מניית וולוו נוסקת: הביקוש לרכבים חשמליים שובר שיאים

וולוו אמורה עד 2030 להפסיק למכור רכבים על בנזין ולהיות חברת רכבים חשמליים בלבד; נסחרת ב-55 מיליארד דולר ובמכפיל רווח של כ-10

עמית בר |
נושאים בכתבה וולוו


שיא מכירות חדש ב-2024 והתחזקות המגמה הירוקה מובילים לעלייה של מעל 4% במניית יצרנית הרכב השוודית. מניית וולוו (סימול: VOLV B) עלתה ביותר מ-4% לאחר שהחברה דיווחה על שיא מכירות שנתיות בשנת 2024. החברה, אחת מיצרניות הרכב המובילות באירופה, מסרה 763,389 רכבים במהלך השנה – עלייה של 8% לעומת 2023. העלייה נובעת בעיקר מהזינוק המרשים במכירות הרכבים החשמליים שלה, שצמחו ב-54% ומהווים כעת 46% מסך המכירות שלה. וולוו הרוויחה אשתקד 5.9 מיליארד דולר, שווי השוק שלה כ-55 מיליארד דולר, אחרי עלייה של כ-25% בשנה. החברה נסחרת במכפיל פיל רווח של כ-9.5.



מעבר לרכבים חשמליים: וולוו מובילה את המהפכה



וולוו, שהציבה לעצמה מטרה להפוך ליצרנית רכב חשמלי מלאה עד 2030, רואה את האסטרטגיה שלה משתלמת. עם ביקושים גבוהים במיוחד לדגמי החשמליים שלה באירופה ובארה"ב, וולוו מצליחה לבדל את עצמה בשוק תחרותי.

לדברי החברה, ההצלחה נובעת מהשקת דגמים חדשים ושיפורים טכנולוגיים שהפכו את הרכבים החשמליים שלה לנגישים ואטרקטיביים יותר לקהל רחב. דגם ה-XC40 Recharge הפך ללהיט מכירות עולמי, והחברה מתכננת להרחיב את ליין הרכבים החשמליים עם דגמים חדשים ב-2025.



נתוני השוק והתחרות


בשוק הרכב העולמי, הביקוש לרכבים חשמליים ממשיך לעלות. מעבר לכך, השוק הסיני, המהווה אחד השווקים הגדולים ביותר לרכבים חשמליים, הציג עלייה שנתית של 20% במכירות רכבים ירוקים. סין נחשבת שוק מפתח עבור וולוו, והחברה מפתחת אסטרטגיות להעמקת הנוכחות שלה במדינה.


וולוו ממשיכה להשקיע בתשתיות לטעינת רכבים ובפיתוח טכנולוגיות סוללה מתקדמות. במסגרת תוכנית השקעה רב-שנתית, החברה שואפת להפחית את מחירי הרכבים החשמליים ולשפר את זמינותם ברחבי העולם. המעבר של וולוו לחשמל אינו רק עניין עסקי – מדובר בתפיסה שמטרתה להוביל את תחום התחבורה הירוקה, ובכך לשפר את מיתוג החברה מול מתחרותיה.


השיא במכירות והשקעות החברה מציבים את וולוו בעמדה חזקה בשוק הרכב העולמי. עם זאת, החברה מתמודדת עם תחרות גוברת מצד יצרניות אחרות כמו BYD, טסלה ואפילו מרצדס, שמציגות דגמי חשמליים מתקדמים.

בשורה התחתונה, וולוו ממשיכה להראות צמיחה מרשימה, והמניה זוכה לאמון המשקיעים – מגמה שצפויה להימשך כל עוד החברה שומרת על הובלה טכנולוגית וחדשנות בשוק הרכב החשמלי.


הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה

מ - 4 יוצא 1 - רכב השטח הטוב בישראל, האם יש כזה?

ארבעה רכבי שטח משובחים נמכרים בישראל. לכל אחד מהם עדת מעריצים, את חלקן כבר ניתן להגדירן כ'כת'. אבל מי הכי טוב? האם יש כזה דבר 'הכי טוב'? או שיש מקום לשאול מה הצרכים של הלקוח הפוטנציאלי, ולהתאים עבורו את הרכב הנכון. באנו לעשות סדר  

יואב פולס |

ארבעה רכבי שטח אמיתיים נמכרים בישראל. למעשה חמישה, אם נחשיב גם את ה KGM רקסטון כרכב שטח, אבל כאן זה מתחיל וכאן זה נגמר, כי הרקסטון, עם כל הכבוד, לא יכול להיות חלק מחבורת החוד של רכבי השטח בישראל – לנדרובר דיפנדר, ג'יפ רנגלר, פורד ברונקו וטויוטה לנדקרוזר. גם את הטנדרים אני שם בצד, אנחנו עם SUV אמיתיים. גם את האינאוס גרנדיר שיחידה אחת ממנו כבר מתגלגלת על כבישי ארצנו אני שם מחוץ למשוואה.

