רכב היברידי - כל מה שצריך לדעת; יתרונות, חסרונות ומחירים
איך זה שיש רכב שהוא גם חשמלי וגם על בנזין, מי קובע מתי הוא נוסע על חשמל ומתי על דלק, כמה הוא עולה, מה היתרונות ומה החסרונות?
רכב היברידי (Hybrid Vehicle) הוא רכב שמשלב מערכת הנעה מסורתית של מנוע בעירה פנימית (בנזין או דיזל) עם מערכת הנעה חשמלית. היתרון העיקרי של התצורה הזו הוא השימוש האופטימלי באנרגיה לפי תנאי הנסיעה. קיימים כמה סוגים של רכבים היברידיים: היברידי מלא (Full Hybrid): כמו הטויוטה פריוס, שיכול לנסוע בחשמל בלבד במהירויות נמוכות; היברידי נטען (Plug-in Hybrid - PHEV): כמו המיטסובישי אאוטלנדר PHEV, שניתן לטעון את הסוללה חיצונית לנסיעות חשמליות ארוכות יותר; והיברידי קל (Mild Hybrid): מערכת חשמלית משמשת כתמיכה למנוע הבעירה, דוגמת היונדאי סונטה עם מערכת 48V.
ההסבר הזה, עדיין לא מלא - מה זה אומר? זה רכב חשמלי? צריך לטעון אותו? איך נקבע אם הוא נוסע על בנזין או חשמל? הנה הסבר להדיוטות בתחום: רכב היברידי הוא סוג של מכונית שיש לה שני מנועים: מנוע בעירה פנימית (לרוב בנזין או דיזל) - זה המנוע המסורתי שאתה מכיר, שצורך דלק כדי לנוע. מנוע חשמלי - מנוע שמופעל על ידי סוללה, לא זקוק לדלק ולא פולט מזהמים בזמן פעולתו.
רכב היברידי יכול לנסוע הן על בנזין והן על חשמל, או על שניהם בו זמנית. בדרך כלל, הוא משתמש במנוע החשמלי בתנאים שבהם מנוע הבנזין פחות יעיל, כמו בעצירות ברמזורים, בנסיעה בעיר במהירויות נמוכות או בזמן האצות קצרות.
מי קובע איך הרכב נוסע? אוטומטי: ברוב הרכבים ההיברידיים, המערכת עצמה מחליטה מתי להשתמש במנוע החשמלי, במנוע הבנזין או בשניהם יחד. זה קורה ללא התערבות הנהג, מבוסס על אלגוריתמים שמחשבים את החיסכון הכי גדול בדלק ובפליטות.
- ההיגיון שמאחורי הבחירה: למה יותר נהגים בוחרים ברכב היברידי פשוט ויעיל?
- רכבים חשמליים והיברידיים יחויבו לחשוף את נתוני הצריכה שלהם - למה זה חשוב לרוכשים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נהגים יכולים לבחור: בחלק מהרכבים ההיברידיים מתקדמים יותר, יש אפשרות לנהג לבחור מצב נסיעה, כמו מצב "נסיעה חשמלית" בלבד (אם יש מספיק מטען בסוללה), אבל זה לא תמיד זמין ותלוי במודל הרכב.
האם זה דורש הטענה חשמלית? היברידי מלא (Full Hybrid): לא דורש טעינה חיצונית. הסוללה נטענת בעיקר דרך האנרגיה שהופקה בבלימה או בהאצות, ומנוע הבנזין יכול לטעון את הסוללה כשנדרש. היברידי נטען (Plug-in Hybrid - PHEV): כן, דורש טעינה חשמלית חיצונית. לרכבים אלה יש שקע שדרכו אתה יכול לחבר את הרכב לחשמל כמו שמטעינים מכשיר סלולרי, כדי לטעון את הסוללה לפני הנסיעה. כך ניתן לנסוע מרחקים קצרים יותר ללא שימוש בבנזין
- רנו 5 E-Tech - חשמלית קומפקטית ויקרה
- ענף הרכב-Kill the Rich רק אל תתנו לעובדות לבלבל אתכם
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- דיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון
רכב היברידי - יתרונות
רכבים היברידיים מצמצמים את צריכת הדלק בצורה משמעותית, במיוחד בנסיעות עירוניות. הטויוטה פריוס, לדוגמה, מציעה צריכת דלק של כ-30 ק"מ לליטר בעיר. ההונדה CR-V היברידית מספקת כ-25 ק"מ לליטר. בעיר, השימוש במנוע החשמלי במהירויות נמוכות ובעצירות מפחית את הצורך בדלק.
