המלצות

"פרויקט קיינס 2014": נבחרו 5 המניות שהן מומלצות הגולשים - צפו ברשימה

גולשי Bizportal בחרו את 'המניות המומלצות' בפרויקט בשיתוף IBI. איזו מניית ביומד תופסת את המקום הראשון ובפער אדיר?
מערכת Bizportal | (10)

פרויקט 'קיינס' 2014 של Bizportal בשיתוף IBI הסתיים - והגיע לשלב התוצאות. בשבועות האחרונים של 2013 נתבקשתם אתם הגולשים לסמן את 5 המניות המומלצות לדעתכם לשנת 2014.

רגע לפני שתסתכלו על טבלת המומלצות, הנה תזכורת לגבי מתודולגיית הפרויקט: הכלכלן הבריטי ג'ון מיינרד קיינס הידוע ככלכלן המשפיע ביותר במאה ה-20, השווה בזמנו את שוק המניות לתחרויות יופי שערכו עיתונים שונים בארה"ב. לפי אותן תחרויות, על הקוראים היה לבחור את 6 המועמדות היפות ביותר מתוך מאה תמונות, והפרס היה ניתן לקורא שבחירתו היא הקרובה ביותר להעדפה הממוצעת של כלל הקוראים. קיינס ניסה להמחיש בדרך זו כי בשוק ההון המניות המומלצות באמת, הן המניות שמרבית המשקיעים חושבים שהן "היפות" מכולן, כלומר המומלצות ביותר.

וכעת ל-5 המומלצות. קרוב ל-1,000 גולשים לקחו חלק בפרויקט, ובמקום הראשון עם 27% מההצבעות נמצאת מזור רובוטיקה שבשנת 2013 הייתה המניה החזקה ביותר בבורסה בת"א עם תשואה של 300%.

במקום השני עם 18.7% מההצבעות נמצאת מניית רמי לוי שבשנה החולפת רשמה תשואה של 54% "בלבד" . במקום השלישי - טאואר החבוטה שאיבדה 29% בשנה החולפת, אבל עדיין זוכה לאמון הגולשים עם 16% מההצבעות. במקום הרביעי - מזרחי טפחות. וסוגרת את החמישייה - דלק קבוצה.

לעניין הזוכה במיני iPad. גולש אחד הצליח לבחור נכון 3 מתוך 5 המניות שיצאו כמניות המומלצות בסיכום שלב ההצבעות - והוא הזוכה בפרס.

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    מה זה בדיוק iped? אני מכיר ipad (ל"ת)
    ג'וני 02/01/2014 00:22
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    ואלו מניות נבחרו שנה שעברה וכמה השיגו בממוצע? (ל"ת)
    הגולש 01/01/2014 23:23
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    ברוך 01/01/2014 21:29
    הגב לתגובה זו
    אם כל האמצאים שיש לרשותם לצערינו הרב אנו חיים בעולם של נוכלים רמאים עולם תחתון ורשות ניירות ערך שדואגת למשכורותיהם היתר לא מעניין אף אחד ושום דבר בשני מילים הכל בלוף
  • 7.
    רפולי. 01/01/2014 21:18
    הגב לתגובה זו
    וכמה זה היה קרוב.
  • 6.
    חני 01/01/2014 21:09
    הגב לתגובה זו
    אלרוב ישראל בעליה לאורך זמן והחברה בעלת נתונים כלכליים טובים. לכן אלרוב ישראל היא מניה אמינה
  • 5.
    "עם" כותבים עם ע' ולא עם א' (ל"ת)
    רם 01/01/2014 19:41
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    קובי 01/01/2014 19:36
    הגב לתגובה זו
    מאמין שאפילו ב-2014 היא תעקוף את כולן בתשואה..
  • 3.
    מי הזוכה?? (ל"ת)
    izy10 01/01/2014 19:28
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אלה בדיוק המניות שאסור לגעת השנה חחחח (ל"ת)
    כלכלן 01/01/2014 19:28
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    יאיר 01/01/2014 19:16
    הגב לתגובה זו
    אם יבדקו ימצאו מאה אחוזי התאמה בין הצבעות הגולשים לבין המניות שהם מחזיקים, מישהו חושב אחרת?
איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאיתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוני

אלקטרה תקים ותפעיל את מערך מס הגודש בגוש דן בהיקף של כ-1.25 מיליארד שקל

אלקטרה הודיעה היום כי זכתה במכרז המדינה להקמה, הפעלה ותחזוקה של מערך מס הגודש סביב גוש דן. לאחר סיום ההקמה החברה צפויה להפעיל את המערך במשך כ-20 שנה

ליאור דנקנר |

קבוצת אלקטרה אלקטרה 1.18%  , בניהולו של איתמר דויטשר, עדכנה כי חברה בת תשמש כזכיין בפרויקט מס הגודש באזור גוש דן. הזכיין יהיה אחראי על כל התהליך: תכנון, הקמה, תפעול ותחזוקה. תחילת העבודות צפויה לאחר החתימה על הסכם הזיכיון עם המדינה, ומאותו שלב תתחיל תקופה ארוכה של הפעלה שוטפת.

