דרכים לשיפור הרווחיות בסטארטאפים

תוכן בחסות |

סטארטאפים רבים משקיעים את מיטב משאביהם במטרה לקדם מכירות ולשפר את הרווחיות. יחד עם זאת רבים מופתעים לגלות שגם לדאטה העסקית וליכולות התחקור של צוותי העבודה יש השפעה נרחבת על שורת הרווח. כיצד ניתן לשפר את הרווחיות בסטארטאפים באמצעות דאטה מנותחת היטב? הנה כמה דוגמאות מעשיות מטעם חברת BI העוסקת בתחום.

תמחור מבוסס דאטה

עסקים נוטים להעריך שהלקוח הסופי רגיש למחיר. יחד עם זאת הסקרים מלמדים אחרת, שכן רק 4% מהרוכשים מציבים את המחיר בראש סדר העדיפויות ומתוכם 20% יקבלו את ההחלטה על בסיס המחיר הנמוך ביותר. כאשר מדובר על מוצרי סטארטאפ, המחיר הוא מרכיב חשוב אך פעמים רבות מחיר נמוך מדי עלול להוות מכשול ויש בכוחו לפגוע במחזורי הרווחיות. כיום ניתן באמצעות מערכות BI לנתח מידע אודות הלקוחות, דרישותיהם, העדפותיהם, הרגלי הצריכה שלהם והתנהגותם ולבצע על סמך זה תמחור מבוסס דאטה, המאפשר מחד לענות על צרכי הלקוחות ומאידך לקבוע מחיר אשר משכלל את עלויות הייצור, התפעול והשיווק ומשפר את רמת הרווחיות.

שיפור ההצעות העסקיות והגדלת הערך ללקוח

להצעות שיווקיות בהתאמה אישית יש ערך רב בעידן בו ההיצע עולה על הביקוש. הלקוחות מוצפים במידע פרסומי, מבצע רודף מבצע והבידול הולך ומצטמצם, רק היכולת להפיק הצעה עסקית מותאמת אישית היא זאת שתכריע את הכף. כיום ניתן באמצעות ניתוח נתונים להבין איך ניתן לחסוך בעלויות המוצר על ידי הסרת מאפיינים שאינם נמצאים בשימוש והגדלת מאפיינים עם ביקוש גבוה. ניתן אף לנתח את אופן צריכת השירות / המוצר בהתאם למאפייני הלקוחות ולהציע עבור כל אחד מהסגמנטים מוצרים או שירותים המותאמים למאפייני השימוש שלהם. זאת ניתן כמובן לעשות באמצעות יישום מערכת BI עם מנוע אסוציאטיבי המציג לא רק את המידע שלגביו נשאלה השאלה העסקית אלא גם את המידע המקושר אליו החושף נתונים נוספים, שמסייעים בקידום החקירה העסקית.

הוצאות תקורה, מלאי, ניהול שוטף

אין ספק שמגפת הקורונה והסנקציות הנלוות אליה הביאו לכך שחברות רבות חצו את הקווים והחלו לדרוש מאנשיהם לעבוד מהבית. החל מחברות ענק כמו "גוגל" ועד סטארטאפים קטנים בראשית דרכם. חיסכון בהוצאות התקורה כמו שכירות, ריהוט משרדי, חשמל, מים וארנונה בגין אחזקת משרד, משפיע משמעותית על שורת הרווח. יחד עם זאת קיימת דרך נוספת להביא לחיסכון בהוצאות באמצעות דאטה שמנתח את אופן ניהול המלאי, תהליכי הייצור והתקשורת בין המחלקות השונות.

הנה דוגמה לתהליך עסקי הממחיש את הנושא

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אביטל אופק. צילום: מיכה לובטוןאביטל אופק. צילום: מיכה לובטון

רכש מרשים לקבוצת דלקל: אביטל אופק מנהל פעילות דוראל ישראל עובר לנהל את חטיבת האנרגיה המתחדשת

בעוד הביקוש לחשמל ירוק מזנק וגם המדינה מציבה יעדים שאפתניים לשנים הקרובות, קבוצת דלקל מגייסת את אביטל אופק, זוכה פרס איש השנה בכלכלה הירוקה. עם ניסיון מוכח בפרויקטים פורצי דרך, הוא צפוי להוביל את הקבוצה קדימה באחד התחומים הצומחים בשוק המקומי והעולמי



נושאים בכתבה חשמל ירוק

בשנים האחרונות עולם הגגות הסולאריים צובר תאוצה משמעותית, בעיקר בזכות השיפור המתמשך באיכות החומרים ובטכנולוגיות ההתקנה, שמאפשרים לייצר על כל גג כמות גדולה בהרבה של מגהוואטים לעומת העבר. 

כדי לסבר את האוזן, בין שנת 2023 לשנת 2024 בלבד נרשמה קפיצה של יותר מ-25% בתפוקה. הנתון הזה הוא חלק מהמגמה הגלובלית, כאשר גם משרד האנרגיה הציב לעצמו יעד שאפתני, להוסיף עד שנת 2030 עוד כ-100 אלף גגות סולאריים בישראל. 

המהלך המדובר של דלקל

על רקע זה, קבוצת דלקל ביצעה מהלך שנחשב לדרמטי בשוק האנרגיה, כאשר גייסה לשורותיה את אביטל אופק, מי שזכה בשנה שעברה בתואר איש השנה בכלכלה הירוקה. אופק, מהשמות הבולטים בתחום האנרגיה המתחדשת, נחשב לדמות שהובילה פרויקטים חדשניים לשילוב אנרגיה סולארית בשדות חקלאיים וכל זה מבלי לפגוע בגידולים ואף לתרום לשיפור שלהם.

עבור דלקל, שמזה למעלה מ-25 שנה פועלת בענף האנרגיה הישראלי, מדובר בחיזוק משמעותי. הקבוצה שנמצאת בבעלות של יניב כהן ויונתן חי, עוסקת במגוון תחומים ובהם מימון חוץ בנקאי, גז, נדל"ן מניב, אנרגיה ירוקה ודלקים, וכיום היא מספקת שירות לכ-50 אלף לקוחות עסקיים ופרטיים ברחבי הארץ.

חטיבת המימון של החברה באה לידי ביטוי בדמות הענקת מימון חוץ-בנקאי ללקוחות החברה, דבר שמאפשר לה להקים פרויקטים רבים ומורכבים מבלי להיות תלויה בגורמים  מימון חיצוניים.