רכב היברידי - כל מה שצריך לדעת; יתרונות, חסרונות ומחירים
איך זה שיש רכב שהוא גם חשמלי וגם על בנזין, מי קובע מתי הוא נוסע על חשמל ומתי על דלק, כמה הוא עולה, מה היתרונות ומה החסרונות?
רכב היברידי (Hybrid Vehicle) הוא רכב שמשלב מערכת הנעה מסורתית של מנוע בעירה פנימית (בנזין או דיזל) עם מערכת הנעה חשמלית. היתרון העיקרי של התצורה הזו הוא השימוש האופטימלי באנרגיה לפי תנאי הנסיעה. קיימים כמה סוגים של רכבים היברידיים: היברידי מלא (Full Hybrid): כמו הטויוטה פריוס, שיכול לנסוע בחשמל בלבד במהירויות נמוכות; היברידי נטען (Plug-in Hybrid - PHEV): כמו המיטסובישי אאוטלנדר PHEV, שניתן לטעון את הסוללה חיצונית לנסיעות חשמליות ארוכות יותר; והיברידי קל (Mild Hybrid): מערכת חשמלית משמשת כתמיכה למנוע הבעירה, דוגמת היונדאי סונטה עם מערכת 48V.
ההסבר הזה, עדיין לא מלא - מה זה אומר? זה רכב חשמלי? צריך לטעון אותו? איך נקבע אם הוא נוסע על בנזין או חשמל? הנה הסבר להדיוטות בתחום: רכב היברידי הוא סוג של מכונית שיש לה שני מנועים: מנוע בעירה פנימית (לרוב בנזין או דיזל) - זה המנוע המסורתי שאתה מכיר, שצורך דלק כדי לנוע. מנוע חשמלי - מנוע שמופעל על ידי סוללה, לא זקוק לדלק ולא פולט מזהמים בזמן פעולתו.
רכב היברידי יכול לנסוע הן על בנזין והן על חשמל, או על שניהם בו זמנית. בדרך כלל, הוא משתמש במנוע החשמלי בתנאים שבהם מנוע הבנזין פחות יעיל, כמו בעצירות ברמזורים, בנסיעה בעיר במהירויות נמוכות או בזמן האצות קצרות.
מי קובע איך הרכב נוסע? אוטומטי: ברוב הרכבים ההיברידיים, המערכת עצמה מחליטה מתי להשתמש במנוע החשמלי, במנוע הבנזין או בשניהם יחד. זה קורה ללא התערבות הנהג, מבוסס על אלגוריתמים שמחשבים את החיסכון הכי גדול בדלק ובפליטות.
- ההיגיון שמאחורי הבחירה: למה יותר נהגים בוחרים ברכב היברידי פשוט ויעיל?
- רכבים חשמליים והיברידיים יחויבו לחשוף את נתוני הצריכה שלהם - למה זה חשוב לרוכשים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נהגים יכולים לבחור: בחלק מהרכבים ההיברידיים מתקדמים יותר, יש אפשרות לנהג לבחור מצב נסיעה, כמו מצב "נסיעה חשמלית" בלבד (אם יש מספיק מטען בסוללה), אבל זה לא תמיד זמין ותלוי במודל הרכב.
האם זה דורש הטענה חשמלית? היברידי מלא (Full Hybrid): לא דורש טעינה חיצונית. הסוללה נטענת בעיקר דרך האנרגיה שהופקה בבלימה או בהאצות, ומנוע הבנזין יכול לטעון את הסוללה כשנדרש. היברידי נטען (Plug-in Hybrid - PHEV): כן, דורש טעינה חשמלית חיצונית. לרכבים אלה יש שקע שדרכו אתה יכול לחבר את הרכב לחשמל כמו שמטעינים מכשיר סלולרי, כדי לטעון את הסוללה לפני הנסיעה. כך ניתן לנסוע מרחקים קצרים יותר ללא שימוש בבנזין
- פרויקט המטרו בגוש דן יוצא לדרך: טעות היסטורית או הצלחה ענקית?