פליטות מזהמים נמוכות יותר: היברידיים מפחיתים את הפליטות הסביבתיות, מה שחשוב במיוחד בישראל, שם זיהום האוויר בערים הוא בעיה. הלקסוס NX 300h, למשל, מפחיתה את פליטת CO2 בכ-30% לעומת הדגם המקביל עם מנוע בנזין. הכיה נירו היברידית מציעה פליטות נמוכות דומות, תורמת לשיפור איכות האוויר.
אפקטיביות בנסיעה עירונית: במצבי נסיעה עירוניים, רכבים היברידיים כמו הטויוטה קורולה ההיברידית או היונדאי איוניק משתמשים במנוע החשמלי בתנאים שבהם מנוע בנזין היה בזבזני, כמו בעצירות מרומזורים או בהאצות קצרות, מבטיחים חיסכון וביצועים טובים.
טווח נסיעה מורחב: היברידיים נטענים כמו ה-Opel Grandland X פלאג-אין מציעים טווח חשמלי של כ-50 ק"מ, מה שמספיק לנסיעות קצרות בעיר ללא שימוש בדלק. ה-Mitsubishi Outlander PHEV מספק טווח חשמלי של כ-45 ק"מ, והוא יכול להמשיך בנסיעה עם מנוע הבנזין לאחר מכן.
פחות רעש: חווית הנהיגה ברכבים כמו הלקסוס ES 300h או הטויוטה קאמרי היברידית שקטה יותר, תורמת לנוחות הנהג והנוסעים ומפחיתה את זיהום הרעש. זהו יתרון במיוחד בשכונות עירוניות.
רכב היברידי - חסרונות
מחיר רכישה גבוה יותר: רכבים היברידיים יכולים להיות יקרים יותר ברכישה. לדוגמה, הטויוטה ראב 4 היברידית מתומחרת סביב 220,000 ₪, בעוד גרסת הבנזין הרגילה מתחילה בכ-180,000 ₪. ה-Ford Kuga Hybrid מתחיל בכ-210,000 ₪ לעומת כ-180,000 ₪ לדגם הבנזין.
מורכבות תחזוקה: רכבים כמו ההונדה אקורד היברידית דורשים התערבות של מכונאים שהוכשרו לטפל בשתי המערכות. החלפת סוללות או תיקון מערכות חשמליות יכול להיות עניין יקר. לדוגמה, החלפת סוללות בטויוטה פריוס יכולה לעלות כ-10,000 ₪.
משקל גבוה יותר:הסוללות הכבדות ברכבים היברידיים כמו היונדאי סונטה היברידית מוסיפות משקל, מה שיכול להשפיע על ביצועי הנהיגה, במיוחד בתחום האצה ומנעד הבלמים.
ביצועים מוגבלים: בהשוואה לרכבים ספורטיביים או רכבי שטח, היברידים כמו הטויוטה C-HR היברידית יכולים להתפשר על כוח ומהירות מרבית. הלקסוס RX 450h, אף שהיא מהירה יחסית ליברידית, לא מתחרה בביצועים של רכבי היוקרה עם מנועי בנזין גדולים.
שווי מכירה: שוק המשומשות עבור רכבים כמו הניסאן קאשקאי היברידית יכול להיות לא יציב. חששות לגבי אורך חיי הסוללה ועלויות תחזוקה עתידיות יכולות להוריד את ערך המכירה.