אני כאן כדי לחדד את הבדלים בין ארבעת המופלאים שהזכרתי. ראשית אומר שהייתי שמח אם כל אחד מהארבעה היה לי בחניה הפרטית. הם כולם מבצעים ברמה הגבוהה ביותר, גם אם יש ביניהם הבדלים גדולים מאוד. וגילוי נאות, בחניה הפרטית חונה לנדקרוזר ארוך וקשיש, שחוגג עוד מעט 20 שנים להיווסדו ביפן.

חלקכם עומד להתרגז מאוד, בוודאי אלו שקשורים בעבותות לרכב השטח שיש ברשותם, או עליו הם חולמים. אחרי הרבה מאוד ק"מ על סיפונם של כל אחד מהארבעה, גם בכביש וגם בשטח, המסקנות שלי חדות וברורות. ובכן, כל כלי הרכב המוזכרים הם בעלי הנעה כפולה 4X4, עם הילוך כח ונתחיל במסקנות. 


ג'יפ רנגלר רוביקון. אגדת שטח כבר עשרות שנים. צילום יואב פולס


אז מי על הפרק:

לנדרובר דיפנדר 110 – יש האומרים שהוא הדיסקברי 6 האמיתי. אני מניח בצד את גירסאות ה 90 (הקצר) או ה 130 העוד יותר ארוך, ומתמקד בדגמי ה 110. כך או כך, מדובר ברכב שטח אמיתי, שלדה אחודה, ארבעה מתלים נפרדים, יש גירסת כניסה עם מתלים רגילים (קפיץ ובולם) ויש עם מתלי אוויר מתכווננים.

מונית
צילום: ביזפורטל

ועדת המחירים ממליצה על הפחתת תעריף בסיס במוניות והוספת תוספת לנסיעות ארוכות

ההמלצה כוללת הפחתה של 4.58% במחיר הנסיעה, לצד תוספת חדשה של 1.57 שקל לק"מ בנסיעות מעל 10 ק"מ; נהגי המוניות זועמים: "פגיעה בפרנסה ובשירות"



רן קידר |
נושאים בכתבה מונית נתב"ג


ועדת המחירים הבין־משרדית המליצה לעדכן את מבנה תעריפי הנסיעה במוניות, באופן שיכלול הפחתה של כ-4.6% בתעריף הבסיס והוספת מרכיב חדש, "פקטור מרחק", אשר ייקר נסיעות העולות על 10 ק"מ. מדובר בתוספת של 1.56 שקלים לכל קילומטר נוסף מעבר למרחק זה.

עם זאת, לפני שההמלצה תהפוך לרשמית, הוועדה תצא לשימוע ציבורי שיימשך עד ה-14 בספטמבר, במהלכו תיבחנה התנגדויות מצד גופים מקצועיים ונציגי הציבור. רק לאחר מכן תועבר ההמלצה הסופית לאישור שרת התחבורה מירי רגב ושר האוצר בצלאל סמוטריץ'.

המהלך של הוועדה נועד לעדכן את סל התשומות המשפיע על חישוב התעריפים, בין היתר תוך הכללת רכיבי עלות כמו חשמל, ולא רק בנזין, על רקע כניסת מוניות חשמליות לשוק. למרות ההפחתה בתעריף הכללי, תוספת "פקטור מרחק" עשויה להביא לייקור מהותי של נסיעות ארוכות, במיוחד בנסיעות בין־עירוניות ובנסיעות משדה התעופה. הנסיעות הארוכות, שבמסגרת רפורמת 2018 הוזלו משמעותית, עשויות לחזור ולהיות יקרות יותר וכלכליות יותר עבור נהגי המוניות.

נהגי המוניות מתנגדים 

בתגובה למהלך, נהגי המוניות ביקרו מאוד את המהלך. לטענתם מדובר בפתרון קוסמטי שמעמיק את העיוותים במקום לתקן אותם. הם טוענים כי הרפורמה שבוצעה לפני כשש שנים גרעה בפועל כ-40% מהתעריפים לנסיעות בין־עירוניות, והשינוי הנוכחי אינו נותן מענה אמיתי לבעיות שנוצרו. אבל הצד שלהם ברור. הם רוצים בהתייקרות של הנסיעה במונית גם ובעיקר בנסיעות בינעירוניות מבלי להפחית את הנסיעה בתוך העיר. השאלה למה? כפי שהצגנו כאן, מחירי המוניות בארץ לא זולים ואל בהכרח שמוצדקים - נסיעה במונית ב-300 שקל מנתניה לנתב"ג - ולמה אין אובר בישראל?

כך או אחרת, נהגי המוניות צפויים להתנגד למהלך במסגרת השימוע הציבורי, ולהוביל מהלך מול משרדי הממשלה בדרישה לגבש מנגנון הצמדה שקוף, המבוסס על מדדים תפעוליים כמו עלויות דלק, ביטוח, שחיקה ותחזוקה. נראה שהוועדה צריכה להגיד באופן ברור - רוצים מחירים חופשיים. בבקשה - נכניס את אובר, תהיה תחרות ומחירים תחרותיים לציבור.