- יותר גדולה, יותר חזקה - סמארט #5 החל מ 220 אלף ש"ח
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- שוק הרכב - ירידה בכמות המכירות של יבואני הרכב ומה צריך לדעת...
רכב היברידי - יתרונות
רכבים היברידיים מצמצמים את צריכת הדלק בצורה משמעותית, במיוחד בנסיעות עירוניות. הטויוטה פריוס, לדוגמה, מציעה צריכת דלק של כ-30 ק"מ לליטר בעיר. ההונדה CR-V היברידית מספקת כ-25 ק"מ לליטר. בעיר, השימוש במנוע החשמלי במהירויות נמוכות ובעצירות מפחית את הצורך בדלק.
פליטות מזהמים נמוכות יותר: היברידיים מפחיתים את הפליטות הסביבתיות, מה שחשוב במיוחד בישראל, שם זיהום האוויר בערים הוא בעיה. הלקסוס NX 300h, למשל, מפחיתה את פליטת CO2 בכ-30% לעומת הדגם המקביל עם מנוע בנזין. הכיה נירו היברידית מציעה פליטות נמוכות דומות, תורמת לשיפור איכות האוויר.
אפקטיביות בנסיעה עירונית: במצבי נסיעה עירוניים, רכבים היברידיים כמו הטויוטה קורולה ההיברידית או היונדאי איוניק משתמשים במנוע החשמלי בתנאים שבהם מנוע בנזין היה בזבזני, כמו בעצירות מרומזורים או בהאצות קצרות, מבטיחים חיסכון וביצועים טובים.
טווח נסיעה מורחב: היברידיים נטענים כמו ה-Opel Grandland X פלאג-אין מציעים טווח חשמלי של כ-50 ק"מ, מה שמספיק לנסיעות קצרות בעיר ללא שימוש בדלק. ה-Mitsubishi Outlander PHEV מספק טווח חשמלי של כ-45 ק"מ, והוא יכול להמשיך בנסיעה עם מנוע הבנזין לאחר מכן.
פחות רעש: חווית הנהיגה ברכבים כמו הלקסוס ES 300h או הטויוטה קאמרי היברידית שקטה יותר, תורמת לנוחות הנהג והנוסעים ומפחיתה את זיהום הרעש. זהו יתרון במיוחד בשכונות עירוניות.
רכב היברידי - חסרונות
מחיר רכישה גבוה יותר: רכבים היברידיים יכולים להיות יקרים יותר ברכישה. לדוגמה, הטויוטה ראב 4 היברידית מתומחרת סביב 220,000 ₪, בעוד גרסת הבנזין הרגילה מתחילה בכ-180,000 ₪. ה-Ford Kuga Hybrid מתחיל בכ-210,000 ₪ לעומת כ-180,000 ₪ לדגם הבנזין.
מורכבות תחזוקה: רכבים כמו ההונדה אקורד היברידית דורשים התערבות של מכונאים שהוכשרו לטפל בשתי המערכות. החלפת סוללות או תיקון מערכות חשמליות יכול להיות עניין יקר. לדוגמה, החלפת סוללות בטויוטה פריוס יכולה לעלות כ-10,000 ₪.
משקל גבוה יותר:הסוללות הכבדות ברכבים היברידיים כמו היונדאי סונטה היברידית מוסיפות משקל, מה שיכול להשפיע על ביצועי הנהיגה, במיוחד בתחום האצה ומנעד הבלמים.
ביצועים מוגבלים: בהשוואה לרכבים ספורטיביים או רכבי שטח, היברידים כמו הטויוטה C-HR היברידית יכולים להתפשר על כוח ומהירות מרבית. הלקסוס RX 450h, אף שהיא מהירה יחסית ליברידית, לא מתחרה בביצועים של רכבי היוקרה עם מנועי בנזין גדולים.
שווי מכירה: שוק המשומשות עבור רכבים כמו הניסאן קאשקאי היברידית יכול להיות לא יציב. חששות לגבי אורך חיי הסוללה ועלויות תחזוקה עתידיות יכולות להוריד את ערך המכירה.
