EuroNcap - כותרת 7.24
צילום: EuroNcap

סוויפט ודאסטר - ציוני בטיחות נמוכים ב EuroNcap

הסוזוקי סוויפט החדשה והדאצ'יה דאסטר החדש קיבלו ציוני בטיחות נמוכים במבחן הריסוק של ה EuroNcao. שניהם עתידים להיות משווקים בישראל. 
יואב פולס |

סוזוקי סוויפט ודאצ'יה דאסטר מקבלות ציונים חלשים במבחן הבטיחות של ה EuroNcap האירופאי. גם הונדה CR-V החדשה מקבלת ציון 'עובר' בלבד בגירסת הסטנדרט.

ארגון ה EuroNcap ( The European New Car Assessment Programme) יחד עם אחיו מארה"ב ה IIHS ( Insurance Institute for Highway Safety) וה  NHTSA ( National Highway Traffic Safety Administration) נחשבים לאמת המידה בתחום הערכת הבטיחות של כלי רכב. רכב שקיבל ציונים מקסימליים באחד מהמבחנים הוא רכב ראוי לרכישה בהיבטי בטיחות.

עבור יצרני המכוניות המעוניינים לשווק את תוצרתם בשווקים מערביים – ציון מקסימלי הוא מטרה בתכנון הרכב ומערכותיו, שכן יש לו השפעה ישירה על פוטנציאל ההצלחה המסחרית של כלי הרכב.

רכב שלא נבחן בלפחות אחד משלושת המבחנים ייחשב בעיני כפחות ראוי לרכישה בהשוואה לרכב מתחרה שכן נבחן וקיבל ציון בטיחות גבוה.

יש מקרים בהם היצרן לא שוקל שיווק של דגם מסוים בשוק מערבי, ולכן לא ישלח את כלי הרכב למבחנים אלו, ולנו הצרכנים ישאר סימן שאלה האם הרכב ראוי לרכישה או לא. מבחני הבטיחות מפורסמים באתרי מכוני הבדיקה והם גלויים לציבור בחינם.

עוד נכון לציין כי כחלק מהרצון של יצרני כלי רכב סיניים לשווק את רכביהם במערב, הם משקיעים משאבים עצומים בתכנון הרכב ובמערכות הבטיחות, ובהתאמה דגמים של BYD, MG, זיקר, ניו ואחרים – עוברים את הבדיקות המחמירות של מכוני הבדיקה, ומקבלים ציונים מקסימליים של חמישה כוכבי בטיחות.

מבחני הבטיחות של הארגונים השונים מתקדמים ומתעדכנים עם השנים. המבחן של 2024 מחמיר משמעותית מהמבחן של 2020 או 2017 ונכנסים מודולי בדיקה עדכניים. המשמעות היא שרכב שקיבל ב 2020 ציון מקסימלי, עלול להיכשל במבחן העדכני של 2024 מסיבות שונות.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

בימים האחרונים פרסם ה EuroNcap מבחני בטיחות לסוזוקי סוויפט החדשה וכן לדאצ'יה דאסטר החדש, שני דגמים רלוונטיים לשוק הישראלי שישווקו כאן בקרוב.

בשתי הבדיקות קיבלו כלי הרכב ציון נמוך של שלושה כוכבי בטיחות, מתוך חמישה.

לגבי הסוזוקי סוויפט החדשה הציון מפתיע עם הגנה לא מספקת על מבוגרים במושבים הקדמיים ועל ילדים במושבים האחוריים.

הדאסטר החדש מאכזב גם הוא. כאן ראוי לציין כי למרות שדאצ'יה שמה דגש פחות על בטיחות, והדבר לא מנע ממנה הצלחה מסחרית גדולה באירופה. כלומר גם האירופאים החכמים והנבונים, כשנתקלים במחיר נמוך מתקשים להתאפק. הדאסטר החדש היה צריך לקדם את דאצ'יה גם בתחום הבטיחות וההגנה על הנוסעים. כשמסתכלים על ציוני מבחני הבטיחות של הדאסטר לדורותיו, הוא מקפיד להיות עם שלושה כוכבי בטיחות, גם בדגמי 2011, וגם בדגמי 2016, ואני מתחיל לחשוב שלא מן הנמנע שהדבר מכוון מראש על ידי היצרן.

