בעקבות תקנות חדשות: פרארי מאיימת לפרוש מפורמולה 1
פרארי מאיימת לעזוב את ליגת מירוצי הפורמולה 1 משנת 2021, אם בעלת הליגה החדשה, ליברטי מדיה, תמשיך בקידום תקנות חדשות למנועים. סוכנות הידיעות בלומברג מדווחת כי ביצרנית האיטלקית זועמים על הכוונה לדרוש מהמשתתפות ב-F1 לפתח מנועים חדשים לחלוטין בתקן שונה.
מנכ"ל פרארי, סרג'יו מרקיונה, אמר כי היצרנית "לא תשחק" (בפורמולה 1) אלא אם יתקיימו שורה של תנאים, שיאפשרו לפרארי לשמר את המותג שלה בשוק ולחזק את מעמדה. גם מרצדס ורנו הביעו ספקות בנוגע לתכנון המנוע החדש שהוצע על-ידי ליברטי מדיה. בחברת הניהול רוצים מערכת כלאיים פשוטה וזולה יותר, שתכניס שחקניות נוספות לליגה. בנוסף, המנוע החדש אמור להיות רועש יותר, כמענה לביקורת אוהדי הליגה שהיחידה הקיימת שקטה מדי פחות מרגשת.
יש לציין שהאיום של פרארי אינו מתוזמן במקריות - יצרניות הרכב המשתתפות בפורמולה 1 כיום חתומות על חוזה השתתפות בתחרות עד לשנת 2020. פרישה לאחר מכן לא תגבה מהן מחיר כלשהו. על-פי אנליסטים, פרארי גם מחזיקה בקלף מיקוח טוב יותר - שכן מדובר ביצרנית היחידה בהיסטוריית ה-F1 שהשתתפה בכל המירוצים מאז הקמת הליגה. עזיבתה תגרום לנזק תדמיתי גדול יותר ל-F1, מאשר הנזק שייגרם לפרארי.
קיה EV3 - קרוסאובר חשמלי אטקרטיבי. צילום יואב פולסשוק הרכב - ירידה בכמות המכירות של יבואני הרכב ומה צריך לדעת על רכבי אפס קילומטר
איך רכבי אפס קילומטר משנים את תמונת שוק הרכבים, והאם ההשפעה שלהם על שוק הרכבים המשומשים תימשך?
רישום רכבי "אפס קילומטר" הוא כלי חוקי שיבואני הרכב בישראל משתמשים בו מאז שנות ה-2000 המוקדמות, אך ב-2025 הוא הפך לגורם מרכזי המשפיע מאוד על השוק בגלל שהשוק היה חלש. היבואנים נתקעו עם סחורה, ומכרו אותה לעצמם (חברות ליסינג שלהם) כרכב אפס קילומטר. בפועל, למרות שהמספרי מסירות גבוהים יותר , המסירות האמיתיות שמקזזים את המכירות העצמיות של אפס קילומטר הם פחות מ-260 אלף שקל בשנה - ירידה של כ-105 לעומת שנת 2024.
על פי נתוני איגוד יבואני הרכב היקף המסירות עומד על 284 אלף עד נובמבר 2025, גידול של 9% לעומת 2024, אך כ-30,000-35,000 מהן היו רישומי אפס קילומטר, בעיקר חשמליות ורכבי פלאג-אין שנתקעו במלאי עודף. השיטה מאפשרת ליבואנים להעביר רכבים מדוחות המלאי לרשומות המכירות, מבלי להודות בירידת ביקוש אמיתית, אך היא יוצרת עיוותים בשוק היד שנייה, בתמחור ובאמון הצרכנים.
על פניו, רכב אפס קילומטר הוא כלי רכב חדש: קילומטראז' אפסי, ללא בעלות פרטית קודמת, ולעיתים עם אריזת ייצור מקורית. בפועל, מדובר ברכב שלא נרכש על ידי לקוח פרטי בתוך 12 חודשים מייצורו, תקופה שבה הוא הופך לנטל חשבונאי. עלויות המימון מצטברות ל-3%-2% ממחיר הרכב לחודש, ערך השוק יורד ב-5%-10% בשנה, ודגמים מתיישנים מול מתחרים חדשים. רישום כזה "מקפיא" את הסטטוס: הרכב יוצא ממלאי היבואן ונכנס כ"יד ראשונה" זמינה למכירה, מה שמאפשר ליבואן להציג מסירות גבוהות יותר.
התהליך מתחיל ביבואן, שמזמין כמויות גדולות כדי לעמוד ביעדי יצרנים גלובליים. ב-2025, יבוא המכוניות ירד ב-14% בעשרת החודשים הראשונים, אך מלאי הנמלים הגיע ל-100,000 יחידות בינואר, בעיקר בגלל הזמנות מוקדמות לקראת עליות מס צפויות (בדצמבר 2024 היו הזמנות גדולות בשל העלייה במס קנייה). כשהביקוש לא עומד בקצב, הרכב מועבר לרישום זמני.
- עסקאות 0 ק"מ - עשרת הכללים שאתם חייבים להכיר
- רכב אפס קילומטר - הלהיט של החצי שנה אחרונה, יתרונות וחסרונות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
איך זה קורה בפוכעל? העברה לחברת ליסינג קשורה: זה מהווה 60%-70% מהמקרים; רישום על סוחר עצמאי: 20%-25%, עם הנחות של 10%-15% ממחיר הרשמי. הסוחר לוקח סיכון על תחזוקה ראשונית, אך מוכר תוך 3-6 חודשים. רישום פנימי קצר: 10%-15% מהרכבים. במצס כזה היבואן מחזיק את הרכב 1-3 חודשים ומעביר אותו הלאה, בעיקר במותגים יוקרתיים.