תשתית טעינה (עבור היברידיים נטענים): בעוד שהיברידיים מלאים כמו הטויוטה יאריס היברידית לא דורשים טעינה, היברידיים נטענים כמו ה-Volkswagen Golf GTE זקוקים לעמדות טעינה, ובישראל, שבה תשתית הטעינה עדיין בשלבי התפתחות, זה יכול להוות אתגר.
דוגמאות למחירים וצריכת דלק:
צריכת הדלק שרשומה כאן היא נתוני היצרן, והיא מתייחסת לנתונים אופטימליים. בפועל המצב בשטח מבטא שימוש פחות יעיל ב-10%-15% ויש מצבים שאפילו יותר:
טויוטה פריוס: מחיר התחלתי כ-190,000 ₪, צריכת דלק בעיר כ-30 ק"מ לליטר, בנסיעה משולבת כ-26 ק"מ לליטר.
הונדה CR-V Hybrid: מחיר התחלתי כ-230,000 ₪, צריכת דלק בעיר כ-25 ק"מ לליטר, בנסיעה משולבת כ-21 ק"מ לליטר, לעומת גרסת הבנזין עם צריכת דלק של כ-13 ק"מ לליטר.
לקסוס NX 300h: מחיר התחלתי כ-290,000 ₪, צריכת דלק בעיר כ-23 ק"מ לליטר, בנסיעה משולבת כ-20 ק"מ לליטר.
קיה נירו היברידית: מחיר התחלתי כ-165,000 ₪, צריכת דלק בעיר כ-28 ק"מ לליטר, בנסיעה משולבת כ-24 ק"מ לליטר, לעומת 140,000 ₪ לגרסת הבנזין עם 17 ק"מ לליטר.
טויוטה קורולה היברידית: מחיר התחלתי כ-170,000 ₪, צריכת דלק בעיר כ-30 ק"מ לליטר, בנסיעה משולבת כ-24 ק"מ לליטר.
יונדאי איוניק: מחיר התחלתי כ-180,000 ₪, צריכת דלק בעיר כ-29 ק"מ לליטר, בנסיעה משולבת כ-25 ק"מ לליטר.
Opel Grandland X PHEV: מחיר התחלתי כ-240,000 ₪, טווח חשמלי כ-50 ק"מ, צריכת דלק בנסיעה משולבת כ-20 ק"מ לליטר.
Mitsubishi Outlander PHEV: מחיר התחלתי כ-280,000 ₪, טווח חשמלי כ-45 ק"מ, צריכת דלק בנסיעה משולבת כ-18 ק"מ לליטר.
לקסוס ES 300h: מחיר התחלתי כ-320,000 ₪, צריכת דלק בעיר כ-22 ק"מ לליטר, בנסיעה משולבת כ-19 ק"מ לליטר.
טויוטה קאמרי היברידית: מחיר התחלתי כ-240,000 ₪, צריכת דלק בעיר כ-25 ק"מ לליטר, בנסיעה משולבת כ-22 ק"מ לליטר.
טויוטה ראב 4 היברידית: מחיר התחלתי כ-220,000 ₪, צריכת דלק בנסיעה משולבת כ-20 ק"מ לליטר, לעומת 180,000 ₪ לגרסת הבנזין עם 14 ק"מ לליטר.
Ford Kuga Hybrid: מחיר התחלתי כ-210,000 ₪, צריכת דלק בנסיעה משולבת כ-19 ק"מ לליטר, לעומת 180,000 ₪ לדגם הבנזין עם 15 ק"מ לליטר.
הונדה אקורד היברידית: מחיר התחלתי כ-260,000 ₪, צריכת דלק בנסיעה משולבת כ-22 ק"מ לליטר, עם עלויות תחזוקה פוטנציאלית גבוהות יותר. החלפת סוללות יכולה לעלות בין 8,000 ל-12,000 ₪.
