתוני חודש אוקטובר, כלומר בסך הכל המחירים התייקרו בשיעור הזה. אבל זה לא אומר שמשלמים בסופרמרקט 5% יותר על הקניות. מחיר סל המוצרים הממוצע עומד כעת על 971 שקלים, בעוד לפני שנה, בנובמבר 2021 המחיר הממוצע של הסל עמד על 951 שקלים, כלומר עליה של 20 שקלים בשנה, או 2% בלבד, בהשוואה לחודש אוקטובר האחרון מדובר על עליה של 4 שקלים. בחנויות זהות מדובר על עליה של 32 שקלים בשנה.

יש בעיה מסוימת בנתונים של המועצה לצרכנות, שכן הסל משווה בין המחירים של מוצרי משקאות קלים כמו תפוזינה, קוקה קולה ועוד. אלה מוצרים שבתחילת השנה האחרונה המחיר שלהם קפץ בעקבות הטלת מס הסוכר. אז במועצה לצרכנות מציגים זינוק של 32% במחירים (כ-2 שקלים יותר למוצר) אבל מדובר בתוספת מס, ולא בהעלאת מחירים של הרשתות. 

צריך גם לזכור שסל המוצרים הוא לא סכום הקניה השבועי של משפחה אלא מייצג סל של מוצרי בסיס כמו 68 מוצרים מקטגוריית חלב ומוצריו, לחם, מוצרי בשר ודגים, מזון יבש, פירות וירקות, ומוצרי טואלטיקה וניקיון - אבל זה לא אומר שרוכשים את כל אלה בכל שבוע (למשל - לא בכל שבוע רוכשים ציוד טואלטיקה ונקיון). המדד גובש ע"י הלמ"ס ומשרד הכלכלה והתעשייה ב-2018, כדי לאפשר השוואה טובה יותר בין רשתות המזון. 

בכל מקרה, על פי הנתונים הרשת הזולה ביותר בחודש נובמבר הייתה רמי לוי שיווק השקמה, עם סל במחיר של 863 שקלים (ובאינטרנט - 876 שקלים), מעליו שופרסל ויוחננוף עם מחירים של 910-918 שקלים, מגה עם 921, ינותן ביתן וביתן מרקט עם 926 שקלים ואחר כך ויקטורי עם 948 שקלים. 

הרשתות היקרות יותר הן חצי חינם עם 979 שקלים, טיב טעם עם 986 שקלים, מגה בעיקר עם 995 שקלים, סופר ברקת עם 1,000 שקל, פרשמרקט עם 1,016 שקלים, זול ובגדול 1,032, אלונית עם 1,056 והיקרה ביותר - ובפער משמעותי - היא סופר יודה עם סלו מוצרים במחיר של 1,171 שקלים.

פערים במחירים:

הפער בין רמי לוי ובין סופר יודה עמד בחודש נובמבר על 36% שהם 308 שקל, הפער בינו ובין הממוצע הוא 13% או 108 שקלים. 

הפער בין הרשת היקרה לזולה ביותר ברשתות ה"דיסקאונט" עומד על 7%, או 62 שקל. הזולה היא כאמור רמי לוי עם 863 שקלים, יוחננוף עם 911 שקלים, שופרסל דיל וגם ויקטורי עם 918 שקלים, ויינות ביתן עם 925 שקלים.

בין חנויות האונליין - פער המחירים בין הרשת היקרה לזולה עומד על 8% שהם 72 שקל. רמי לוי באינטרנט עם 876 שקלים, שופרסל און ליין עם 910 שקלים, יינות ביתן און ליין עם 939 שקלים ורשת ויקטורי און ליין עם 948 שקלים.

קיראו עוד ב"צרכנות פיננסית"

הנה רשימה של מוצרים שהתייקרו ורשימה של מוצרים שהמחיר שלהם הוזל (לשים לב - חלק מהמוצרים התייקרו בעיקר בגלל מס הסוכר)