באפריל האחרון נבחן גם ההונדה CR-V שאינה משווקת בישראל, והיא קיבלה ציון של ארבעה כוכבי בטיחות בלבד במבחן של ה EuroNcap לרמת האיבזור הסטנדרטית, ואילו עם חבילת בטיחות קיבלה ההונדה את הכוכב החמישי החסר.  

מתחילת השנה פורסמו מבחנים לכלי רכב נוספים, כשכולם קיבלו ציון מקסימלי של חמישה כוכבי בטיחות – מרצדס E-Class החדשה, פולקסוואגן פאסאט וטיגואן, סקודה סופרב וקודיאק חדשים, זיקר 001 ו X (של ג'ילי), ניו EL6 וטויוטה C-HR.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טסלה מודל Y סטנדרט צילום: טסלהטסלה מודל Y סטנדרט צילום: טסלה

מודל 3 ב-185 אלף שקל? הטסלה הזולה מגיעה לישראל

אילון מאסק הבטיח כבר מזמן מכונית חשמלית עממית במחיר של 25 אלף דולר, אך ההבטחה הזו עדיין רחוקה מהגשמה. השבוע חשפה טסלה גרסאות מוזלות של הדגמים הפופולריים מודל 3 ומודל Y, שמחיריהן ירדו בכמה אלפי דולרים בלבד. מאחורי ההנחות הקלות מסתתר קיצוץ באבזור ובביצועים, שמעורר ספק סביב השאלה אם מדובר במהלך אמיתי כדי להנגיש את המותג לציבור רחב יותר

עוזי גרסטמן |

כבר שנים שאילון מאסק מדבר על חזון של מכונית חשמלית נגישה לכל אחד, שתימכר תמורת סביב ה-25 אלף דולר ותהפוך את טסלה ממותג יוקרה לחלק בלתי נפרד משוק הרכב ההמוני. אלא שבפועל, גם לאחר שנים של דיבורים והבטחות, החברה עדיין רחוקה מהיעד הזה. השבוע חשפה טסלה צעד ראשון בדרך, אבל זה עדיין רחוק ממהפכה: השקת גרסאות סטנדרט חדשות למודל 3 ולמודל Y, שהן למעשה גרסאות מופשטות וזולות יותר של הדגמים שכבר קיימים, עם הוזלה של כמה אלפי דולרים בלבד.

מאחורי ההוזלה עומד שינוי משמעותי בגישה: טסלה מוותרת על חלק ניכר מהאבזור שהפך את המכוניות שלה לסמל של טכנולוגיה ונוחות. הדגמים החדשים מגיעים עם מערכת הנעה אחורית בלבד ועם סוללה קטנה יותר, בנפח של 69 קוט״ש, לעומת הסוללות הגדולות שהורגלו בהן הלקוחות עד כה. כדי לשמור על מחיר נמוך יותר, הסירה החברה שורה ארוכה של תוספות - החל ממראות מתקפלות חשמלית ועד מערכת שמירת נתיב מתקדמת. גם ריפודי העור נעלמו, והוחלפו בבד פשוט. חימום המושבים מלפנים ומאחור בוטל, כמו גם כוונון ההגה החשמלי ותאורת האווירה. אפילו מערכת השמע עברה דיאטה: במקום 15 רמקולים נותרו רק שבעה, ולראשונה בדגמי טסלה אין יותר רדיו AM/FM. מסך בגודל של 8 אינץ’ שהיה מוצב לנוסעים מאחור הוסר אף הוא, וגם מערכת סינון האוויר המשוכללת שמנעה כניסת חלקיקים קטנים, איננה עוד.

גם המראה החיצוני של הדגמים הפשוטים עבר שינוי בהתאם לגישה החסכונית. פסי התאורה הדקים מלפנים ומאחור נעלמו, הגג השקוף שהעניק תחושת מרחב ובוהק באור טבעי כבר לא נכלל בדגם Y, והאפשרויות לעיצוב חיצוני צומצמו לשלושה צבעים בלבד: אפור בסיסי, לבן פנינה בתוספת תשלום של 1,000 דולר, ושחור שדורש תוספת של 1,500 דולר. הדגמים האלה מייצגים את הרצון של טסלה לשמור על עיצוב יוקרתי במראה, אך עם עלויות ייצור נמוכות יותר.