יונדאי סונטה היברידית: מחיר התחלתי כ-200,000 ₪, צריכת דלק בנסיעה משולבת כ-20 ק"מ לליטר, עם משקל נוסף בגלל הסוללות.
טויוטה C-HR היברידית: מחיר התחלתי כ-195,000 ₪, צריכת דלק בנסיעה משולבת כ-23 ק"מ לליטר, עם ביצועים מוגבלים לעומת רכבי בנזין.
לקסוס RX 450h: מחיר התחלתי כ-350,000 ₪, צריכת דלק בנסיעה משולבת כ-17 ק"מ לליטר, עם יתרונות ביצועים יחסיים לשאר ההיברידים.
ניסאן קאשקאי היברידית: מחיר התחלתי כ-200,000 ₪, צריכת דלק בנסיעה משולבת כ-22 ק"מ לליטר, אך שווי המכירה יכול לרדת בגלל חששות לגבי סוללות.
Volkswagen Golf GTE: מחיר התחלתי כ-220,000 ₪, טווח חשמלי כ-40 ק"מ, צריכת דלק בנסיעה משולבת כ-19 ק"מ לליטר, דורש תשתית טעינה
:
- 5.שלומי 25/01/2025 19:11הגב לתגובה זוקצת מוזר להשוות רכב היברידי לרכב ספורטיבי או לרכב יוקרה. זה קצת כמו להשוות סוס לחמור.במקום זה תשוו רכב היברידי של למשל 1900 סמק לרכב לא היברידי של 1900 סמק. ממש לא חוכמה להשוות אותם לרכב ספורטיבי או רכב יוקרה עם נפח מנוע ענק...
- 4.אלון 25/01/2025 12:05הגב לתגובה זולא ציינת בכתבה שיש רכבים היברידיים שיש שם פונקציית מצב eco שזה משפר את החיסכון בדלק. לי יש טויוטה קאמרי היברידית ואני שם על מצב eco קבוע.
- 3.משה 25/01/2025 09:07הגב לתגובה זומחוץ לעיר רכב היברידי ורכב רגיל עושים אתו המרחק ליטר דלק לקמ
- 2.נירו פלאגאין בחיים האמיתיים בקושי 16 לליטר (ל"ת)איזה שטויות 25/01/2025 07:46הגב לתגובה זו
- אחד העם 26/01/2025 05:30הגב לתגובה זואני מקבל כ 27 קמ לליטר הפלג אין שלי. פשוט נוהג טוב
- 1.ישי 25/01/2025 00:49הגב לתגובה זורכבב היברידי כמו הסונטה מצויד במנוע בנזין חסכוני יותר מרכב רגיל מנוע במחזור תרמודינמי אטקינסון ועל כן חוסך דלק גם בהנעת בנזין. המנוע החשמלי מתגבר את מנוע הבנזין בעיקר בתאוצות.
מטרו (נת"ע)פרויקט המטרו בגוש דן יוצא לדרך: טעות היסטורית או הצלחה ענקית?
פרויקט שהתחיל ב-150 מיליארד שקל ויסתיים אולי ב-250 מיליארד; פרויקט שאמור להסתיים ב-2040 אבל כמו תמיד תהיה דחייה וכשהפרויקט יהיה מוכן סיכוי טוב שלא יהיה צריך אותו - כי יש רובוטקסי, אוטובוסים אוטונומיים ויהיו פחות רכבים ופקקים
המטרו יהיה מוכן עוד 15 עד 20 שנה. בינתיים הוא יעלה לנו בין 150 מיליארד שקל ל-250 מיליארד שקל. אין כמעט התנגדות למהלך הזה, יש כמעט תמימות דעים, אבל צריכה להיות ביקורת ענקית - עד שהמטרו יהיה מוכן וקחו בחשבון עיכובים כי תמיד יש עיכובים, וקחו בחשבון גם מסגרת תקציבית גדולה יותר כי תמיד יש בריחה מהמסגרת, כבר לא יצטרכו אותו במתכונת הנוכחית. יש רכבים אוטונומיים, יש רובוטקסי, יש סיכוי טוב שהיקף התעבורה דווקא יירד באזור המרכז, ויהיו פחות רכבים כי אנשים יסתמכו על רובוטקסי ופתרונות אוטנומיים - אוטובוסים אוטונומיים, וזה אומר שיהיו כאלו שיחזיקו רכב ובזמן שהם לא יצטרכו אותו הוא יהיה מונית שמייצרת להם כסף. מנגד, יהיו אחרים שיסעו במוניות האלו. זה יהיה שוק תחרותי עם עלויות נמוכות - סוג של אובר זול יותר, וזה יוביל לכך שאנשים לא יחזיקו רכבים.