לפי הערכת אלקטרה, סך ההכנסות הצפויות מהפרויקט לאורך תקופת הזיכיון עומד על כ-1.25 מיליארד שקל. בתוך זה החברה מעריכה כי תקבל מענק הקמה של כ-400 מיליון שקל בשנים הראשונות, ועוד כ-850 מיליון שקל בפריסה על פני שנות התפעול. המודל המתגבש דומה לפרויקטי זכיינות אחרים: השקעה משמעותית בשלב ההקמה, ולאחר מכן זרם תשלומים רב-שנתי על שירות ותפעול.


220 שערים בשלוש טבעות

הפרויקט נשען על פריסה פיזית וטכנולוגית נרחבת. אלקטרה תתכנן ותקים כ-220 שערי אגרה, שמהווים כ-140 אתרי חיוב. השערים יתפרסו בשלוש טבעות סביב גוש דן: טבעת חיצונית, טבעת אמצעית וטבעת פנימית. כך אפשר יהיה לתמחר נסיעות לרכב פרטי לפי מיקום ועומס, עם הבחנה בין כניסה מבחוץ לבין תנועה בתוך הליבה העירונית.

מעבר לשערים עצמם, הזכיין אחראי על הקמת מערכת זיהוי רכבים, מערכת גבייה, מערכות תקשורת, מערכות תומכות, מרכז בקרה ומערך שירות לקוחות. בפועל מדובר במערכת אחת שצריכה לזהות רכב בזמן אמת, להצמיד לו חיוב מתאים ולתת לו מענה במקרה של בירור או ערעור. הכנסות מס הגודש עצמו יישארו בידי המדינה, בעוד שאלקטרה מקבלת תשלומים עבור הקמה ותפעול.

במסגרת פעילות הזכיין, קבלן האגרה הטכנולוגי בפרויקט יהיה TransCore LP מארה"ב. החברה אחראית על הקמת המערכת הטכנולוגית לזיהוי הרכבים, לרבות תוכנת האגרה, המצלמות, התאורה ושאר הרכיבים הרלוונטיים. TransCore היא זו שמיישמת גם את מערכת מס הגודש במנהטן שבניו יורק, מה שמוסיף לפרויקט הישראלי ניסיון שנצבר באזור עירוני צפוף ומורכב אחר.


גיא ברנשטיין , פורמולה מערכות, צילום: רשתותגיא ברנשטיין , פורמולה מערכות, צילום: רשתות

אקזיט עצוב לעובדי סאפיינס - גיא ברנשטיין ורוני על-דור התעשרו וכמה הם קיבלו?

ברנשטיין, מנכ"ל ולמעשה בעל השליטה בפורמולה, הוא הדוגמה הכי טובה בארץ לשלטון המנהלים - יצר לעצמו דרך אופציות (למרות שבחברת החזקה אין מקום לאופציות) הון של כ-200 מיליון דולר; 4,800 עובדי סאפיינס ביחד לא מקבלים חלק קטן ממה שהוא מקבל באופציות בשנה   

מנדי הניג |

בזמן שהנהלת פורמולה ובראשה גיא ברנשטיין חוגגים את האקזיט בחברה הבת - סאפיינס, ובמקביל להתעשרות יוצאת דופן של ברנשטיין שממנכ"ל שכיר הפך להיות בעצם בעל שליטה בפורמולה עם שכר פנומנלי והקצאת אופציות נדיבה (לעצמו), הוא לא דאג לעובדים (הרחבה: שכר העתק של גיא ברנשטיין ואיך זה שהוא בפועל בעל השליטה בפורמולה? 

הוא יכול להתחמק ולהעביר את האחריות לרוני על-דור, מנכ"ל סאפיינס כבר 20 שנים, אבל האחריות של שניהם. גם על-דור דאג להתעשר ולחלק לעצמו אופציות, אבל בעוד שברוב האקזיטים אנחנו שומעים על התעשרות של העובדים זה לא קרה.

מצד אחד זה מקומם כי פורמולה היא האחרונה שאמורה להקצות אופציות למנהלים שלה - זו חברת החזקות, ובחברת החזקות מי שמזיז את הפעילות והרווחים הם החברות למטה. מעבר לכך, אם כבר יש בקבוצה מדיניות של חלקוה מאוד נדיבה למעלה, אז הקיצוניות בין הראש לבין עובדי סאפיינס קשה לעיכול. ברנשטיין מקבל שכר בשנה של 37 מיליון שקל, הוא שווה כ-200 מיליון דולר דרך אופציות ומניות שחולקו לו, והוא שווה יותר מכל 4,800 עובדי  סאפיינס. לא הגיוני.


כל עובדי סאפיינס מחזיקים נכון לסוף 2024 ב-43 אלף מניות בסכום נמוך מ-2 מיליון דולר. החברה לא חילקה מניות בשנה שעברה, ונראה שהיא לקראת חיסול ההטבות דרך מניות: