רכב חשמלי
צילום: Waldemar Brandt on Unsplash

מבגדי ים והלבשה תחתונה לרכב חשמלי

מהנעשה בחצר האחורית של הנאסד"ק. "נייקד ברנד" (NAKD), אחת החברות שהורצה על ידי משתמשי הרשת החברתית רדיט בחודש ינואר האחרון, משנה את פעילותה באופן רדיקלי מיצרנית בגדי ים והלבשה תחתונה ליצרנית רכב חשמלי
גיא טל |

מניית הפני (מניות הנסחרות במחיר הנמוך מדולר אחד) NAKED BRAND GROUP LIMITED (NAKD) נהנתה (או סבלה) בחודש ינואר האחרון מטרנד מניות ה-Μeme של חברי הרשת החברתית רדיט. טרנד בו חברי הרשת מתזמנים שליחת הוראות קניה מרובות בזמן קצר באופן שמקפיץ את המניה באופן זמני, לעיתים קרובות כדי לגרום לשורטיסטים לאבד את השקעתם.

כך קפצה המניה במאות אחוזים ביום אחד מדשדוש מתמשך מתחת למחיר של דולר אחד ונגעה במחיר של 3 דולר למניה, רק כדי לחזור ולרדת, ולאחר שיוט קצר סביב מחיר הדולר למניה חזרה להיסחר באזור ה-70 סנט למניה.

לאחרונה שוב עולה המניה לכותרות בהקשר אחר. המניה ההפסדית, שעיסוקה המסורתי הוא מכירת בגדי ים והלבשה תחתונה משנה את עיסוקה באופן דראסטי. מנכ"ל החברה ג'סטין דייויס-רייס הודיע במהלך הקיץ שהחברה תמכור את פעילות בגדי הים וההלבשה התחתונה לחברה גדולה יותר. בספטמבר הודיע המנכ"ל שהחברה זיהתה הזדמנות קנייה בתחום האנרגיה הנקייה. הזדמנות זו, כך מתברר, היא חברת סנטרוס שנוסדה בשנת 2013 ועוסקת בייצור רכב חשמלי.

מנכ"ל החברה פטר וואנג אומר שהחברה עמדה בפני הנפקה אך הם מאמינים שנייקד מאפשרת קיצור דרך להפיכת החברה לציבורית ומספקת את ההון הנדרש לגיבוי פעילות החברה. "מעבר להון אנו חושבים שהאפשרות להרוויח בסיס של מחזיקי מניות נלהבים ונאמנים כמו אלו של "נייקד" הוא דבר ששום הנפקה ראשונית לא יכולה הייתה להשיג" הוסיף המנכ"ל.

סנטרו ייצרה עד כה 3300 רכבים חשמליים ומצפה להכנסות של 25.3 מיליון דולר ממכירות 1500 רכבים בשנה זו. עד שנת 2023 מצפה החברה למכור 74800 רכבים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ווימו
צילום: ווימו

ויימו דוהרת קדימה עם Via: טסלה עדיין תקועה באוסטין

המרוץ לעתיד התחבורה האוטונומית נכנס לשלב קריטי. בעוד ויימו משנה את כללי המשחק עם אסטרטגיית שילוב חברות אחרות בתחבורה הציבורית, טסלה של אילון מאסק מתמודדת עם מציאות מאתגרת

עמית בר |
נושאים בכתבה ווימו VIA טסלה

נקודת מפנה במרוץ הרובו-טקסי האמריקאי. ויימו, זרוע הרכב האוטונומי של אלפבית, ממשיכה להפתיע את השוק בצעדים אסטרטגיים נועזים, בעוד טסלה, למרות כל ההבטחות הגרנדיוזיות של אילון מאסק, מוצאת עצמה מרותקת לפילוט מצומצם בעיר אחת. השאלה המרכזית היא לא רק מי יגיע ראשון, אלא מי יצליח להטמיע את הטכנולוגיה בחיי היומיום של מיליוני אנשים.

ויימו הכריזה על שותפות עם Via Transportation הישראלית שהנפיקה לאחרונה שעשויה לשנות את פני התחבורה העירונית. Via, חברה שהתמחתה בפיתוח תוכנה לניהול מיקרוטרנזיט, מביאה לשולחן משהו שוויימו חסרה, גישה ישירה למערכות התחבורה הציבורית של ערים ברחבי ארצות הברית. זוהי לא עוד שותפות טכנולוגית, אלא חיבור אסטרטגי שמאפשר לוויימו להיכנס מהדלת הראשית למערכי התחבורה העירוניים, במקום לנסות להתחרות בהם מבחוץ.

העיר צ'נדלר באריזונה נבחרה כמעבדה הראשונה לניסוי. במסגרת שירות "צ'נדלר פלקס", תושבי העיר יוכלו להזמין רכב אוטונומי של ויימו דרך אותה אפליקציה שבה הם מזמינים כיום אוטובוס או שירות הסעות עירוני. המחירים יהיו מסובסדים כחלק ממערך התחבורה הציבורית, והנסיעות ישולבו עם כרטיסי התחבורה הקיימים. זהו שינוי תפיסתי מהותי.  הרובוטקסי הופך מאיום על התחבורה הציבורית לחלק אינטגרלי ממנה.

יום אחד לפני ההכרזה על השותפות עם Via, ויימו הודיעה על הרחבת שיתוף הפעולה עם ליפט לעיר נאשוויל שבטנסי, עם השקה מתוכננת ל-2026. השותפות עם ליפט, שהחלה בפיניקס ב-2023 והוכיחה את עצמה כהצלחה מסחררת, מדגימה את הגמישות האסטרטגית של ויימו. במקום לבנות אפליקציה משלה ולהתחרות חזיתית באובר ובליפט, החברה בחרה להשתמש בפלטפורמות הקיימות כערוץ הפצה. התוצאה מדברת בעד עצמה: 250,000 נסיעות שבועיות ללא תאונות, נתון שאף מתחרה לא מתקרב אליו.

טסלה: החזון הגדול פוגש מציאות עיקשת

בצד השני של המתרס, טסלה ממשיכה לנווט בין חזון מהפכני למציאות מאתגרת. הפילוט באוסטין, שהושק ב-22 ביוני עם תעריף סמלי של 4.20 דולר לנסיעה, אמנם הורחב לאזור גדול פי ארבעה מהשטח המקורי, אך עדיין מוגבל לעיר אחת בלבד. ההבטחה של מאסק לכסות מחצית מארצות הברית עד סוף 2025 נראית כעת רחוקה מתמיד, כשנותרו פחות מארבעה חודשים לסוף השנה.