פחות 3%-5% מהרכבים זו תחזית סבירה ובמצב כזה, לא יהיו פקקים. אז למה לעשות מטרו בתקציב ענק - הפרויקט הכי גדול במדינה מאז הקמתה, כשלא יהיה צריך אותו? למה המדינה לא מבינה שהיא נכנסת "למסיבה" כשהיא נגמרת. מטרו זה היסטוריה - רכבים אוטנומיים זה העתיד.
אם זה היה פרויקט קטן ניחא, אבל חישבנו את העלויות שלו - אתם לא תאמינו כמה זה עולה למשפחה. תניחו שזה יהיה אפילו בעלות סבירה 200 מיליארד שקל ל-20 שנה. 10 מיליארד שקל בשנה. בישראל חיים 10 מיליון אנשים וזה אומר שכל אחד מהם משלם בממוצע על הפרויקט הזה 1,000 שקל בשנה. משפחה של 5 נפשות משלמת בממוצע 5,000 שקל וזה יימשך 20 שנה!
כששואלים איפה הכסף? זאת התשובה. פרויקטים שמפרנסים אלפי ורבבות אנשים, חברות ביצוע, קבלנים ועוד - אבל האמת שלא צריך אותם. אגב, במשרד התחבורה לא מכירים ולא יודעים על חלופות. שאלנו אותם למה לא לחכות לרובוטקסי ואם יש עבודת מטה מסודרת? אמרנו שרק בשנה האחרונה הרובוטקסי נכנס בעולם ומדובר במהפכה של ממש והמטרו הוא פרויקט שהוכרז עליו לפני מספר שנים לפני שידעו על ההתפתחויות הטכנולוגיות ואולי הוא בכלל לא ריאלי כעת. לא התייחסו לרובוטקסי ברצינות ודי נפנפו אותנו. אבל הבנו שאף אחד לא בחן את הרובוטקסי והמוניות והאוטובוסים האוטונומיים והשפעתם על התחבורה עוד 15-20 שנים. זו יכולה להיות בכייה לדורות.
- עבודות המטרו החלו באוזר סבידור בת"א; איך זה ישפיע על התנועה?
- חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבן דרך בהקמת המטרו
היום מדווח משרד התחבורה כי פרויקט המטרו בתל אביב, עבר לשלב ביצועי ראשוני עם פרסום מכרזי ההכשרה מוקדמת לקבלנים. חברת נת"ע, האחראית על הפיתוח, הזמינה חברות בינלאומיות ומקומיות להתמודד על 11 חבילות עבודה בשלב הראשון, בהיקף של 65 מיליארד שקלים, כ-17 מיליארד דולר. השלב כולל חפירת 78 קילומטרים של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, שישמשו כטבעת פנימית של הרשת.
מטרו (נת"ע)פרויקט המטרו בגוש דן יוצא לדרך: טעות היסטורית או הצלחה ענקית?