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    מאיפוא הבאת את הנתונים??? המוצרים עלו בהרבה יותר! (ל"ת)
    פטתי!!! 12/12/2022 14:26
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    lol 05/12/2022 18:37
    הגב לתגובה זו
    הבצים הלחם הבשר החלב ועוד יקרים בעשרות אחוזים לעומת אירופה ואמריקה
  • בגלל 06/12/2022 17:43
    הגב לתגובה זו
    בשל הוצאות הבטחון,שאינם קיימות במדינות אירופה-דבר שהולך להשתנות בעקבות מלחמת רוסיה אוקראינה
  • 3.
    סל הקניות התייקר מאוד ולא משנה איך תציג את זה. (ל"ת)
    דניאל 05/12/2022 10:51
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אורנה 05/12/2022 10:35
    הגב לתגובה זו
    המחירים קפצו בלמעלה מ 40%!!! גבינה עלתה לפני שנה 10 ש"ח. עכשיו- 14.5 ש"ח (45%). לחם אחיד עלה 5 ש"ח. עכשיו עולה 6.5 ש"ח! מי משלם לכם על השקרים?
  • אורנה כלאם פאדי 05/12/2022 18:07
    הגב לתגובה זו
    בחייאת אורנה. כדאי לדעת את העובדות...
  • 1.
    חיים 05/12/2022 10:28
    הגב לתגובה זו
    תעשו בדיקה לא רק בסופרים ותגלו שמסעדות ןמקומות בילוי העלו מחירים מעל 10% רק בחודשים האחרונים. אני לא מבין למה כל פעם שאני בא לבלות, מגלה שהמחירים קפצו. זה קרה כשהאינפלציה הייתה אפס וזה ממשיך לקרות גם היום. אנו צריכים ללמוד להחרים את העסקים האלה ששוחטים אותנו
  • ברק שמואלביץ 05/12/2022 18:07
    הגב לתגובה זו
    אם לא נקנה במסעדות הם יורידו מחירים. אבל נמשיך לקנות שם ולהתבכיין כמה יקר פה
  • מישהו מכריח אותך לחיות? אז נפסיק מסעדות, בילויים ...? (ל"ת)
    מה הקשר? 12/12/2022 14:27
פייבוקס
צילום: יחצ

פייבוקס מגייסת את הדור הצעיר: עד 5% ריבית בקופת חיסכון דיגיטלית; מהפכה חינוכית או מהלך שיווקי?

המהלך נועד להגדיל את בסיס המשתמשים של האפליקציה מול שליטת ביט, ולחנך את הדור הצעיר להתנהלות פיננסית דיגיטלית. אך בפועל, ההיקפים עדיין מוגבלים והרווחיות עדיין רחוקה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה פייבוקס

בעולם הפיננסי הדיגיטלי המהיר של ישראל, חברות הפינטק נלחמות על כל משתמש חדש, במיוחד בקרב הדור הצעיר. פייבוקס, שבבעלות בנק דיסקונט, משיקה עכשיו קופות חיסכון דיגיטליות לילדים ובני נוער בגילאי 8-18 במסגרת PayBox Young. המוצר מציע ריבית שנתית של 2.5%, שאפשר להכפיל אותה ל-5% בתנאים מסוימים.

כמה אפשר להרוויח? מקסימום 250 שקלים בשנה על הפקדה של עד 5,000 שקלים. עם זאת, הריבית שמצטברת עוברת לחשבון ההורה באפליקציה, והוא צריך להפקיד אותה בחזרה לחשבון הילד. זה נותן להורים יותר שליטה, אבל גם יוצר סיבוכים מיותרים. בשביל להגיע לריבית של 5%, צריך שני דברים: סכום חיסכון מעל 2,000 שקלים ושימוש בכרטיס האשראי הדיגיטלי של פייבוקס. כל ילד יכול לפתוח עד שבע קופות חיסכון נפרדות עם מטרות ספציפיות כמו קניית אופניים, טיול שנתי וכדומה. ההורים נשארים עם שליטה מלאה ומאשרים העברות, עוקבים בזמן אמת וקובעים מגבלות.


פייבוקס מנסה לצמצם את הפער

השוק הישראלי של אפליקציות תשלומים נשלט על ידי ביט של בנק הפועלים, עם בערך 80% נתח שוק ומיליוני משתמשים פעילים. פייבוקס נכנסה מאוחר למשחק ומחפשת דרכים יצירתיות לצמצם את הפער. PayBox Young הוא ניסיון של פייבוקס להרחיב את קהל המשתמשים דווקא מקרב הצעירים. הרעיון פשוט: ילדים שיתרגלו לפלטפורמה מגיל צעיר יפתחו הרגלי שימוש לכל החיים. מחקרים מראים שנאמנות מוקדמת מגדילה את שיעור השימור ב-30%-50% לאורך השנים.


פייבוקס כבר מציעה ללקוחות הבוגרים 5% ריבית על חיסכון נזיל יומי ו-2.5% על יתרות חשבון שוטף. המוצר לצעירים מרחיב את האקוסיסטם הפיננסי ויוצר המשכיות טבעית מילדות לבגרות. החברה משקיעה בקמפיינים ממוקדים ברשתות החברתיות, מציגה סרטונים של משפחות ש"חוסכות חכם" ומנסה להפוך את המוצר לוויראלי.


250 שקלים בשנה: האם הזה משתלם?

מבחינה פיננסית טהורה, המוצר די מוגבל. אם משווים לקרנות סל או אג"ח ממשלתיות, התשואה נמוכה, וההגבלה על הסכום הופכת את הכלי ליותר חינוכי מאשר כלכלי. עבור משפחות, זו הזדמנות להסביר לילדים מושגים כמו ריבית דריבית, תכנון תקציבי וחשיבות החיסכון. ילד בן 10 שרואה את הכסף שלו גדל לאט לאט יכול לשנות את היחס שלו לכסף לכל החיים.