תשתית טעינה (עבור היברידיים נטענים): בעוד שהיברידיים מלאים כמו הטויוטה יאריס היברידית לא דורשים טעינה, היברידיים נטענים כמו ה-Volkswagen Golf GTE זקוקים לעמדות טעינה, ובישראל, שבה תשתית הטעינה עדיין בשלבי התפתחות, זה יכול להוות אתגר.
דוגמאות למחירים וצריכת דלק:
צריכת הדלק שרשומה כאן היא נתוני היצרן, והיא מתייחסת לנתונים אופטימליים. בפועל המצב בשטח מבטא שימוש פחות יעיל ב-10%-15% ויש מצבים שאפילו יותר:
טויוטה פריוס: מחיר התחלתי כ-190,000 ₪, צריכת דלק בעיר כ-30 ק"מ לליטר, בנסיעה משולבת כ-26 ק"מ לליטר.
הונדה CR-V Hybrid: מחיר התחלתי כ-230,000 ₪, צריכת דלק בעיר כ-25 ק"מ לליטר, בנסיעה משולבת כ-21 ק"מ לליטר, לעומת גרסת הבנזין עם צריכת דלק של כ-13 ק"מ לליטר.
לקסוס NX 300h: מחיר התחלתי כ-290,000 ₪, צריכת דלק בעיר כ-23 ק"מ לליטר, בנסיעה משולבת כ-20 ק"מ לליטר.
קיה נירו היברידית: מחיר התחלתי כ-165,000 ₪, צריכת דלק בעיר כ-28 ק"מ לליטר, בנסיעה משולבת כ-24 ק"מ לליטר, לעומת 140,000 ₪ לגרסת הבנזין עם 17 ק"מ לליטר.
טויוטה קורולה היברידית: מחיר התחלתי כ-170,000 ₪, צריכת דלק בעיר כ-30 ק"מ לליטר, בנסיעה משולבת כ-24 ק"מ לליטר.
יונדאי איוניק: מחיר התחלתי כ-180,000 ₪, צריכת דלק בעיר כ-29 ק"מ לליטר, בנסיעה משולבת כ-25 ק"מ לליטר.
Opel Grandland X PHEV: מחיר התחלתי כ-240,000 ₪, טווח חשמלי כ-50 ק"מ, צריכת דלק בנסיעה משולבת כ-20 ק"מ לליטר.
Mitsubishi Outlander PHEV: מחיר התחלתי כ-280,000 ₪, טווח חשמלי כ-45 ק"מ, צריכת דלק בנסיעה משולבת כ-18 ק"מ לליטר.
לקסוס ES 300h: מחיר התחלתי כ-320,000 ₪, צריכת דלק בעיר כ-22 ק"מ לליטר, בנסיעה משולבת כ-19 ק"מ לליטר.
טויוטה קאמרי היברידית: מחיר התחלתי כ-240,000 ₪, צריכת דלק בעיר כ-25 ק"מ לליטר, בנסיעה משולבת כ-22 ק"מ לליטר.
טויוטה ראב 4 היברידית: מחיר התחלתי כ-220,000 ₪, צריכת דלק בנסיעה משולבת כ-20 ק"מ לליטר, לעומת 180,000 ₪ לגרסת הבנזין עם 14 ק"מ לליטר.
Ford Kuga Hybrid: מחיר התחלתי כ-210,000 ₪, צריכת דלק בנסיעה משולבת כ-19 ק"מ לליטר, לעומת 180,000 ₪ לדגם הבנזין עם 15 ק"מ לליטר.
הונדה אקורד היברידית: מחיר התחלתי כ-260,000 ₪, צריכת דלק בנסיעה משולבת כ-22 ק"מ לליטר, עם עלויות תחזוקה פוטנציאלית גבוהות יותר. החלפת סוללות יכולה לעלות בין 8,000 ל-12,000 ₪.
יונדאי סונטה היברידית: מחיר התחלתי כ-200,000 ₪, צריכת דלק בנסיעה משולבת כ-20 ק"מ לליטר, עם משקל נוסף בגלל הסוללות.