פרויקט שהתחיל ב-150 מיליארד שקל ויסתיים אולי ב-250 מיליארד; פרויקט שאמור להסתיים ב-2040 אבל כמו תמיד תהיה דחייה וכשהפרויקט יהיה מוכן סיכוי טוב שלא יהיה צריך אותו - כי יש רובוטקסי, אוטובוסים אוטונומיים ויהיו פחות רכבים ופקקים
המטרו יהיה מוכן עוד 15 עד 20 שנה. בינתיים הוא יעלה לנו בין 150 מיליארד שקל ל-250 מיליארד שקל. אין כמעט התנגדות למהלך הזה, יש כמעט תמימות דעים, אבל צריכה להיות ביקורת ענקית - עד שהמטרו יהיה מוכן וקחו בחשבון עיכובים כי תמיד יש עיכובים, וקחו בחשבון גם מסגרת תקציבית גדולה יותר כי תמיד יש בריחה מהמסגרת, כבר לא יצטרכו אותו במתכונת הנוכחית. יש רכבים אוטונומיים, יש רובוטקסי, יש סיכוי טוב שהיקף התעבורה דווקא יירד באזור המרכז, ויהיו פחות רכבים כי אנשים יסתמכו על רובוטקסי ופתרונות אוטנומיים - אוטובוסים אוטונומיים, וזה אומר שיהיו כאלו שיחזיקו רכב ובזמן שהם לא יצטרכו אותו הוא יהיה מונית שמייצרת להם כסף. מנגד, יהיו אחרים שיסעו במוניות האלו. זה יהיה שוק תחרותי עם עלויות נמוכות - סוג של אובר זול יותר, וזה יוביל לכך שאנשים לא יחזיקו רכבים.
פחות 3%-5% מהרכבים זו תחזית סבירה ובמצב כזה, לא יהיו פקקים. אז למה לעשות מטרו בתקציב ענק - הפרויקט הכי גדול במדינה מאז הקמתה, כשלא יהיה צריך אותו? למה המדינה לא מבינה שהיא נכנסת "למסיבה" כשהיא נגמרת. מטרו זה היסטוריה - רכבים אוטנומיים זה העתיד.
אם זה היה פרויקט קטן ניחא, אבל חישבנו את העלויות שלו - אתם לא תאמינו כמה זה עולה למשפחה. תניחו שזה יהיה אפילו בעלות סבירה 200 מיליארד שקל ל-20 שנה. 10 מיליארד שקל בשנה. בישראל חיים 10 מיליון אנשים וזה אומר שכל אחד מהם משלם בממוצע על הפרויקט הזה 1,000 שקל בשנה. משפחה של 5 נפשות משלמת בממוצע 5,000 שקל וזה יימשך 20 שנה!
כששואלים איפה הכסף? זאת התשובה. פרויקטים שמפרנסים אלפי ורבבות אנשים, חברות ביצוע, קבלנים ועוד - אבל האמת שלא צריך אותם. אגב, במשרד התחבורה לא מכירים ולא יודעים על חלופות. שאלנו אותם למה לא לחכות לרובוטקסי ואם יש עבודת מטה מסודרת? אמרנו שרק בשנה האחרונה הרובוטקסי נכנס בעולם ומדובר במהפכה של ממש והמטרו הוא פרויקט שהוכרז עליו לפני מספר שנים לפני שידעו על ההתפתחויות הטכנולוגיות ואולי הוא בכלל לא ריאלי כעת. לא התייחסו לרובוטקסי ברצינות ודי נפנפו אותנו. אבל הבנו שאף אחד לא בחן את הרובוטקסי והמוניות והאוטובוסים האוטונומיים והשפעתם על התחבורה עוד 15-20 שנים. זו יכולה להיות בכייה לדורות.
- עבודות המטרו החלו באוזר סבידור בת"א; איך זה ישפיע על התנועה?
- חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבן דרך בהקמת המטרו
היום מדווח משרד התחבורה כי פרויקט המטרו בתל אביב, עבר לשלב ביצועי ראשוני עם פרסום מכרזי ההכשרה מוקדמת לקבלנים. חברת נת"ע, האחראית על הפיתוח, הזמינה חברות בינלאומיות ומקומיות להתמודד על 11 חבילות עבודה בשלב הראשון, בהיקף של 65 מיליארד שקלים, כ-17 מיליארד דולר. השלב כולל חפירת 78 קילומטרים של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, שישמשו כטבעת פנימית של הרשת.