הירידה בביצועים מורגשת

במונחי ביצועים, מדובר בירידה מורגשת. מודל Y בגרסת הסטנדרט תעלה בארה"ב כ-40 אלף דולר - הפחתה של כ-11% בלבד לעומת גרסת הפרימיום. הטווח שלו לפי תקן EPA האמריקני, המחמיר מזה האירופי, מגיע ל-517 ק"מ, וההאצה מ-0 ל-97 קמ״ש נמשכת כעת 6.8 שניות, לעומת 5.4 שניות בגרסה הבכירה. המהירות המרבית נשארה ללא שינוי – 200 קמ״ש. ב-Model 3, לעומת זאת, המחיר יגיע ל-37 אלף דולר - ירידה של כ-13%. גם כאן הטווח נשאר דומה - 517 ק"מ, התאוצה ל-100 קמ"ש היא 5.8 שניות, והמהירות המרבית זהה. ההבדל הבולט הוא שהמודל 3 עדיין שומרת על גג הזכוכית המוכר, אולי כוויתור קטן מצד טסלה לטובת מי שמחפשים מעט יותר תחושת פרימיום.

ואולם למרות הצעד הזה, קשה לומר שטסלה נהפכה פתאום למותג נגיש. ההוזלה אמנם נראית על הנייר, אך היא מתקזזת כמעט לחלוטין עם ביטול הטבת המס הפדרלית לרוכשי רכב חשמלי בארה"ב, שהיתה שווה עד 7,500 דולר. בלעדיה, מחיר הרכישה הסופי של טסלה נותר דומה מאוד לזה שלפני ההוזלה, כך שהמהלך נראה יותר כמו ניסיון לשמור על רמת מכירות סבירה בשוק מאתגר מאשר כמו בשורה צרכנית אמיתית.

BYD Atto3 - הנמכרת ביותר
צילום: יואב פולס

BYD מחזירה 115 אלף רכבים לתיקון בגלל בעיות בטיחות קריטיות

התקלה הרחבה ביותר שהיתה ב-BYD; ככל הנראה אין נגיעה לרכבי BYD בישראל

רן קידר |
נושאים בכתבה BYD

חברת BYD הסינית הודיעה על ריקול לתיקון של יותר מ-115 אלף רכבים בעקבות ליקויים הנדסיים ברכיבי ההנעה והסוללה. מדובר בתקלה הרחבה ביותר בתולדות החברה, מהלך שמעלה מחדש שאלות לגבי איכות הרכבים של יצרנית הרכב החשמלי הגדולה בעולם, דווקא בתקופה שבה היא מנסה להפוך למותג עולמי מוביל.

לפי נתונים רשמיים מהרשות הסינית לפיקוח על השוק (SAMR), הריקול כולל בדיוק 115,783 כלי רכב. החברה נאלצה להגיש את תוכנית הריקול לרגולטור הממשלתי, שפירסם את הפרטים זמן קצר לאחר חקירה מקיפה שחשפה כשלים בתכנון ובייצור.

מדובר בשני דגמים עיקריים: כ-44 אלף רכבים מדגם Tang ההיברידי שיוצרו בין מרץ 2015 ליולי 2017, וכ-71 אלף רכבים מדגם Yuan Pro החשמלי שיוצרו בין פברואר 2021 לאוגוסט 2022. התהליך יתבצע ללא עלות לבעלי הרכבים, ו-BYD התחייבה לסיים את התיקונים עד סוף השנה באמצעות מרכזי שירות מורחבים בכל רחבי סין.

תקלות בסיסיות שמסכנות נהגים

בדגמי Tang התגלה כי בקר מנוע ההנעה עלול לגרום לשריפת לוח חשמלי ואף להפסקת כוח פתאומית. הבעיה נובעת מכשל בתכנון ובחירת רכיבים שעלול לגרום לפריקה חשמלית לא תקינה, מצב שמוביל לשריפה פוטנציאלית או אובדן כוח במהלך נסיעה ומסכן נהגים והולכי רגל.

במקביל, בדגמי Yuan Pro נמצאה בעיה בתכנון אטימת מארז הסוללה שיכולה להוביל לחדירת מים ולירידה בכושר ההנעה. האיטום הלקוי במארז הסוללה, שמקורו בשגיאת ייצור באטם, עלול לאפשר חדירת מים שתפגע בביצועי הסוללה ותגביר סיכון לקצר חשמלי. BYD מסרה כי תתקן את הליקוי באמצעות הוספת חומר איטום למארז.