טויוטה C-HR היברידית: מחיר התחלתי כ-195,000 ₪, צריכת דלק בנסיעה משולבת כ-23 ק"מ לליטר, עם ביצועים מוגבלים לעומת רכבי בנזין.
לקסוס RX 450h: מחיר התחלתי כ-350,000 ₪, צריכת דלק בנסיעה משולבת כ-17 ק"מ לליטר, עם יתרונות ביצועים יחסיים לשאר ההיברידים.
ניסאן קאשקאי היברידית: מחיר התחלתי כ-200,000 ₪, צריכת דלק בנסיעה משולבת כ-22 ק"מ לליטר, אך שווי המכירה יכול לרדת בגלל חששות לגבי סוללות.
Volkswagen Golf GTE: מחיר התחלתי כ-220,000 ₪, טווח חשמלי כ-40 ק"מ, צריכת דלק בנסיעה משולבת כ-19 ק"מ לליטר, דורש תשתית טעינה
:
- 5.שלומי 25/01/2025 19:11הגב לתגובה זוקצת מוזר להשוות רכב היברידי לרכב ספורטיבי או לרכב יוקרה. זה קצת כמו להשוות סוס לחמור.במקום זה תשוו רכב היברידי של למשל 1900 סמק לרכב לא היברידי של 1900 סמק. ממש לא חוכמה להשוות אותם לרכב ספורטיבי או רכב יוקרה עם נפח מנוע ענק...
- 4.אלון 25/01/2025 12:05הגב לתגובה זולא ציינת בכתבה שיש רכבים היברידיים שיש שם פונקציית מצב eco שזה משפר את החיסכון בדלק. לי יש טויוטה קאמרי היברידית ואני שם על מצב eco קבוע.
- 3.משה 25/01/2025 09:07הגב לתגובה זומחוץ לעיר רכב היברידי ורכב רגיל עושים אתו המרחק ליטר דלק לקמ
- 2.נירו פלאגאין בחיים האמיתיים בקושי 16 לליטר (ל"ת)איזה שטויות 25/01/2025 07:46הגב לתגובה זו
- אחד העם 26/01/2025 05:30הגב לתגובה זואני מקבל כ 27 קמ לליטר הפלג אין שלי. פשוט נוהג טוב
- 1.ישי 25/01/2025 00:49הגב לתגובה זורכבב היברידי כמו הסונטה מצויד במנוע בנזין חסכוני יותר מרכב רגיל מנוע במחזור תרמודינמי אטקינסון ועל כן חוסך דלק גם בהנעת בנזין. המנוע החשמלי מתגבר את מנוע הבנזין בעיקר בתאוצות.
דיפאל S05. צילום יצרןדיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון
מכשירי תנועה יבואנית דגמי דיפאל לישראל מנערת את השוק עם הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי בקטגוריה C, עם בסיס גלגלים של 2.88 מטר ומחיר של החל מ- 150.0 אש"ח.
מכשירי תנועה, יבואנית דגמי דיפאל לישראל השיקה את הדיפאל S05, קרוסאובר חשמלי מעוצב במחיר אגרסיבי.
הדיפאל S05 הוא אח קטן לדיפאל S07 המיובא על ידי 'מכשירי תנועה' מזה כשנה. הדיפאל S05 הוא כאמור קרוסאובר חשמלי בקטגוריית C-Suv הצפופה מאוד היום בשוק הישראלי והוא מגיע עם שני יתרונות משמעותיים – בסיס הגלגלים של ה S05 הוא בגודל 2.88 מטר, וחסר תקדים לקטגוריה שלו, והמחיר בו הוא משווק, החל ב- 150.0 אש"ח, נמוך בכ – 20,000 ₪ מהתחרות הישירה.
העיצוב מודרני וכולל את כל הרכיבים ההכרחיים היום כמו חזית אטומה, יחידות תאורה משולבות לד, ידיות דלתות נסתרות ועוד.
תא הנוסעים נקי מאוד ובמרכז הדשבורד מסך מולטימדיה בגודל ''15.4 עם קישוריות אלחוטית מקורית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, תצוגה עילית לנהג, עדכוני OTA, מצלמות 540°, ועוד. ל- S05 גג פנורמי הכולל וילון חשמלי הכרחי, ואבזור נדיב בכל רמות הגימור.
- צ'נגן דיפאל S07 - עיצוב ויעילות על חשבון נוחות וממשק
- הקבוצות בענף הרכב מתארגנות מחדש - ויש מי שעדיין לא
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המימדים החיצוניים של הדיפאל S05 מספרים רק חלק מהסיפור עם אורך כולל של 4.62 מטר, רוחב של 1.9 מטר וגובה של 1.6 מטר. בסיס הגלגלים של הדיפאל S05 גדול משמעותית מכל המתחרות בקטגוריה עם נתון מרשים של 2.88 מטר, שכולו מיועד לטובת המרווח הפנימי לנוסעים.
רכב חדש. אילוסטרציה. צילום יואב פולסענף הרכב-Kill the Rich רק אל תתנו לעובדות לבלבל אתכם
השיח בנושא רווחיות בענף הרכב לוקה בפופוליזם זול, מידע שגוי, Kill The Rich קלאסי - כזה שלא נותן לעובדות לבלבל אותו.
המידע הרשום לא נועד להגן על יבואני הרכב, אלא כדי לסייע לקורא הנבון לגבש דעה ולא להיות מוטה למניפולציות של 'קליק בייט' למיניהן.
על אף כל האמור, הנסיון להבין מה הרווחיות של יבואן רכב מכל מכונית שהוא מוכר נדון לכישלון, גם שלי, גם של כותבים אחרים.
אין כיף גדול יותר מאשר לחבוט ביבואני הרכב, כמה שיותר חזק יותר טוב. אם אפשר להוסיף גם שמות של הבעלים או מנהלים כחלק מהניים-דרופינג שיוכיח כמה הכותב מכיר את הענף – מה טוב. כבונוס גם להצטייר כאביר הצרכנים שנלחם בתאגידים הגדולים והרשעים ולא מפחד, זה כמו לשלוח לוטו ולזכות גם במספר הנוסף (אני מניח שיש איזה תכנית כזו של הגרלה עם הכפלת הזכייה).
מצטער, אני לא מכוון להצטרף לתזמורת המטופשת הזו. מטופשת כי אם הכותבים השונים היו מחפשים את האמת ולא את הכותרות, או את ה'קילק-בייט' הכל-כך אהוב על מערכות התקשורת השונות, זה היה הורס את החגיגה.
אומר מראש, אין לי כוונה להגן על יבואני הרכב בישראל, או על אף גורם עסקי אחר. יש לי כוונה לפתוח לקוראי ביזפורטל צוהר, בעצם חלון, או אולי דלת כפולה, דרכה הם יוכלו לקבל מידע שאין בו כוונה או רצון להטות דעה לכאן או לכאן, אלא רק לשקף את המצב. הקורא האינטיליגנטי ישקלל את המידע המוצג לו בכל המדיות השונות, ועם כל גיוון המידע, יגבש לעצמו את דעתו האישית.
Revers Accounting
כותרות של רווחיות של עשרות אלפי שקלים על כל רכב. כל קורא יכול לעשות Revers Accounting שזה בדיוק כמו רוורס אנג'נירינג רק עם מספרים. עשיתי את זה עבורכם.
- מסירות חשמליות ופלאג אין - האמת שונה מהכותרות ההיסטריות
- 170,000 ש"ח זה ה 135,000 החדש
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ניקח רכב ממוצע שנמכר בישראל במחיר של 200,000 ₪. דבר ראשון נפחית מע"מ של 18%. מי מכם שעשה 18%X200,000 שיחזור לכיתה ד' בבקשה. המספר הנכון הוא 200,000/1.18, מה שמביא אותנו למחיר של 169,491 ₪. זה מחיר הרכב אחרי מיסים, לפני מע"מ.
